Železnice nevystačí s vozy ze sedmdesátých let minulého století, varuje Jan Maj
Kdo je Jan Maj?
Jan Maj pracuje ve společnosti Siemens od roku 1987. V roce 1991 se stal vedoucím odbytu pro střední a východní Evropu a v roce 2001 byl vedením společnosti pověřen vybudováním divize Mobility (dříve Transportní systémy) v České republice. Od té doby působí jako ředitel divize.
Zdroj: hybrid.cz
Maj v rozhovoru říká, že ač se ve výrobním závodě společnosti Siemens v Praze na Zličíně vyráběla moderní vozidla, tyto stroje byly zejména prodávány do zahraničí a v ČR produkty nenašly uplatnění. České železnice i dopravní podniky se místo nákupu moderního vozového parku rozhodly modernizovat starší vozidla. Pracovníci pražské i ostravské pobočky společnosti se nyní v útvaru Engineering podílí na vývoji a konstrukci moderních kolejových vozidel. „Železnice nevystačí s infrastrukturou z devatenáctého století a s vozidly ze sedmdesátých let minulého století,“ varuje Maj v rozhovoru na webu hybrid.cz.
Jan Maj v rozhovoru uvedl, že charakteristickým rysem pro provoz vozidel veřejné hromadné dopravy je neustálé rozjíždění a brzdění. Nástrojem úspor pro vytvářenou a vzápětí zmařenou kinetickou energii se stalo rekuperační brzdění. Díky tomuto principu se údajně u vlaků metra typu M1 na lince C podařilo ušetřit 40 % spotřeby energie, zhruba 5 kWh na každé zastavení ve stanici.
Podle Jana Maje železnice zcela jistě zůstane konkurenceschopným dopravním prostředkem. Nebude to prý železnice minulosti, která je vnímaná jako „pomalá, nepohodlná a nepružná“. Díky přednostem železnice, jako jsou nízká energetická náročnost a technologicky vyřešená elektrická vozba (náhrada ropných paliv elektřinou), se prý vyplatí investovat do modernizace železnice.
Podle článku Jana Horčíka „Rozhovor: Jan Maj, šéf divize Siemens Mobility, o budoucnosti železnice“ zveřejněného na serveru hybrid.cz dne 10. ledna 2011.reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Chci objektivní informace - 20. 3. 2011 - MartinTak třeba to, že Jana Maje běžný čtenář nezná. Pan Maj má údajně pracovat pro společnost, která dodává nové vozy a doprovodná zařízení pro železnici - z toho soudím, že mu nejde ani tak o blaho cestujícího, jako o blaho vlastního zájmu. Krom toho, článek (pokud tedy není určitou formou reklamy) postrádá smysl: Pokud tedy České dráhy mají zastaralé vozy, mají k tomu asi důvod. Možná si někdo peníze nechá pro sebe, rozuměj rozkrade je, ale to jsem odbočil... Až České dráhy vyhodnotí, že potřebují nové vozy, tak nakoupí nové vozy. Bude-li levnější nechat opravit již existující vozy, tak ať jsou opraveny existující vozy (kvalita ve výsledku je srovnatelná, s nesrovnatelně nižší cenou, nemluvě o menší spotřebě čehokoli - a to znamená, že modernizace stávajících zařízení je ve většině případech ekologičtější, než nakupování nového značkového a přitom poruchového zařízení, jako je typické pro firmu Siemens)... Jedná se však pouze o můj pohled na věc. |



Z Modernizačního fondu zamíří 11 miliard korun na elektrifikaci železnic
Cestující v Ústeckém kraji se svezli tichými bateriovými vlaky
Osm krajů a Praha získají na nové vlaky 15 miliard korun z Modernizačního fondu