Za deset let by mohlo v Česku jezdit až 90.000 aut na vodík
"Predikce pro rok 2030 se budou zpřesňovat po roce 2023, kdy se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily. Od procenta snížení emisí u těchto vozidel ve srovnání s rokem 2021 a povinného podílu nízko a bezemisních vozidel pro výrobce od roku 2030 se vše odvíjí," uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová.
Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že v Česku by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík. První tři pilotní čerpací stanice na vodík připravuje petrochemický holding Unipetrol na svých stanicích Benzina v Praze, Litvínově a Brně. Projekty jsou nyní ve stadiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů. Pilotní pražskou stanici firma plánuje na Barrandově. Další veřejná stanice vznikne v rámci ÚJV Řež.
Výstavbu vodíkových čerpadel mají podpořit dotace z Operačního programu Doprava z výzvy, která je pro podporu rozvoje infrastruktury vodíkových plnicích stanic určená. Unipetrol také plánuje vybudování vlastního zdroje pro výrobu vodíku.
Využitím vodíkových článků v elektromobilech se zvyšuje jejich dojezd a zkracuje doba dobíjení z hodin řádově na minuty, což je srovnatelné s běžným tankováním benzinu nebo nafty. Auta na vodík již sériově vyrábí například Toyota, Hyundai nebo Honda. Právě Toyota, která letos v Evropě prodala 167 vodíkových vozů Mirai, do vodíku masivně investuje. V minulosti vyvinula například loď na vodíkový pohon.
"Jakmile budou v Česku stát první čerpací stanice, jsme připraveni uvést na český trh náš sériově vyráběný vůz na vodíkový pohon, Toyotu Mirai," řekla mluvčí Toyoty ČR Jitka Jechová. Toyota očekává, že cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů.
Sousední Německo ročně plánuje vynaložit do rozvoje vodíkových technologií 100 milionů eur, tedy 2,5 miliardy Kč.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Jaroslav Vozáb
16.8.2019 08:37hlavně aby to nedopadlo jako Apolo 13, taky jen zamíchali H2 v nádržích pro palivové články. Ten kdo ví co dělá vodík s vzduchem tak si umí představit co se stane po běžné kolizi aut. Co takhle elektrifikovat dálnice (jen tak si vytáhnout tykadlo jak trolejbus a jet si klidně přes celou Evropu na toto máme přece EU (tvoří závazné normy na křivé okurky..). Jak doplnit zdroje pro elektrifikaci těžko, ale musí se začít všude jeden nápad by snad pomohl, nahradit klasické kotle na zemní plyn ( všude se topí) jednotkami s palivovými články na metan nebo rozložený zemní plyn na H2 a CO. H2 do palivového článku a CO do hořáku jen nic neskladovat (jedovatost a výbušnost). Odpadní teplem vesele vytápět půl roku budovy atd.
Chce to jen rozhodnutí. Rozhodnout znamená najít zdroje ( peníze jsou jen číslo), které musíme chtít na to dát.
Jaroslav
Jaroslav Vozáb
16.8.2019 11:58 Reaguje naJinak na těch penězích trvám - jsou kryté, konkrétně schopností společnosti splnit prací lidí závazek ve výši objemu peněz v oběhu. Pokud někdo natiskne další peníze, jejich hodnota se automaticky sníží na úroveň toho krytí. Prostě když si stát natiskne 1000000000000 korun, tak za ně nenakoupí to, co by si v katalogu za těch 1000000000000 vybral :-)
Jaroslav Vozáb
16.8.2019 15:14 Reaguje naPokud v ČR si zadám studii proveditelnosti na VŠ a AV budou tam důvody proč to nejde udělat, v USA tam bude jak by to mohlo asi jít. ( byl jsem jak v Rusku a tak USA). Tomu já říkám vizionářství. A k penězům, tak mi vysvětlete krypto-měny např. bitcoin atd.
Jan Šimůnek
16.8.2019 09:031. Ten vodík musíme vyrobit a tato výroba je ještě méně efektivnější než výroba nabitého akumulátoru.
2. Vodík je vysoce nebezpečný plyn, někde jsem četl, že se vzduchem tvoří výbušnou směs v rozsahu od jednoho do devadesáti devíti procent obsahu, čili potenciálně obrovský zdroj výbuchů a požárů.
Navíc se prakticky nedá dlouhodobě uchovávat, projde i kompaktní kovovou deskou.
Přesně z důvodu nebezpečnosti vodíku bylo upuštěno od jeho používání v balónech a vzducholodích, přestože všechny ostatní plyny mají nižší vztlak.
3. A bod 1 v podstatě říká, že jen přesuneme "výfuk" z auta do nějaké výroby, která bude "čadit" výrazně víc než klasický motor na benzín.
4. Abychom využili energetický potenciál vodíku, museli bychom ho spalovat v motoru za daleko vyššího tlaku a teploty, než to děláme tč. s benzínem a naftou a vznikala by přitom záplava oxidů dusíku (viz skandál kolem dieselových motorů).
Jedinou cestou z toho ven je dávat do motoru kyslík z nějakého zdroje bez dusíku (čili ne ze vzduchu), a pak je vodík zbytečný, protože to samé zvládne i benzín nebo nafta (a spotřeba běžného auta může jít dolů, až pod 1 litr na 100 km).
*) přesněji řečeno dá se, ale metodami které eko-aktivisti nemají rádi
Čech M.
16.8.2019 12:18 Reaguje na Jan Šimůnekad 2. je pravda, že mít v autě nádrž z tlakem 350 atm a víc není zrovna uklidňující, ale CNG má 200.
ad 4. O spalování vodíku v klasickém motoru už asi nikdo neuvažuje, bude se jednat o palivové články. BMW před 10 lety ačalo vyrábět model hydrogen 7 s klasickým(upraveným) spalovákem a až na omezený dojezd fungoval dobře bez emisí, ale doba je jinde.
Čech M.
16.8.2019 14:24 Reaguje naOCT s novými uhlíkovými nádržemi CNG je lehčí o desítky kg oproti s ocelovými, ten poměr tam bude o dost jiný a při testech vykazují větší odolnost proti deformaci, nehledě proti korozi.
U toho vodíku s 350 je ještě navíc chlazení a to taky může selhat, mít takové auto zaparkované doma v garáži?
Normálně ale není třeba se tlakových nádob bát, ty jsou prakticky nezničitelné. A sám mám v garáži kyslík, argon a acetylén, zatím úplně v pohodě. Přinejmenším do požáru :-) Ani toho auta bych se moc nebál. Kdyby fungovalo a mělo stejné parametry jako klasika, včetně pohodlí při tankování, neřeknu proti němu jediné slovo :-)
Čech M.
16.8.2019 16:45 Reaguje naJan Šimůnek
18.8.2019 12:23 Reaguje na Čech M.Mohla by to být britská královna.
Ale nejspíš to bude pošťák.
To jen pro vysvětlení, jak chápu pojem "mohlo by" z titulku článku.