https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/vlci-versus-pastevci-funguji-preventivni-opatreni-i-po-letech
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vlci versus pastevci: Fungují preventivní opatření i po letech?

31.10.2024 06:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
I u pasteveckých psů je důležitá socializace a kontakt s člověkem.
I u pasteveckých psů je důležitá socializace a kontakt s člověkem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ondřej Nitsch / Agentura ochrany přírody a krajiny ČR
V posledních letech prosakují zprávy z Německa, že se vlci naučili překonávat nejen ploty, ale útočí i na stáda střežená pasteveckými psy. A že se to prý děje i v Sasku-Anhaltsku, kde působí spolek IG Herdenschutz plus Hund e.V. Znepokojivá šuškanda!
 
Proč? Na základě rozsáhlých a skutečně propracovaných zkušeností tohoto spolku ovčáků a pastevců byla před lety koncipována i preventivní opatření proti vlčím útokům v ČR.

Nejjednodušší bude zajet se tam podívat, jaká je situace v reálu.

Nebyla by to první návštěva tamních pastevců. Již před pěti lety k nim uspořádala Agentura ochrany přírody a krajiny exkurzi pro pastevce a chovatele z ČR. Jel jsem také. Čekal jsem narvaný autobus. Ten ale jel poloprázdný. Zájem ze strany chovatelů v podstatě mizivý. A to byla velká škoda! Spolek Herdenschutz + Hund připravil perfektní program s praktickými ukázkami různých systémů oplocení, jak je stavět, na co si dát pozor, kde jsou slabiny jednotlivých řešení atd. Žádná teorie! Žádné plané kecy! Všechno vyzkoušené, a hlavně dennodenně používané.

Pastevečtí psi často chrání stádo jako tým.
Pastevečtí psi často chrání stádo jako tým.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ondřej Nitsch / Agentura ochrany přírody a krajiny ČR

A skóre členové spolku (chovatelé tisíců kusů ovcí, koz a skotu) vs. vlci? Žádné útoky, žádné škody. Lepší vysvědčení není možné. Přesto se část „české expedice“ cítila natolik kvalifikovaná, aby téměř vše ukazované a prezentované odsoudila jako blbosti a věci, které v Čechách nemůžou fungovat.

Čas letí. Jak to tedy je? Naučili se vlci časem překonávat i dobré zabezpečení?

Takže AOPK ČR opět zorganizovala výjezd do Saska-Anhaltska. Tentokrát hlavně pro pracovníky AOPK ČR, MŽP ČR a vedení Svazu chovatelů ovcí a koz. Také jsem byl pozván. Upřímně. Moc se mi tam nechtělo, protože to tentokrát měla být dvoudenní akce. Všechno nám padalo na hlavu a furt se něco sypalo. Naštěstí zvědavost byla silnější.

Takže vzhůru do Německa. První den návštěva u pana Kleemana v pohoří Hartz, v okolí turisticky exponovaného města Wernigerode. Pan Kleeman chová cca 5000 ovcí a koz v několika stádech. Pase pouze v elektrických sítích. Ohrady přesouvá každé 3-7 dní. Stáda hlídá 25 kavkazských pasteveckých psů či jejich kříženců. Pan Kleeman používá pastevecké psy od roku 1995. Začal s nimi nikoliv kvůli lupičům čtyřnohým, ale dvounohým. Stáda kontroluje jednou denně. Na pastvinách přiléhajících přímo k městu Wernigerode psy nemá. Město si to nepřeje kvůli velkému počtu turistů a návštěvníků.

Swen Keller diskutuje s účastníky výjezdu.
Swen Keller diskutuje s účastníky výjezdu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ondřej Nitsch / Agentura ochrany přírody a krajiny ČR

Večer přednáška Svena Kellera o jejich systému certifikace pracovních pasteveckých psů. Certifikace je záležitostí samotných ovčáků, nikoliv státu. Jednoduše jde o to, aby se prokazatelně zjistilo, zda pes je schopen stádo účinně střežit a zároveň není zbytečným rizikem pro své okolí. Bez této certifikace nemají pastevci nárok na příspěvek od státu na krmení psů, pojištění atd… Jak by obstáli Áres, Ursa a Enki? Podle zkušebního protokolu a toho, co jsem za ty dva dny viděl, tak by certifikát získali s prstem v nose.

Druhý den jsme se přesunuli z kopců, někdy pořádně strmých, pohoří Hartz do rovin kolem Labe. U města Köthen nám Sven ukázal ohradu postavenou RAPPA systémem (mobilní řadový lankový ohradník). Ohrada měla 8 hektarů a hlídal ji jeden pes. Jeden! A to v okolí prokazatelně žije 24 vlků. O české matematice, že psů na pastvině musí být o jednoho více než je vlků v oblasti, tu zjevně nikdy neslyšeli.

Na závěr nás Sven vzal na pastviny spolku NABU (Der NABU Regionalverband Köthen e.V. - německá verze Českého svazu ochránců přírody). Chovají skot plemene Heck (vypadá podobně jako vyhynulý pratur), koně plemene konik a hrubovlné pomořanské ovce. Před lety začali s ideou, že tzv. původní velcí kopytníci, „pratur“ a „prakůň“, budou „zdarma a přirozeně“ zachraňovat vzácné přírodní lokality. Samozřejmě narazili. Mimo jiné i kvůli vlkům.

Vlci se zde učili lovit i větší zvířata. Naštěstí ochranářům včas došlo, že se schyluje k pořádnému problému. Spojili se se Svenovým spolkem a na základě jejich doporučení oplotili pastviny funkčním protivlčím plotem. Pasou velké plochy, tak i plotu jsou kilometry. Jen to podsekávat je pořádná fuška. A samozřejmě museli zcela zásadně změnit i management pastvy i management stád. Podobné aktivity ve formě tzv. „přirozené pastvy velkých býložravců“ jsou populární i v Čechách. Až do „přírodních rezervací velkých kopytníků“ dorazí vládci skutečně divoké přírody, může z toho být ještě velké mrzení.

Suma sumárum

Opatření členům spolku Herdenschutz plus Hund e.V. stále fungují. Nemají žádné ztráty způsobené vlky nebo rysy. Proč jsou členové spolku tak úspěšní, přestože chovají hospodářská zvířata v jedné z nejhustěji „zavlkované“ oblasti Německa?

Dodržují pár jednoduchých zásad: dobře postavené ploty, ploty stále pod napětím, podsekané ploty a kvalitní pastevečtí psi. Nehraje tu roli sebedelší rodokmen, poháry z výstav, ani chovatelská latina. Kladou maximální důraz na povahu psů, jejich vlohy, zdraví a správnou výchovu.

Spolek NABU chová polodivoké pratury a koniky, které rovněž efektivně chrání před vlkem.
Spolek NABU chová polodivoké pratury a koniky, které rovněž efektivně chrání před vlkem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ondřej Nitsch / Agentura ochrany přírody a krajiny ČR

Jeden posun za těch pět let jsem přece jen zaznamenal. Před pěti lety používali především pyrenejské horské psy, dnes preferují křížence.

Pozor! V Německu skutečně vlci útočí i na stáda hlídaná pasteveckými psy. Sven zmiňoval třeba Braniborsko. Tam stát celkem štědře dotuje pořízení pasteveckých psů vybraných plemen (PHP a maremana). Občas se to zvrhává i do takových extrémů, že 10 ovcí hlídá 10 psů. Kladou důraz na průkaz původu a podobné, pro vlky naprosto nepodstatné, ptákoviny.

Na vlky platí dobrý pastevecký pes. Tečka. Vše ostatní je jen třešničkou na dortu.

Je v Německu situace ideální a všechna hospodářská zvířata jsou dobře zabezpečena? Samozřejmě, že ne. Je to stejné jako v Čechách. Někdo svá stáda zabezpečená má, někdo ne.

Také jsem se zeptal, co dělají, když se vlci naučí ploty skákat. Odpověď byla překvapivá. Nejdou cestou dvojitých plotů či zvyšování výšky oplocení. Je to nepraktické a extrémně pracné. Oni mají jednoduché, a tudíž geniální řešení. O tom někdy příště. Zaslouží si to samostatný příspěvek.

Každopádně děkuju AOKP ČR za možnost rozšířit si obzory a načerpat novou inspiraci.

Oba dva dny vytrvale a skvěle tlumočila Linda Blätter. Díky!

Celá akce byla perfektně zorganizována díky Lindě Blätter, Elišce Svobodové, Svenu Kellerovi a Jindřišce Jelínkové.

Výjezd se konal ve dnech 23. a 24. září 2024 a zorganizovala jej zorganizovala jej Agentura ochrany přírody a krajiny ČR v rámci projektu PROSPECTIVE LIFE.


reklama

 
foto - Groessl František
František Groessl
Autor je dlouholetý pastevec v ČSOP Libosváry.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (56)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jarek Schindler

31.10.2024 07:45
Pořád dokola stejná písnička, bohužel i stejní zpěváci. Někteří, co před pěti lety tvrdili že to jde, to už nyní netvrdí. Někteří budou tvrdit, že to jde ať se děje co se děje. V každém případě 25 pasteveckých psů znamená náklady ve výši minimálně 500 ,600 tisíc ročně. Drobnochovatel mající 10,20 ovcí si asi psa pořizovat nebude. Raději ukončí činnost.
Ochranáři budou na jednu stranu odmítat oplocení dálnic. Znemožňuje to migraci zvěře. Na druhou stranu zadrátování pastvin je přínos. No a moudra jak vlk sníží stavy zvěře a ochrání les jsou také pouze pohádkami pro městskou veřejnost.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.10.2024 08:42 Reaguje na Jarek Schindler
Napsal pan chovatel ovcí s dlouholetou praxí?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

31.10.2024 15:59 Reaguje na Michal Uhrovič
No, pár ovcí jsem kdysi také měl ale hlavně, o vlky se zajímám již dost dlouho. Dost dlouho na to abych věděl, že ochranářské poučky někde z arktidy u nás nemohou a nikdy nebudou fungovat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.11.2024 09:01 Reaguje na Jarek Schindler
Já měl i vlky.... psi na ochranu před dvounohými vlky musejí být hodně nebezpeční.Nebezpečná hračka.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.10.2024 09:25 Reaguje na Jarek Schindler
to je každého rozhodnutí ale nestrkejme hlavu do písku, vlci tady už budou a byla to jen otázka času, kdy osídlí ČR. Jestli tenhle čas promrhali, ať se nediví.

Ti vlci podle zkušenosti článku do ČR nespadli z kosmu, takže buď se přizpůsobí, nebo si to hospodaření ukončí.

To je evoluce...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2024 09:40 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Máte celkem revoluční myšlení. Řekl bych, že tím, kdo se musí přizpůsobit, je vlk a a bublina jeho fan clubu. Nic se nemá přehánět, a i ochrana by měla mít nějaké limity.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.10.2024 10:10 Reaguje na Karel Zvářal
Jak se přizpůsobý Listokaz japonský, který se k nám řítí z Asie, aby nám nesežral úrodu?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2024 10:20 Reaguje na Michal Uhrovič
Management populace vlka je mnohem snazší, než kontrolovat šíření drobného hmyzu. Pokud je jedlý, něco zvládne příroda, ale jestli je na úrovni červené ploštice, tak to nebude nic jednoduchého.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.10.2024 10:23 Reaguje na Karel Zvářal
Ten brouk tu může udělat mnohem větší škody, ale stále se tu řeší vlk, který ohrozuje pár chovatelů ovcí a nahání strach, protože kdysy něco někde.
Je to v pořádku?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2024 10:28 Reaguje na Michal Uhrovič
Takové myšlení nemám rád. Ano, jsou nebezpečnější jevy, ale kvůli tomu se nemůžeme na ostatní "průšvihy" vykašlat. To je jen odvádění pozornosti jinam - "jsou větší problémy" - tak na ty menší zapomeňme(???).
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.10.2024 10:25 Reaguje na Karel Zvářal
to ale nikam nevede, nejde si uzorpovat kde co a ještě se plácat po rameni ležíc na gauči.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2024 10:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
kdo to říká, toho se to týká, plácalisto
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.10.2024 11:50 Reaguje na Karel Zvářal
:-) vtipem sršíte...ale pokud se někdo neumí srovnat s vlky, tak to není problém vlků.

Homo sapiens zná jen jediné řešení, zničit a vystřílet... to je přesně tím míněno...je daleko jednodušší něco zlikvidovat a tak to je.
Když se neumí srovnat se zvířaty s kterými žijeme, jak se chtějí srovnat s lidmi?
budou do svých "sousedů" bodat nože nebo střílet?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.10.2024 12:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Souhlasím.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2024 12:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To ještě nic nebylo, teď spadnete ze židle:-) koukám, že před týdnem jste "nebyli ve škole", když popisovali, jak to je/bude na Šumavě. Nepotrvá dlouho a tento přístup se rozšíří i jinam.

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sumavsky-narodni-park-povolil-na-svem-uzemi-rizeny-odstrel-vlka#diskuse
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.10.2024 12:58 Reaguje na Karel Zvářal
no, se taky divím, že jste při tom čtení zdejšího článku nespadl ze židle, protože ti vlci tu zkrátka budou a Němci to už dávno pochopili.

Vlci tu jsou pořád novinkou a tak je lehčí problémy odstřelovat než řešit. Nakonec přijdou na to, že budou muset zvednout řiť a jít se do toho Německa podívat taky.

Ono v tak migrující zvěři vlci či rysy nežijeme na vlastní větvi, jak by se to novodobým problematickým "pastevcům" líbilo.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2024 13:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Psiás, ilustrační foto pěti bernardýnů je dobré akorát tak do reklamy. K pár ovečkám chovat "přesilu proti vlčí smečce"? To ať si mají v Pyrenejích či Kazachstánu. Ale v Horní Dolní s pár hektary louky nikdo blbnout nebude. A jinak Poplach v Kovářské bylo super čtení, narozdíl od vašich blábolů:-)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.10.2024 15:37 Reaguje na Karel Zvářal
pane Zvářale, vy si myslíte, že jste jiný?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2024 17:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Mít jiný názor není nic nenormálního.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

31.10.2024 16:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No i Němci už konečně pochopili, že vlk patří do divočiny a ne do hustě obydlených oblastí. Bude to sice ještě chvíli trvat ale na tom, že i stavy vlků je potřeba udržovat na nějaké minimální výši to již nic nezmění.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

31.10.2024 23:55 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, někteří chovatelé se přizpůsobí a jiní - např. ti neochotní se přizpůsobit novým podmínkám - své hospodaření ukončí. Tak to v podnikání chodilo vždy.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

1.11.2024 02:50 Reaguje na Majka Kletečková
Je podnikání a podnikání. Čemu se přizpůsobují "podnikatelé" s vlky? Člověk za své aktivity( podnikání) nese odpovědnost. Za co nesete odpovědnost vy?
Odpovědět
Ra

Radek

1.11.2024 08:07 Reaguje na Majka Kletečková
Jaký jsem podnikatel já , který má 10 oveček jen proto aby mě vypásly louky mezi lesem , pro zábavu a pár jehnat z jara . Normální člověk který žije na vesnici , v přírodě a nemá anglický trávník na zahradě .
Odpovědět
Pe

Petr

31.10.2024 10:19 Reaguje na Jarek Schindler
No a čím se tedy vlci podle vás živí?
Odpovědět
Ra

Radek

31.10.2024 11:12 Reaguje na Jarek Schindler
Ano popsal jste to přesně , jako chovatel 10 kusů potvrzuji . A pisatel a jemu podobní to samozřejmě moc dobře ví , jsou to pořád stejné plky vhodné pro velké chovatele kteří jsou masivně dotovaní .
Odpovědět
JV

Josef Valenta

4.11.2024 19:27 Reaguje na Jarek Schindler
Melete páté přez deváté.ekologove jsou rády když se staví ekodukty, zvěř po ních dálnici přejde.vetsinou každý ovčák i ten malý má doma psa /já mám doma dokonce 3 ,jde jen o to jakého tedy mám jednoho.. každý ovčák a chovatel skotu je rád když má oplocené pastviny.U mne doma srnčí jimi proleze daněk nikoliv.Vlk by nyní podlezl určitě, když běhal po našem okolí asi by dostal ránu, když běhal po mém okolí porody probíhali pod dohledem a vypouštěl jsem telata až po měsíci,kolem lesa jsem natáhl oplutek navíc aby zvířata nešla vlkovi pod hubu,jak jsem obstál bez strat. Vlk k nám došel protože tu měl snadnou kořist v podobě daňků vypuštěných z farmy,a kterého mrzáka nedostal dostali myslivci kteří se konečně rozhoupali k tomu aby udělali opět pořádek v krajině/za sezonu postříleli 70 daňků,vlka žádného,letos to musí zopakovat.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.11.2024 13:53 Reaguje na Josef Valenta
Ale nepovídejte pane Valento. Nebo spíš povídejte víc protože ty nesmysly co napíšete jsou pro pobavení velice dobré. Takže abych byl konkrétní. Já snad psal něco o ekoduktech? Takže první výplod vašeho chorého mozečku. Já psal o oplocování dálnic a to je snad něco jiné a alespoň v okolním světě i běžné.
Opravdu má každý kdo má pár ovcí psa? No a nezdá se vám, že není pes jako pes? Co máte vy? Mám takový dojem že jste psal, že briada. No asi nevíte jaká je rozdíl mezi honáckým, ovčáckým psem a mezi pasteveckým psem. Druhý výplod. Briard pokud vím se řadí mezi ovčácká a honácká plemena.
Samozřejmě, že "každý ovčák a chovatel skotu je rád když má oplocené pastviny". Akorát ty pastviny se dřív oplocovali hlavně proto, aby neutíkala ta pasená zvířata.
Třetí váš nesmysl.
U vás doma srnčí proleze daněk nikoliv? Zajímavé, jak vysoký máte ten ohradník? On ten daněk i vlk nějakých 160-180 cm přeskočí z místa a světe div se oni při tom ani nedostanou tu ránu pokud by se při tom přeskoku dotkli uplně náhodou vrchního vodiče. Čtvrty nesmysl.
Vy jste se svými kravami obstál beze strát? Nebude to třeba hlavně proto, že ty útoky na krávy nejsou zatím u nás tak běžné? Zatím mají vlci ovcí dost. Až nebudou věřím, že se začnou více zajímat i o ty vaše krávy. Doufám, že až se to stane budete spokojen a podělíte se o zážitky.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

6.11.2024 15:14 Reaguje na Jarek Schindler
No na ochranu lesa zde máme LČR, ti to radši zničí, ale zapomněli, že to musí vysázet no, les si sice na svoji ochranu vidělal, ale lesočech má málo a když zničily lesy tak se to někde musí vzít. Ona totiž zvěř vedle nás žije a překýží, ale kúrovec jim dodává dřevní hmotu i tam, kde by se nesmělo těčit. Takže zvěř pryč a kůrovce umějí chovat!!!!! Tam by stejně vlk nepomohl. Ještě mne fascinuje propagace vlka a na Šumavě je ohrožený tetřev a tetřívek a to je nejsnašší kořist i pro rysa. To jsou Krkonoše a jiné. To je ochrana jako. Mimochodem naše hary jsou obrovsky zatěžovány ližaři a turysty, to nikomu nevadí.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

31.10.2024 11:27
Je opravdu unavné číst ty bláboly chovatelů vlků. Mohou si koupit kus divočiny a tam si chovat a chránit co hrdlo ráčí. Chlebíčkem zemědělce/chovatele hospodářských zvířat je něco úlně odlišného. Mělo by platit, když se vlk přiblíží ke stádů, vyprášit mu kožich, to by byla nejlevnější prevence.
Ale všichni víme, že to nikdy neprojde. Pracujících je už menšina a nejsou tak slyšet, protože se bojí, že si na ně ochránci došlápnou. Já už pověsila živnost na hřebík a jen nechápavě kroutím hlavou kam ten svět spěje.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

31.10.2024 12:31 Reaguje na Alena Lyskova
Existuje noční vidění a tlumič.Tyto dvě věci by řešily situaci chovatelů velice účinně. Ať si o tom myslí kdo chce co chce.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.10.2024 18:10 Reaguje na pavel peregrin
Existují i jiné způsoby, kdy je obtížné "lovce" vypátrat,
ale nechci navádět, protože jsem už za to byl kdysi smazán.
Naši předci to tak dělali a výsledek se dostavil rychle a
velmi levně. Slyšel jsem, že už o tom zoufalí chovatelé
uvažují a záhy se toho asi dočkáme. To tu bude křiku!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.11.2024 14:04 Reaguje na Alena Lyskova
Nebojte, i v tom Německu ti rozumnější ochranáři vidí, že se jim to tak nějak vymklo z rukou a do budoucna to tak nemůže fungovat.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

31.10.2024 13:45
Štyri roztrhané ovce, sedem zahrdúsenýc, viac ako osemdesiat zatúlaných a mnoho zranených. Taká je bilancia nedeľného útoku vlkov na štyristohlavé stádo na salaši v Korni v časti Škorňov grúň.

Za posledné mesiace ide o štvrtý útok tejto divej šelmy na slovenskej časti hranice. Vlci roztrhali ovce okrem Korne aj v Skalitom, Krásne nad Kysucou, Turzovke. Na Jablunkovsku (V Hrčave, Bukovci, Písku) na Morave usmrtili šelmy viac ako dve desiatky oviec.

Čítajte viac: https://mykysuce.sme.sk/c/23392623/dalsi-utok-vlkov-na-salas-na-kysuciach-farmar-prisiel-za-noc-o-desiatky-zvierat.html

V Zázrivej sa spamätúvajú z najagresívnejšieho útoku vlkov na stádo oviec. Podobnú udalosť za posledných 30 rokov neregistruje ani tamojšia kronika obce. Na družstevnom salaši nad Zázrivou zaútočila svorka vlkov a zabila takmer sto oviec. Ďalšie desiatky oviec sú zranené. Podľa všetkého v tomto období sa vlci prioritne nechceli nasýtiť, ale učili loviť svoje vĺčatá na ľahkej koristi, ako sú ovce.
https://www.noviny.sk/slovensko/804926-najagresivnejsi-utok-vlkov-za-30-rokov-starosta-sa-obava-najhorsieho

Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

31.10.2024 13:49 Reaguje na Vladimir Mertan
Takto fungujú vlci u nás na Slovensku. Je to absolútna tragédia. Presne ako tu píšu tí čo chovajú sú zhrození, ochranári stále dokolečka tvrdia, že pastierske psi to vyriešia. Nuž nevyriešia, pretože v čase keď ešte fungovali tak sa vlky strieľali a zvieratá mali rešpekt pred človekom a stádam sa vyhýbali. Pokiaľ sa neodstrelí pri útoku svorky zopár jedincov, tak sa situácia bude len zhoršovať.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.10.2024 18:05 Reaguje na Vladimir Mertan
Nemám co bych dodal. Toto jsou příklady z praxe a rady, jak
se má postupovat. Vlky je třeba začít znovu "vychovávat",
jako kdysi. Prostě vyprášit těm nejdrzejším kožich a ti
ostatní se budou stádům a lidem vyhýbat obloukem. Naši
předci to tak dělali a pro snazší chov i malých počtů
zvířat bez dozoru na pastvě jako kovozemědělci je raději
vybili, protože 1 pastevecký pes je málo a chránit 10
ovcí malochovatele třemi psy a navíc bez dozoru je
kravina. Proto ti malochovatelé končí s chovem a pak tu
zase bude pláč, že louky nikdo nevypásá. Doufám, že se
na to vrhnou vlkomilové a předvedou, jak se dá bez dotací
uživit chovem deseti ovcí se třemi čuvači a bačou. Ona
ta ochrana přírody začíná být hrobařem současné přírody
a přetváří ji na divočinu bez chovatelů ovcí, koz,
koní atd., bez myslivců, rybářů, lesáků, zemědělců a
taky turistů a houbařů. Ochranáři si uzurpují přírodu
pouze pro sebe a oblbují naivní laiky do doby, než i
oni pochopí, že naletěli a nemohou do lesa na houby,
borůvky a nebo jen tak se vyspat někde pod širákem bez
rizika napadení medvědem a nebo časem i vlky. Naši
předci byli napadáni i těmi vlky a tak došli k názoru,
že tato země je pro všechny příliš těsná a někdo musí
z kola ven a bude tomu tak i v budoucnu, až napadnou
vlci dostihové koně za miliony a ikony ochrany přírody
jakými jsou zubři, pratuři a polodivocí koně. Už aby
k tomu došlo, když roztrhají vlci ministerské paničce
čivavu a nebo koně za několik miliónů. Teprve pak se
pohnou ledy, kterými nezahýbá ani zarůstání pastvin
na kterých už horalé vzdali kvůli vlkům pastvu.
Odpovědět
Pe

Petr

31.10.2024 18:20 Reaguje na Břetislav Machaček
A teď si představte, že byste žil třeba na Floridě, kde z každého rákosí čouhá nos aligátora.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

31.10.2024 23:51 Reaguje na Petr
👍
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

1.11.2024 12:11 Reaguje na Petr
Oni se tam ti aligátoři snad neloví?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

31.10.2024 19:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Viete tu robí ochrana prírody fatálnu chybu. Je zamieňaná druhová ochrana s ochranou individuálnou. Deje sa tak pri viacerých druhoch, kedy sa posudzuje odstrel zvierat ako keby išlo o ľudí. Potom počujeme termíny nevinný medveď, nevinný vlk. Dokonca sa to isté píše o stromoch, v lese sa vyrúbali zdravé stromy. Druhovej ochrane vlka aj medveďa by prospelo ak by sa rozumne reguloval a nespôsoboval ľuďom problémy. Následne by nevznikal tlak na zbytočné nadmerné odstrely a mohlo by existovať súžitie s ľuďmi aj chovateľmi oviec a iných zvierat. Takáto nezmyselná individuálna ochrana sa vykonáva prakticky u všetkých chránených zvierat a to formou záchrany jedincov za každú cenu, musí sa zachrániť zranený či vyslabnutý ježko, každá sýkorka, drozd, lastovička, dážďovník hoci aj práve vyliahnutý z vajíčka. Pritom peniaze čo idú na chod záchranných staníc a nekonečné výjazdy k zraneným chráneným živočíchom by sa dali využiť oveľa rozumnejšie.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

31.10.2024 20:33 Reaguje na Vladimir Mertan
Rozumný názor. Nehledě na to, že tzv. "záchrana" slabých jedinců ničí genofond. Přirozený výběr je tímto potlačován.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.11.2024 09:26 Reaguje na Vladimir Mertan
Souhlasím a jsem rád, že ještě nevymřeli lidé se
zdravým rozumem uvažující mozkem. Naopak je mi
líto těch aktivistů a "papoušků" vydávajících
opakování blábolů za výplod jejich mozků. Ti
do omrzení opakují bláboly, aby šli v jednom
šiku proti těm myslícím a vůči jejichž názorům, mimo ty naučené fráze, nemají pádné argumenty.
I zde jsou to stále titíž a je zoufalé jejich
snažení oponovat jinak, než frázemi z příruček
aktivistů. Jsou už tím směšní, ale hlupák si
svoji hloupost neuvědomuje a naopak pokládá
své vyčtené fráze za jedinou pravdu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.11.2024 14:08 Reaguje na Vladimir Mertan
Mám takový dojem, že na příští rok u vás odsouhlasili odstřel sta vlků. Samozřejmě vaši ochranáři v čele s tím vašim povedeným náčelníkem ječí, podávají žaloby a stěžují si až u EU. Bude jim to ale asi prd platné.
Odpovědět
MM

Milan Milan

31.10.2024 21:23
Název článku "Vlci versus pastevci" již není správný. Vlčí smečky se rozšiřují a bude s nimi problém, pouze otázka času. Správný název by měl být "Vlci versus společnost". A přijde doba a bude opět zredukováni, možná dokonce na nulu. Někdo by za tento experiment měl nést odpovědnost. Pro začátek prozření třeba alespoň týden pobýt ve výběhu se smečkou vlků.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

31.10.2024 23:49
Doufám, že pasteveckých psů bude i v ČR přibývat a zároveň se zvýší i počet chovatelů ovcí, kteří jich budou využívat jako hlídače svých zvířat.

Zaujala mne zmínka o chovateli, který si pořídil pastevecké psy původně nikoliv kvůli lupičům čtyřnohým, ale dvounohým. To mi připomnělo mé známé, co mají nedaleko Prahy farmu s dobytkem včetně ovcí, koňmi, prasaty a různými druhy drůbeže. V noci jim nezvaní návštěvníci ani tak neohrožovali zvířata, jako spíš opakovaně kradli nářadí a jiné věci potřebné v hospodářství. Od doby, kdy si pořídili dva kavkazáky, mají od zlodějů pokoj.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

1.11.2024 00:12 Reaguje na Majka Kletečková
Na Slovensku už nepomáhajú ani psy nehľadiac na vystresovane zvieratá. Ale to správni ochranári nevnímajú. Inak ak aj pes pohryzie zlodeja tak sa nedoplatite, nehovoriac o prípade že pohryzie okoloidúceho turistu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.11.2024 09:47 Reaguje na Vladimir Mertan
Ta paní chová asi pudly a nemá ponětí o chovu a chování
kavkazanů. Ti jsou i v rodině vůdčí osobností, pokud
jim vůdčí úlohu pán přenechá a pak je poslouchá i on.
Nedovedu si představit nechat kavkazany bez dozoru
hlídat stádo a nemít je dokonale zvládnuté tak, aby
mne považovali za vůdce a pána. Na hlídání to je pes
velmi rizikový, který uznává z rodiny pouze jednoho
pána a v případě jeho absence brání prostor před
kýmkoliv, což je rizikové z důvodu onemocnění a jiné
nepřítomnosti pána. V dnešní době se takové plemeno
nehodí do běžné rodiny, protože je spíše vhodnější
plemeno společenské a plně socializované, které není
tak majetnické a vázané pouze na jednu osobu. To se
stane i u jiných plemen, když se zanedbá socializace
a nebo se záměrně socializaci majitel vyhýbá. Takových
psů jsou pak plné útulky, kde je následně kvůli tomu
odkládají. Vychovali ze psa agresivního jedince a pak
si už ani oni a natož ostatní z rodiny s ním nevědí
rady. Jak správně píšete, tak riziko napadení turistů
je potom neúměrné vůči přínosu při hlídání zvířat,
protože stát se může cokoliv. Do ohrady vleze dítě,
či malý pes a pokud není rovnou napadeno, tak při jeho
zachraňování je napaden zachránce. Námitka, že tam
nemá co dělat je sice správná, ale chyby se stávají
a nesmí skončit tragédií. Osobně bych neriskoval soud,
když bude zraněn, či zabit mým psem nějaký turista a
raději ho vychovávám tak, že zasahuje pouze na povel
a nikoliv ze svého rozhodnutí, což je v povaze těch
pasteveckých psů. Oni totiž nečekají na povel útočit
na vetřelce, ale útočí i bez povelu rovnou a to je
to největší riziko jejich chovu a držení.
Odpovědět
Ra

Radek

1.11.2024 10:02 Reaguje na Majka Kletečková
Já doufám že bude v ČR přibývat lidí se zdravím rozumem , kterým dojde že z likvidací drobných chovatelů likvidují i přírodu . Velcí chovatelé to nespasí , a vypásání AOPK už vůbec ne ti to dělají pouze proto že na tom dobře vydělávají , o přírodu kolem jim nejde . V ní musí člověk trvale žít a né do ní jezdit za výdělkem . Stačí povolit lov vlka u stáda , u strženého kusu , každý kdo k takovému případu bude přivolán , hned uvidí jak k tomu došlo . Pro vlka to bude nejlepší ochrana , získá spět plachost a díky tomu bude moct žít . Pochybuji že to někdo takový jako jste vy pochopí .
Odpovědět
JV

Josef Valenta

4.11.2024 19:45 Reaguje na Majka Kletečková
Kavkazaci jsou moc drsní,jsou jiná plemena která by udělala stejnou práci bez nebezpečí pokousání rodiny,mne dělá skvělou práci briard
Odpovědět
JV

Josef Valenta

4.11.2024 19:45 Reaguje na Majka Kletečková
Kavkazaci jsou moc drsní,jsou jiná plemena která by udělala stejnou práci bez nebezpečí pokousání rodiny,mne dělá skvělou práci briard
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.11.2024 14:09 Reaguje na Josef Valenta
Není náhodou briar spíš ovčáckým, honáckým plemenem?
Odpovědět
HH

Honza Honza

1.11.2024 08:09
žádné ztráty: podsekávání drátu el. ohradníku (na 8 ha?), 25 pasteveckých psů, přesouvání ohradníku?! Jen podsekávat ohradník je neskutečná práce. Něco jiného je napíchat tyče do vypasené louky, ale co v divočině? Péče o psy!
Vlci? Přírodovědci s vždy zaměří na nějakou věc, nedokážou domyslet následky, nevidí nevýhody, hlavně že to je.
Vlci- asi jsou v naší krajině vhodní, omezují býložravce, ale jen někde, v pustých oblastech, po dohodě s pastevci. Uvědomit si, že budou nějaké ztráty, že mohou i napadnout člověka. Žádné ztráty při extrémně náročné činnosti jsou asi nepřiměřené.
Velcí původní býrožravci: to samé, asi v pevně ohražených velkých oborách, někde ve vhodných = pustých místech, bez přístupu člověka.
Je to návrat k přírodě, zároveň jedině pod přísným dohledem člověka, s nutným zasahováním, regulací, dohledem, střílením přemnožených stavů.
Což takhle přirozenější, volný = přírodnější přístup, povolení zásahů v NP, prodeje dřeva, povolení větší sukcese v norm. krajině, chov zvířat s uvědoměním si následků, s benevolencí, zároveň ale pod dohledem a jen tam , kde je to možné.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.11.2024 08:59
Pán by se měl odívat kůží,bydlet v boudě z kůry ....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2024 08:07
Pokud je u nás přemnožená zvěř, vlci nemají důvod útočit na chráněná domácí zvířata, jakýkoliv střet se silným psem je pro ně zbytečné ohrožení.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.11.2024 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Viděl jste někdy vlka ?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.11.2024 12:51 Reaguje na Pavel Hanzl
To tedy znamená, když útočí a oni útočí, že zvěř není přemnožená. No a taky to může znamenat, že ty ovce jsou pro ně podstatně jednoduší kořistí. Můžete si vybrat.
Odpovědět
AP

Alice Palacká

4.11.2024 06:48
V salaši kdesi došlo k pokusu:
Aby už vlci nerdousili ovce,
byl několikrát zvětšen počet psů.
Na horské louce jak by vlky vymet –
jediné ovci už teď neuškodí.
Rok co rok však se více štěňat rodí
a psi – jak známo – musí taky žrát.
Vždy na nějakou ovečku los pad,
až zůstali jen čtyři berani.
Pak tři.
Dva.
Jeden.
Už jsou sežráni.
Tak skončil se ten skvělý experiment.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist