https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/mam-strasne-spatny-pocit-ze-se-poslednich-20-let-vlastne-propaslo-rika-yvonna-gaillyova
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mám strašně špatný pocit, že se posledních 20 let vlastně propáslo, říká Yvonna Gaillyová

29.10.2024 06:10 | PRAHA (Ekolist.cz)
Yvonna Gaillyová vystudovala na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně fyziku pevných látek a optiku pevných látek. V ZO ČSOP Veronica působí od roku 1990.
Yvonna Gaillyová vystudovala na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně fyziku pevných látek a optiku pevných látek. V ZO ČSOP Veronica působí od roku 1990.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Yvonna Gaillyová v pondělí 28. 10. převzala z rukou prezidenta republiky medaili Za zásluhy I. stupně, a to za zásluhy o stát v oblasti vědy. Yvonna Gaillyová byla nominována Zeleným kruhem, který zastřešuje významné české ekologické organizace. V nominaci mimo jiné stojí, že „Yvonna Gaillyová je mimořádnou osobností, která se svým dlouhodobým nezměrným úsilím výrazně podílí na formování občanské společnosti po roce 1989, utváření odpovědného vztahu k ochraně přírody, krajiny, klimatu i celé planety Země. Svým skromným přístupem ke spotřebě je obdivuhodným příkladem zodpovědného usilování o udržitelný život. Environmentální osvěta se v jejím pojetí za všech okolností vyznačuje vysokou odbornou úrovní, ale i srozumitelností, aktuálností i patřičnou naléhavostí.“
 

Hostětín

Obec Hostětín je známá jako příklad udržitelného rozvoje díky řadě ekologických projektů, které zde vznikly ve spolupráci obce, Ekologického institutu Veronica a řady dalších aktérů. Mezi klíčové prvky patří centrální výtopna na biomasu, která využívá místní dřevní štěpku a slouží jako zdroj tepla pro většinu domácností, a fototermické a fotovoltaické panely na řadě budov,. Hostětín se pyšní také pasivní veřejnou budovou – Vzdělávacím centrem Veronica – které využívá ekologické materiály a obnovitelné zdroje energie. Dále obec provozuje ekologický systém čištění odpadních vod pomocí kořenové čistírny a nabízí jablečný mošt vyráběný tradičním způsobem s minimálním dopadem na životní prostředí. Tyto prvky dělají z Hostětína inspirativní model udržitelného hospodaření a cesty k dekarbonizaci v podmínkách českého venkova.
Vybavíte si, co jste dělala 22. března 2010?

(Yvonna Gaillyová chvilku přemýšlí): Ano.

Řeknete mi víc?

Chodila jsem po Hostětíně s princem Charlesem.

Nijak mě nepřekvapí, že princ Charles navštíví Českou republiku. Ale jak se stane, že se princ Charles chce podívat do malé vesnice někde na konci republiky?

Abych vám odpověděla, tak bych to trochu otočila. Jak se stane, že se vesnička na konci republiky promění na nejekologičtější vesnici v republice. Teď asi není prostor celý ten hostětínský příběh vyprávět (pozn. red.: o Hostětíně viz box), a taky jedna vesnice sama o sobě nic neznamená, důležité je, aby se stala inspirací pro další. „Kdyby tisíc Hostětínů“, tomu říkáme.

Ale nebyla to náhoda. Všechno v mém životě je dáno setkáními, lidmi z mého okolí, spolužáky, rodiči, kamarády. A Hostětín má tu stejnou genezi. Díky osobním vazbám se Veronica do Hostětína dostala a postupně zde vznikla obec s vlastní výtopnou, moštárnou, vzdělávacím centrem. Lidí kolem bylo hodně a nechci je začít vyjmenovávat, abych na někoho nezapomněla.

Princ Charles a Yvonna Gaillyová v Hostětíně.
Princ Charles a Yvonna Gaillyová v Hostětíně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

V Hostětíne se podařilo vytvořit něco, co je pro moji práci ohromně významné a věřím, že to má význam i pro Hostětín a pro Českou republiku a třeba i pro svět.

A to, že tam zavítal princ Charles, souvisí s druhou linkou mého porevolučního konání. S tím, jak se u nás po revoluci začala rozvíjet občanská společnost. To je ohromně důležitá, zajímavá a bohatá věc.

Jak souvisí občanská společnost a princ Charles?

Vždycky, když na vyslanectví Velké Británie, ale i Spojených států nebo Nizozemí, nastoupil nový velvyslanec, zajímal se o dění v České republice, a vždycky jej cesta nakonec zavedla i do Brna. Kvůli univerzitám, kvůli Nejvyššímu a Ústavnímu soudu, ombudsmanovi. A vždycky stál o setkání s neziskovým sektorem.

Při jednom představování občanských iniciativ a neziskových organizací si tehdejší velvyslankyně zapamatovala i Hostětín. A když plánovala středoevropskou návštěvu prince Charlese, která se měla věnovat i tématům životního prostředí, byl Hostětín jedna ze zvažovaných možností.

A díky tomu, že se cestu podařilo logisticky a bezpečnostně zajistit, tak se stalo, že do vesničky na konci republiky přijel princ Charles.

Jeho návštěva pro nás tehdy byla velké uznání, že regionální rozvoj a ochrana klimatu jsou důležité věci.

Vybavíte si takhle po letech, o čem jste s princem Charlesem mluvili? Máte z toho nějakou vzpomínku?

Mám vzpomínku. Princ Charles je v tom nejlepším smyslu staromilec.

Když jsem prince Charlese prováděla výtopnou na biomasu a pak pasivním domem a ukazovala mu všechny ty moderní technologie, sledoval to sice se zájmem, ale bylo vidět, že jeho oku to nelahodí.

Během nějakého krátkého čekání byla chvilka na obyčejný rozhovor. A princ Charles mi začal vyprávět o svých botách.

Botách?

Ano. Vysvětlil mi, že jsou ušité z hovězí kůže, která se našla v lodi, potopené v Gibraltaru. Naznačil, že je uvědomělý spotřebitel. V tu chvíli mi došlo, že ho nemá smysl zatěžovat solárními panely. A že by mu udělalo radost prohlédnout si úplně jinou technologii.

Ukázali jsme mu starobylou sušírnu ovoce. Žádná kosmická technologie, ale tradice našich předků. A ta ho zaujala velmi.

Sušírna ovoce v Hostětíně. Stávala zde již na počátku 19. století, ve druhé polovině 20. století už však nebyla využívána a chátrala. Po dlouhé, snad padesátileté odmlce se v ní opětovně začalo sušit na podzim roku 1998, kdy ji členové místní ZO ČSOP Hostětín zrekonstruovali.
Sušírna ovoce v Hostětíně. Stávala zde již na počátku 19. století, ve druhé polovině 20. století už však nebyla využívána a chátrala. Po dlouhé, snad padesátileté odmlce se v ní opětovně začalo sušit na podzim roku 1998, kdy ji členové místní ZO ČSOP Hostětín zrekonstruovali.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Veronica

Co návštěva prince Charlese znamenala? Pomohla něčemu?

Určitě mnohému.

Když vás potká taková věc, protože máte pravdu v tom, že se běžně neděje, že za vámi přijde princ, tak to něco způsobí. Pro nás se z toho stal pevný bod, jakési zakotvení.

A zůstalo to takovým bodem i v životě místních lidí. To setkání jim ze života už nikdo neodpáře.

Čili v mnoha ohledech to bylo významné ohromně.

Zajímavé je, že když se k Hostětínu pozornost vrátila po začátku té hrůzné ruské agrese na Ukrajině, když se média znovu začala zajímat, jak se Hostětínu povedlo vyhnout plynofikaci a ruskému plynu a vystačí si s lokální výtopnou na biomasu, tak se znovu připomnělo, že to je místo, které navštívil princ Charles.

Skupinové foto s princem Charlesem.
Skupinové foto s princem Charlesem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Ředitelkou Ekologického institutu Veronica jste od roku 1998, je to tak?

Ekologický institut Veronica je naše neformální struktura, je to ta profesionální část organizace. Ano, jsem jeho ředitelkou už dvacet šest let.

A baví vás to stále?

No, ne.

(přemýšlí)

Nestihla jsem včas předat veslo. Ta moje generace zakladatelů z 90. let tím často trpí.

Mě baví ta práce, baví mě ohromně práce s mladými lidmi. Těší mě všechny ty programové a obsahové věci, setkávání s lidmi. Ale třeba vůbec neumím řídit organizaci a vést porady.

Myslím, že v našem dnešním občanském sektoru nemáme žádnou možnost kariérního růstu pro ty, kteří nechtějí sektor opustit. Nemají tak trochu kam.

Já bych už asi 20 let byla velmi ráda senior konzultantka.

Myslím si, že bych z takové pozice měla víc co dát jak té organizaci, tak světu.

Ekoporadna Veronica v roce 2009.
Ekoporadna Veronica v roce 2009.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Petr Ledvina / Wikimedia Commons

V roce 1991 jste u nás založila první ekologickou poradnu u nás. Dneska už to sousloví asi nikoho nepřekvapí, ale v 91 to muselo fungovat jako zjevení. Vybavíte si, jak se tenkrát podařilo ekologické poradny etablovat?

To vůbec nebylo zjevení.

Ta doba byla ohromně otevřená, minimálně ve srovnání s posledními 20 lety.

A jednak jsem na to nebyla sama, na řadě míst probíhaly úplně stejné procesy. Všechny nás tehdy ohromně zrychlovala otevřenost evropského a amerického světa nadací, které velmi vstřícně nabízely inspiraci a i finance pro přebírání a adaptaci udržitelných modelů a budování občanské společnosti.

A poptávka po poradenství ve společnosti byla, byla tu potřeba se s někým poradit.

Lidé, kteří chodili do poraden, si občas mysleli, že někoho pošleme, kdo za ně všechno zařídí. Ale my jsme se snažili v rámci poradenství pobízet lidi, aby si problém vyřešili sami. Dostali od nás návod, pomoc, doprovod, informace, kontakty. Ale ať se o sebe starají sami.

Byl moc hezký proces, příjemný, my jsme se velmi rychle propojili se zahraničními organizacemi, společně jsme zakládali Evropskou asociaci ekologických poraden.

Jaká je situace občanských ekologických poraden dnes? Dneska máme umělou inteligenci, která dokáže vygenerovat odpověď lusknutím prstů. Má v této době ekologická poradna ještě co dělat? Má klienty? Jsou dotazy?

Máme pořád dost lidí, kteří se na nás obracejí a zásobují nás náměty, co zpracovat podrobněji a dát na internet, co lidi zajímá. A pak je tu taková stálice, která se týká tématu, jak zabránit kácení stromů.

Myslím, že ekologické poradenství má pořád smysl, třeba to spotřebitelské, které není spojené s žádnými produkty, je nestranné, jen hledá tu ekologicky šetrnou cestu.

Když jste začala ve Veronice v 90. letech, měla jste nějakou vizi, co by Veronica mohla nebo měla dělat? Podařilo se ji naplnit?

Nepodařilo.

Jak to?

Protože se svět vyvíjel jinak.

Na začátku 90. let byla Veronica krajinářská expertní organizace, která mimo jiné iniciovala Unii pro řeku Moravu, která se vzápětí zapsala podrobnou a zasvěcenou Analýzou povodňových událostí v roce 1997 v ekologických souvislostech.

Veronica tehdy byla ohromně zajímavá struktura, která přilákala lidi z akademické sféry, třeba ze zrušeného Geografického ústavu Akademie věd. Přitáhla je k té vysoce expertní, nezávislé činnosti. Řeklo by se vydávání studií, posudkování, příprava koncepcí. Byl to takový think thank na udržitelný regionální rozvoj.

A výjimečné bylo to, že v každém oboru, který byl potřeba, se našel člověk s vysokou erudicí, který měl občanský přesah a potřebu předávat svoje vědění a bádání i veřejnosti.

Postupně jsme přešli mnohem více do vzdělávání a osvěty veřejnosti s tím, že nabízíme při svém vzdělávání kontakt a setkání s vynikajícími lidmi, odborníky z nejrůznějších oblastí, kteří předávají spíše té aktivní části veřejnosti své vědění, podněty, zkušenosti a argumenty, aby se mohli ve společnosti pohybovat jak v samosprávě, tak v nezávislých organizacích, ve školách a podobně.

Pořád máme kolem sebe spoustu expertů. Jsou to ale lidé, kteří jsou zakotveni na svých univerzitách a Akademii věd. A nejsme to my, ta instituce, za kterou by afiliovali své vědecké práce.

Brněnský Dům ochránců přírody. Yvonna Gaillyová v okně nahoře uprostřed.
Brněnský Dům ochránců přírody. Yvonna Gaillyová v okně nahoře uprostřed.
Foto | Matěj Hollan / Wikimedia Commons

Máte nějakou vizi teď? Jaká je vize Veroniky v roce 2024 a dál, co by měla dělat, jaká je její úloha do budoucnosti?

My máme jedno takové motto: Chráníme klima a ukazujeme ostatním, jak na to. Už třicet let. A zatím si velice rádi stojíme.

Chceme rozvíjet klimatické vzdělávání, chceme podporovat lidi k aktivnímu zapojení do klimatu, aby se vzájemně inspirovali, aby se necítili, zejména v menších obcích, sami, aby byli podpořeni. A k tomu je spousta praktických programů.

Měla jsem nedávno příležitost provádět skupinu ukrajinských novinářek po Moravě a ukazovat jim náměty a procesy pro poválečnou obnovu Ukrajiny navázanou na udržitelnou energetikou. V tom jsem měla pocit, že mám co říct.

Ale zpět k té vizi. Já si nemyslím, a říkám to tak i svým kolegům, že já mám být ta, kdo přijde s vizí, protože já ji už nevytvářím pro sebe. A nechci, aby vizi ovládly domněnky jedné babičky.

A jsou věci, kterým prostě nerozumím. Třeba komunikace na sociálních médiích. Je asi důležitá, ale je to svět, kterému nerozumím a asi vlastně už ani nechci rozumět.

Vnímám, že současnému světu nerozumím ještě více, než jsem kdykoliv předpokládala, že mu jako „moudrý kmet“ budu nerozumět.

A pak je tu taky to, že svět je v situaci, kdy je úplně iluzorní si myslet, že bude stačit, když budeme trousit nějaké zkušenosti a znalosti. Kdy ukážeme, jak dát soláry na střechu a všichni to udělají po nás.

Yvonna Gaillyová přebírá Cenu Josefa Vavrouška, rok 2006.
Yvonna Gaillyová přebírá Cenu Josefa Vavrouška, rok 2006.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz

Jak to myslíte?

V dobách stability, v těch letech po sametové revoluci, ve kterých se moje práce vyvíjela, to vypadalo, že se ví, odkud kam máme směřovat.

A člověk rozuměl překážkám, co stály v cestě, i komplikacím, i proč je co těžké.

Ale já v tuto chvíli, v této době, tomu nerozumím. Neumím si urovnat spoustu věcí v hlavě. Je to příliš složité a příliš nelineární.

Zároveň jsou některé věci tak naléhavé a dějí se tak rychle, že k tomu není v našich životech paralela, není s tím žádná zkušenost.

Můžu navázat takovou úvahou, jestli vás správně chápu? Když se objevily problémy s ozónem, vědci popsali problém, popsali řešení, sjeli se politici z celého světa a uzavřel se Montrealský protokol. Jistě, není ještě hotovo, ale můžeme mít dobrý pocit z toho, že se povedlo najít funkční nástroj nápravy globálního problému.

A člověk by si řekl, OK, máme vyzkoušený postup, jak řešit globální problém. Objeví se změna klimatu, ale tento postup na něm žalostně selhává. A diametrální rozdíl spatřuju v tom, že tu existují zájmy, kterým vyhovuje vypouštění skleníkových plynů, vysílají do světa dezinformace či jen společnost znejišťují. Popsal to například Vojtěch Pecka v knize Továrna na lži.

A teď jestli vás dobře chápu, cítím z vás, že toto nastavení se nedá přeprat tím, že se vytiskne další osvětový leták a udělá další přednáška. Chápu, že vaše skepse pramení odtud?

Přesně.

Já se o změny klimatu zajímám od roku 1984. Tehdy jsme o nich s mým mužem Jeníkem Hollanem poprvé slyšeli na konferenci evropských fyziků v Praze.

Paralela s Montrealským protokolem se nabízela a možná i naivně dodávala naději, že tu je řešení. Ale je to nakonec špatná paralela.

A kontext klimatických změn s popíráním, dezinformacemi, trolly, kontrast mezi ohromným vědeckým počinem v podobě Mezivládního panelu pro změnu klimatu a nepochopitelnou politickou nečinností, to vytváří svět, kterému nerozumíme.

Je tu solidní vědecké poznání klimatu, jehož výpověď má obrovskou naléhavost. A je tu obrovská propast mezi vědeckým poznáním a společenskou odpovědí. A je to pro mne jako člověka a bývalou vědkyni úplně nepochopitelné.

Sleduju největší světové vědce v klimatologii, kteří se ze své absolutní frustrace a zděšení a smutku vypsali beletrií věnovanou svým vnukům a dětem.

Protože ignorance politické sféry je pro vědce nepochopitelná.

Nechci říct, že se nic neděje, že tu nejsou proklimatické iniciativy, opatření na snižování emisí skleníkových plynů. Ale to, co se děje, vůbec nestačí.

Já jako lidská bytost nechci fungovat bez naděje. A cokoliv dělám, dělám pro naplnění té naděje, které je zároveň těžko věřit.

Yvonna Gaillyová se svým manželem environmentalistou a astrofyzikem Janem Hollanem.
Yvonna Gaillyová se svým manželem environmentalistou a astrofyzikem Janem Hollanem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Proč?

Před revolucí jsem navštěvovala brněnskou Podzemí univerzitu, kde jsme se setkali s lidmi jako Roger Scruton a díky nim jsem pochopila rozdíl mezi přírodovědci a společenskými vědci.

A vnímám to tak, že společenští vědci jsou k naší současnosti skeptičtí, ale co se budoucnosti týče, jsou dlouhodobě optimisté. Protože věří tomu, že příroda si pomůže, že technologie pomohou nám.

Já jako fyzik vidím, že to klapnout nemůže a světová společnost nemá šanci to úplně dobře zvládnout.

Mám strašně špatný pocit, že se těch posledních 20 let vlastně propáslo.

RNDr. Yvonna Gaillyová, CSc., je významnou osobností české environmentální scény, věnující se ochraně klimatu a vzdělávání v oblasti udržitelnosti. Podílela se na zákazu fosfátů v pracích prostředcích, zavedení ekologického poradenství v ČR a budování občanské společnosti po roce 1989. Od roku 1998 vede Ekologický institut Veronica, kde se zasloužila o projekty jako Centrum Veronica Hostětín (první veřejná budova v pasivním standardu v ČR), a přispěla k modelové regeneraci sídliště v Novém Lískovci. Ve spolupráci s komunitami i univerzitami podporuje obnovitelné zdroje a úspory energií. V roce 2006 získala Cenu Josefa Vavrouška. V současnosti se snaží zformovat iniciativu Babičky za klima.


reklama

 
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je zástupce šéfredaktorky serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.10.2024 07:12
Paní "Veronice" gratuluji a souhlasím, že se mohlo udělat mnohem více. Ale i to málo (včetně Hostětína), může sloužit ostatním jako příklad, jakým směrem by se Česko mělo ubírat. "Dědečci za přírodu" se psát nechystám, ale něco málo v tom směru ještě vymastím:-)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.10.2024 07:46
mě zaujalo v článku toto souvětí " Ale já v tuto chvíli, v této době, tomu nerozumím. Neumím si urovnat spoustu věcí v hlavě. Je to příliš složité a příliš nelineární."

Ono vše v naší civilizaci prospěchu je zaměřeno na exponenciální růst a to v podstatě ve všech oblastech. Tím následkem se vytvořil jakýsi koktejl kterému nerozumí spousty lidí ale na spousty lidí má vliv stresový, mentální, psychologický atd
Demokratrické principy jsou založeny na aktivitách občanské společnosti a její zodpovědném " chování" ale problém je, že se čím dál více ta " demokracie" utahuje kolem krku každého jednotlivce.
Myslet si, že všichni chtějí být kdovíjak aktivní asi není možné, ale tím, jak se nakládá na lidi aby se chovali tak a tak a dělali to a to, se v zásadě člověk musí ptát na to, jestli jde ještě o svobodu nebo koncentrák.

Další problematiku bych viděl, že svoboda slova se stává čím dál více fetišem než hodnotou, protože svoboda slova slouží i těm, kteří komentují kdo co si myslí jak si to myslí a jak by si to měl myslet.
To je problém především internetových sítí, kde se vytvořila pozice lidem, kteří by ve společnosti reálně nedokázali oponovat ale v anonymitě virtualit ztrácejí zábrany a tedy i kulturní ukotvení mezilidského projevu písemného a verbálního tomu úpadku také odpovídá.

Internet je tady s námi pár let, ale dokázal za tak krátkou dobu zničit kde co a možná i kdekoho.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.10.2024 07:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Poslední věta - za 1* !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.10.2024 08:04 Reaguje na smějící se bestie
1* je to šest let, co odešla popová ikona a idol dívčích srdcí. Z reakcí manželky bylo zřejmé, jak ho výlevy křupanů (na anketu ap.) drtí a ničí. Člověka, který si zaslouží maximální úctu, může "svobodně" pošpinit kdejaký vůl.

Taková je dnešní doba, že media se věnují spíše tématu "Co nového na drogové scéně", ale to, čím by měla společnost dýchat, zůstává na nadšencích.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.10.2024 08:41 Reaguje na Karel Zvářal
tak jest,
ale podívejte se na články v médiích dneska po včerejším předávání ocenění prezidentem... názvy jako " hledá své ukotvení" " politologové oceňují výběr kandidátů, na projevu se neshodnou". Mi to připadá jak zlý sen.
Prezident něco řekl a tak to je...proč se ve všem musí média rejpat jak klackem v ho..u.
I když s něčím nemusím souhlasit, tak může být zajímavý.
" Prezident Pavel rozdal ocenění" Řády se udělují.

Ta abnormální nekompetence těch, co píšou články v mediálním prostředí je hrozivá.


Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.10.2024 08:47 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1**
A ta čecháčkovská závist nevyznamenaných je až směšná.
Média a sítě, přesně jste to popsal.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.10.2024 09:08 Reaguje na Michal Uhrovič
Každý z těch hnojomentčíků má možnost kandidovat a ukázat všem, jak se to má dělat. Žvanit "co by se jak by se" dovede každý kretíno, dyť to vidíte i tady. Akorát že vod některých to zaznívá na celostátní úrovni. Prostě blbovi nevyhovíš...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.10.2024 09:17 Reaguje na Karel Zvářal
V dnešní době lidi dají více na kecy než činy. Stačí něco někde veřejně napsat a potom o tom chvíli kecat a lidi tomu věří. Na činy se už nedívají.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.10.2024 09:22 Reaguje na Michal Uhrovič
No protože to měl udělat jinak, on by mu poradil, jak je to správně, ale nikdo se ho neptal. A podobně to vidím u sousedů, to není jen naše vlastnost.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.10.2024 09:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
MZ pro ně měl krásný výraz - novinářská pumpa.
Odpovědět
sv

s v

30.10.2024 15:09 Reaguje na Karel Zvářal
Tím mz máš evidentně na mysli politickou pumpu alias notorika v komatu.
Odpovědět
sv

s v

30.10.2024 15:31 Reaguje na Karel Zvářal
Idol dívčích 60letých srdcí, jsi chtěl říct. Svobodně špiní kde kdo kohokoli minimálně od doby vzniku písma, tedy nějakých 5000 let. Ale jinak máš pravdu. Třeba takový vůl bureš nebo pitomio a jejich podržtašky špiní konečně kompetentní vládu o současném prezidentovi nemluvě.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

30.10.2024 08:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Přesně tak.
Odpovědět
SM

Stanislav Miler

29.10.2024 10:20
Příběh Yvonny Gaillyové, ekoložky a environmentalistky natočený v roce 2012 https://youtu.be/y9x7cyCtbdg?si=35b2auFrWYQDajt-
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.10.2024 22:21 Reaguje na Stanislav Miler
Video jsem shlédla, dobře doplňuje článek. Dík za odkaz!
Odpovědět
Anyr

Anyr

29.10.2024 15:41
Skvělý člověk, skvělý odborník, a smutně podotýkám, že víceméně rozumím i tomu smutnému, o čem mluvila.

Všem vespolek přeju, aby to celé nakonec dopadlo lépe, než to vypadá dnes.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

30.10.2024 15:30
Paní Gaillyové dík a úcta.
Určitě jsme mohli udělat víc. Daleko víc...
Pokud nám to dojde a vezmeme tohle zjištění vážně, můžeme v budoucnu udělat mnohem víc, než jsme mysleli :-). A to by bylo fajn!
Odpovědět

4.11.2024 09:28
Babičky a dědečci za klima

Moudře cestujeme, vytápíme, jíme, nakupujeme, informujeme se, volíme a darujeme.

Jak toto chcete realizovat. Jeden filosof se o to již pokusil a byl nazván utopickým socialistou.

To cestování je signifikantní jeden jede dvakrát za rok přes půl světa druhý dvakrát za rok za humna. Kdo v tom udělá rovnováhu a to mám na mysli jen dovolenou.
Jen by mě zajímalo kolik toho paní Gaillyová na cestuje za rok.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

14.11.2024 17:50
Nejste s tím názorem sama, mají to tak mnozí poctiví. Jen někteří jsou ochotni či schopni to veřejně oznámit. Máte moje sympatie. <rl>
Odpovědět
FD

František Dvořák

16.11.2024 16:22
Článek je zde poměrně dlouho, tak jsem si myslel, že již ho nikdo nečte. Včerejšek mě přesvědčil o opaku, tak i já se svojí troškou. Nemáte nad čím plakat. Pokročili jsme mílovými kroky. Krajina je minimálně z 25% zaplocená. Na orných půdách vyrostlo neskutečné množství obrovských skladovacích hal pro potřeby západu. Dále se krajinou linou nepřehledné lány polí, kde se na neobdělávaných polí chemicky pěstují pouze asi 3 nebo 4 plodiny. Dnes jsem si zase vzpomněl na přemnoženou zvěř. Šel jsem kolem nekonečného lánu. Uprostřed zoufale pobíhaly srna se dvěma srnčaty. Potvora přemnožená, v dnešní době si dovolit dvě srnčata. Ale k věci. Na jedné straně je les tam se pracovalo a to je vyhnalo. Na další strany široko daleko nemají kam se schovat, proto tak zoufale na onom poli pobíhaly tam a sem. A to ještě nemluvím o motorkářích, kteří zdatně řevem svých motorek každý víkend lesy z gruntu pročesávají. Vždyť mají demokracii. Už jednou jsem zde psal, proč se raději nepochlapíme, když je dokážeme neustále takto stresovat, proč je raději nedokážeme z té naší lepší přírody, proti totalitě, vymlátit. Co se týče menší zvěře. Zajíci ubyli rapidně, na bažanta dnes nenarazíte. A takto bychom mohli pokračovat. Ještě k lesům. Už jsem tady psal, po pádu totality se hospodaření v lesích soustředilo pouze na vývoz zdravého dřeva kapitalistickým sousedům, ze zničených lesů totalitou. Dnes vyvážíme kůrovcové dřevo z krásných kapitalistických lesů. Prvně jsem viděl sežrané lesy za Dačicema. Taky jsem prvně viděl za těmi lesy obrovské jednolité neobdělávané totálním způsobem zbavené jakékoli schopnosti zadržet vodu. A tak mě hned napadlo, vždyť ty smrky se svým mělkým kořenovým systémem a za situace, kdy se přestalo proti kůrovci v lesích bojovat(funkce hajných byly zrušeny), tak toto ty smrky nemohly přežít. A takovéto hospodaření jsme roztahali do celé republiky. Dali by se psát romány. Ale jedno jsem snad vystihl, nezoufejte, zadařilo se.
Odpovědět
sv

s v

23.11.2024 17:26 Reaguje na František Dvořák
To máš tak, soudruhu. Nejdříve by sis měl ujasnit, co je fakt a co jsou tvoje stařecké soudružské dojmy. Protože obé zároveň platit nemůže. Například, když je "krajina minimálně z 25 % zaplocená", tak se zároveň nemohou vyskytovat "nepřehledné lány polí". Napsat to dokonce v jedné větě, viz "na neobdělávaných polích se pěstují", to už chce řádnou míru neurologického poškození. A ohledně těch lánů nebo chemie jsme žádný pokrok neudělali ... za bolševika byly ještě větší a chemie bylo MNOHONÁSOBNĚ víc než dnes. Nevím cos skrz dna pivních lahví, která máš místo brýlí viděl zoufale pobíhat, ale co se týče srn, tak ty se dnes ve velkých počtech běžně pohybují i ve městech všude, kde je pohromadě pár stromů. O polích a lesích nemluvě. Jak to dopadlo se lesy za bolševika, si můžeš přečíst zde od přímého svědka a účastníka: https://hlidacipes.org/kdyz-krkonose-pripominaly-polomrtvou-jesterku-bez-ocasku-a-prezily-svou-smrt/
Atd., atp.
Odpovědět
FD

František Dvořák

23.11.2024 18:23 Reaguje na s v

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

s v

23.11.2024 22:45 Reaguje na František Dvořák
Takovou míru sebekritiky bych od tebe, anonymní soudruhu, nečekal. Sice v tom máš trochu chaos, například tvůj tatík rozkulačoval, tedy on sebral někomu obdělanou půdu a ne naopak, a ty "lokální" škody zahrnovaly totální devastaci veškerého porostu na celých pohořích ale jinak máš pravdu. Komouši po sobě nechali po sobě hlušinu, a to nejen na polích ale i ve tvé hlavě.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist