IKEA dá nábytku Druhý život ve všech svých českých prodejnách
„Důležitou součástí naší strategie je snaha o minimalizaci odpadu. Vzniku odpadu chceme na každodenní bázi co nejvíce předcházet," uvádí Roman Bojko, manažer pro udržitelný rozvoj IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. "Služba Druhý život nábytku umožňuje, aby se do naší snahy zapojili i zákazníci a nábytek, který by jinak skončil nevyužitý, nabídli někomu dalšímu a prodloužili mu tím životnost.“
Prostřednictvím služby Druhý život nábytku mohou zákazníci nabídnout svůj nevyužívaný nábytek na webových stránkách www.druhyzivotnabytku.cz, kam nahrají fotografie, popis produktu a požadovanou cenu. Za stejnou cenu se potom nábytek nabízí v koutku se zlevněným zbožím. Zákazník následně dostane slevovou kartu a o samotný prodej se postará obchodní dům.
„V průběhu deseti měsíců jsme službu testovali a postupně vylepšovali tak, aby byla pro naše zákazníky co nejjednodušší,“ vysvětluje Roman Bojko. „Výsledkem je nový přehlednější web a zjednodušení celého procesu. Kromě toho tam zákazníci nově najdou i přehled prodaných výrobků včetně fotek, aby získali lepší představu o ceně a nabídce.“
Za devět měsíců fungování se díky Druhému životu nábytku prodalo 1 200 výrobků v celkové hodnotě přesahující 1,1 milionu korun. V průměru čeká nábytek na nového majitele v koutku se zlevněným zbožím 1,5 dne. „Ze všech nabídek, které nám přijdou, nepřijmeme zhruba 30 %. Důvodem může být to, že se nejedná o nábytek IKEA, nepatří mezi vykupovaný nábytek nebo už je neprodejný,“ říká ze svých zkušeností Jan Král, vedoucí oddělení Recovery v IKEA Praha-Zličín, které je zodpovědné za provozování služby Druhý život nábytku. „S prodejem použitého nábytku máme zkušenosti. A věříme, že veškerý vykoupený nábytek následně prodáme. V případě, že by se tak nestalo, bude nábytek rozebrán a ekologicky zlikvidován.“
V oblasti oběhového hospodářství se IKEA obecně soustředí na využívaní obnovitelných, recyklovaných a recyklovatelných materiálů, inovativní design, který umožňuje snadnou péči, opravu a recyklaci výrobků a také na poskytovaní služeb pro zákazníky, které umožňují prodloužení životnosti výrobku. Právě tyto služby se chystá IKEA i v budoucnu testovat. Kromě obchodních domů IKEA v České republice byla služba od začátku listopadu spuštěna také na Slovensku. Do budoucna se chystá její rozšíření i v Maďarsku.
IKEA a cirkulární ekonomika
IKEA je členem celosvětové platformy Circular Economy 100. Ta dává podnět společnostem, aby minimalizovaly odpad a nahradily jej systémem oprav, dalšího využití produktů či recyklací. Má za cíl podpořit koloběh věcí od jednoho uživatele k druhému. Tím se zároveň zvyšuje využitelnost výrobků a prodlužuje se jejich životnost. Cílem IKEA je stát se inspirací pro miliony lidí v oblasti šetrného bydlení. Tento cíl si IKEA vytyčila v roce 2012 ve strategii Dobré pro lidi a pro planetu (People and Planet Positive). Do roku 2020 chce dosáhnout výrazného posunu ve třech hlavních oblastech – nabízet chytrá řešení a produkty pro šetrnější život v domácnostech, vyrábět 100 % energie, kterou IKEA celosvětově spotřebuje, z obnovitelných zdrojů a vytvářet podmínky pro lepší každodenní život lidí i celých komunit.
reklama