https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zvyseni-podilu-bioslozky-v-benzinu-poslanci-neschvalili
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zvýšení podílu biosložky v benzinu poslanci neschválili

2.12.2020 10:31 | PRAHA (ČTK)
Dodavatelé pohonných hmot musejí nyní přimíchávat povinně alespoň 4,1 procenta biosložky do benzinu a šest procent do nafty.
Dodavatelé pohonných hmot musejí nyní přimíchávat povinně alespoň 4,1 procenta biosložky do benzinu a šest procent do nafty.
Podíl biosložky v benzinu se zatím zvyšovat nebude. Sněmovna neschválila pozměňovací návrh poslance ANO Pavla Pustějovského, který ho chtěl navýšit z nynějších 4,1 procenta objemových na 8,8 procenta. Poslanci ale neschválili ani návrh poslance Pirátů Radka Holomčíka, který chtěl povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot nejdřív snížit a poté zrušit úplně. Oba poslanci chtěli své návrhy prosadit prostřednictvím vládní předlohy, která upravuje přepočet strategických zásob ropy. Sněmovna ji schválila a odeslala do Senátu.
 

Pustějovského návrh souvisel se zaváděním paliva E10, tedy benzinu až s deseti procenty etanolu. S výraznějším nasazením tohoto benzinu se podle poslance dlouhodobě počítá. Podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) představoval poslancův návrh plošné rozšíření benzinu E10 jak je tomu v okolních zemích. Havlíček návrh podpořil, hlasovali pro něj ale jen poslanci ANO a sociální demokrat Lubomír Zaorálek. Ostatní poslanci byli proti, nebo se zdrželi.

Dodavatelé pohonných hmot musejí nyní přimíchávat povinně alespoň 4,1 procenta biosložky do benzinu a šest procent do nafty. Motorové nafty se Pustějovského návrh netýkal.

Mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula sdělil již dříve ČTK, že zavedení E10 na českém trhu vyvolala ekologická legislativa v rámci EU a transponování evropských předpisů pro životní prostředí, které stanovují cíle ve snižování emisí a zvyšování podílu obnovitelných zdrojů v dopravě. Uvedl také, že automobily vyráběné podle normy EURO 4, která vstoupila v platnost v roce 2005, jsou již homologovány na benzin s deseti procenty biolihu. Například v případě automobilky Škoda Auto vyhovují tomuto benzinu všechna její auta vyrobená od roku 2002.

Schválená novela zákona o nouzových zásobách ropy stanoví, že potřebná výše nouzových zásob ropy se má nově přepočítávat k 30. červnu, a nikoli jako dosud k 31. březnu. Posunutí data výpočtu má podle vlády především zvýšit přesnost výpočtu ročního závazku na držení nouzových zásob ropy a ropných produktů díky prodloužení doby zpracování statistických údajů za předchozí kalendářní rok. Poslanci v ní jen upřesnili účinnost tak, aby začala platit 15. den po vyhlášení ve sbírce.

Na návrh hospodářského výboru vložili poslanci do zákona ustanovení, že nouzové zásoby ropy je možné skladovat na území jiného členského státu EU jen s předchozím souhlasem vlády. Naopak skladování zásob ropy jiného členského státu v tuzemsku by vyžadovalo souhlas ministerstva průmyslu.

Nouzové zásoby spravuje Správa státních hmotných rezerv. Jejich výše musí odpovídat nejméně 90 dnům průměrného denního čistého dovozu referenčního roku. Evropská směrnice ukládá členským státům udržovat minimální zásoby ropy nebo ropných produktů pro případ krizí nebo například zastavení dodávek ropy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jirka Černý

2.12.2020 17:15
Jak jsem ty Piráty nemusel, tak už se jim povedlo trošku mně nahlodat že by jako jo.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

2.12.2020 17:32
Bioethanol snižuje naši závislost na zahraničních dodávkách ropy, protože ho vyrábíme i v ČR z řepy.
Takže je to vlastně prohra životního prostředí. Místo, abychom podporovali domácí paliva, tak podporujeme dovoz ropy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.12.2020 18:28 Reaguje na Katka Pazderů
Kolik energie se spotřebuje na výrobu toho litru lihu? Pole musím
zorat, povláčet, osít, řepu vyjednotit, chemicky ošetřit, vyorat, zbavit chrástu, naložit, dopravit, zpracovat, zkvasit, kvas vypálit, vypěstovat osivo, vytěžit či vyrobit hnojivo, postřiky, zemědělské stroje, zpracovatelské stroje, kvasné nádoby, zařízení palíren, dopravní prostředky, vyčistit odpadní vody, výpalky a ještě zaplatit
všechny ty pracovní síly podílející se od prvotní orby po finální produkci. A co produkce CO2 při kvasném procesu? Pokud ty náklady hodíte na koncového spotřebitele i s náklady na kvalitnější motory vozidel, tak budiž, ale do všeho jsou ještě namontovány dotace a jiné netržní regulace. Jste zcela mimo paní. Zadejte to vše spočítat nějakému studentovi jako diplomovou práci a můžete to spočítat i sama v době distanční výuky. Pro naše životní prostředí je hlavně prohrou pěstování všech druhů biopaliv i kdyby si měla půda pouze odpočinout jako úhor. Tak jak vysávají půdu energetické plodiny,
tak ji nevysávalo v minulosti nic. Půda podle toho vypadá a s ní
i její stav pro zasakování vody a místní záplavy bahnem z polí.
Vaše myšlení je vskutku "ekologické", když pominu zcela ekonomiku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2020 22:25 Reaguje na Katka Pazderů
Velmi hluboký omyl, biopaliva ničí krajinu a spotřebují snad víc nafty, než se vyrobí. Vše se prosazuje kvůli soudruhově byznysu.
Význam mají pouze biopaliva druhé generace, které se dělají pouze z odpadu.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

2.12.2020 23:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Ku podivu, už jste došel v tomto až k pravdě. Výroba biopaliva spotřebuje, v součtu všech potřebných výrobních kroků, skutečně více energie než se zněho pak získá, také se při té výrobě vyprodukuje více exhalací než při přímém použití nafty, nebo benzinu.
Odpovědět

Milan Štrupl

3.12.2020 19:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhlasím že je to svinstvo, ale nikoli našemu soudruhovi, ale kvůli soudruhům z Bruselu, kteří to vymysleli - i kdyby náš soudruh přestal řepku pěstovat, ihned by jí začali pěstovat jiní soudruzi zemědělci. Přimíchávání řepky prosazuje EU dlouhodobě, neboť to opticky snižuje produkci emisí - proto na západě běžně přimíchávají až 10%, oproti našim 4,1% - plní stranický úkol z Bruselu. Je až úsměvné, když čtu jak titíž lidé co by vlezli EU rovnou do zadní části těla nadávají na Babišovu řepku i když on tím nemá nic společného a všechny ty zrůdnosti jako řepka v benzínu, nebo naprosto neekologická elektrická auta prosazuje EU. Nemusí nám ani nařizovat kolik musíme přimíchávat, jen nám nařizuje, jak máme snižovat emise a jelikož neoplýváme ani větrem, ani mořem, ani sluncem, tak nás takto nepřímo donutí jezdit na řepku. Pikantní je, že EU si před lety zadala studii, jak ekologická je řepka a když jim vědci spočítali, že řepka produkuje až o 80% emisí uhlíku víc než čistý benzín, nejen že si neposypali popel na hlavu, ale snažili se zprávu utajit... Takže máte pane Hanzl z části pravdu - řepka ničí životní prostředí výrazně víc než benzín, ale to soudruhy z Bruselu nezajímá - na Babiše se ale zlobíte neprávem - po celé Evropě se kvůli EU pěstuje ohromné množství řepky a když ne on, tak někdo jiný - poptávku zajistili Bruselští byrokraté a kde je poptávka, je i nabídka - to je základní ekonomický zákon. Elektromobily jsou pak ještě větší podvod...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.12.2020 06:48 Reaguje na Katka Pazderů
Vy o tématu řepky a její totální škodlivosti pro ŽP evidentně nevíte.... na to, že jste ze strany Zelených, tak je to hodně zvláštní..... nejste tam náhodou, aby jste je cíleně poškozovala??

Její pěstování (protože to není kontrolováno jako potravinářská plodina) sebou obnáší třeba i 20 výjezdů na pole za rok, neskutečně se chemizuje, čímž se zabíjí jak půdu, tak život v zemědělské krajině (hmyz, ptáci, atd.), otravuje zdroje vody, kterou všichni pijeme, utužuje půda (neschopnost vázat vodu), atd. atd.

Navíc díky častým výjezdům do pole a celkově velkému používání agrotechniky, a také zabití a utužení půdy (která pak už není schopná vázat uhlík ani vodu) se popírá základní princip nulové bilance CO2, takže původně deklarovaný přínos snížení CO2 se v realitě špatným přístupem (maximalizace produkce za každou cenu) minimalizuje a reálné provedení tak popírá svůj vlastní smysl.......

A tady ještě něco co ukazuje jak se manipuluje s veřejným míněním ze strany vlády řízené agrobaronem Babišem vydělávajícím miliardy na tomto tématu. A o tom, že není pravda, že by se měl podíl těchto složek v palivech zvyšovat.... to zvyšování chtějí jen zástupci agrolobby včetně Babiše..... biopaliva první generace už měla dávno skončit... jenže Babiš a jemu podobní je chtějí jejich používání naopak zintenzivnit a lhát lidem, že je to tak v pořádku a že nám říkají pravdu.... jinde v EU se možná podíl zvyšuje, ale to u DRUHÉ GENERACE BIOPALIV a ne té první (řepka, kukuřice, atd.)!

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/repka-babis-ano-evropa-eu-volby-biopaliva-smernice_1905280600_jab

https://euractiv.cz/section/biopaliva/news/eu-stale-zapasi-s-udrzitelnosti-biopaliv-jejich-podil-v-doprave-se-ma-snizovat/


Odpovědět
JO

Jan Olejníček

3.12.2020 07:04 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Co má bioethanol společné s řepkou?
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.12.2020 09:51 Reaguje na Jan Olejníček
Biosložku paliv. Z řepky se dělá "bionafta".
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.12.2020 06:21
Další zákon ušitý na míru pro Agrofert a Babiše? No ještě, že ho neschválili......
Odpovědět
va

vaber

3.12.2020 09:04
E10 se běžně v Evropě prodává , co s tím mají společného poslanci, je to technická žáležitost,
jedině snad nenávist k Babišovi a závist ,že by mohl něco vydělat,
lidé se neřídí rozumem ,ale nenávistí
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.12.2020 09:53 Reaguje na vaber
Problém je, že biopaliva jednoznačně a prokazatelně poškozují motory aut. Jak etanol tak i metylester z řepky. Ten druhý je navíc nestabilní a rozkládá se na látky, které jsou vysoce korozívní. Což je problém rodin, které v zimě jezdí méně, nebo dokonce auto na zimu odstavují.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist