https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyrobce-zelene-oceli-ma-dohodu-s-dodavatelem-automobilkam-za-1-5-miliardy-eur
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výrobce zelené oceli má dohodu s dodavatelem automobilkám za 1,5 miliardy eur

9.8.2023 00:27 | STOCKHOLM (ČTK)
Ocelárenský průmysl patří k jednomu z nejvíce znečišťujících průmyslových odvětví na světě. Toto odvětví už více než 100 let spoléhá převážně na stejné výrobní postupy a na celosvětových emisích oxidu uhličitého se podílí zhruba sedmi procenty.
Ocelárenský průmysl patří k jednomu z nejvíce znečišťujících průmyslových odvětví na světě. Toto odvětví už více než 100 let spoléhá převážně na stejné výrobní postupy a na celosvětových emisích oxidu uhličitého se podílí zhruba sedmi procenty.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Švédská společnost H2 Green Steel AB (H2GS) podepsala sedmiletou smlouvu o dodávkách oceli s jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu ZF Friedrichshafen v hodnotě 1,5 miliardy eur (35,6 miliardy Kč). Dohoda podle nedávného sdělení firmy H2GS pokrývá významný podíl roční poptávky 2,5 milionu tun firmy ZF po oceli. Dodávky oceli s téměř nulovými emisemi by měly být zahájeny v roce 2026.
 

H2GS patří mezi producenty oceli, kteří se snaží změnit způsob výroby této slitiny a nahradit uhlí tzv. zeleným vodíkem, který se vyrábí za pomoci obnovitelné energie. Ocelárenský průmysl patří k jednomu z nejvíce znečišťujících průmyslových odvětví na světě. Toto odvětví už více než 100 let spoléhá převážně na stejné výrobní postupy a na celosvětových emisích oxidu uhličitého se podílí zhruba sedmi procenty.

Očekává se, že dohoda sníží emise oxidu uhličitého firmy ZF téměř o 2,3 milionu tun ve srovnání s tradičními postupy výroby oceli, uvádí se ve sdělení. H2GS bude také spolupracovat se subdodavateli ZF.

H2GS v červnu obdržela ekologické povolení k zahájení výstavby závodu na severu Švédska. Závod by měl do konce desetiletí vyrábět pět milionů tun zelené oceli ročně. Zakladatelem a největším akcionářem firmy je Vargas Holding, který je rovněž spoluzakladatelem a jedním z největších akcionářů švédského výrobce baterií Northvolt, upozornila agentura Bloomberg.

ZF dodává technologie mobility pro osobní a užitková vozidla a další průmyslové aplikace. Podnik má 168 závodů ve 32 zemích, včetně České republiky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

9.8.2023 09:24
Je skvělé, že se taková technologie ukazuje jako konkurenceschopná i bez dotací a popřípadě sankcí pro alternativní technologie.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.8.2023 12:26 Reaguje na Richard Vacek
Jak jste na to přišel?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.8.2023 14:13 Reaguje na Jiří Svoboda
V Česku když jde něco z dotací EU, tak si poskytovatel vymiňuje toto informaci umístit (dokonce i na dobře viditelné ceduli v blízkosti dotovaného díla). Proto máme po krajině rozeseto tolik tabulí.
Předpokládám, že ve Švédsku to mají podobné.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.8.2023 15:58 Reaguje na Richard Vacek
Aha, takže když jste projel Švédsko křížem krážem a na žádnou tabuli nenatrefil, je to bez dotací. A jistě jste si i zjistil, že ve Švédsku se za uhlík neplatí ani daně ani povolenky.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.8.2023 18:54 Reaguje na Jiří Svoboda
Možná se ve Švédsku stydí za to, když jim někdo dá dotaci. Ani bych se jim nedivil. Žít z dotací se hodí pro lidi (firmy), kteří nejsou schopni se uživit poctivě. Třeba časem budou dotace živit každého.
Odpovědět
ig

10.8.2023 11:31 Reaguje na Richard Vacek
Tomu bych skoro nevěřil. Na ty dotace nakonec musí někdo vydělat :D
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.8.2023 17:31 Reaguje na
Přesně tak. Někoho musí nejdřív okrást, aby jinému mohli dát dotace.
Jedině že by si nevzdělaní zelení exponenti představovali, že současně všechny okradou a potom současně všechny zadotují a potom se budeme mít všichni dobře. Jak si to nějak takhle podobně svého času představovalala rudá totalita.
Odpovědět
ig

10.8.2023 11:39 Reaguje na Jiří Svoboda
Vodíková ocel je dražší než ocel vyráběná obvyklým procesem a oni ji skutečně dráže prodávají. Proto je docela dobře možné, že dodace pobírají jejich zákazníci a ti oceláři jen standardně vydělávají (což je model v naše degenerovaném průmyslu celkem standardní).
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.8.2023 11:44 Reaguje na
To si přesně myslím, že ty dotace pujdou ze SRN od odběratelů. A p.Von der Leninová povídala, že potřebuje vybrat více peněz od Evropanů na zelenou politiku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.8.2023 13:00 Reaguje na Richard Vacek
Uvidíme, jestli je to tak alternativní, jak tu tvrdí. Švédi si to asi spočetli. Jednak mají vlastní rudu: https://en.wikipedia.org/wiki/Kiruna_mine
a JE mají také. Vítr bude asi jen doplněk, když občas zafouká.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.8.2023 14:00 Reaguje na Jarka O.
1*
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

9.8.2023 16:12 Reaguje na Richard Vacek
Jste si ale vědom, že dosud nevyrobili tou „zázračnou a zelenou" technologií ani 1 kg oceli. Že začnou nejdříve v roce 2026. Takže by (možná) bylo lepší s tou chválou počkat až na reálné výsledky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.8.2023 23:16 Reaguje na Galipoli Petr
A na těch 5 milionů tun.
Odpovědět

Radek Čuda

10.8.2023 10:54 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A na jejich cenu ...
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.8.2023 10:28 Reaguje na Galipoli Petr
přesně tak.
redukce železné rudy "něčím jiným" než oxidem uhelnatým je nepochybně fantastická technologie (existuje-li aspoň v poloprovozním měřítku) a jako taková klade otázky ohledně vlastností takto vyrobeného materiálu, zejména tedy čím bude uhlík ve slitině s železem zvané ocel nahrazen, o mechanických vlastnostech, jejich stálosti, mezikrystalické korozi, únavové mechanice atakdále, a jako úzkpoprsý technik bych se velmi zdráhal použít takový kosmický materiál na něco bezpečnostně relevantního, například čep řízení u osobního automobilu. ale jak říkám, jsem jen úzkoprsý škarohlíd a nepochybuji, že mi to nějaký svazák Jasánek omlátí o hlavu a vysvětlí.
Odpovědět
ig

10.8.2023 11:45 Reaguje na Lukas B.
Čistě technicky, takhle vyrobené železo použité například v oceli 1.4404 (nízkouhlíková nerez) by mohlo zlepšit odolnost proti koroznímu praskání. Mně to připadá celkem slibné, jen by se mi víc líbilo, kdyby to nebylo nepřímo dotované z veřejných peněz :-)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

10.8.2023 17:23 Reaguje na
Já bych řekl, že nejde o primární metalurgii, ale docela obyčejný konvertor, na který se nakoupí certifikáty na obnovitelnou elektřinu.....
Odpovědět
ig

11.8.2023 11:18 Reaguje na Daniel Višňovský
A sakra, takhle daleko jsem to nedomýšlel :D
Odpovědět
OV

Oldřich Vašíček

10.8.2023 12:25 Reaguje na Lukas B.
Redukce vodíkem se zkoušela již hodně dlouho. Jen nebyl ten vodík (a není stále, natož zelený :)). Máte pravdu, že většina oceli je slitina uhlík+železo. Asi budou ten uhlík brát ze vzduchu a redukovat i ten. Zabijí dvě mouchy jednou ranou a určitě na to ještě získají nějakou dotaci. :)
Vodíková redukce umožňuje vyrábět spoustu dalších "exotických" druhů oceli. Je pravda, že se budou muset otestovat. Asi nebude myslitelné, aby se vyráběl stejný typ oceli jinou technologií. Nevěřím, že budou fyzikálně chemické vlastnosti identické.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.8.2023 17:47 Reaguje na Oldřich Vašíček
To nejspíš nebudou. Jenže ta technologie v klasickém provedení má často dva kroky. V prvním se redukcí železné rudy vytvoří takzvané železo nebo litina a to se v dalším kroku přetavuje v konvektorech, kde se už regulací obsahu uhlíku, přidáváním legujících prvků a spalováním škodlivých prvků vyrobí ta potřebná ocel. ta se potom řízeným tepelným zpracováním ještě podřídí příslušnému tepelnému i další mechanickému zpracování, protože v moderní oceli hraje velkou roli i velikost a složení příslušných krystalů, které v té oceli tím zpracováním vzniknou.
Vodíkem mohou tedy relativně snadno vyredukovat ze železné rudy železo, ostatně to se v gramových množstvích provádí jako pokus v laboratořích už snad 100 let. A v druhé etapě potom železo zpracují v klasickém elektrickém konvektoru, uhlík mohou dodat nějakým způsobem získaný ten obnovitelný a jinak vše ostatní +- mohou dělat postaru.
Otázka je akorát, jak moc to bude drahé a když čínská auta mají být výrazně levnější, kterou skupinu obyvatel EU hodlají v Bruseli okrást, aby pro jiné vybrané skupiny obyvatel bylo evropské auto levnější než čínské.
Odpovědět
OV

Oldřich Vašíček

10.8.2023 12:21 Reaguje na Galipoli Petr
Technologii již odzkoušeli s Volvem. O to bych se asi nebál. Jen nevím, kde budou brát ten zelený vodík? Elektrolyzerů je jako šafránu. ;)
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.8.2023 11:27 Reaguje na Richard Vacek
Nevím, jak vážně nebo ironicky jste to myslel, ale podle mě jsou ve švédsko-německých počtech evropské dotace započítané a pak půjde o miliardy evropských peněz. Tak se to dělá, dotace půjdou těm správným a jejich průmyslu. A zatím se hlupák zlobí za pár milionů na tousty nebo Čapí hnízdo.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

10.8.2023 17:26
Dprdele, co tohleto je????????? ZF je výrobce převodovek pro spalovací motory, a ty budou 2035 koncit¡!!!!!!!
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.8.2023 17:33 Reaguje na Daniel Višňovský
Nebudou, věřte mi.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.8.2023 17:55 Reaguje na Daniel Višňovský
Nebudou.
Jestli budou Číňani v elektromobilech výrazně lepší než evropské automobilky, jako že to tak nyní vypadá, bude jednou z možností, jak evropským automobilkám pomoct, auta se spalovacím motorem vyrábět dál.
A za druhé pode mne se převodovky, v jednodušší formě, vrátí i do elektromobilů. V rámci úspory spotřeby elektřiny a tím prodloužení dojezdu anebo zlevnění a zjednodušení elektromotoru, který je v současném elektromobilu již příliš drahý, složitý a spotřebovávající příliš vzácných prvků, bude jednou z možností použít převodovku.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist