Investor předloží podklady pro posouzení vlivu jezu v Děčíně
Samotný materiál měla organizace připravený od loňského listopadu. S předáním na ministerstvo životního prostředí ale vyčkávala na rozhodnutí vlády o případném rozšiřování chráněných lokalit o dolní tok Labe v místě plánované stavby. Minulý týden vláda tuto lokalitu z plánu na rozšíření seznamu evropsky významných lokalit vyškrtla.
Zahrnutí oblasti do soustavy Natura 2000 by podle Bukovského znamenalo celý dokument opětovně přepracovat. Naposledy ministerstvo životního prostředí nařídilo v polovině roku 2012 do studie doplnit variantu zvýšení hloubky v řece bez potřeby stavět jez. To ale podle ředitele ŘVC Václava Fojtů vyloučil posudek zpracovaný odborníky z ČVUT. Ti posuzovali celkem pět variant zvyšování hladiny v řece bez nutnosti výstavby jezu, žádná z nich se ale neukázala jako realizovatelná.
Podle ministerstva dopravy je dostavba jezu podmínkou pro další stavební investice v tuzemské říční síti, která je kvůli nedostatečné hloubce v Labi po velkou část roku odstřižená od mezistátní nákladní říční dopravy. Získání kladného stanoviska EIA je nezbytnou podmínkou pro zahájení dalších kroků přípravy, jako je územní a stavební řízení.
Kromě jezu v Děčíně patří mezi nejvýznamnější projekty na říční infrastruktuře podobný plavební stupeň v Přelouči. Ten má rovněž problém s procesem EIA, protože má schválené posouzení vlivu na životní prostředí podle starého zákona z roku 1992. Podobně jako u řady silničních stavebních projektů mu tak hrozí, že bude podle požadavků EU třeba celý proces zopakovat.
Výstavbu plavebního stupně v Děčíně považuje ministerstvo dopravy dlouhodobě za prioritu. Samotná příprava stavby trvá už dvacet let. Úřad si od toho slibuje zachování tuzemské lodní dopravy. Vodní cesta je nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, prý na této řece neumožňuje efektivně podnikat. Proti výstavbě děčínského jezu protestují české i německé ekologické organizace.
reklama