https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zacinajici-vyrobci-elektroaut-hledaji-levne-cesty-k-masove-vyrobe
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Začínající výrobci elektroaut hledají levné cesty k masové výrobě

6.9.2021 01:12 | LONDÝN (ČTK)
Začínající výrobci elektrických osobních aut a dodávek se chtějí stát další Teslou, avšak snaží se vyhnout cestě "výrobním peklem", kterou prošel majitel Tesly Elon Musk. Firmy jako Arrival a Fisker se proto vydávají zcela odlišnými cestami, aby se vyvarovaly problémů, které Teslu téměř zničily, píše agentura Reuters.
 

Jen několik málo společností našlo investory ochotné poskytnout jim miliardy dolarů potřebné pro rozvoj masové výroby. Společnost Rivian získala 10,5 miliardy USD (přes 227 miliard Kč) od firem jako Amazon.com, Ford Motor a dalších na rozšíření výroby elektrických dodávek, pick-upů a sportovně-užitkových vozů. Začínající firmy, které nemají k dispozici balíky peněz jako Rivian, ale musí najít levnější cesty k masové výrobě, jinak riskují, že na trhu s elektromobily neuspějí.

I sám Elon Musk ve svém nedávném projevu uvedl, že je pozoruhodné, že Tesla na cestě k sériové výrobě nezkrachovala. V letech 2017 a 2018 se Tesla potýkala s problémy při startu velké sériové výroby svého sedanu Model 3. Automobilka v té době byla ztrátová a svoji ztrátu dále prohlubovala, protože udělala chybu, když se rozhodla příliš spolehnout na automatizaci, měla problémy s bateriemi a do cesty se jí postavily také další překážky.

Tradiční přístup mnoha výrobců aut řadu let spočíval v tom, že utratili více než dvě miliardy USD za továrnu, která by byla schopná vyrobit nejméně 240 000 vozů ročně. Firma Arrival se však rozhodla postavit pro výrobu svých elektrických dodávek a autobusů mikrotovárnu - malý závod za 50 milionů USD bez drahého vybavení. Arrival nepotřebuje lakovny, které mohou stát stovky milionů USD, protože jeho dodávky jsou vyrobené z lehkého barevného plastového kompozitu. Arrival plánuje mikrotovárny v blízkosti velkých zákazníků po celém světě, což snižuje náklady na dopravu, a zaměstnává místní.

Jako modelová továrna pro mikrozávody Arrivalu má sloužit závod v britském Bicesteru. Absence lakovny je jednou z možností, která má firmě pomoci vyhnout se vysokým nákladům při výrobě automobilů. Inženýři firmy navrhli formy pro plastové panely karoserie, které stojí tisíce dolarů oproti milionům dolarů potřebným pro tradiční kovové formy. Navrhli také vlastní lisovací stroje. Šéf firmy pro Severní Ameriku Mike Abelson uvedl, že pro jednu mikrotovárnu potřebuje firma zhruba 70 robotů a kupuje pouze běžně používané roboty od dlouholetých dodavatelů automobilového průmyslu Kuka a Comau. Vyhýbá se tak robotům vyráběným na zakázku. Roboti jsou pak naprogramováni tak, aby mohli vykonávat dvojí nebo trojí práci.

Malý závod znamená, že Arrival je schopen vyrobit ročně 10 000 dodávek místo 100 000. Každá mikrotovárna vytvoří zhruba 250 pracovních míst, což je daleko od tisíců, které v minulosti vytvořily továrny velkých automobilek. Znamená to však také, že pokud investice nevyjde a závod se zavře, není to pro místní ekonomiku katastrofa, dodal Abelson.

Podobnou strategii zvolila také firma Canoo. Její generální ředitel Tony Aquila uvedl, že postaví megamikrotovárnu, která bude sloužit jako centrum pro menší budoucí továrny.

Firma Electric Last Mile Solutions plánuje letos uvést na trh v USA malou elektrododávku. Zpočátku bude v bývalé americké továrně automobilky GM montovat předpřipravené části vozů vyrobené v Číně a bude k nim přidávat bezpečnostní pásy a další bezpečnostní prvky podle amerických předpisů. To má firmě zpočátku ušetřit stovky milionů USD za lisovací formy a svářecí zařízení v karosárnách. Spolu s růstem tržeb chce časem používat více dílů vyrobených v Americe, dodal generální ředitel Jamese Taylor.

Jiné začínající firmy využívají externí dodavatele, aby snížily náklady. Izraelská REE Automotive Holding spoléhá na dohody s American Axle a Mitsubishi Motor, které jí pomohou vystavět platformy pro výrobu elektrovozů ve velkém měřítku. REE se také, stejně jako další firma Fisker, spojila s kanadskou firmou Magna International, která jí má vyrábět její elektromobily. Fisker má podobnou dohodu o výrobě také s tchajwanskou firmou Foxconn Technology.

Dohody se smluvními výrobci snižují počáteční náklady výměnou za to, že si Magna nebo Foxconn vezmou podíl na příjmech a potenciálních ziscích. Generální ředitel firmy Fisker Henrik Fisker uvedl, že tato spojenectví by také měla pomoci zajistit vybavení a díly v době, kdy je situace na trhu obtížná. "Foxconn a Magna získají veškeré vybavení, které potřebují. Mají kapitál. Mají dobrou pověst. Nejsme tu proto, abychom si založili vlastní továrnu na poušti," uvedl Fisker.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

6.9.2021 11:59
No každopádně dochází v automobilovém průmyslu k velkým zvratům. Zavedení výrobci mohou udělat nějakou chybu, narazit a skončit rychleji a ve větším počtu než dřív a současně se díky umělým politicky podmíněným technologickým obměnám objevilo okénko, kdy se mezi zavedené výrobce aut můžou dostat noví hráči mnohem snadněji, levněji a rychleji než dříve.
Každopádně díky praxi přebírání zavedených komponent a hotových technologických celků auta mezi různými výrobci je možné dělat i velmi složité technologické celky v ekonomických sériích statisíců až miliónů kusů ročně a přitom vyrábět hotová auta štíhlou lean výrobou na středně a málo sériových linkách.
Taky je ale otázka, jestli se uměle politicky protlačené elektromobily na baterie do sériové výroby neukážou slepou uličkou a potom nebude většina jejich dnešních výrobců krvavě platit za tento omyl aktivisticky zeleně a antitechnicky naladěných politiků.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.9.2021 17:11 Reaguje na Radim Polášek
Chybu udělali tím, že se nechali nahnat " do kouta " a to mnohdy nevolenými byrokraty + zelenými médii !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

6.9.2021 12:01
Co se týká absence lakovny a lisování přímo z probarvených plastů, bude zajímavé, jak se tato auta vyrovnají například s legislativními požadavky například na tuhost káry a ochranu posádky při nárazech.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.9.2021 13:56 Reaguje na Radim Polášek
obecně s ochranou posádky a tuhostí a vůbec s chováním při nárazu to nemusí být tak špatné - většina těžkých a objemných elektrostřev se dá bez problémů nasázet do podlahy a vyladit těžiště vozu co nejníže, uprostřed a dostatek hmoty do deformační zóny před přední nápravou - úplně stejně, jako u automobilu na tekutá/plynná paliva. samozřejmě je to běh na dlouhou trať a stojí to hodně peněz.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.9.2021 17:15 Reaguje na Lukas B.
bude trvat ještě dlouho, než se elektro auta vyrovnají autům s klasickými motory - tím nemyslím litrové tříhrnky v autech velikosti octávie a výše.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.9.2021 17:30 Reaguje na smějící se bestie
až elektroauto, kterému dojde šťáva, oživíte za pět minut s kanystrem, s kterým přijedete taxíkem od pumpy a pak během pauzy na wc a kafe nabijete na 500+km , potom bude konkurenceschopné.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist