Výrobce elektromobilů Tesla ve čtvrtletí poprvé prodal více než 200 000 aut
Je to poprvé, kdy odbyt Tesly překonal hranici 200 000 vozů. Analytici podle společnosti Refinitiv čekali, že firma dodá 200.258 aut. Ve srovnání s loňským druhým čtvrtletím, kdy prodej aut po celém světě negativně ovlivnila koronavirová pandemie, se prodej více než zdvojnásobil.
Celkový odbyt dražších vozů Model S a Model X se za duben až červen snížil na 1890 z 2020 kusů v předchozím čtvrtletí. Tento pokles ale vykompenzoval růst prodeje levnějších sedanů Model 3 a crossoverů Model Y, kterých Tesla prodala 199 360.
Celková výroba vzrostla ve druhém čtvrtletí proti předchozím třem měsícům o 14 procent na rekordních 206 241 vozů. Většinu tvořily vozy Model 3 a Model Y.
Tesla je nyní s velkým náskokem nejhodnotnější automobilovou společností na světě. Objem její produkce ale představuje pouhý zlomek ve srovnání s výrobou předních tradičních automobilek, jako je například německý koncern Volkswagen.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (39)
Jaroslav Řezáč
20.7.2021 07:13Evropská unie tento týden představila své plány týkající se budoucnosti aut. A rozumnému člověku už snad ani nevehnala slzy do očí, spíše jej donutila chytnout se za hlavu. Není věcí názoru, ale pouhého použití selského rozumu a pár výpočtů, aby bylo jasné, že záměry EU jsou ukázkou totální ztráty kontaktu s realitou, neboť řada plánovaných opatření nemůže ani teoreticky vést ke zlepšení čehokoli.
Je to dělání něčeho kvůli tomu, aby se něco dělalo, nikoli kvůli tomu, aby bylo něčeho dosaženo. Politický tlak na extrémně rychlý rozmach elektrických aut nemá žádnou oporu ve vědě ani technice, je to ryzí rozmar, který ve své živelnosti může jen škodit, jak už dnes činí třeba v Nizozemsku. Můžeme jen zopakovat slova šéfa Stellantisu Carlose Tavarese, který před pár týdny troufale připomněl, že „vědecké rozhodnutí o volbě této technologie nebylo učiněno automobilovým průmyslem” a že vlády by „měly chápat analýzu celého životního cyklu auta - ne jen emisí z výfuků, to není to samé”.
Bohužel nechápou, zcela jsou ignorována úskalí jejich výroby a fakt, že elektřina není a nemůže být vyráběna bezemisně. A k tomu je tu ještě jeden faktor, o kterém se nemluví prakticky vůbec, protože se zdá být příliš daleko - elektrická auta nemají ve své současné podobě šanci sloužit lidem dekády, což vidinu jakéhosi vykompenzování jejich prvotního emisního batohu pozdějším provozem činí ještě iluzornější, než jaká na papíře je.
Připomíná to známý automobilový youtuber Tyler Hoover, který si koupil ojetou Teslu Model S z roku 2013. Je tedy právě 8 let a 3 měsíce stará (čili 3 měsíce po skončení záruky na baterii) a má najeto jen 97 tisíc mil, tedy asi 156 tisíc km. To je ve světě konvenčních aut velmi málo, takový VW Passat TDI z roku 2013 se 156 tisíci km je mnohými stále vytoužené auto, bazarový hit, který může sloužit snadno další dekádu a stovky tisíc km bez velkých potíží. U Tesly to tak být nemusí, a to přesto, že je technicky i vizuálně v bezvadném stavu, neprodělala nehodu, ani nic podobného.
Potíží jsou - uhádli jste - akumulátory, které už nejde plně dobít. Auto dovolí nabití pouze do chvíle, kdy dojezd ukazuje 49 mil, tedy asi 79 km a „hovoří” o tom, že maximální kapacita baterie byla omezena. To je použitelné leda pro městské přískoky, jinak pro nic, také proto se tyto staré Tesly prodávají v USA za ceny mezi 25 a 30 tisíci dolary (540 až 648 tisíc Kč), i když tento vůz stál jako nový dost přes 100 tisíc dolarů. A podobně levné dnes jsou, ať už mají podobný problém, nebo ne. Protože je jen otázkou času, než se potíže s akumulátory objeví, jak říká Tyler.
I on ostatně koupil vůz ve stavu, kdy tento problém neměl, objevil se až později. Kdyby si auto nechal opravit u Tesly, přijde jej to na 17 až 20 tisíc dolarů (368 až 433 tisíc Kč), tedy pomalu celou cenu vozu (kterou tentokrát přesně nezveřejnil, ale takto o věci hovoří). Automobilka by totiž provedla kompletní výměnu akumulátoru a cenu opravy by ovlivnilo, za kolik by si koupila ten starý podle jeho aktuální kondice. Že skoro za nic, je už z obvykle sumy opravy patrné.
Tyler tak správně poukazuje na to, jak marnotratné a plýtvající dokáží elektromobily být. Co to je za přínos přírodě, pokud auto zvládne 8 let služby a 156 tisíc najetých km, je použito nanejvýš na náhradní díly a musí být nahrazeno novým? Protože nikdo soudný nebude investovat 20 tisíc dolarů do opravy auta za 25 tisíc dolarů, to nedává smysl. Samozřejmě, Tyler zkusí opravu nestandardními, tedy levnějším cestami a předpokládáme, že uspěje, neboť to je to, co dělá kolem dokola. Správně ale říká, že takto většina lidí uvažovat nebude - auto si koupí, odjede, objeví se problém, kontaktuje oficiální servis, dá si na misky vah, co zjistí a vůz pošle na vrakoviště. Hotové, vyřízené, nevratné.
Jisté, budou existovat Tesly - či jiné elektromobily -, které vydrží více, vývoj půjde stále vpřed a baterie vydrží více. Ale znovu: Jsme ve chvíli kdy teď někdo velí, že jsou dokonale ekologickým řešením pro všechny, kdy jím zkrátka nejsou. Ukazuje se to dnes a denně a my se jednoduše nemůžeme neptat, proč přichází tak tvrdý politický diktát jdoucí proti realitě a zdravému rozumu?
Nedává to smysl, tato věc se má nechat na technickém vývoji, který nás během pár dekád dovedl od jízdy na koni masivnímu rozmachu osobní automobilové dopravy. A pokud je to možné, jistě by nás stejnou cestou vedl k lepším, efektivnějším a ekologičtějším řešením jako kdykoli dříve. Zapíchnout do něj politické vidle a říci, že v roce 2035 bude nejlepší „tohle”, zní absurdně samo o sobě. Natož pak ve stínu zjištění zdokumentovaných videem níže.
zdroj Autoforum.cz
Zbyněk Šeděnka
20.7.2021 08:28 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
20.7.2021 08:54 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNavíc nemáte žádné olejové náplně, které se musí měnit a vyjetý olej je extrémní svinstvo.
Samozřejmě se řeší elektroauto jako celek od narození do smrti. Jediným problémem je lithiová baterie, vše ostatní je daleko jednodušší, lehčí a tím čistší. S dobrou recyklací můžete i surovinové náklady srazit na minimum a nikde není napsáno, že lidé nevymyslí daleko lepší akumulátor.
Zbyněk Šeděnka
20.7.2021 09:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.7.2021 12:15 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
20.7.2021 13:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.7.2021 14:56 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNormálně snižujete rychlost postupně a rekuperujete, pokud musíte hamstnout na brzdu v nečekané situaci, zastaví vás na fleku kotoučovka.
Kolikrát se vám tohle během roku stane? Pokud nejezdíte jak šílenec, tak prakticky vůbec.
Zbyněk Šeděnka
20.7.2021 15:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.7.2021 15:39 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBavíme se o opotřebení brzdového obložení a já tvrdím, že v elektroautě je minimální, protože se brzdí rekuperací.
Nějaké F1 do toho zcela nesmyslně taháte vy, zcela mimo logiku.
Čech M.
20.7.2021 23:08 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
20.7.2021 12:16 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaČech M.
20.7.2021 23:11 Reaguje na Pavel HanzlRoman Sofín
20.7.2021 08:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
20.7.2021 08:45 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJako příklad uvádíte Teslu z roku 2013 a zákaz výroby (ne provozu) dýzlů, který má platit od roku 2035. To máte rozdíl 22 let a vývoj v tomhle segmentu pádí skutečně děsivou rychlostí.
Muskovy nové bezkobaltové baterie mají vydržet v autě víc, jak milión kilometrů, testovací vozy už mají najeto víc než ten milión.
A to se píše rok 2021. Za 14 let budou tyhle technologie úplně někde jinde.
U nás jede kritika elektroaut dost manipulativní, emise počítají tak, že výroba jede na uhelné elektřině a nabíjí se taky z naší zoufale uhelné sítě.
Přitom tahle technologie je stavěna na nabíjení z OZE (hlavně fve je velmi vhodná), výroba může být taky živena především z OZE a rozvoj recyklačních technologí povede k tomu, že na nový automobil bude potřeba velmi málo surovin.
Takže suma sumárum bude používání takového dopravního prostředku téměř emisně čisté (na 100% se nikdy nedostaneme), ale proti současnému stavu s megatunami emisí z dýzlu je to nebe a dudy.
V normálních zemích, které už dnes mají víc, jak poloviny energie z OZE a stále se rozvíjí malé fve na střechách, může tohle skutečně do roku 2035 nastat.
Mě ale velmi vadí, že náš stát odmítá rozvíjet nejprogresivnější technologie, které by nám EU ještě bohatě dotovala.
My budeme kritizivat, nadávat, plivat a podrážet a zatím nám ujíždí vlak.
Máme dostat snad 180 miliard na rozvoj po covidu, ovšem obávám se, že co s tím naši mašlonci udělají, je celkem předvídatelné.
Jaroslav Řezáč
20.7.2021 09:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.7.2021 09:21 Reaguje na Jaroslav ŘezáčStamilióny let ukládaný uhlík z atmosféry vypadával a celý ekosystém se tomu přizpůsoboval. Když ho vyfučíme do vzduchu během historického okamžiku, způsobí to totální kolaps.
40 miliard tun ROČNÍCH emisí CO2 je vražedné tempo a koncentrace 420 ppm tu nebyla řádově milióny let.
Jaroslav Řezáč
20.7.2021 12:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.7.2021 15:10 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSamozřejmě na všechno potřebujete suroviny a ty se těží v zemi. Jenže neméně důležitá je recyklace a z Li-on baterie se dá recyklovat prakticky všechno, ovšem za různých nákladů a je to energeticky náročné. Pokud je ale ta elektřina zase z OZE, kruh se uzavírá (říkají tomu cirkulární ekonomika) a nároky na fosilní paliva se blíží nule, nároky na těžbu surovin se silně sníží, plasty z ropy se dají taky recyklovat, takže zátěž na ŽP jde výrazně dolů.
Pokud se rozjede odchytávání CO2 různými metodami (nejnadějnější je asi CCS), je možno se fakt k té neutralitě dopracovat.
Je to hezká teorie, provedení bude extrémně náročné, ale nikdo nevymyslel nic lepšího a pokud to lidstvo nezvládne, nemá šanci přežít. Příroda je skutečně krutá a netvora jsme už vydráždili dostatečně.
Pokud by tohle pochopili ropáci celého světa a přestali bečet, že je to drahé a zaklínat se dotačním ďáblem, mohlo by se to snad podařit.
Zbyněk Šeděnka
20.7.2021 08:24Pavel Hanzl
20.7.2021 08:59 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaDnešní baterie mají daleko větší výdrž než ta, kterou v ojetině ten člověk koupil.
Zbyněk Šeděnka
20.7.2021 13:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.7.2021 15:12 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJá mám na elektrokole naježděno 9 tisíc km a nevšiml jsem si, že by kapacita klesala.
Svatá Prostoto
20.7.2021 10:09Jinak obecně je e-mobilita z mého pohledu průměrně vydělávajícího Čecha no-go, a to primárně ze tří důvodů:
- cena
- dojezd
- doba nabíjení.
Ideál by byl plug-im hybrid, a ten bych fakt chtěl, ale i ta nejlevnější Oktávka je cca za 800k, což tedy ani nemám, ani nedám. Sorry jako, jsem holt chudej. Jako cca půlka Evropy (a že si tu bez ironie žijeme relativně kua dobře).
Pavel Hanzl
20.7.2021 12:19 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
20.7.2021 13:28 Reaguje na Pavel HanzlUvidí se ... já si spíš říkám, když pomalu, ale jistě, vylejzá na světlo co ten Green deal bude znamenat pro koncové spotřebitele, že nám ta EU moc dlouho nevydrží. Prostě co Rakušák s Němcem s průměrem 4k EURO za měsíc možná se skřípěním zubů skousnou, to pro střední a východní státy EU (o těch mimo už vůbec nemluvím) znamená žít ekologicky ... a umřít hlady.
Svatá Prostoto
20.7.2021 13:54 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
20.7.2021 15:34 Reaguje na Svatá ProstotoJenže právě důchodci se výrazně podíleli na zrušení už uzákoněné důchodové reformy, tak čemu se čemu??
"Dost dobře si neumí představit, jak svůj přes deset let starý automobil vymění za mnohonásobně dražší elektromobil".
Šak se vůbec bát nemusí. V roce 2035 budou už dávno po smrti a ti, kteří budou v důchodu, budou mít dost času se připravit. A třeba vůbec mít auto nebudou muset, budou třeba bezšoférové taxi nebu sdílená auta, většina důchodců už dnes auto stejně ani nepotřebuje.
Svatá Prostoto
20.7.2021 15:59 Reaguje na Pavel HanzlVíte, že máte podobné argumenty jako bolšáni, když nám "vysvětlovali", že vlastně nějaké cestování nám nemá co chybět:-)? Je sranda vidět, jak na jedné straně tu proti nim vyšilujete, na druhé tu jejich rétoriku máte pod kůží už nafurt.-).
Pavel Hanzl
20.7.2021 17:42 Reaguje na Svatá ProstotoPrďolové jsou někteří úplně marní, sedí u televize a nadávají na režim, někteří dělají cestují atd. záleží na každém.
A tak to bude i do budoucna. Mladí dost často auto vůbec nemají, když to nepotřebují k práci. Jinak na co? Na dovču a občasné pojížďky se vyplatí sdílené. Autonomni taxi není žádná chiméra z Paroubkova Marsu.
Svatá Prostoto
21.7.2021 11:08 Reaguje na Pavel HanzlMladí auto často nemají, já ho taky nemíval a i kdy jsem jej pak měl a byl jsem furt relativně "young, free and single":-))), tak jsem přes týden jezdil opravdu velmi zřídka. Pak jsem se oženil, pořídil si děti a ... a bylo:-).
To je jako když byl mladej Stropnický na "trojce" v radě (takže mi "pade" měsíčně), rozvíjel ty svoje progresivní myšlenky a pak z něj v nějakém rozhovoru vylezlo, že doma nemá ani sporák jíst chodí do restaurací:-))).
A jak se dneska s Maláčovou chce bít za práva sprostého lidu:-).
Zbyněk Šeděnka
20.7.2021 14:11 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
20.7.2021 15:24 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaKdyž jsem byl kluk, všude se válely různé zemědělské stroje, vraky aut a ohnutých kolejnic a plechů a jiného šrotu.
Pak zavedli výkup železa za 20 hal./kg a během pár let se země vyčistila a dnes vidět kus železa je vzácnost.
Pavel Hanzl
20.7.2021 15:18 Reaguje na Svatá ProstotoHlady nikdo umírat nebude (pokud nevystoupíme z EU) ale žlab se nám zvedne. Národ je stejně dost přežraný (obézní) a líný....
Svatá Prostoto
20.7.2021 15:56 Reaguje na Pavel HanzlJenže to je dnes úplně jedno, prostě ten Green deal možná dají bohaté státy (i když třeba žluté vesty ve Francii se na to moc netváří, ale ty asi taky zblbnul Putin, že jo:-), ale my ne. Pokud to zkusíme, dojde k dramatickému propadu životního standardu značné části obyvatel ... vás důchodců v prvé řadě ... a to pak bude mazec. Abyste na Bábu ještě nevzpomínal se slzou v oku.
Pavel Hanzl
20.7.2021 17:49 Reaguje na Svatá ProstotoPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.