Zákonodárci podpořili kompromisní návrh snížení emisí automobilů
Poslanci oficiálně hlasovali o tom, zda budou vetovat kompromisní návrh, těsnou většinou pak návrh na zablokování kompromisní dohody zamítli. Hlasování se původně mělo uskutečnit již v lednu, bylo však odloženo kvůli ostrým sporům mezi členy parlamentu a silnému lobbování.
Přiznání Volkswagenu z loňského září, že firma ve Spojených státech podváděla při testech emisí u vozů s naftovým motorem, vyvolalo v Evropě politickou bouři. V regionu je asi polovina vozů s naftovým motorem, které jsou spojovány s emisemi toxických oxidů dusíku.
Evropská komise usilovala o to, aby zmizely citelné rozdíly mezi laboratorním testováním nových vozů a skutečně vypouštěnými emisemi v reálném provozu, kde toxické emise byly více než sedmkrát vyšší, než ukazovaly oficiální limity. Nicméně Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že reformní plány komise jsou příliš náročné pro současné naftové modely a mohly by ohrozit technologii jako celek, což by mělo dopad na pracovní místa v regionu, uvedla agentura Reuters.
Na schůzce za zavřenými dveřmi se členské státy EU loni v říjnu dohodly na kompromisu, který nyní podpořil parlament. Ten sice snižuje emise, umožňuje však o 50 procent překračovat limit u oxidů dusíků, který je nyní 80 miligramů na kilometr.
Starostové z měst jako je Kodaň, Paříž, Madrid, Milán a Neapol tlačili na evropský parlament, aby tento plán odmítl. "Pokud takové rozhodnutí bude potvrzeno, obáváme se, že naše závazky ke snížení znečištění ovzduší ve městech budou bezvýznamné," uvedlo osm představitelů měst v dopise pro poslance.
Proti kompromisu byli také poslanci "zelených" stran a liberálové. Podle nich je kompromis nelegálním oslabením dohodnutých limitů. Dominantní středopravá skupina v parlamentu, Evropská lidová strana (EPP), ale kompromis podpořila.
Naopak česká europoslankyně Dita Charanzová byla proti vetování současného kompromisního návrhu. "Dnešní rozhodnutí parlamentu vítám, zdravý rozum zvítězil. Návrh sice není ideální, jde ale správným směrem. Jeho hlavním přínosem je zavedení testování v takzvaných reálných provozních podmínkách, dnes se testuje pouze v laboratořích," uvedla Charanzová. Podle ní sice výsledný návrh EK není ideální, nicméně je to dobrý kompromis a komise se zavázala, že bude limity v rámci tohoto návrhu revidovat.
reklama