https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matej-pomahac-zelena-dohoda-vs-bezpecnost-je-falesne-dilema-aneb-kdo-je-tu-vlastne-rusky-agent
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Matěj Pomahač: Zelená dohoda vs bezpečnost je falešné dilema aneb kdo je tu vlastně ruský agent?

22.3.2025
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
„Je třeba ukončit Green Deal a začít zbrojit.“ Premiér Petr Fiala toto volání, podle kterého emisní povolenky zdražují evropskou výrobu zbraní, převzal od ekonoma Lukáše Kovandy – který obhájce Zelené dohody rovnou označil za podporovatele Ruska.
 
Logika „ukončovačů Green Dealu“ však trpí celou řadou slepých míst a může naši závislost na fosilních zdrojích včetně těch ruských naopak zvýšit – a to na úkor ochrany přírody, modernizace hospodářství i zájmů obyvatel naší země.

Odmítáním Zelené dohody premiér Fiala vlastně říká, že bychom měli šetřit peníze na investice do bezpečnosti a místo obnovitelných zdrojů nakupovat více fosilních paliv. Zcela opomíjí fakt, že donedávna do České republiky proudila ruská ropa, za niž Kreml inkasoval každý měsíc 1,7 miliardy korun, za které financoval svou válku na Ukrajině. O pokračujícím dovozu ruského plynu do Evropy nemluvě.

Premiérovi také nedochází, že bychom odstoupením od Zelené dohody přišli o prostředky nezbytné k modernizaci našeho hospodářství a podpoře domácností při snižování nákladů na energie. Moderní ekonomika s účinnějšími technologiemi znamená vyšší konkurenceschopnost, zatímco zpátečnické Fialovo volání povede jen k tomu, že se staneme skanzenem s ekonomikou neschopnou generovat potřebné zdroje na obranu či udržení sociálního smíru a odolnosti.

Praktický přínos Zelené dohody se již nyní projevuje v energetice. Evropa nemá velká naleziště plynu, ropy ani uranu a jedinou cestou k bezpečné a levné energetice je proto rozvoj obnovitelných zdrojů, nižší spotřeba a vyšší energetická efektivita. Úložiště energie a chytře fungující sítě zajistí stabilizaci sítě levněji než zastaralé kotle uhelných elektráren.

Zelená dohoda také znamená lepší ochranu krajiny, půdy či pitné vody, která je stále více postižena znečištěním. Máme snad za zrušení Zelené dohody, po němž volá premiér Fiala, platit tím, že budeme pít nekvalitní či zdraví ohrožující vodu?

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | The Greens/EFA

Dalším příkladem je výroba automobilů. Zatímco ekonom Kovanda vykresluje Zelenou dohodu jako zhoubu, evropské automobilky dohánějí skluz v náskoku svých amerických a asijských konkurentů vyrábějících kvalitní elektromobily. Česká Škoda Auto zažila mimořádně úspěšný rok 2023 – zvýšila prodeje meziročně o 18,5 % a dosáhla rekordního obratu 26,5 miliardy eur. Výrazně rostl právě podíl hybridních a elektrických vozů.

Podle studie iniciativy Druhá ekonomická transformace má Česko výrazný potenciál v odvětvích zeleného průmyslu, jako jsou železniční doprava, výroba izolačních materiálů pro stavebnictví, tepelná čerpadla, bateriová úložiště, výroba a recyklace solárních panelů, energeticky úsporné spotřebiče nebo technologie pro řízení spotřeby energie.

Řadě aktérů by odstoupení od Green Dealu pomohlo. Těžařům uhlí a provozovatelům elektráren, chemičkám vyrábějícím z ruského plynu hnojiva či továrnám těžícím z levné práce. Ti dnes ve velkém kontrolují média a sponzorují politické strany, a premiér Fiala s ekonomem Kovandou tak svým voláním po odstoupení od Zelené dohody reprezentují jejich zájmy.

Ukrajinský prezident Zelenskyj před třemi roky jasně podpořil Zelenou dohodu pro Evropu těmito slovy: „Ruská agrese je též agresí proti samotným základům evropského způsobu života. Proto je také zásadním argumentem pro zrychlení zelené transformace a přechodu Evropy na obnovitelné zdroje.“

Čerstvá zpráva polské vojenské kontrarozvědky zcela jasně říká, že vládní i nevládní aktéři z Ruska „investovali“ v Polsku každoročně čtyři miliardy dolarů na dezinformační kampaně, které měly podkopat důvěru Poláků v demokratický systém, a to včetně zpochybňování klimatické vědy a cílů Zelené dohody.

Jsou to tedy především kritici Zelené dohody, kteří vědomě či nevědomě slouží jako agenti ruských zájmů.


reklama

foto - Pomahač Matěj
Matěj Pomahač
Autor je expert na moderní zemědělství a poradce pro řízení podniků. Je zastupitelem v pražském Radotíně a spolupředsedou Zelených.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RS

Robert Seifried

22.3.2025 07:20
Green Deal je u veřejnosti, a tedy i politiků, nepopulární z jediného hlavního důvodu - zahrnuje naprosto neadekvátní a nepřijatelná opatření určená k likvidaci výroby automobilů se spalovacími motory. Transformace všeho ostatního na zelenou energetiku, všeho co je zmíněno v článku, je veřejnosti buď jedno, protože nikoho neomezuje, a proto není problém v transformaci pokračovat, protože jí nikdo neklade překážky, nebo přímo nachází podporu, protože je logická a povede ke zlepšení života veřejnosti. Pokud ovšem vedení EU bude vynucovat konec spalovacích motorů milovaných stamiliony lidí z mnoha různých důvodů, logicky narazí. U plánovaného přechodu na čistou elektromobilitu je tolik nedořešených otázek, že není divu, že je veřejností odmítána. To ovšem není chyba veřejnosti, to je chyba leaderů, kteří projekt přípravili a prosazují. Nedomyšlený, špatně naplánovaný a ještě hůře implementovaný projekt je nutně odsouzen k nezdaru. Odpovědnost samozřejmě nesou vedoucí projektu. Moje doporučení proto zní zcela vyjmout oblast spalovacích motorů z Green Dealu, protože veřejnost si konec spalovacích motorů nepřeje. Pokud zelení politici v ČR, ale hlavně EU, tento aspekt pochopí a akceptují, jistě najdou ztracenou podporu verejnosti pro prosazení všech ostatních částí Green Dealu.
Odpovědět
RS

Robert Seifried

22.3.2025 07:26 Reaguje na Robert Seifried
Pro doplnění: vedoucí projektu = zelení politici, primárně ve vedení EU
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

22.3.2025 07:29 Reaguje na Robert Seifried
Ešte zákaz kotlov na tuhé palivá, teraz aj prakticky zákaz krbov a piecok, a tiež zákaz plynových kotlov. Proste sa hľadajú spôsoby ako ľudí poriadne naštvať a testovanie čo ešte znesú.
Odpovědět
RS

Robert Seifried

22.3.2025 07:46 Reaguje na Vladimir Mertan
Zákaz kotlů na tuhá paliva určitých emisních tříd tak hrozně nevidím, ten mi připadá logický. Zákaz výroby nových plynových turbokotlů je však naprosto nesmyslný, souhlasím. Zelení v EU to prostě přehnali a stále přehánějí. Snad se jednou poučí, protože pokud ne, EU veřejnost jim dříve či později vystaví volební účet. Nemyslím si, že by to dělali jako naschvál, oni zkrátka věří, že tím zlepšují svět. Jen (zatím) nechápou, že některé jejich plány by naopak vedly ke zhoršení světa, (zatím) nechápou, co je opravdu logické a rozumné a co už je přes čáru.
Odpovědět
RS

Robert Seifried

22.3.2025 07:36 Reaguje na Robert Seifried
Pokud Green Deal není mezi veřejností, a tedy i mezi politiky, populární a není akceptován jako přínosný a proto potřebný projekt, pak se není co divit, že když se objeví nová kritická priorita, ocitá se spolu s ostatními nepotřebnými výdaji na seznamu prvních k obětování a přesměrování zdrojů na novou prioritu. Znovu, za nepopularitu Green Dealu mohou zelení politici ve vedení EU, kteří nechápou, že nařízení konce spalovacích motorů je extrémně nepopulární a veřejností odmítaný krok. S návrhem premiéra proto v současné době naprosto souhlasím.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

22.3.2025 07:55 Reaguje na Robert Seifried
Naopak, zákaz spalováků je nejlepší část zelené dohody. Téměř okamžitě se projeví čistším vzduchem v našich ulicích. A že lidi mají blbý kecy? A kdy je neměli? Auto je jeden výrobek z milionu a neni to základní životní potřeba, nevidím důvod nic rušit nebo změkčovat. Změkčený už je to dost.
Odpovědět
RS

Robert Seifried

22.3.2025 08:18 Reaguje na Dorian Černý
Přesně o vás a lidech vašich názorů ve svém komentáři mluvím ;) Pokud nechápete, že veřejnost si konec spalovacích motorů nepřeje, nebo tento fakt ignorujete a chcete ho prosadit silou, pak jste odsouzen ke zklamání z výsledku.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

22.3.2025 11:14 Reaguje na Robert Seifried
Veřejnost si nepřeje.. A máte na to nějakou studii nebo za veřejnost považujete trolí farmy a fosilním byznysem a Ruskem sponzorovaný politiky a média?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.3.2025 12:03 Reaguje na Dorian Černý
Ta studie je dávno "vypracovaná"=jasná, a tím je nezájem o koupi nových ekovozítek, na nichž je založen GD biznis, resp neplnění plánu a s tím související snížení výroby a propouštění. Vy nesledujete zprávy?-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.3.2025 10:19 Reaguje na Dorian Černý
O CO MÉNĚ
emisí z výfuků, o to násobně více emisí
z brzd a pneu - těch monster/těžkých elektroplechovek na
jedno použití !
Jo a vejfuk mají ve 200m komíně 50km od Prahy.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

22.3.2025 20:59 Reaguje na Dorian Černý
Pane Doriane Černý, Vy opravdu nevíte, co plácáte!

"Téměř okamžitě se projeví čistším vzduchem v našich ulicích."

Vzpomeňte si na období COVIDu, kdy jsme 2 roky seděli doma, na cestu z jednoho okresu do druhého jsme potřebovali povolení. Doprava razantně poklesla i průmyslová výroba razantně poklesla.

A co emise? Téměř okamžitě se neprojevilo vůbec nic. A po dvou letech omezování? Žádná sláva. V některých regionech se emisní situace dokonce zhoršila.

Podívejte se na webové stránky ČHMÚ a přesvědčte se sám:

www.chmi.cz

Pak Vám snad konečně dojde, jak těžce jste mimo realitu!

P.S.

"Auto ... neni to základní životní potřeba"

A jak to mají dělat lidé, kteří jezdí do práce a veřejná doprava je kvůli ekonomickým škrtům omezena takovou měrou, že je nepoužitelná?

Jak mají lidé jezdit nakupovat základní životní potřeby, když jim linku veřejné dopravy ořezali tak, že v jejich mimopracovní době jim nejede nic?

To se to mluví těm, kteří jsou ve větších městech, kde je dostatečné pokrytí službami.

Vy jste fakt mimo!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.3.2025 10:15 Reaguje na Robert Seifried
1*
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

22.3.2025 07:21
https://www.youtube.com/watch?v=VvLI0beRKmE&ab_channel=Vzh%C5%AFrudoGr%C3%BCnbachu

Už sa teším na solárne ručnice, tanky a stíhačky.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

22.3.2025 07:23
Európa má väčšie zásoby bridlicového plynu ako USA. Ale odmieta ho ťažiť, radšej ho dováža z USA.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

22.3.2025 07:44
Dvě věci . Matěj Pomahač lže. Green deal domlouval od roku 15 a v roce 19 podepisoval Andrej Babiš. To je taky lhář a podvodník podporující zelené. Z toho mi vychází, že green deal musí být zlo!
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

22.3.2025 07:58
"Jsou to tedy především kritici Zelené dohody, kteří slouží jako agenti ruských zájmů.ô
"Já jsem agent Sí Aj Ej,jsem nebezpečnej a jsem zlej.
Pracuju pro temné síly,maskují mě černé kníry.
Ďáblu jsem duši zaprodal,na rozkaz jsem mordoval.
Za dolary všecičko udělám, uf, matičko." Dokonce i zruším gríndíl!

Odpovědět
EB

Emil Bernardy

22.3.2025 08:05
V jiném článku egologové přišli s myšlenkou pomoci napadené Ukrajině přemnoženými zubry.
Odpovědět
RS

Robert Seifried

22.3.2025 08:11
Jedna věc mě na autorovi článku velmi mrzí - snížil se k použití nerelevantních dat k podpoře svých názorů a tedy k manipulaci. Věta "Česká Škoda Auto zažila mimořádně úspěšný rok 2023 – zvýšila prodeje meziročně o 18,5 % a dosáhla rekordního obratu 26,5 miliardy eur. Výrazně rostl právě podíl hybridních a elektrických vozů." je zcela irelevantní. Vybírá pouze jednu automobilku a neaktuální rok, pravděpodobně proto, protože se mu data v takto omezeném výběru hodí. Pokud by autor článku chtěl postupovat korektně, měl by uvést aktuální data za rok 2024 a za všechny prodeje všech značek v celé EU, protože Green Deal je celoevropský projekt. Dále by měl uvést procenta prodaných aut se spalovacím motorem, hybridních a čistě elektrických vozů, každou kategorii zvlášť, a také jejich procentuální vývoj versus minulý rok. A samozřejmě ke všem datům uvést zdroj. Bohužel, dokud se zelení politici nenaučí postupovat korektně, bude na ně veřejnost hledět skrz prsty jako na nedůvěryhodnou náboženskou sektu.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

22.3.2025 13:09 Reaguje na Robert Seifried
Pokud by zelení politici měli postupovat korektně, tak by museli přestat být zelení. A to nejde...
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

22.3.2025 08:12
Zelená dohoda zasahuje v Evropě významně ta nejpodstatnější průmyslová odvětví nutná pro zbrojní výrobu a to je ocelářství, slévárenství a chemický průmysl. Celý tento průmyslový ekosystém už roky neinvestuje do nových závodů, stávající zavírá nebo se alespoň stěhuje mimo unii. Dá se to doložit konkrétními případy sléváren, hutí a chemiček. Bez těchto výrob je Evropa závislá na dovozech ze třetích zemí jako je v lepším případě Austrálie a v horším Turecko, Alžír, USA nebo Čína. Příčinou je zejména naprosto přepálená cena emisních povolenek v EU ve srovnání se světem. Pokud Čína ukládá poplatky 5-USD/tuna CO2, Rusko nula, Jižní Korea 20USD/tuna, USA 13-40USD za tunu a v Evropě 60-100USD za tunu CO2 (aktuálně asi 79USD/tuna) nelze se divit, že od nás (z EU) tyto firmy utíkají. Navíc je vyhání omezení v možnosti získat úvěry na další rozvoj kvůli ESG reportingu a návazné restriktivní politice bank. Posledním hřebíkem do rakve jsou vysoké ceny energií šponované nutností přenášet a zálohovat nestabilní obnovitelné zdroje energie a neochotou nebo neschopností těžit a vyrábět energie v EU (zavírání funkčních (!!!) jaderek v Německu, zákaz frakování...). Tato triáda, přímo plynoucí ze "zeleného údělu" je prostě pro klíčová odvětví zbrojařů smrtící. Údaje jsou běžně dohledatelné z veřejných zdrojů a evidentní. Autor článku buď z nevědomosti nebo úmyslně fabuluje, manipuluje a blábolí.
Odpovědět
RS

Robert Seifried

22.3.2025 08:30 Reaguje na Dalibor Motl
Děkuji za tento komentář. Je oči otevírající, zvláště co se týká cen emisních povolenek. Souhlasím, že je nesmysl a VELMI kontraproduktivní, aby ceny v EU nebyly na podobné úrovni jako ve světě. EU si tím zahrává s konkurenceschopností...
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

22.3.2025 08:23
Jako dát do nadpisu "Kdo je tu vlastně americký agent", to si nedovolilo ani Rudé Právo ve svém slavném článku "Ztroskotanci a samozvanci", který odstartoval hon na odpůrce socialismu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ztroskotanci_a_samozvanci
Gratuluji pane Pomahači, prorazil jste dno, o jakém nesnil ani Kojzar.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

22.3.2025 08:52
Copak ruský agent, ten je všude a kuje své pikle.
Ale co takový americký agent? Existuje vůbec někdo takový, který tady prosazuje zájmy Ameriky a poškozuje nás? Nebudou nakonec americkými agenty ti politici, kteří nám nutí drahý americký LNG a zbraně?
A nebudou zase čínskými agenty ti, kteří nám nutí levné OZE produkty, tedy čínské fv panely, baterie a elektromobily?
Odpovědět
KV

Karel Valenta

22.3.2025 10:25
" ... a jedinou cestou k bezpečné a levné energetice je proto rozvoj obnovitelných zdrojů, nižší spotřeba a vyšší energetická efektivita."
Říká se, že stokrát opakovaná lež je pravdou a zastánci GD se o to neustále snaží. Naopak investičně i provozně drahé OZE přispívají k čím dál dražší energii. O bezpečnosti a energetické efektivitě nemluvě.
Odpovědět
HH

Honza Honza

22.3.2025 20:17
V článku je polovina pravdy: Právě Green Deal přivedl Rusko k válce, Rusko se cítí oslabeno, ztrácí perspektivu, jak se snižují potřeby fosilních paliv, přechází se k elektrifikaci. Opustit to, co Rusko oslabuje a přejít na to co Rusko posiluje = válka, zbrojení, výroba zbraní je holý nesmysl.

Na druhou stranu Green Deal fanaticky prováděný = kolektivizace, zcelování polí za socializmu = bída, i když podstata byla správná.

Cesta Green Dealu je správná, musí ale být rozumně prováděná, ne fanaticky, neliberálně, autorativně se zákazy příkazy, povolenkami, ale tak jak lidi sami budou chtít - po řádné přípravě, za urč. podmínek (úložiště!)
FV bez úložiště, bez využití přebytků v létě, je nesmysl
Elektroauta bez opravitelné levné bateroie, nabíječek rovněž. Lepší je hybrid, někde elektroauta nejsou vhodná, stejně tak TČ.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

22.3.2025 20:38
"Logika „ukončovačů Green Dealu“ však trpí celou řadou slepých míst ..."

A Green Deal snad netrpí celou řadou slepých míst?

Nepřiměřenost jeho opatření z něj dělá nesmysl století!

Pane autore, ten článek nestojí za nic!

Naplácal jste tam páté přes deváté a jen jste dokázal, že nevíte nic.

Stejně jako ta Vaše zelená partička.

Nepište, když to neumíte!

Děkuji.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.3.2025 10:51 Reaguje na Jiří Kvítek
Přidávám se k vašemu názoru. Přílišným tlačením na pilu mohu zuby
pily vylámat a už kládu nepřeřežu. Největší chybou bylo urychlit
zavádění elektromobility a OZE , které mají k dokonalosti daleko.
Je lépe jít cestou postupného zdokonalování, které přesvědčí svojí
dokonalostí časem i současné odpůrce. Zavádět to místo přesvědčování
zákony a zákazy vyvolává odpor a výsledek se už dostavil poklesem
instalace fotovoltaiky a tepelných čerpadel, nákupu elektromobilů
a hlavně poklesem sympatií k prosazovatelům těchto technologií.
Zuby pily jsou vylámány a bude třeba znovu vyrobit pilu novou a
s ní řezat už ale bez přílišného tlačení. Časem mohou být baterie
dokonalejší, zdroje OZE doplněny akumulacemi a zálohami s levnou
náhradní výrobou elektrické energie a účinnost TČ bude daleko
lepší, než nyní. Nedočkavost v urychlení Gryndýlu se nevyplatila
a napáchala zbytečné škody na důvěře veřejnosti k zelené politice. Ta slavila úspěchy v době hojnosti, protože vyžadovala dotace, ale
v krizi je bez zisků na dotování neudržitelná, pokud se nejde cestou zadlužování. Dnes je navíc v EU nová modla a tou je zbrojení, když
klesá odbyt na zelenou výrobu. Ekonomika se přeorientuje na zbraně
a v EU opět na dluh, ale lépe zdůvodnitelný, než je nyní gryndýl.
Kola ekonomiky se opět roztočí, sice na dluh a bez efektu pro
společnost, ale roztočí a nedojde ke krizi už nyní, ale později,
až už bude přezbrojeno a státy předluženy. EU spěje ke krachu tak
jako tak chybným nastavením ekonomiky na dotace a přerozdělování
zisků od úspěšných k neúspěšným neschopných se vzchopit. Nikdo
moudrý nehází peníze do žumpy, ale v EU je to povýšeno na gryndýl,
který ekonomiku přivedl na hranici krachu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.3.2025 12:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Naprosto správný názor!
Jen k tomu dodám:
- Green Deal nelze zastavit, je podkladem k elektrifikaci, nelze vše zajišťovat z JE. Musí být i lokální zdroje.
Elektrifikace je budoucnost, tak jako se přešlo od koní ke spalovacím motorům, tak se přejde k elektromotorům. Žádné výměny oleje, ucpané filtry. S el. vrtačkou na pravidelný roční servis nemusím.
- zbrojení je nesmysl, tak jako je příšernost válka, smrt, mrzačení, rozbití všeho je primitivizmus neslučitelný s kulturou, vyspělostí, inteligencí.
Stačí snížit cenu ropy, plynu, omezit bankovní operace, zakázat dopravu tankery s plynem, sankce i proti zemím kt. s Putinem obchodují (tak jako se sleduje kácení tropického pralesa a vývoz produktů, proč se nesleduje, kdo s Putinem obchoduje?) a je po Putinovi, má hladomor a válka je vyloučena!!!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist