Zakažte vývoz živých zvířat, žádají ochránci zvířat. To by bylo pro zvířata ještě horší, odpovídá MZe
"Paradoxně lze od takového opatření očekávat zhoršení situace," říká za ministerstvo zemědělství vedoucí tiskového oddělení Václav Tampír. Podmínky pro přepravu hospodářských zvířat jsou v rámci EU upraveny nařízením o ochraně zvířat během přepravy. "V tento okamžik proto nepovažujeme úplný zákaz vývozu živého skotu do Turecka za vhodné řešení. I v případě, že by toto opatření přijaly současně všechny členské státy EU, byly by tyto exportní aktivity v krátké době nahrazeny dodávkami ze zemí mimo EU. A v tom případě lze oprávněně předpokládat značné prodloužení přepravních vzdáleností, a tedy i doby přepravy," říká Tampír. Podle něho lze u zvířat dovážených ze zemí mimo EU předpokládat nižší úroveň předpisů na ochranu zvířat, případně i jejich úplnou absenci.
"Zákaz vývozu živých zvířat mimo země EU by tak snížil standardy pro přepravu, tedy zhoršil podmínky pro přepravovaná zvířata a zároveň vážné ohrozil konkurenceschopnost EU na globální úrovni," říká Václav Tampír.
Podle ministerstva je nesystémové řešit problémy individuálního selhání plošným zákazem. "Zejména v okamžiku, kdy zdaleka nebyly vyčerpány existující kontrolní a regulační mechanismy," říká Václav Tampír. Ministerstvo zemědělství proto preferuje, aby k zajištění funkčnosti kontroly a jednotného vymáhání platných pravidel byly využívány nástroje, které mají všechny členské státy EU dnes k dispozici, vzájemnou spolupráci dozorových orgánů a sjednocení výkladu předpisů jak na úrovni EU, tak při jednání se třetími zeměmi.
"Odpovědnost za dodržení stanovených podmínek nese v plné míře přepravce a je nutné ji po něm jednotně a důsledně vymáhat," říká Tampír. A dodává, že pokud je v průběhu cesty u zásilek vybavených z ČR zjištěno a orgánem příslušné země zpětně nahlášeno porušení stanovených povinností, například překročení maximální teploty, jsou u dopravců povolených v ČR tato porušení řešena standardním způsobem v přestupkovém řízení. U dopravců povolených v jiných zemích je předán podnět příslušným úřadům zemí, ve kterých byli dopravci, u nichž byla tato porušení zjištěna, schváleni.
Poblémy týkající se dobrých životních podmínek zvířat je podle ministerstva nutno řešit tam, kde vznikly. Tedy v působnosti kompetentního orgánů a to i územně. "Pro ty osoby, které mají zájem řešit situaci, o které se domnívají, že dochází k týrání zvířat, je na webových stránkách ministerstva zemědělství uveden návod, jak efektivně postupovat," říká Tampír.
V nařízení EU o ochraně zvířat během přepravy jsou stanoveny nástroje, které má příslušný orgán k dispozici pro případ vymáhání nápravy zjištěných nesrovnalostí během cesty. Přijatá zvláštní opatření jsou hlášena zpětně orgánu, který vydal povolení k přepravě. Na základě toho jsou přijímána opatření s ohledem na odbavení dalších zásilek. Povolení může být dopravci podle okolností pozastaveno či odejmuto.
Při přepravě zvířat do zemí mimo EU se překračuje hranice několika členských států. "Je pak potřeba, aby všechny dotčené členské státy jednotně a důsledně respektovaly a vymáhaly platnou legislativu," říká Tampír. Ministerstvo zemědělství v aktuální kauze oslovilo ministerstvo zemědělství Bulharské republiky s cílem sjednotit postupy obou stran a zabránit tak vzniku podobných zbytečných kritických situací. "Aby export zvířat pomáhal vytvářet zdravé konkurenční prostředí a zároveň respektovat dodré životní podmíky zvířat," říká Václav Tampír.
A dodává, že ve spolupráci se Státní veterinární správou byla v ČR přijata doplňková opatření ke kontrolám zásilek odbavovaných z území ČR. "Inspektoři tedy kontrolují zásilku nejen administrativně, ale také například maximální hustotu osazení, podestýlku, funkčnost napájecího systému či zařízení pro registraci teplot během přepravy, vyjmenovává Tampír.
"Pro předcházení problémům s nedodržením povolené teploty při přepravě byl v ČR například vydán zákaz přepravy zvířat v extrémně teplém období srpna loňského roku. Letos byli dopravci rovněž upozorněni na zvýšené riziko, především v souvislosti s dodržením maximální teploty," říká dále Tampír.
Vedro trápilo hospodářská zvířata při dálkové přepravě i loni. Tehdy k němu Ústřední komise pro ochranu zvířat vydala toto prohlášení.
Přečtěte si také |
Deset dní pekelného vedra na korbě kamionu. O osudu krav převážených Česka do Turecka informují ochránci zvířat
reklama