https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/wmo-teploty-letos-nestouply-tolik-jako-v-predeslych-letech-trend-se-ale-nemeni-2
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

WMO: Teploty letos nestouply tolik jako v předešlých letech, trend se ale nemění

2.11.2021 00:57 | GLASGOW (ČTK)
Západ Slunce nad Jižní Amerikou
Západ Slunce nad Jižní Amerikou
Průměrné teploty letos na světě nebyly tak vysoké jako v předchozích třech letech, rekordnímu oteplování zabránil meteorologický jev La Niňa. Vyplývá to z předběžné verze výroční zprávy o stavu globálního klimatu, kterou po zahájení klimatické konference OSN zveřejnila Světová meteorologická organizace (WMO). Její autoři upozorňují, že extrémní jevy jako vlny veder nebo zničující povodně se stávají běžnými a svět se mění lidstvu před očima.
 

Podle letošních měření se globální teplota zvýšila o 1,09 stupně Celsia oproti období let 1850 až 1900. Odborníci varují, že globální oteplování je třeba udržet pod hranicí 1,5 stupně, aby se zabránilo jeho katastrofickým důsledkům.

Ačkoli teploty letos nestouply tak vysoko jako v rekordním roce 2016, kdy bylo na planetě o 1,2 stupně tepleji než v druhé polovině 19. století, na trendu globálního oteplování se tím nic nemění. Podle autorů studie posledních sedm let, včetně roku letošního, bude zřejmě nejteplejších od začátku měření, protože koncentrace skleníkových plynů v atmosféře dosáhla rekordních hodnot. Stále sílící dopady toho jsou viditelné na mnoha místech planety.

Jižní Amerika už druhým rokem trpěla suchem, Středomoří zažilo obrovské množství lesních požárů, Německo se potýkalo s katastrofálními povodněmi a mnohde padly letité teplotní rekordy. V Kanadě a USA byly teplotní rekordy místy překonány až o šest stupňů Celsia a tabulky nejvyšších teplot se přepisovaly také ve Španělsku, Tunisku, Itálii a Turecku, připomněla WMO.

Autoři zprávy upozorňují také na to, že letos v létě se v Arktidě ztenčila ledová pokrývka nejvíce za dobu záznamů a že ledovce odtávaly vyšší rychlostí. Rychleji stoupá i hladina oceánů. Zatímco v letech 1993 až 2002 stoupala ročně v průměru o 2,1 milimetru, v letech 2013 až 2021 to bylo ročně o 4,4 milimetru. Další problém představuje okyselování oceánů. Hodnota pH je nyní v oceánech nejnižší za posledních 26 000 let, což mimo jiné znamená, že tyto vodní plochy už nebudou schopné zachycovat takové množství přebytečného oxidu uhličitého z atmosféry. Nyní oceány pohltí asi 23 procent z ročního objemu emisí CO2.

"Extrémní jevy jsou novým normálem," prohlásil šéf WMO Petteri Taalas. "Přibývá vědeckých důkazů o tom, že některé z těchto jevů nesou stopy lidmi způsobené změny klimatu," dodal.

Svou zprávu WMO zveřejnil u příležitosti zahájení summitu COP26 ve skotském Glasgow, kde se mají lídři domluvit na budoucím snižování emisí. Podle odborníků je potřeba emise do poloviny století snížit prakticky na nulu, pokud se má globální oteplování udržet pod hranicí 1,5 stupně. Pokud se to nepodaří, můžou se klimatické změny vymknout kontrole, což může podle vědců znamenat více extrémních výkyvů počasí, existenční ohrožení kvůli stoupající hladině oceánů nebo problémy kvůli suchům a nedostatku vody a potravin, a s tím související masovou migraci.

"Od hlubin oceánů až po vrcholky hor, od tajících ledovců po neustálé extrémy v počasí, ekosystémy a společenství po celém světě jsou devastovány," řekl generální tajemník OSN António Guterres ke zprávě Světové meteorologické organizace. "Summit COP26 musí být bodem obratu pro lidstvo a planetu," dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (63)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VM

Vladimir Mertan

2.11.2021 05:59
Inými slovami sa od roku 2016 ochladilo o 0.1 stupna :-) Že bolo posledných 7 rokov najteplejších je logické, pretože doteraz sa stále mierne otepľovalo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 08:09 Reaguje na Vladimir Mertan
Neochladilo. La Niňa absorboval nějakou energii, ale ta se zase někde objeví.
Globální teplota je natolik složitý systém, že říci na desetinu stupně její hodnotu, je nemožné.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 08:46 Reaguje na Vladimir Mertan
Presne tak. Za poslednich 150 let se oteplilo o 1.1 stupne zatimco za posledni 4 roky se ochladilo o 0.1 stupne. Pocitani prumeru a "trendu" ponechme tem, kdo si mysli ze na slozity jev zvany klimat lze jit "vedecky" pravitkem a kruzitkem/krivitkem prikladanym ke grafu namerenych numer (ci spis haus/numer - v mnoha pripadech :)
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

2.11.2021 09:40 Reaguje na Miloš Zahradník
Milý pane, buďto je ten jev matematicky popsatelný, pak na to lze jít s matematickými nástroji = pravítkem, kružítkem a křivítkem, nebo je to klasická humanoidní "věda", podobně jako islámská teologie - ta jediné, co vyžaduje, aby se této bezpodmínečně věřilo. Klimatologii distribuují do společnosti klimatičtí aktivisté, islámskou teologii Ajatolláhové. Sveřepost obou těchto je opět anaqlogická.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 10:37 Reaguje na Sauerkirschmann
Klimatická změna je dokázaná milióny přesných měření a je matematicky definovaná asi tak, jako všeobecně uznávaný fakt, že Země je kulatá a obíhá kolem Slunce.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.11.2021 10:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Opatrně, nebo tu zase vylezou z děr zastánci teorie Zharkovové. ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 11:11 Reaguje na Petr Eliáš
Čekám to každou chvíli. Jenže na to už asi zapomněli.......ovšem integrál TSI pana Kalendy mě dostal do kolen.
Jako jedinci, kteří hlásají placatost Země.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.11.2021 06:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Země není kulatá , ale zploštělá a obíhá kolem společného těžiště se Sluncem . Chcete se vsadit ?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.11.2021 09:07 Reaguje na Vladimir Mertan
Už mnohokrát jste tu předvedl, že trend vám nic neříká. :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.11.2021 06:16
Po epizodě teplých roků přichází z pohledu 40+ "normální průběh" počasí.
Prostě začalo se ochlazovat ,viz průběh letošního roku , a tento trend by měl pokračovat i nadále. Přesně v souladu s tvrzením klimaskeptiků.

Ti dokonce (přes 900 vědců z 37 zemí ) zaslali na COP26 dopis ,kde krok po kroku vyvracejí řadu tvrzení z VI. hodnotící zprávy IPCC
Dostupné zde https://clintel.org
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.11.2021 07:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
https://www.cfact.org/2021/10/16/clintel-launches-a-new-organization-for-climate-imaging/
The core idea is that the climate debate is primarily focused on global averages – already for forty years – but global averaging minimizes the amount of information in the analysis. Huge amounts of detailed climate data disappear, being compressed into a single number, such as average global temperature over one, or even a few years.

Professor Berkhout proposes to reverse this process, which he calls unfolding the averages. It is only in this detailed data that the actual causes of climate change can be determined.

But the issues are global, so climate imaging means looking globally at detailed data. For example, when and where is warming happening? This is explained at considerable length. In fact the LCI solution is only introduced around minute 42 in the video, after he goes through the global imaging concept.

"The current climate models will also need to be tested against the global imaging data. What do their global images look like? For example, if a lot of the Arctic is warming, while the tropics are stable and Antarctica cools, do the models capture that big fact? If not, then there is a lot of rethinking and updating needed. Likewise, if all those local differences in warming and cooling are observed and the increase of CO2 is almost equal at all those places, how does that fit with the AGW theory?"
Odpovědět
va

vaber

2.11.2021 07:55 Reaguje na Vladimir Mertan
to je to oblbování lidí průměrnými teplotami planety
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 08:34 Reaguje na vaber
Tohle se přece normálně stále děje, klimatologové pracují s detailními daty i s komplexními, ovšem lidé zajímá jen globální stav. A ten se dá vyjádřit jedním číslem.
Nikdy jsem nikde nečetl, že by se v Antarktidě ochlazovalo, pouze místy přibývá sněhu, ale to je dáno vzdušnou vlhkostí, ne teplotou.
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

2.11.2021 09:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Klimatologové postupují analogicky jako Ajatolláhové, na poli islámské teologie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 10:29 Reaguje na Sauerkirschmann
Blábol typu výstřel do tmy.
Důkazy nula.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 08:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nijak se ochlazovat nezačalo. V článku to píšou. Vývoj není lineární, pořád probíhají různé výkyvy, ale trend je jasný a dávno předpovězený.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.11.2021 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Mezi současné příčiny energetické krize je uváděn m.j. chladný průběh roku a energetici se modlí, aby se nesplnila předpověď chladné zimy. Můžete si ověřit, pokud o to stojíte.

Mimo soutěž - zeptejte se drobných pěstitelů ovoce a zeleniny na letošní kyselost plodů v důsledku chladnějšího léta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 09:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pokud nepochopíte rozdíl mezi klimatem a počasím, nemáte šanci pochopit cokoliv složitějšího.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.11.2021 09:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, už vím o kom Nohavica nazpíval hit Milionář.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.11.2021 08:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zase začínáte blábolit nebo už prostě jen na férovku lžete?

Většina z těch vašich 900 ,,vědců,, ve skutečnosti žádní vědci nejsou. A ti ,,vědci,, , kteří tam jsou podepsaní, jsou na úrovni Klause a Kalendy, takže nic moc.

Že vás neustále baví takhle tu trapčit. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 09:03 Reaguje na Petr Eliáš
Baví. Pan Vinkler se nechal zblbnout ruskou dmagogií a to je její projev.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.11.2021 09:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevím čím se nechal zblbnout, ale asi by si s tím měl někam dojít.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.11.2021 09:12 Reaguje na Petr Eliáš
S ohledem na vaše trvalé projevy osobní nevraživosti vůči všem osobám projevující jiné názory vás považuji za sociopata.
/člověk, který trpí antisociální poruchou osobnosti, naprosto postrádá ohleduplnost k jiným osobám, netrpí studem ani výčitkami svědomí, typické je pro něho manipulativní chování./
S duševně chorými, jak odborně prokázáno, nemá cenu diskutovat.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.11.2021 09:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
V tom případě to má s vámi vaše paní těžké, že?

No co. Já vás zase považuji za lháře a demagoga - protože si tu neustále vymýšlíte a co si o mě myslíte je mi popravdě buřt. :-)
Odpovědět
DA

DAG

2.11.2021 10:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tento roky byla zima mizerná, ale léto chladné. Ve výsledku bude podle mě stejně okolo průměru.
Já tedy s Vámi nesouhlasím, ale počkejme si deset let a uvidíme kdo má pravdu ;)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.11.2021 13:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nebyl nedávno ten "chlapeček" naopak dáván do souvislosti s oteplováním oceánu a tím i atmosféry?
Pokud si dobře pamatuji tak právě jev El Niño a s ním spojená jižní oscilace je důvodem, nebo spíš má být důvodem k oteplování. Jak se to stane že jeden rok je to důvod k oteplení a když se ochladí je původce ochlazení stejný?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.11.2021 10:56
Statistika je přesný součet nepřesných čísel a z cyklických změn klimatu
konajících se po celou existenci planety nelze dělat závěry při nepřesném
sledování údajů o teplotě. Na teplotu má vliv mnoho jiných i mimozemských
událostí, ty v minulosti nikdo nesledoval a ani nyní to není dopodrobna
vysvětleno. Udělat ze změn klimatu hlavní téma jednání politiků je pouze
upozaděním jiných závažných problémů, které lidstvo zasáhnou dříve, než
následky změn klimatu. To nemají politici odvahu řešit, protože by jim
to zlomilo vaz a tak bojují s větrnými mlýny jako prapříčinou pravých
příčin. Řešení přelidnění některých oblastí se snahou dosáhnout životní
úrovně vyspělých zemí je tím hlavním problémem i s vyčerpáním zdrojů pro
to kvantum narůstající populace. Tam je ta rezerva, ale nikoliv možnost
zvratu zpět. Ten je o celkovém utažení smyčky (a ne pouze opasků) celého
lidstva a to nevyřeší ti kašpaři na summitu. Katastrofu do budoucna neodvrátí ani ty OZE, které by musely pokrýt nakonec i ta pole pro
pěstování potravin a pralesy jako plíce Země. Do nekonečna nelze Zemi
kolonizovat dalšími miliardami lidí a to ti kašpaři neřeší. Bohužel
nakonec přežijí ti ekonomicky silní i za cenu toho, že nebudou brát
ohled na ty ostatní, ale tak to bývalo v historii vždy. Kdo měl plnou
spíž a taky si ji ubránil před hladovými, tak přežil. Kdo zásoby ale
rozdal za cenu smíru, tak umřel hlady spolu s těmi obdarovanými.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 14:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Dnešní klimatologie má k dispozici milióny velmi přesných dat, takže jejich modely jsou skutečně přesné.
Ale přelidňování planety je skutečně možná i klíčový prvek udržitosti života, jenže jak to chcete řešit??
Nablblé státy, kde to probíhá, se na jakoukoliv redukci vymastí úplně a ostatní se nepřemnožují.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2021 15:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Už od pradávna je na to velmi osvědčená metoda.
V křížovce by se řeklo "na pět".
Ne, že by mi chyběla.
Ale je to jen otázkou času.
Nemá smysl se utěšovat že ne, nemá smysl doufat, modlit se, snažit se to změnit.
Je potřeba se na to připravit.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 12:22
Mou specializaci je4 matematicka analyza a statisticka fyzika. Takze o prikladani pravitka ci krivitka (at jiz to bereme v duchu Taylorova rozvoje,
Fourierovy analyzy ci jinak) ke grafu neco malo vim. Obecne plati, ze prikladat k nehladkemu grafu haus/numer bez znalosti fyzikalne matematicke povahy toho grafu (a ze klimat je zatracene slozity fyzikalni system, to neni jako prikladat krivitko k zaznamu napr. pohybu nejakeho nebeskeho telesa apod.) nejake slozitejsi krivitko je - proste slabomyslne. Prikladat pouhe pravitko (hledat "trend") - budiz to smysl ma ale to je zase operace tak primitivni, ze ji zvladne i simpanz. Prikladat krivitko ke grafu modelu, ktery ma ambive ten klimat opisovat - tam musi predchazet otazka o kvalite toho modelu. Bez toho to neni zadna veda - pouze ideologie ;)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 12:24 Reaguje na Miloš Zahradník
Pardon tohle patri vice nahoru, jako replika na pana Sauerkirschmanna
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

2.11.2021 16:03 Reaguje na Miloš Zahradník
Abyste uchopil klimatologii jako vědu, tak potřebujete řadu interpretačních faktů, které lze matematicky popsat, a některé ideologické předpoklady. Je to obdobné, jako kterákoli humanoidní věda, kupříkladu ekonomie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 17:12 Reaguje na Sauerkirschmann
Klimatologie připomíná spíš astronomii. Pracuje čistě s tvrdými daty.
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

2.11.2021 17:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, a souvislosti mezi těmi tvrdými daty doplnuje ideologickými předpoklady.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2021 09:11 Reaguje na Sauerkirschmann
Ale, to jste se dočetl kde? V knize Modrá, nikoli zelená planeta od tuneldědka Klause? :D
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

3.11.2021 12:24 Reaguje na Petr Eliáš
Píšete to vy sám, já to po Vás opakuji. Pan Hanzl to píše rovněž. Pokud tvrdíte opak, pak prosím sem ty ty fyzikální souvisloti, o které se opírá klimatologie pastněte.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2021 13:27 Reaguje na Sauerkirschmann
Já píšu o ideologii v klimatologii? :D Zkuste zapojit šedé buňky mozkové, poškádlit google a podívat se třeba na MFF UK obor Fyzika atmosféry, meteorologie a klimatologie. ;)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.11.2021 06:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi jste chtěl napsat spíše astrologii
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2021 09:11 Reaguje na Petr Pekařík
Neblábolte.
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

2.11.2021 17:24 Reaguje na Miloš Zahradník
Pane Zahradníku, ale to nejsme ve při. Já tvrdím v zásadě to samé, co vy.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 20:23 Reaguje na Sauerkirschmann
Ano, v zasade souhlasim

Ja bych ale zpochybnil i to oznaceni "tvrda data" Co to napr. znamena "prumerna globalni teplota vzduchu roku 2021"? Je to aritmeticky prumer prumernych globalnich teplot ze souboru 365 dni v roce (pohled na takovyto graf o 365 polozkach by mne docela zajimal) nebo prumer rocnich prumernych teplot X stanic na celem svete? Jak vypada to X na vhodne mape? Jak se porovnava rok 2021 s rokem 1921 nerku li 1851? Obavam ze, ze pri pohledu na odpovedi klimatologu na tyhle otazky by me jako matematikovi vstavaly vlasy hruzou na hlave. Kdyz napr. zalovim v pameti informaci, jake stanice pry vstoupily do te globalni databaze (z ktere se ta cisla svetove dulezitosti pocitaji) za nasi republiku. Pry napriklad Ruzyn z let 1851 - 2021 pricemz udaje z Ruzyne (kde zadna stanice pred rokem 1945 nebyla) se pry "odborne prepocetly" z udaju Klementina"...
A podobne hruzy
patricnych let
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2021 09:00 Reaguje na Miloš Zahradník
Nechcete si napřed něco o tom nastudovat, předtím než budete spekulovat? :-)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.11.2021 10:30 Reaguje na Petr Eliáš
Spekuluji, tedy jsem. Vysvetlovat tohle umelemu inteligentu (podeziram totiz, ze jste stroj - naprogramovany nekolika malo obecnymi "moudry" resp. invektivami vuci oponentum) povazuji za ztratu casu
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2021 10:52 Reaguje na Miloš Zahradník
Hm, ted jste mi to nandal. Stále ale platí - doučte se to. :-)
Odpovědět
va

vaber

3.11.2021 09:44 Reaguje na Miloš Zahradník
Je to aritmeticky prumer prumernych globalnich teplot ze souboru 365 dní,
mnoho míst rovnoměrně rozložených po planetě ,časový sběr dat měření třeba každou hodinu a ještě v různých výškách,
takové údaje nemá nikdo k dispozici a tak je globální teplota velice pochybná
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.11.2021 10:20 Reaguje na vaber
Mne by ten soubor 365 prumernych teplot zajimal velmi, ukazal by m.j. odlisnosti (v jejich "prispevcich do planetarniho prumeru") mezi severni a jizni polokouli a velmi zajimave by bylo podivat se na fluktuace toho souboru v prubehu roku. Je globalne na nasi planete tepleji 1. srpna nez 1. unora? 1. rijna nez 1. dubna? (A 1. srpna nez 1. rijna?) Nejspis ano ale zajimalo by mne, o kolik (desetin) stupnu :)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2021 11:44 Reaguje na vaber
Ale...zkuste poškádlit google a podívat se třeba na Berkeley:

http://berkeleyearth.org/data/
Odpovědět
va

vaber

4.11.2021 09:57 Reaguje na Petr Eliáš
hodnoty se mi nepodařilo načíst ,ale jak jsem viděl nikdo nemohl provádět taková měření před sto lety a tak mám pochybnosti o přesnosti,
a pokud dnes takové udaje existují opět mám pochybnosti, protože to nejsou přímá měření ale jen vyhodnocení plošných údajů ,třeba nad oceány žádné měření není a hodnoty jsou možná stanoveny pozorováním z vesmíru ,určitě ne lokálním měřením,
ale bylo by jednoduché stanovit teplotu planety, on line, např. každou hodinu ,když budu mít třeba milion udajů z celého povrchu planety a vypočítat jen čistý průměr a tak vytvořit přesný graf teploty planety a vyhodnotit trend, ovšem důležitá je i teplota v různých výškách a to to trochu komplikuje ,
nikde jsem neviděl průměrnou teplotu planety během roku v grafu, po dnech
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

3.11.2021 12:28 Reaguje na Miloš Zahradník
Já tedy jsem také přičmuchnul ke zpracování dat z měření, a je to prostě alchynie, a to se jednalo o souvislosti, u kterých jsme znali předpokládaný průběh. A prootže to byly do sebe vložené cyklické jevy, tak jsem na tozpracování pochopitelně šli přes tu Fourierovu transformaci, a závislost y-t jsme transformovali na f-t. Nakonec jsem stejně vykoumali, že jsem nic nevykouali :)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.11.2021 18:49
Podľa všetkého ešte nie je celému ochladzovaniu koniec. Jednak La Nina pôsobila začiatkom roka a počas leta utíchla. Teraz znova naberá na sile, takže sa dá počítať s tým že november a december budú chladnejšie. Okrem toho pôsobí výbuch sopky La Plama a Aso. Slnečná aktivita je stále na minime a je na minime aj v rámci 11 ročného cyklu. Dohromady to nedáva dobré predpoklady na usporiadanie klimatickej konferencie :-)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.11.2021 18:51 Reaguje na Vladimir Mertan
preklep: sopka La Palma.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 19:51 Reaguje na Vladimir Mertan
U nás počasí určuje jet-stream a ne La Niňa, změna slnečné aktivity je zcela marginální a ty sopky taky.
50 mld. ročních emisí CO2 je trumf, který se přebít nedá.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 20:34 Reaguje na Pavel Hanzl
50 miliard ceho? To je opravdu trumf, ktery se prebit neda ;) Kolik miliard rocnich emisi napr. H20 proudi do zemske atmosfery a jaky to ma radiacni efekt ve srovnani s tim CO2 - to jiste umite briskne spocitat (klimatologove tohle pritom nevedi protoze celkovemu ucinku vodni pary v oblacich ruzneho druhu v ruznych vyskach na zareni ruznych vlnovych delek - jak toho prichazejicich od Slunce a tak i infra zareni od Zeme smerem do vesmiru - neni moc rozumet, je to slozita vec zalezici i na typicke distribuci vlhkosti vzduchu v globalni zemske atmosfere, ktera asi neni moc presne zmerena natoz aby bylo mozno realisticky propocitat jeji celkovy ucinek)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 20:48 Reaguje na Miloš Zahradník
Briskně to spočítali dávno lidé daleko povolanější, vůbec se nebojte.
Ovšem zcela nesmyslné je tvrzení, co klimatologové nevědí. Buďte ujištěn, že vědí a vědí asi sto dalších věcí, které vy vůbec netušíte.
Pacují na tom desítky špičkových vědeckých ústavů po celé Zeměkouli už od 60. let minulého století a výsledky jsou dnes prakticky stoprocentní.
Doporučuji přečíst si alespoň výklad šesté zprávy na Wikipedii.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 21:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Ocividne vubec nechapete, o jak slozitou zalezitost v pripade nesaskovskeho modelovani jde. Na rozdil od numerickeho modelovani pocasi, kde potrebujete "jenom" dustou celosvetovou sit aktualnich dat a nejvykonnejsi superpocitace, v pripade modelovani klimatu je tam asi sto dalsich veci (napr. ucinky marku ruzneho druhu) o kterych vedci zatim nemohou rici, ze vedi jak presne pusobi. Vysvetlovat tohle lidem, kteri si mysli ze se vedu nauci ctenim seste zpravy na Wiki je ovsemze uplne zbytecne
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 21:31 Reaguje na Miloš Zahradník
pardon za preklepy: hustou sit aktualnich dat, ucinky mraku ruzneho druhu
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 21:33 Reaguje na Miloš Zahradník
netusite, nechapete, o jak slozitou zalezitost v pripade nesaskovskeho modelovani klimatu jde
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

3.11.2021 12:35 Reaguje na Miloš Zahradník
Pane ZAhradníku, ono to JE jednoduché. U jednoho předního klimatologa, říkéjme mu třeba AA jsem zjistil pozoruhodnou schopnost, on ve své podstatě popíral zákon o zachování hmoty. Já jsem napsal, že pokud v ČR je spotřeba uhlí, ropy a plynu výrazně nižší, než v roce 1984, tak nutně musí být nižší i produkce CO2 z fosilních zdrojů, a on pištěl, že on takový důkaz nemá. No, a protože o peníze jde až v první řadě, tak se chybějící souvislosti mezi tvrdými daty doplní ideologickými předpoklady, a "věda" je hotová.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.11.2021 20:44 Reaguje na Pavel Hanzl
A Jet stream sa riadi výhradne koncentráciou CO2 v atmosfére :-) Som zvedavý ako chcete dosiahnuť to vysnené globálne oteplenie o 5 či 8 stupňov do roku 2100 ak teraz globálna teplota klesá. To čo El Nino zohrial zase La Nina ochladí a oteplenie sa zase zastaví na minimálne ďaľších 15 rokov ako to bolo predtým.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2021 20:54 Reaguje na Vladimir Mertan
Čím se jet-stream řídí netuším, myslím si, že to solidně objasněné ještě není.
Globální teplota nikam neklesá, ten jev není rozhodně lineární. Klidně se nemusí pár let teplota měnit a pak za pár let vystřelí o půl stupně, čort znajet.
Tohle předpověditelné není, ale teplota za 10, 20, nebo 30 let už ano.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.11.2021 21:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Logika, kterou bychom mohli oznacit jako hanzlovskou: Efekty, ktere pusobi ochlazovani klimatu solidne objasneny nejsou. Netusime, cim se to vlastne ridi. Zato je i na wikipedii v sestem oddilu naprosto presvedcive vedecky vysvetleno (a kdo neveri je kacir a odpadlik) proc se to soucasne (pritom pomerne mirne, srovname li to s ruznymi jinymi periodami v klimaticke historii) otepleni vyviji katastrofickym zpusobem
Odpovědět
Sa

Sauerkirschmann

4.11.2021 20:46 Reaguje na Miloš Zahradník
1*
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2021 09:05 Reaguje na Vladimir Mertan
No jooooo, jak jinak. Další vybírání třešniček a blábolení o pauze mezi 98 až 12? :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist