Volby do zastupitelstev krajů: Zlínský kraj
Jedním z témat volebních programů je i revitalizace vodních toků. Říčka Kyjovka v Bohuslavicích.
Licence: Volné dílo (public domain)
|
|
Foto: P.matel/Wikimedia Commons |
I ve Zlínském kraji je doprava důležitým tématem volebních programů do krajských voleb. Většina stran s programy klade důraz hlavně na výstavbu dálniční a silniční sítě. ODS a KDU-ČSL velmi podrobně vyjmenovávají jednotlivé úseky, které je třeba dostavět či modernizovat, mj. dostavět D1 na území kraje a dále postavit první úseky rychlostních komunikací R 49 a R 55. STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ PRO ZLÍNSKÝ KRAJ zase chtějí "vyvinout celokrajský tlak na urychlené přivedení dálnice ke krajskému městu, dále výstavbu R 49, R 55". KSČM, Koalice nestraníků a ČSSD podporuje výstavbu dálnic obecně, bez větších podrobností, zatímco Strana zelených chce "místo ekonomicky náročné a ekologicky nezodpovědné R 49 preferovat dvoupruhou silnici Hulín – Fryšták – Lípa a modernizaci I/49 včetně obchvatů obcí". Silnici R 55 pak říká "ano, ale ve variantě, která projde u Evropské komise tak, aby byla financovatelná ze strukturálních fondů".
Veřejná doprava zaujímá v programu ODS mnohem skromnější místo, nicméně i tato strana hodlá nadále "investovat finanční prostředky do zajištění veřejné dopravní obslužnosti v autobusové i drážní dopravě", přičemž se má dbát na "efektivní využití finančních prostředků". Lidovci a "Starostové" chtějí jednotný platební systém a koordinaci veřejné dopravy v kraji, zatímco ČSSD a Koalice nestraníků chtějí vybudovat Integrovaný dopravní systém. Zelení zamýšlí integrovaný systém rozšiřovat a komunisté optimalizovat. Nestraníci dále zajistí "školní spoje pro děti zdarma", aby tak odstranili znevýhodnění dětí z obcí bez škol.
Splavnost Baťova kanálu leží na srdci ČSSD, ODS, Koalici nestraníků a KDU-ČSL. Koalice nestraníků se věnuje i jinému, a to dosud neexistujícímu průplavu. Hodlá finančně kompenzovat majitele pozemků znehodnocených "z důvodu trvajících blokací (...) v předpokládaných trasách uvažované vodní cesty Dunaj-Odra-Labe". Zlínští politici touží i po blízkosti letiště a proto chtějí jako civilní začít využívat dosud vojenské letiště u Přerova. Své záměry v tomto smyslu deklaruje ČSSD, ODS a KDU-ČSL, stejné strany by i rády více využívaly pro civilní dopravu letiště v Kunovicích.
Obecný rozvoj železniční infrastruktury plánuje Koalice nestraníků a ČSSD, zatímco zelení konkrétně požadují elektrifikaci "trati železnice Otrokovice-Vizovice a zdvoukolejení úseku Otrokovice - Zlín". Lidovci se s nimi shodují, ale chtějí elektrifikaci této tratě i na úseku Zlín - Vizovice. Starostové žádné investice do železnice neplánují, ale hodlají od Českých drah požadovat 4 přímé rychlíky Zlín - Praha místo dosavadního jednoho. ODS a KSČM pak železnici mimo objednávek veřejné dopravy zcela pomíjejí.
ODS, ČSSD a Koalice nestraníků chystají rozvoj cyklostezek, KDU-ČSL dokonce podrobně vyjmenovává trasy jednotlivých stezek. Starostové, KSČM a Strana zelených zase hodlají omezit jízdy kamionů do center měst.
Z dalších nápadů kandidujících politiků v oblasti dopravy zmiňme záměr Strany zelených "zavádět vozidla s alternativním pohonem pro veřejnou dopravu, veřejnou správu", Koalice nestraníků podpořit "využití zemního plynu ve veřejné dopravě včetně vybudování potřebné infrastruktury" a ČSSD realizovat "výstavbu přestupních terminálů v místech styku jednotlivých dopravních systémů hromadné osobní dopravy" a podpořit bezbariérovou dopravu.
Snad všechny strany se věnují problematice vodovodů a kanalizací, kde chtějí stavět další vodovody, kanalizace a čistírny odpadních vod, případně na to obcím poskytovat peníze.
"Starostové" si stěžují, že "záměr rozvoje vodovodů a kanalizací v podstatě neuvažuje o podpoře alternativního typu čištění odpadních vod (biologické čistírny, kořenové a domovní)". Hodlají proto "doplnit krajské rozvojové programy o možnost využít necentrální způsoby čištění odpadních vod" a "zadat studii ekonomické proveditelnosti alternativního čištění v jednotlivých obcích kraje." Lidovci zase chtějí chránit oblasti přirozené akumulace vod a v nich podpořit výstavbu čističek i v malých obcích pod 2000 obyvatel, stejný záměr s čističkami v malých obcích má i ODS.
Lidovci rovněž hodlají pro zadržení vody v krajině podpořit "revitalizaci vodních toků, obnovu starých a výstavbu nových rybníků a retenčních nádrží". Koalice nestraníků míní zajistit "obnovu původních tras říčních toků a potoků" a Strana zelených chce zase "zrušit megalomanské plány na výstavbu přehrad v našem kraji" a "podporovat zakládání luk a lesů na orné půdě v pásmech ochrany vodních zdrojů". Většina stran pochopitelně zmiňuje potřebu ochrany proti povodním.
Nakládání s odpady se podrobně věnují lidovci. Ti začínají od průmyslu a chtějí mj. zavádět environmentální systémy řízení a čistší produkce v podnicích, využívat maloodpadové a nejlepší dostupné technologie. KDU-ČSL dále hodlá podpořit firmy využívající druhotné suroviny, podpořit sběr využitelných a nebezpečných složek komunálního odpadu a využívat "energetické odpady pro získávání užitkového tepla s minimálním únikem škodlivin do ovzduší". Lidovci nezapomínají ani na sanaci starých zátěží v podobě skládek odpadů.
Strana zelených navrhuje "aktivnější zapojení institucí zřizovaných krajem (úřady, školy, nemocnice) do třídění odpadu".
Koalice nestraníků chce v oblasti průmyslu mj. upřednostnit "revitalizaci nevyužívaných částí průmyslových areálů (brownfields) a jejich převedení na malé a střední průmyslové zóny" a podpořit "rozvoj podnikání v odvětvích šetrných k životnímu prostředí a s vysokou přidanou hodnotou pro rozvoj kraje". Obdobný úmysl mají zelení, kteří chtějí "u průmyslových zón upřednostňovat využití stávajících rezerv v zastavěném území před výstavbami na zelené louce". ODS zase označuje průmyslovou zónu Holešov za "projekt se zásadním významem pro hospodářský růst celého území střední Moravy" a ČSSD hodlá zvláště podpořit podnikatelské projekty "s nižší ekonomickou náročností a zvyšující ekologickou šetrnost stávajících činností".
V rámci snah o omezení emisí CO2 hodlají zlínští lidovci podpořit využívání biomasy v podobě zbytkové dřeva, a to zejména pro výrobu tepla. Na vhodných místech podpoří i "pěstování energetických rostlin na zemědělské půdě". KDU-ČSL by podle svého programu podpořila i "všechny cesty vedoucí k úsporám energií" a rovněž počítá s pěstováním energetických plodin. ČSSD chce poskytnout "zvláštní podporu" "projektům směřujícím k využití alternativních energetických zdrojů bez narušení vzhledu krajiny a vedlejších negativních vlivů na životní prostředí". Koalice nestraníků podpoří "rozvoj využití obnovitelných energetických zdrojů v domácnostech". Strana zelených chce krom podpory alternativních zdrojů (ty podporuje i ODS) i "za pomoci grantových podpor snižovat energetickou náročnost provozu škol, kulturních a sociálních institucí kraje".
Komunisté chtějí zastavit "nesmyslné zábory orné půdy" a "chránit rozvoj zemědělství a venkova", mj. jsou proti vysidlovaní vesnic. Účinná opatření "k zabránění úbytku obyvatel venkovských oblast" slibuje ČSSD. Zelení hodlají podpořit ekologické zemědělství (totéž slibuje ODS), omezit používání agrochemikálií a "prosazovat „jídlo zblízka“ v zařízeních zřizovaných krajem". Krom toho budou "usilovat o informovanost o přídavných látkách obsažených v potravinách a použitých surovinách geneticky modifikovaných". Lidovci chtějí rozšířit plochy trvalých travních porostů a podpořit "jejich užitečné zatížení hospodářskými zvířaty".
Lidovci se ve svém programu podrobně věnují lesnímu hospodářství. Chtějí mj. "podporovat program zachování a ochrany reprezentativních ploch veškerých typů lesních ekosystémů a oblastí specifického ekologického zájmu". Strana zelených chce "vracet lesům přirozené i rekreační funkce" a "účinně spolupracovat při řešení nezodpovědných postupů hospodaření" a ČSSD zabrání "privatizaci státních lesů, která je plánovaná zejména za účelem spekulativní těžby dřeva".
Strana zelených jako jediná ve svém programu slibuje "nadále bránit otevření Dolu Frenštát".
|
reklama