Zemědělský ústav povolil užití jedů na hraboše, ochránci to kritizují
Oproti únoru se podle ní situace výrazně změnila. "Resorty zemědělství a životního prostředí se dohodly na společné přípravě pravidel pro případnou povrchovou aplikaci rodenticidů, nikoliv pro jejich aplikaci formou vkládání do nor, jak ČSOP nesprávně uvádí," dodala mluvčí.
Podle ÚKZUZ spočívá rozhodnutí opětovně povolit používání Stutoxu II a Ratronu GW proti hrabošům výhradně v tom, že umožňuje aplikaci těchto rodenticidů do nor ve vyšší dávce, a to pouze na pozemcích, kde populace hrabošů dosáhla hodnoty trojnásobku jejich prahu škodlivosti nebo více.
Petr Stýblo z ČSOP řekl ČTK, že přípravky Stutox II a Ratron GW jsou prudké jedy, které dokážou způsobit i smrt řady vzácných a chráněných živočichů nebo domácích mazlíčků, a to i při jejich aplikaci do nor. Používání zmíněných rodenticidů není podle Stýbla efektivní, protože jedy sice dokážou na poli vyhubit jednu generaci hrabošů, ale ze sousedních polí se tam záhy přemístí jiní.
Přečtěte si také |
ČSOP: Prudký jed Stutox opět na scéně
"Při dodržení přísných podmínek aplikace, uvedených v nařízení ÚKZÚZ se minimalizuje riziko pro necílové organismy, včetně volně žijících živočichů a predátorů, kteří se hraboši živí. Cílem vydaných nařízení není rezignace na ochranu přírody, ale udržitelná regulace populace hrabošů," tvrdí Hrabčáková.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (32)
smějící se bestie
10.4.2026 20:19mají po dohodě s majiteli pozemků, instalovat stojánky pro dravce.
Tonda Selektoda
11.4.2026 11:05Prý: „Český svaz ochránců přírody (ČSOP) krok kritizuje. Záměr měl být podle svazu napřed ministerstvy zemědělství a životního prostředí projednán s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR.“
Jo, a než by se problém s přemnoženými hraboši na polích projednal, písemně se, v zákonném termínu 30-ti dnů, vyřídily všechny připomínky oponentů a přijalo se rozhodnutí, na polích by již byla hustá vegetace a aplikace jedů do nor by byla ztížena, nebo i znemožněna. Mají to ti „ochránci“ biologických škůdců dobře vymyšleno!
Fred Rooks
11.4.2026 19:48 Reaguje na Tonda Selektodapavel peregrin
11.4.2026 20:02 Reaguje na Fred RooksFred Rooks
11.4.2026 21:08 Reaguje na pavel peregrinViděl jste někdy lovit čápa a jak se umí ládovat? U čápa se píše, že denně sní potravu odpovídající cca 10 % hmotnosti svého těla, přičemž váží něco mezi dvěma a čtyřmi a půl kilogramy. Hraboš ten váží cca do 50 gramů, přičemž samice jsou menší. Že si dá i více než tucet otrávených hrabošů je tedy naprosto realistické, a pak to dopadá jak je zdokumentováno.
Blbosti na n-tou a dezinformace tedy plácáte Vy.
Slavomil Vinkler
12.4.2026 08:11 Reaguje na Fred RooksJe hraboš chráněný živočich-není. A tedy stát škody neplatí -ani částečné.
Zaplatíte to vy?
A fčil babo rať.
Fred Rooks
12.4.2026 17:20 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
12.4.2026 18:08 Reaguje na Fred RooksFred Rooks
12.4.2026 19:35 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
13.4.2026 08:29 Reaguje na Fred RooksByl jsem dost po světě. Ale hlavně v západní evropě vypadá zemědělství ještě hůře. Viděl jste Holandsko?
Docela ekologicky udržitelné způsoby jsou v Rakouských alpách- úměrná pastva.
Fred Rooks
13.4.2026 13:59 Reaguje na Slavomil VinklerDělat ale z jedů něco co zachraňuje malé zemědělce, to je pomatené. Jedy jsou naopak věc bez které agroprůmyslníci (zatím?) neumí fungovat a malý zemědělec, pokud je chytře omezí, tak na tom jedině vydělá.
Jinak se opět mýlíte. Renaturace může být velmi levná nebo i zcela zadarmo. Někde stačí jenom tolerovat zamokření a kazy v polích, brát selhání starých meliorací s povděkem jako příležitost, neorat od silnice k silnici a u kolem každého pole nechat pás louky, zatlouct nějaké berličky, neorat kde dřív byly cesty a vysadit podél nich nějaké stromy, tolerovat křoví a kreativitu bobrů, vyzkoušet něco z agrolesnictví, zmenšit půdní celky, ..., ... Nemusí to vůbec stát moc peněz a benefity jsou obrovské
Ano, samozřejmě znám Holandsko a souhlasím, že i tam jsou potřeba změny a oni to tam vědí. Totéž platí pro zbytek Evropy i Británii. Co se Rakouska týče, tak tam je rozdíl v hospodaření oproti Česku vidět i v nížině, a lepší situace je i v Německu (ne všude) i hned za hraniční čárou. Je potřeba se inspirovat příklady moderního Evropského zemědělství a to podporovat politicky.
Pokud jde o dekarbonizaci, tak má cenu zmínit akorát to, že zemědělská půda má obrovský potenciál zlepšit uhlíkovou bilanci v Evropě.
Slavomil Vinkler
13.4.2026 08:31 Reaguje na Fred RooksFred Rooks
13.4.2026 14:10 Reaguje na Slavomil VinklerPetr Novotný
12.4.2026 21:56 Reaguje na Fred RooksFred Rooks
13.4.2026 13:14 Reaguje na Petr NovotnýAno, je potřeba změnit krajinu a je potřeba začít hned, protože dlouhodobě je to nutnost a není co odkládat.
Nesouhlasím s tím, že méně drancující hospodaření sníží užitek pro člověka. Je tomu přesně naopak.
Břetislav Machaček
12.4.2026 09:10Pokud by fungovala, tak z míst, kde hladoví, by se predátoři přesunuli tam,
kde jsou hraboši přemnoženi. Z velké většiny jsou predátory ptáci a pro ně
není pár desítek kilometrů problém a proč tak nečiní? Na co čekají? Po
likvidaci hrabošů už budou mít smůlu a budou jinde hladovět? Samoregulace
funguje náhodně a cyklicky v cyklech hojnosti a nedostatku potravy a to namnožení predátorů má zpoždění a nebo se nekoná z jiných příčin. Zářným
příkladem jsou káně rousná, která v zimě pomáhají našim predátorům hubit
hraboše, ale v zimách bez sněhu nepřiletí a děj se vůle boží. Hraboši se
přemnoží a je třeba zabránit kalamitě i těmi jedy. Tak to u samoregulací platí i u jiných druhů kořisti a predátorů, ale to současní "ochranáři"
nechápou. To v brožurkách nenajdou a učili je to ti, co to neví taky.
Slavomil Vinkler
12.4.2026 11:33 Reaguje na Břetislav MachačekFred Rooks
12.4.2026 17:20 Reaguje na Břetislav MachačekFred Rooks
12.4.2026 19:38 Reaguje na Slavomil VinklerJarka O.
12.4.2026 20:37 Reaguje na Fred RooksFred Rooks
13.4.2026 13:28 Reaguje na Jarka O.Proti čemu bojuji je jejich plošná aplikace na polích v místech, kde ohrožuje prospěšné a/nebo ohrožené volně žijící živočichy. Ta by měla být striktně povolena pouze na základě výjimek ve zcela ojedinělých případech. Stutox a další jedy opravdu nejsou kouzelné třpytky, které rozhodíte do krajiny a svět je pak krásnější.
Hlubší orba může být jedním z postupů, ale primárně je potřeba do zemědělské krajiny vracet přírodu, nikoli ji trávit, a to i z toho důvodu, že průmyslová hnojiva a pesticidy může být brzo problém uplatit nebo dokonce i sehnat.
Co se větrných elektráren týče, tak nevidím důvod je zmiňovat v debatě o jedech, ale souhlasím, že by se větrné elektrárny neměly stavět tam, kde by měly negativní dopad na přírodu a ve zbytcích hezké krajiny u nás. Je to ale úplně jiné téma.
Jarka O.
13.4.2026 17:56 Reaguje na Fred RooksAno, hnojiva budou nedostatková a dá se s tím mnohé dělat, vyžadovalo by to ovšem úpravu tragické legislativy.
Omámení hlodavci mohou být snadným cílem predátorů a proto by nebylo špatné používat rychleji účinkující rodenticidy nebo instalovat na omezenou dobu plašiče ptáků. Kromě hluboké orby a plašičů ptáků by proti škůdcům pomáhalo střídání plodin. A už se tu psalo, že toxicita je akutní, a ptákům se proto jen část jedu dostane do těla v druhém sledu.
VtE jsem zmínila jako příklad mnohem závažnějšího dlouhodobého vlivu na všechny živočichy v polní krajině, protože jste psal o hubení ptáků, zatímco článek je o užitečném zmírnění nadbytečné byrokracie pro zemědělce. O VtE si můžete kromě jiných přečíst např. pojednání od p. Cílka v Solárním magazínu, kde poslední odstavec je všeříkající. Mohu sem vlepit odkaz, pokud ho nenajdete a zajímá vás.
Slavomil Vinkler
13.4.2026 07:03 Reaguje na Fred RooksFred Rooks
13.4.2026 13:32 Reaguje na Slavomil VinklerBřetislav Machaček
13.4.2026 07:52 Reaguje na Fred Rooksučitele, když zjistí, že ho učí hlouposti. Papoušek se
naučí pouze to, co ho učí, ale nového se sám nic neučí.
Víra v jedinou pravdu už zklamala mnoho "zmoudřelých"
lidí, ale to se hlupákům stát nemůže, protože si vystačí
celý život pouze s vírou. Víte, že do doby Darwina učily
i univerzity teorii stvoření a nebýt Darwina a jiných
"rebelů" tak to učí dodnes, když by se nenašel nikdo
teorii stvoření zpochybnit a oponovat svým učitelům ?
U samoregulace uvedu příklad s kormorány. Proč neklesá
jejich počet, když klesá počet jejich kořisti v přírodě?
Protože se přizpůsobili lovu ryb z průmyslových chovů
člověka(rybníky). Proč nevymírají čápi zároveň s úbytkem
žab a jiné přirozené potravy? Protože se před odletem vykrmují na skládkách a někteří i celoročně. To není o
přírodní samoregulaci, ale o přizpůsobení, což někteří
umí, ale jiní ne a ti vymírají bez možnosti to zastavit.
Lidstvo je zářný příklad popírající samoregulaci, neboť
se naučilo bojovat s neúrodou a hladem, naučilo se čelit
nemocem atd. To není samoregulace, ale umění přizpůsobit
se novým podmínkám, které nepřizpůsobiví nepřežijí a pokud
je chci zachovat, tak jim musím pomoci. Proč zachraňují
lidé vymírající druhy a nenechají to pouze na přírodě, byť
lidmi ovlivněné, ale s tím se nedá nic dělat, pokud tu
budou lidé, kteří ji i nechtě ovlivňují. Pokud jsme se
pasovali na vládce Země, tak musíme vládu převzít zcela
i s regulací umožňující přežití těm méně přizpůsobivým.



Mrazy v noci na dnešek způsobily ovocnářům škody za stovky milionů korun
Studie: Menší pole mohou snížit počet hrabošů v krajině i škody na úrodě
Plošné rozmetání jedu problém s hraboši nevyřeší, míní přírodovědec