EPS: O Politice územního rozvoje by neměli rozhodovat úředníci bez mandátu
Pohled na jih přes údolí Sázavy z místa, kde by měl být severní konec mostu plánované dálnice D3 přes Sázavu.
|
|
Foto: Radek Svítil/Ekolist.cz |
Politika územního rozvoje ČR je zásadní koncepční dokument územního rozvoje, který ve svém důsledku ovlivní život tisíců občanů. Svůj nesouhlas s Politikou dala najevo řada obcí a téměř 9 tisíc občanů, kteří zaslali ministerstvu pro místní rozvoj v polovině loňského roku své připomínky.
Ministerstvo životního prostředí návrh PÚR vyhodnotilo jako rizikový pro životní prostředí v ČR a vydalo zásadně negativní stanovisko. V důsledku toho nebyla PÚR schválena vládou Mirka Topolánka. Nyní se ale ocitla na stole Fischerových ministrů. Fischerova úřednická vláda přitom deklarovala, že ve svém funkčním období nebude podobná dlouhodobá rozhodnutí přijímat. „Je nepřijatelné, aby o takto závažné koncepci, ve které se de facto rozhoduje například o nových jaderných elektrárnách, rozhodovala vláda bez politického mandátu a bez předchozí hlubší veřejné diskuse,“ komentoval přípravy Politiky Martin Fadrný z Ekologického právního servisu.
Dokument mimo jiné vymezuje a umisťuje v území některé konkrétní projekty. A to přesto, že u nich nedošlo k posouzení variant, posouzení vlivu na životní prostředí a na veřejné zdraví, tvrdí Ekologický právní servis.
V PÚR se podle EPS uvažuje například o vybudování nové paralelní vzletové a přistávací dráhy mezinárodního letiště v Ruzyni. „Návrh Politiky jednoznačně zakotvuje ochranu území pro novou letištní dráhu na Ruzyni, která je v navrhované podobě o 1, 5 km blíž k zastavěnému území hlavního města. Dráha způsobí nárůst tranzitní a nákladní letecké dopravy a ohrozí zdraví desítek tisíc obyvatel zejména nadlimitním hlukem,“ řekl Václav Vik z občanského sdružení Občané proti hluku a emisím. „Připomínky občanů i okolních městských částí a obcí včetně Magistrátu hl. m. Prahy byli úředníky Ministerstva pro místní rozvoj ignorovány a nadále se tento záměr v Politice prosazuje, přestože nikdo nezpochybnil současnou kapacitu letiště jako nedostatečnou. Dosud nebylo provedeno žádné posouzení jednotlivých variant zkapacitnění letecké dopravy v okolí Prahy ani v rámci Česka,“ říká dále Václav Vik. Podle něho v Česku neexistuje žádná koncepce rozvoje letecké dopravy a nejsou stanoveny limity hluku pro noční lety.
„Součástí Politiky je vymezení šesti lokalit, z nichž bude později vybráno místo trvalého úložiště vyhořelého odpadu. Předchozí vláda přitom slíbila, že bude výběr místa podmíněn souhlasem dotčených obcí. Politika ovšem s ničím takovým nepočítá,“ informoval Zdeněk Černý, starosta obce Nadějkov, kde je jedna z možných lokalit pro úložiště vyhořelého jaderného odpadu.
„Politika územního rozvoje má v plánu využít dlouhodobě politicky protlačovanou 70 let starou trasu tzv. Hitlerovy dálnice, která v dnešní době protíná městskou část Brna – Bystric a několik dalších městských částí, kde žijí desítky tisíc obyvatel,“ uvedl Luděk Šikola, právní zástupce Dolních Dunajovic, které figurovaly v kauze výstavby rychlostní silnice R52 Brno – Mikulov. „Stavět v 21. století dálnici středem obytné oblasti velikosti okresního města je naprosto nepřijatelné. Petici proti výstavbě R43 v této variantě podpořilo přes 37 tisíc občanů a je to největší petice v Česku proti dopravní stavbě.“ Právně je prý trasa přes Brno nerealizovatelná, neboť by vedla v daných oblastech Brna tam , kde jsou již dnes překročeny zákonné limity vlivů na zdraví obyvatel. Rozumné řešení přitom podle Šikoly existuje v podobě obchvatu města Brna.
„Kontroverzní část dálnice D3 přes Posázaví je předmětem kritiky zejména ze strany dotčených obcí, z nichž některé vyhlásily na svém území stavební uzávěru znemožňující realizaci nejvíce škodlivé trasy. Dosud nebyl dokončen proces hodnocení vlivů na životní prostředí,“ řekl Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí KLID.
Návrh Politiky územního rozvoje počítá s vybudováním rychlostní silnice R52 Brno – Mikulov. „Projekt přestavby stávající kvalitní silnice I. třídy Pohořelice – státní hranice ČR/Rakousko na čtyřproudovou rychlostní silnici, je pro svou neopodstatněnost kritizován ze strany veřejnosti, veřejného ochránce práv, Nejvyššího kontrolního úřadu i Evropské komise. Přesto je součástí návrhu Politiky,“ říká Luděk Šikola, právní zástupce Dolní Dunajovice.
Jaderná elektrárna Temelín. V Politice územního rozvoje se počítá s jejím dostavěním.
|
||
Foto: Jan Stejskal/Ekolist.cz |
Ministerstvo dopravy prý dokonce muselo nedávno písemně přiznat, že R52 přes Mikulov není schválenou součástí transevropské sítě a že navrhovaná alternativní trasa přes Břeclav je v souladu se závaznou evropskou legislativou.
„Je doloženo řadou odborných studí, že napojení Rakouska u Břeclavi, nikoli u Mikulova, je dopravně výhodnější. Tato alternativa by vedla k úspoře až 30 miliard korun, a je lepší z hlediska vlivu na životní prostředí. Trasa přes Mikulov by naopak přivedla další miliony vozidel do dopravně přetíženého Brna a dále zatížila již dnes přetíženou D1,“ doplnil Luděk Šikola.
Mezi další dopravní stavby patří R35 na trase Turnov – Hradec Králové. „Návrh Politiky územního rozvoje nevylučuje realizaci čtyřproudové rychlostní silnice přes unikátní oblast Českého ráje,“ říká Aleš Hoření, ekolog a člen správy CHKO Český ráj.
„Návrh Politiky obsahuje i projekt dálničního okruhu kolem Prahy, který ve své severozápadní části vyvolává velký odpor veřejnosti, neboť je plánován přes hustě zabydlenou městskou část Praha – Suchdol. Výsledky hodnocení vlivů na životní prostředí prokázaly, že projekt by měl výrazně negativní vliv. Nehledě na to, že projekt je navíc v rozporu s předpisy Evropské unie, která zakazuje vedení transevropských silničních sítí skrz obydlené aglomerace,“ připomněl Petr hejl, starosta MČ Praha – Suchdol.
Návrh Politiky stanoví úkol chránit území pro budoucí energetické zdroje. Jedná se nejenom o dostavbu JE Temelína a rozšíření JE Dukovany, ale zejména o plochu pro nový energetický zdroj Blahutovice. Přestože Politika výslovně neříká, že má jít o jadernou elektrárnu, vyplývá to podle Ekologického právního servisu mj. z toho, že návrh obsahuje zároveň ochranu území pro vodní nádrž, která bude zdrojem chladící vody.
Další informace o Politice územního rozvoje ČR naleznete ve zprávě MMR poslalo vládě politiku územního rozvoje, podle MŽP by se měla přepracovat z 28. 1. 2009.
Přečtěte si reakci ministerstva pro místní rozvoj.
reklama