Zemědělská bioplynová stanice v Herálci má vyrábět plyn pro jihlavské autobusy
Jihlavský dopravní podnik má kromě 39 trolejbusů 27 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Podle předpokladu předsedy představenstva Radima Rovnera bude možné v první fázi nahradit novým BioCNG zhruba 70 procent plynu potřebného pro městské autobusy. Uvedl, že je to palivo se stejnou kvalitou jako CNG. "Pro naše autobusy je přípustné, to víme," řekl. Dodavatel podle něj zajistí také technologii pro plnění autobusů. Testovací provoz potrvá půl roku.
Dopravní podnik tím získá další možný zdroj plynu pro své vozy, a to od lokálního dodavatele. "Je zde samozřejmě i efekt ceny," uvedl Rovner. Doplnil, že smlouva bude nastavená tak, že cena nově dodávaného paliva bude odpovídat spotovým cenám zemního plynu na trhu ve druhém pololetí letošního roku.
Zemědělská bioplynová stanice v Herálci funguje od roku 2012, podle tiskové zprávy ji společně s tamní farmou provozuje investiční společnost SUR LIE. Z bioplynu se tam zatím vyrábí elektřina a teplo, které se využívá v navazující potravinářské výrobě. "Herálec patří v České republice k pionýrům úpravy bioplynu na biometan (BioCNG), dlouhodobé zkušenosti v širokém měřítku u nás prakticky neexistují," uvedl Ondřej Malinovský, manažer bioplynové stanice.
Investice do nové technologie, včetně přepravy a výdejního zařízení v Jihlavě budou podle společnosti téměř za 50 milionů korun. Technologie na úpravu bioplynu dodá Prodeval, přepravní zásobníky biometanu a plnicí a výdejní zařízení BioCNG firma ADAST. Jádrem technologie Prodevalu je podle zprávy jednotka membránové separace s polymerovými membránami. Mají podobu tisíců drobných stébel, uložených podélně v kovovém válci, do kterého je z jedné strany vtláčen bioplyn. V dutém stéblu se oddělují molekuly oxidu uhličitého a metanu. Výhodou této technologie je podle firmy její vysoká účinnost.
Prodeval je francouzská společnost, dceřiné firmy působí v ČR, Itálii, Německu, Kanadě a USA. V Evropě má v provozu přes 200 jednotek pro výrobu biometanu.
reklama