https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/hana-mullerova-klimaticke-pravo-prodelalo-interpretacni-sok-aneb-pohled-do-nitra-poradniho-stanoviska-mezinarodniho
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hana Müllerová: Klimatické právo prodělalo interpretační šok aneb Pohled do nitra Poradního stanoviska Mezinárodního soudního dvora o klimatických povinnostech států

12.8.2025
Mezinárodní soudní dvůr v Haagu.
Mezinárodní soudní dvůr v Haagu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
23. července 2025 vydal Mezinárodní soudní dvůr v Haagu (dále též „Soud“) Poradní stanovisko č. 187 o povinnostech států v oblasti klimatické změny, jehož obsah je z pohledu klimatického práva doslova revolucí. Vyjasňuje některé otázky, na něž existovaly rozporné právní názory, dává klimatické právo do širšího kontextu mezinárodního práva a otevírá zcela nové pohledy na interpretaci klimatických povinností států a na otázku uplatnění odpovědnosti za jejich porušení. Zdůraznila bych, že stanovisko vyznívá výrazně ve prospěch ochrany klimatu, která bude nyní – ve světle závěrů Soudu – snáze vymahatelná. Přestože je založena na týchž normách mezinárodního práva jako dosud, získáváme nový výklad jejich vzájemných souvislostí a jejich významu.
 
V tomto komentáři nejprve podávám zestručněný přehled právních závěrů, jež považuji za revoluční. V řadě zcela zásadních otázek klimatického práva jsme totiž dostali odlišnou odpověď, než jaká byla dosud převažující často i mezi klimatickými právníky, v komentářích k Pařížské dohodě či v literatuře klimatického práva. V druhé části pak věnuji pozornost vysvětlení vybraných částí stanoviska do většího detailu.

O stanovisko požádalo Valné shromáždění OSN na jaře 2023 (byť celá iniciativa původně začala jako studentská kampaň v roce 2019) formou rezoluce, v níž se vyjádřilo k závažnosti hrozeb vyplývajících z klimatické změny a formulovalo obavy ze zjevné nedostatečnosti nynějších klimatických závazků pro udržení nárůstu globální teploty pod teplotními limity vyjádřenými klimatickou Pařížskou dohodou.

Žádost obsahuje dvě otázky k zodpovězení:

    1) Jaké jsou povinnosti států vyplývající z mezinárodního práva v oblasti řešení klimatické změny?
    2) Jaké jsou právní následky pro státy v případě způsobení závažné škody na klimatickém systému, ve vztahu k jiným státům, zvláště malým ostrovním státům, a ve vztahu k současným a budoucím lidem postiženým dopady klimatické změny?

Podávání poradních stanovisek je jednou ze dvou oblastí svěřených Mezinárodnímu soudnímu dvoru jakožto nejvyššímu soudnímu orgánu OSN. Mezinárodní organizace tak mohou žádat o výklad nejasných ustanovení mezinárodního práva. Výsledná stanoviska jsou sice nezávazná, avšak vysoce respektovaná. Druhou oblastí je rozhodování sporů mezi státy pokojnou cestou. Žalobci i účastníky řízení mohou být pouze státy, tj. jednotlivci ani nevládní organizace k Mezinárodnímu soudnímu dvoru přístup nemají, a spor mezi státy může být Soudem rozhodován pouze v případě souhlasu obou stran.

Vydání tohoto Poradního stanoviska předcházel dlouhý proces, jehož se účastnily prostřednictvím podaných vyjádření nejen státy, ale i mezinárodní organizace, expertní instituce a rovněž vědci – autoři zpráv Mezivládního panelu pro změnu klimatu, kteří soudcům vysvětlili problematiku klimatické změny a jejích dopadů.

Přehled klíčových závěrů, v nichž Mezinárodní soudní dvůr přinesl nový výklad

Klimatické povinnosti státům nevyplývají pouze z klimatických úmluv, ale též z dalších částí mezinárodního práva

Rámcová úmluva o změně klimatu a Pařížská dohoda, tedy dva hlavní nástroje mezinárodního klimatického práva, bývají obecně hodnoceny jako slabé a nedostatečné a jejich dosah jako omezený, i vzhledem k tomu, že velcí emitenti, jako USA, z nich odcházejí.

Mezinárodní soudní dvůr ve stanovisku upozornil, že povinnosti států řešit dopady změny klimatu, a to včetně povinnosti snižovat emise skleníkových plynů, nejsou zakotveny pouze v klimatických úmluvách, ale vyplývají paralelně také z mezinárodního obyčejového práva, konkrétně z jeho povinnosti předcházet závažné škodě na životním prostředí (jehož součástí je klimatický systém). Přitom povinnosti mezinárodního obyčejového práva platí pro všechny státy světa, tedy i pro ty, které nejsou smluvními stranami Pařížské dohody (odst. 273 a násl., 409). Dále tyto povinnosti vyplývají též z mezinárodního práva lidských práv (odst. 403).

Za globální teplotní cíl je nyní třeba považovat již pouze cíl 1.5 °C

Pařížská dohoda obsahuje dva teplotní cíle: 1.5 °C a 2 °C, přičemž i literatura klimatického práva tápala v otázkách přesného smyslu této dvojice cílů, vztahu mezi nimi a jejich závaznosti.

V této otázce Mezinárodní soudní dvůr poukázal na to, že od doby sjednání Pařížské dohody bylo přijato několik dalších dokumentů, zejména výstupů COP 2021 a 2023, které potvrdily potřebnost usilovat o cíl 1.5 °C, v návaznosti na novější vědecké poznatky, které zvýšení teploty o 2 °C označily za výrazně nebezpečnější. Toto opakované utvrzení smluvních stran o cílení na 1.5 °C vykládá Soud jako novou dohodu mezi státy, jíž ve vzájemné shodě aktualizují původní obsah. Proto označuje cíl 1.5 °C za ten hlavní a primární, na jehož plnění je nutné se soustředit (odst. 224).

Státy si nemohou stanovovat své klimatické cíle libovolně, ale musí přitom zohlednit globální teplotní cíl; pro splnění svých cílů musí učinit maximum

Dříve bylo často zdůrazňováno, jak slabým nástrojem je Pařížská dohoda pro snižování emisí skleníkových plynů, protože uplatňuje tzv. bottom-up approach, podle něhož si každý stát má sám stanovit své cíle snižování emisí, tzv. NDCs (nationally determined contributions), přičemž každý stát si sice musí svůj cíl určit, ale v tom, jak vysoký a podle jakých kritérií ho vymezí, má (téměř) volnou ruku.

Soud naopak dovodil, že státy si nemohou své klimatické cíle stanovit podle libosti, ale pro vymezení jejich obsahu (výše) platí klíčové vodítko v podobě hlavního cíle Pařížské dohody udržet zvýšení teploty pod 1.5 °C. Mitigační cíl každého státu (NDC) musí být vymezen tak, aby byl způsobilý přinést adekvátní příspěvek daného státu k plnění tohoto globálního teplotního cíle (odst. 242).

Dále, dříve bylo často opakováno, že u vymezení NDCs je pro státy podle Pařížské dohody povinná pouze jejich příprava a oznámení, nikoli ale jejich skutečné dosažení.

Podle Soudu plnění NDCs sice skutečně není povinností dosáhnout výsledku (slibované hodnoty snížení emisí), ale povinností jednat, nicméně její plnění je v případě klimatické změny jako naléhavého globálního problému posuzováno zpřísněným standardem due diligence (náležité péče), z čehož vyplývá, že státy musí udělat maximum pro to, aby cílů dosáhly, a to včetně adekvátní regulace činnosti soukromých aktérů, zvláště podniků (odst. 250–254).

Vymáhání plnění klimatických povinností je možné

Dřívější komentáře často označovaly Rámcovou úmluvu o změně klimatu a Pařížskou dohodu za bezzubé nástroje, protože nemají žádné sankční a vymáhací mechanismy pro případy, kdy je státy neplní.

V této otázce Soud naopak poukazuje na to, že klimatické úmluvy nelze vnímat izolovaně, ale jako součást celého korpusu mezinárodního práva. Tyto úmluvy samy sice mechanismy pro uplatnění odpovědnosti nemají, má je ale mezinárodní obyčejové právo, a jeho pravidla mezinárodněprávní odpovědnosti lze použít i na změnu klimatu. Stát, který neplní řádně (ve smyslu zpřísněného standardu due diligence) svou povinnost předcházet závažným škodám na klimatickém systému, dopouští se porušení mezinárodního práva. Takový stát lze žalovat a žádat po něm splnění povinnosti, kterou nesplnil, ukončení protiprávního jednání a reparaci včetně náhrady škody (407–409 a 420–455).

Blíže k vybraným otázkám řešeným ve stanovisku

Typy klimatických povinností a standard due diligence

Podstatnou roli hraje v analýze Soudu rozlišení právní povahy jednotlivých klimatických povinností. Soud si všímá povinností, u nichž jejich formulace („shall“) indikuje právní závaznost, rozlišuje povinnosti hmotněprávní a procesní, a zejména pak vysvětluje odlišnosti mezi typem povinností dosáhnout výsledku a povinností jednat. Toto rozlišení povinností je zvláště důležité pro posuzování jejich plnění: Splněním povinnosti dosáhnout výsledku je pochopitelně jeho dosažení (například sdělit NDC státu podle čl. 4 odst. 2 Pařížské dohody), ale doposud byla nejistota ohledně posuzování plnění povinností, spočívajících v předepsaném jednání (například provádět vnitrostátní mitigační opatření, rovněž podle čl. 4 odst. 2 Pařížské dohody): Kde je u těchto povinností hranice mezi splněním a nesplněním povinnosti? Soud u povinností jednat zdůrazňuje, že opatření přijatá k jejich plnění nemohou být jakákoli ani nesmí být pouze formalistická, ale ke splnění povinnosti se vyžadují taková opatření, která jsou způsobilá skutečně vést k výsledku, a plnění se posuzuje ve světle splnění standardu due diligence (náležité péče).

Due diligence je standard chování, jehož obsah se v konkrétní situaci odvíjí od různých faktorů (např. od situace a kapacity státu, dostupných vědeckých poznatků, dostupných technologií či závažnosti hrozícího rizika) a vyvíjí se v čase (odst. 280 a násl.). Přitom obecně platí, že u globálního problému takové závažnosti a s tak významnými hrozícími dopady, o němž zároveň máme dostatek vědeckých poznatků, jako je klimatická změna, je standard due diligence zpřísněný. Tedy zkoumá se, zda stát vynaložil maximální snahu a angažoval všechny jemu dostupné prostředky pro splnění dané povinnosti (např. odst. 208, 229).

Jako příklad lze uvést, jak Soud okomentoval povinnosti vztahující se k vnitrostátně stanoveným příspěvkům (NDCs) podle čl. 4 odst. 2 věty první Pařížské dohody připravit a sdělit své NDCs. Jde o závazné právní povinnosti („shall“) procesního charakteru směřující k dosažení výsledku (odst. 234–235). Nesplnění těchto procesních povinností je porušením Pařížské dohody. Pro jejich splnění ovšem podle Soudu nestačí pouze formalistický přístup – pro posouzení naplnění těchto povinností, zvláště pak povinnosti „připravit“ NDC, je rovněž podstatný obsah NDC, tj. výše či ambice vymezeného NDC (odst. 236). Ve vztahu k obsahu NDC vyjadřuje Pařížská dohoda podle Soudu určitá očekávání a určité standardy, které mají státy použít pro jeho přípravu, a to pokrok oproti předchozímu NDC a nejvyšší možné ambice. Základním měřítkem ovšem je, že „obsah NDC státu musí být způsobilý přinést adekvátní příspěvek k plnění globálního teplotního cíle“ (odst. 242) a při přípravě NDC musejí státy naplnit zvýšený standard due diligence. Soud tedy odmítá argument, že Pařížská dohoda dovoluje státům stanovit své NDCs dle svého uvážení. Naopak, při přípravě NDCs mají státy pouze omezené uvážení (odst. 245).

Příkladem povinnosti jednat, která se navíc dosud převážně vykládala jako nevymahatelná, je povinnost státu naplnit svůj vyhlášený NDC (čl. 4 odst. 2 věta druhá Pařížské dohody). Implementace NDC není sice podle Soudu povinností dosáhnout výsledku, ale je závaznou („shall pursue“) povinností jednat, a sice učinit maximum pro to, aby bylo výsledku dosaženo; i zda je standard due diligence zvýšený, s poukazem na nejnovější dostupnou vědu, a podle dodržení due diligence se také bude posuzovat plnění (odst. 252). Neboli po státech se podle Soudu nevyžaduje, aby zajistily dosažení komunikovaného NDC, ale aby pro jeho dosažení udělaly maximum (odst. 253).

Maledivy
Maledivy
Licence | Volné dílo (public domain)

Zvyšování hladiny oceánu a malé ostrovní státy

Malé ostrovní státy, například Kiribati, Maledivy či Tuvalu (Podle nedávných zpráv se již třetina obyvatel tohoto ostrova přihlásila do výzvy o přesídlení do Austrálie), jejichž území leží jen pár metrů nad mořem, jsou klimatickou změnou ohroženy zcela zásadně, protože jejím vlivem se zvyšuje hladina oceánu, a to způsobuje a bude dále způsobovat neobyvatelnost nejníže položených částí jejich území, případně se hovoří i tom, že takové ostrovy zcela zmizí pod vodou a jejich obyvatelstvo bude muset přesídlit. To je problém mimo jiné z hlediska právní konstrukce státní suverenity, protože území a obyvatelstvo se považují za definiční znaky státu. Zůstane tedy stát, jehož území bylo zatopeno a jehož obyvatelstvo se přestěhovalo, ještě existujícím státem?

Ohledně státnosti Soud ve stanovisku konstatoval, že pokud je stát jednou založen a existuje, ztráta některého elementu státu by neměla automaticky znamenat ztrátu státnosti (odst. 363).

S ohledem na to, že klimatická změna je společnou starostí lidstva (common concern of humankind), zdůrazňuje Soud důležitou zásadu, která je součástí mezinárodního obyčejového práva – zásadu spolupráce mezi státy, která by při řešení tohoto problému měla být uplatňována v maximální možné míře, neboť u globálních problémů obecně by státy měly hledat řešení společně. I z klimatického režimu vyplývá povinnost finanční pomoci a dalších typů asistence ze strany bohatých rozvinutých států vůči rozvojovým zemím, podle zásady společné, ale rozdílné odpovědnosti (odst. 364–365).

Právo na příznivé životní prostředí

Soud rozebírá souvislosti mezi lidskými právy a klimatickou změnou a konstatuje, že negativní dopady klimatické změny mohou narušit účinné naplňování lidských práv (386) a dále, že plné užívání lidských práv nemůže být zajištěno bez ochrany klimatického systému a dalších částí životního prostředí, a že státy v tomto ohledu musí přijímat opatření k ochraně klimatického systému, včetně mitigace a adaptace, což zahrnuje mj. přijetí příslušných standardů a legislativy, jakož i regulaci činnosti soukromých aktérů. Neboli klimatické povinnosti státům vyplývají rovněž z mezinárodního práva lidských práv (odst. 403).

Ohledně práva na životní prostředí nepředstavuje přístup Soudu ve stanovisku překvapení nebo průlom, spíše se dá říci, že stanovisko dále pokračuje v trendu postupného posilování statusu lidského práva „na čisté, zdravé a udržitelné životní prostředí“: Soud říká, že toto právo je předpokladem k užívání řady dalších práv a že vychází z provázanosti mezi lidskými právy a životním prostředím. Soud tedy nekonstatuje, že toto právo uznává nebo zakládá (v tomto se neztotožňuji s komentátory, kteří považují díky stanovisku toto právo za nyní mezinárodně uznané), ale zároveň o něm hovoří jako o samostatném právu, ne pouze jako o environmentálním aspektu jiných práv (odst. 393).

Právní následky porušení klimatických povinností států

Část stanoviska věnovanou otázkám odpovědnosti lze považovat za zcela průlomovou. Soud zejména chápe mezinárodní právo jako celek, jehož jednotlivou část, například klimatické úmluvy, nelze posuzovat izolovaně. Tyto pasáže stanoviska otevírají environmentálním právníkům dosud spíše méně známé oblasti mezinárodního obyčejového práva.

Soud nejprve zodpovídá otázku, které právní normy jsou aplikovatelné na odpovědnost států v oblasti klimatu. Jsou to klimatické a další mezinárodní úmluvy, a dále obyčejové mezinárodní právo. Soud v předchozích částech stanoviska identifikoval řadu povinností států, které vyplývají přímo z Rámcové úmluvy o změně klimatu a Pařížské dohody. Za situace, kdy v těchto úmluvách chybějí pravidla o následcích porušení povinnosti, použijí se pravidla mezinárodního práva o odpovědnosti států (odst. 407–408). Soud v tomto ohledu odmítl námitku, že aplikace obecných pravidel mezinárodního práva je zde vyloučena z důvodu povahy klimatických úmluv jako lex specialis: aby tomu tak bylo, muselo by toto vynětí z pravidel mezinárodního práva o odpovědnosti států vyplývat přímo z mezinárodních klimatických úmluv, avšak Soud v nich takové vynětí neshledal. To znamená, že v případě porušení klimatických povinností států, a to i těch založených klimatickými úmluvami, se uplatní pravidla mezinárodního práva, která dopadají na situace porušení povinností, tedy pravidla mezinárodního obyčejového práva (odst. 412–420).

V případě povinností jednat, které Soud identifikoval, odpovědnost státu nenastává v případě nedosažení výsledku, ale vždy tehdy, pokud stát nepřijme všechna potřebná opatření, která jsou s to k výsledku vést, což se v konkrétních případech posuzuje pomocí standardu due diligence. Pokud tento standard není naplněn, dopouští se stát mezinárodně protiprávního jednání s následkem odpovědnosti (odst. 409).

Podstatné dále podle Soudu je, že povinnosti spojené s globálními statky, jako je klima, jsou ze své podstaty povinnostmi erga omnes, tedy vůči všem ostatním státům. Stanovisko v odst. 442 říká, že pokud některý stát poruší povinnost erga omnes, může ho kterýkoli jiný stát volat k odpovědnosti. Pokud je porušena povinnost vztahující se k ochraně klimatu, která vyplývá z mezinárodního obyčejového práva, může se odpovědnosti dovolávat kterýkoli stát; pokud vyplývá z mezinárodního klimatického režimu, může tak učinit kterákoli smluvní strana úmluvy. Těmito závěry Soud připouští možnost států žalovat se mezi sebou z důvodu porušení klimatických povinností, což se dosud v rámci klimatických litigací nedělo.

Co se týče dostupnosti nápravy, kterýkoli jiný stát může žalovat na splnění té povinnosti, která splněna nebyla, a ukončení protiprávní činnosti. Pouze poškozený stát však může žádat také reparaci (odst. 443), a to v podobě restituce (návratu do původního stavu, je-li to ještě možné), kompenzace (zde Soud připouští, že její výpočet může být v případě klimatických škod obtížný) nebo satisfakce (např. vyjádření lítosti, omluva, veřejné prohlášení, vzdělávání veřejnosti) (odst. 449–455).

Dopady stanoviska na fosilní činnosti

Produkce a spotřeba fosilních paliv jsou ve skutečnosti hlavní příčinou antropogenní klimatické změny, a to, že se zmínky o nich po celá desetiletí nedostaly do klimatických úmluv ani do rozhodnutí COP, jen svědčí o politické citlivosti tohoto tématu a síle aktérů na straně fosilních společností. Například první zmínka o uhlí ve smyslu potřeby jeho těžbu utlumovat se do dokumentů mezinárodního klimatického režimu dostala až v roce 2021 v závěrečném výstupu COP 26 – Glasgow Climate Pact – a komentátoři mají pravdu, když tvrdí, že zmiňování regulace fosilních paliv v klimatických vyjednáváních a výstupech je stále ještě tabu. V tomto směru je první vlaštovkou zpráva zvláštní zpravodajky OSN pro lidská práva v kontextu klimatické změny z června 2025, jejímž hlavním sdělením je imperativ „defosilizovat“ ekonomiky.

Text Poradního stanoviska se zmiňuje o fosilních palivech pouze v několika málo zmínkách, převážně v souvislosti s objasněním mechanismu klimatické změny. Ovšem z hlediska právní argumentace je obzvláště relevantní odstavec 427: „Pokud stát nepřijme vhodná opatření na ochranu klimatického systému před emisemi skleníkových plynů – včetně výroby fosilních paliv, spotřeby fosilních paliv, udělování licencí na průzkum fosilních paliv nebo poskytování dotací na fosilní paliva – může se jednat o mezinárodně protiprávní jednání, které lze tomuto státu přičíst. Soud rovněž zdůrazňuje, že předmětným mezinárodně protiprávním jednáním nejsou emise skleníkových plynů jako takové, nýbrž porušení povinností vyplývajících z úmluv a z mezinárodního obyčejového práva, které se týkají ochrany klimatického systému před významnou újmou v důsledku antropogenních emisí těchto plynů.“

Neboli hned čtyři výslovné odkazy na činnosti související s fosilními palivy jsou zde využity pro jasné vyjádření faktu, že povinnosti dovozené Soudem ve stanovisku na tyto činnosti přímo dopadají. Soud tak sděluje, že jakkoliv se útlum fosilních paliv může zdát z politického pohledu otázkou uvážení, z pohledu právního je jasný a má podobu povinnosti chránit klimatický systém všemi dostupnými prostředky. Zároveň lze tuto povinnost patrně silněji než z klimatických úmluv dovodit z mezinárodního obyčejového práva, které váže i ty státy světa, které se nepřipojily k mezinárodním klimatickým úmluvám.

Tento závěr stanoviska kromě toho otevírá možnost žalovat státy, které podporují fosilní průmysl například rozšiřováním licencí na těžbu nebo oddalováním uzavření provozů způsobem nebo v rozsahu, který je v rozporu s globálním klimatickým cílem 1.5 °C. V požadavku na státy v oblasti „defosilizace“ ovšem hrají roli možnosti a kapacity států ve smyslu uplatnění zásady společné, ale rozdílné odpovědnosti.

Očekávaný dosah stanoviska

Poradní stanoviska nejsou sice právně závazná v podobném smyslu jako rozsudky, ale mají vysokou autoritu díky prestiži Mezinárodního soudního dvora. V případě tohoto stanoviska lze očekávat značný dosah, a to na státy, soudy i další aktéry. Na výklady Mezinárodního soudního dvora se často odvolávají jiné soudy – regionální i vnitrostátní, takže můžeme očekávat vliv na průběh a výsledky klimatických litigací. Stanovisko dále může být (resp. mělo by být) vodítkem pro státy, a to jak při budoucích mezinárodních klimatických jednáních (např. už na nadcházejícím COP v Brazílii) na základě opakovaně zdůrazňované povinnosti států spolupracovat, tak vnitrostátně, když státy vytvářejí nebo aktualizují svou klimatickou politiku nebo legislativu. Výklad Soudu samozřejmě může posloužit i budoucím žalobcům ve věcech klimatu jako jakýsi návod, jak v žalobě koncipovat právní argumentaci.

Závěr

Soudci Mezinárodního soudního dvora vydali své stanovisko jednomyslně, což svědčí o vysoké shodě tohoto světového soudu ohledně závažnosti klimatické změny a jejího právního řešení. Před formulací vlastních odpovědí na položené otázky Soud podotýká, že toto Poradní stanovisko ani řízení o něm se nepodobá žádnému dříve projednávanému stanovisku, a že řešené otázky přesahují oblast práva, protože se týkají existenciálního problému planety a lidstva. Tam má sice mezinárodní právo silnou roli, ale tento problém vyžaduje více, a to angažovat všechny oblasti lidského vědění, lidskou vůli a moudrost (odst. 456).

Hlavní poselství Poradního stanoviska pro klimatické právníky bych shrnula následovně: Mezinárodní právo ve skutečnosti poskytuje způsoby, jak vymáhat dodržování klimatických závazků, protože nejsme omezeni sférou klimatických úmluv, jež jsou slabé, a páky na dodržování závazků neobsahují, ale můžeme k tomu využít jiné části mezinárodního práva, zejména mezinárodní obyčejové právo. Právě o ně a z něj vyplývající koncepty, například due diligence, nyní potřebujeme rozšířit svůj pohled a brát je v úvahu.

Za klimatické právníky ještě dodávám, že o právním výkladu tak příznivém pro ochranu klimatu se nám ani nesnilo. Toto stanovisko ovlivní nejen přístup vlád, soudů a žalobců, ale pravděpodobně i výuku práva životního prostředí a klimatického práva. A samozřejmě může mít dopad i na výsledek české klimatické žaloby.


reklama

 
foto - Müllerová Hana
Hana Müllerová

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (74)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

12.8.2025 06:03
Naštěstí se už podobné zvláštnosti týkají jen EU. Návrat pragmatismu v Americe je šancí i pro nás a naše politiky že je na čase přestat se snahou o ovlivňování klimatu a smířit se s realitou. Tedy že lidstvo na ovlivňování klimatu stále ještě nemá dostatek zdrojů a pokud se i přes to rozhodne do toho jít, tak ty zdroje budou chybět jinde - třeba na to, abychom se mohli na klimatickou změnu lépe připravit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 07:53 Reaguje na Richard Vacek
tihle klinatisti nemají žádnou politickou zodpovědnost, proto si můžou tyhle teze své bubliny psát...

pak se člověk nemůže divit, že lidi zase objevují komunisty a motoristy z politického portfolia úžasu. Ať mají ANO, SPD A KOMÁŘI většinu a nemá smysl se vůbec ničemu divit...
Odpovědět
va

vaber

12.8.2025 08:55 Reaguje na Richard Vacek
Lidstvo klima ovlivňuje a ne že nemá dost zdrojů. Dnes člověk ovlivňuje a předělává celou planetu. Už jen samotná existence 10miliard lidí stačí na celoplanetární změny .
Jen lidstvo nemá sílu ani možnosti, vrátit stav planety tam, kde by ji chtěl někdo mít.
Klimatické právo jsou jen cáry popsaného papíru , dobrý kšeft pro davy právníků a povede jen k dalším hádkám mezi státy .Žádný praktický přínos a zlepšení nezpůsobí. Na to opravdu lidstvo nemá síly ani vůli. To by se těch dnešních 10miliard lidí muselo vrátit k životu ve středověku a ani to by asi nepomohlo.
Kdyby se dalo na klimatickou změnu připravit ,nikomu by nevadila. Až bude 50°C zalezou všichni pod klimatizaci a budou se jen třást strachy až zdechne elektrika .Při takové teplotě nic nevyroste a vše co nezaleze pod klimatizaci zdechne . Tak co budou dělat ti zalezlí pod klimatizací, když nebude co jíst.
Klimatické změny, která bude obdobím blahobytu, se nikdo nebojí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 09:09 Reaguje na vaber
jo, píšete to dobře. Jen bych podotknul, že klima se mění každým okamžikem a rozhodně se nedá průměrovat v globálních intencích ale pouze v regionálních. Vždy jsou oblasti, kde je více teplo a kde je více zima, kde je větší sucho a kde více prší....ale obecná lacinost těch analýz je obrovská a mnohdy hlavně proto, že se na tom dokáží leckteří dobře přiživit.
Skutečně kdyby to mělo jít do absolutna, což tihle klima alarmisti chtějí museli bychom do jeskyní. Pak jsou tady takové výkřiky, jako že elektromobilita je vlastně ekologická...tomu věří snad jen opravdový blázni.
Kdyby to měla být skutečná ekologie, tak bychom se museli vrátit k žebřiňákům a ne si vozit zadky v SUVčkách. To, je zkrátka něco, co naprosto zaráží.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 09:32 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jen připomínka - průměrování v globálním měřítku vystihuje množství energie v klimatickém systému jako celku. To regionálně nepopíšete, ta energie se samozřejmě přemisťuje z místa na místo. A skleníkový efekt není regionální problém, ale globální.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 10:15 Reaguje na Ladislav Metelka
to je přece úplně jedno dopad to bude mít jiný na různé regiony jinou intenzitou... nehledě na to, že fyzikální zákon zachování energie funguje, ale to neznamená, že se všude oteplí stejně nehledě na to, že právě na základě fyzikálních stavů se spíše na nemalé části bude ochlazovat.
Narušenost ekosystémů není všude stejný. Proto třeba v oblasti intenzivní zemědělské výroby ty dopady budou jiné, než na území horské s vyváženým "ekologickým" prostředím. Ale to není primárně o klimatu. Taky města obklopená hospodářskou krajinou se oteplují rychleji a více, než místa obklopená lesy.
Naše urbanizace, dálniční a silniční infrastruktura vytváří tepelné ostrovy v krajině ale to zajímá koho? Můžeme ovlivňovat podmínky, nikoliv proces samotný... nicméně i paní Müllerová uvědomit, co ze svého pohodlí dokáže obětovat, protože dávat dávat falešná hesla pro to, aby se někdo tvářil ekologicky jako je uhlíková neutralita, možná oblbne pár lidí, ale rozhodně ne tuhle planetu.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 10:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jistě, ale pikud se bavíme o GLOBÁLNÍM oteplování nebo o GLOBÁLNÍ změně klimatu, tam je důležitý GLOBÁLNÍ obsah energie a ten musíte nějak zjistit pro Zemi jako celek. Jaká bude lokální distribuce té energie a způsobů transfornace, to je pak věc pozorování, měření a modelování. Ostatní je pak o dopadech těch změn...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 11:06 Reaguje na Ladislav Metelka
a co má být? v každé části Země se to bude projevovat podle toho, jaké kde jsou podmínky... globální oteplení je metafyzická hodnota, všude to bude jiné, stejně tak v každém podnebném pásu...
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 11:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Není, protože jde primárně o GLOBÁLNÍ radiační a energetickou bilanci. Ať se ten vzduch ohřeje kdekoli, teplo se buď vyzáří nebo rozptýlí v atmosféře a více či néně pak zasáhne prakticky všechny oblasti.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 11:40 Reaguje na Ladislav Metelka
to se ale takhle dělat nedá, pokud nejste vyznavačem toho, že Země je placatá a to, že vždy na cca polovině Země je chladné období nazývající se Zimou. Ty hodnoty se nemohou používat jako absolutní. Protože klima se mění neustále a je nestabilní pokusy to nacpat do nějaké rovnice je krátkozraké. Globálnost nemůže být žádnou průměrnou hodnotou, protože prakticky nic nenabízí a je z oblasti teorie z čehož se skládá mnoho studií, které nabízí teorie a domněnky. Není možné na měřících hodnotách vytvářet proces v oblasti nestabilního klimatu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 12:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
diskutováno již mnohokrát.
každý podobný výpočet má na začátku vytvoření modelu, jeho kalibraci a empirický odhad nějakých "pišvejcových konstant". když se to dá ofurpryč v reálném čase mnohokrát kalibrovat, tak je model s pišvejcovými konstantami funkční a dává rozumné a ověřitelné výsledky (třeba rozdělení napětí nebo vedení tepla v součástce). když kalibrace naráží na problémy času, tak se kalibruje již proběhlou historií, což naráží na spoustu úskalí, a klimatologický model planety nikdy nebude tak spolehlivý jako (třeba) statický výpočet součástky nebo vedení tepla v bloku motoru.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 12:04 Reaguje na Lukas B.
no a dopady změn, někde budou negativní, někde pozitivní, a někde tak ňák napůl. laicky a jednoduše; kdyby se v důsledku oteplení planety zastavil golfský proud, tak bychom tady klepali kosu na permafrostu jak někde na labradoru.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:04 Reaguje na Lukas B.
Pokud jde o naměřené globální průměrné teploty, tak tam se modely nepoužívají.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 12:12 Reaguje na Lukas B.
jo, to nějak je ale pak jsou tady takový, jako je paní Müllerová a zelený absolutismus. která z takových teorií dělá svatý grál. Ono tu historii berou jako predikci a co je smutné, že té teoretizaci dokážou uvěřit.
Přitom je jasné, že se nebude oteplovat do nekonečna a někde se to zláme a bude tu zase úplně jiná situace... ale to se jim do těch exponenciálních grafů moc nehodí... ono pak ti apokaliptické vize by pak tolik emocí nepřinesou. Pak to není divu, že někteří lidi jsou mimo realitu a dokážou uvěřit čemukoliv.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Historie není predikce a predikce se nedělá z historie.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 12:31 Reaguje na Ladislav Metelka
model se na něčem musí nakalibrovat. protože (a to mám z diskuse s Vámi) pár dní dopředu je počasí, měsíc dopředu je šarlatánství, jeden rok může být náhodná oscilace, třicet let dje klima. takže model se nedá nakalibrovat (tj. zvolit správné pišvejcovy konstanty) jedině na datech s historie, ať už změřených (těch je bohužel málo a máme je jen krátce) nebo z nějakých proxy, a tam se holt můžeme zase nějak zkreslit (nemluvím o podvodu, ale o omylu).
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:35 Reaguje na Lukas B.
Model se na historických datech nekalibruje, ale pouze validuje. Testuje se, jak dokáže simulovat minulé klima. Rozhodně se ale neupravují žádné konstanty, ať už Pišvejcovy nebo jiné. Jediné konstanty v modelu jsou ty fyzikální. Pokud to dostatečně nesedí, je někde problém ve fyzice modelu a ta se hledá.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 12:40 Reaguje na Ladislav Metelka
ano, kalibrace a validace modelu mohou a nemusí být synonyma. my technici to jako synonyma máme.
Vy nemáte v modelech žádné empirické bezrozměrné konstanty? to jako fakt?
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:49 Reaguje na Lukas B.
Jsou v některých fyzikálních zákonech (s tím se ale hýbat nesmí) a u parametrizací (popisy procesů, které nelze popsat fyzikálně a deterministicky, třeba turbulentní difuze), ale to zase musí vycházet z nějaké studie a ty parametry se nedají měnit. Jinak u nás rozdíl mezi kalibrací a validací je v tom, že při kalibraci byste podle výsledku nastavoval nějaké konstanty, aby to líp vyšlo, při validaci se jen zjišťuje, jestli je model dost OK a když ne, hledá se chyba. Ne měnit nastavení, ale hledat chybu. Ono by to ani kalibrovat nešlo, je to všechno tak provázané, že kdybyste upravil něco, aby třeba vycházely lépe teploty, rozhodíte si tím například srážky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 13:47 Reaguje na Ladislav Metelka
my technici k tomu přistupujeme tak, že každý výpočet je extrapolací pokusu na větší (nebo dražší nebo komplexnější) rozměr a skromně uznáváme, že se nám nikdy nepodaří model udělat naprosto komplexní a dokonalý, a že nám jde o použitelný výsledek, a tak tedy kalibrace čili vpašování tu a tam nějaké empirické konstanty je úplně v pořádku. našroubováno na klimatologii - model na 10 milionů let by bylo dobré validovat, na třicet let spíš kalibrovat.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 14:02 Reaguje na Lukas B.
Modely ale nic neextrapolují. Kromě validace modelu historická data na nic nepotřebujete.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 14:56 Reaguje na Ladislav Metelka
extrapolují pokusy s kalorimetrem na celou planetu (samozřejmě ve zkratce a s pokusem o vtip)
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 14:59 Reaguje na Lukas B.
Jestli je to vtip, tak OK. Ale pravda to není...
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 18:32 Reaguje na Ladislav Metelka
je to především zkratka.
možná mírné nedorozumění mezi námi pramení z toho, že v technickém a vědeckém vytváření modelů je trošku jiná profesní žargon a význam některých slov je mírně posunutý.
Odpovědět
FO

František Orság

15.8.2025 01:22 Reaguje na Lukas B.
Technici rozlišují mezi kalibrací a validací.
Odpovědět
FO

František Orság

15.8.2025 01:23 Reaguje na Lukas B.
Technici rozlišují mezi kalibrací a validací.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 12:42 Reaguje na Ladislav Metelka
jo a neberte to jako útok na klimatologii jako vědu. to že to má těžší než jiné vědy popisující procesy výrazně časově úspornější neznamená, že je to podvod. což ovšem nelze říci o politické klimatologii - a diskutovaný článek je politická klimatologie jak vyšitá.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:51 Reaguje na Lukas B.
To jo...
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ty hodnoty vyjadřují obsah tepelné energie v přízemních vrstvách vzduchu. Máte něco proti tomu?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 12:20 Reaguje na Ladislav Metelka
kde v článku to je?
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Co? Reaguji na výoky v diskusi.
Odpovědět
va

vaber

12.8.2025 21:51 Reaguje na Ladislav Metelka
Dnes jsem byl u vody,prý byla 26°C. Teplotu vzduchu nevím asi 28°C. V noci bylo 12°C. Proč se voda tak moc ohřála.
Zajímají mě oceány, proč jsou tak teplé ,od čeho se tak ohřívají,od vzduchu?
Myslím, že se víc ohřívají přímým zářením Slunce, zřejmě pohlcují hodně zářivé energie ,ale měly by pohlcovat stejně jak kdysi ,pokud se intenzita záření Slunce nezměnila. Ovšem taky rozhoduje oblačnost nad oceány.
Množství energie zvyšuje teplotu ,ale pro atmosférické efekty je nutný potenciální spád.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.8.2025 17:09 Reaguje na vaber
Oceány? No uprostřed Země je velmi vysoká teplota. A ten tepelný tok ze středu k povrchu je obrovský - jak vám poví každý havíř z hlubinného dolu.
Odpovědět
va

vaber

16.8.2025 08:36 Reaguje na Richard Vacek
Ttepelný tok tu byl vždy. Samozřejmě Země má horké jádro a teplo se šíří ven, ale u dna je stále kolem 2°C. Takže se musí ohřívat od povrchu ,ale proč se nyní ohřívají tolik? Pevninu člověk zmršil ,ale oceány jsou 2/3 plochy planety a prakticky stejné, jak kdysi. Jejich vliv na teplotu planety je obrovský ,možná větší než vliv pevnin.
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.8.2025 21:12 Reaguje na vaber
Tak to je asi jasné, že na teplotu mají větší vliv oceány než pevnina. :D :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 11:35 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Naše urbanizace, dálniční a silniční infrastruktura vytváří tepelné ostrovy v krajině ale to zajímá koho? .........
Uvažte jen jednu věc, jako jsou zelené střechy. Jak se ta myšlenka těžko prosazuje. A přitom stačí i jen malá vrstva substrátu, aby při dešti zachytila spoustu vody, která by se následně odpařovala.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.8.2025 09:30 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Běžná zelená střecha nezadrží skoro nic a její příspěvek k energetické bilaci je nicotný.
Prosté "zesvětlání" střešních materiálů by mělo mnohonásobně větší efekt. Ale nebyl by to takový kšeft, takže to nikdo netlačí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

17.8.2025 12:36 Reaguje na Viktor Šedivý
Kdysi jsem prosadil v našem muzeu udělat střechu na garážích zelenou. Jak jsem si změřil, asfaltový potah měl až 60°C. Na IPU jsme dali staré Jekory a na ně pouhé 2-3 cm hlíny. Vysadili jsme suchomilné rostliny, které brzy zahynuly, ale místo nich se uchytil jakýsi mech. Divil byste se, kolik ta vrstvička dokázala zachytit vody, která se následně odpařovala. Na masívních konstrukcích by vrstva substrátu mohla být větší a tak by vody zachytila mnohem více. Světlá střecha je jistě dobrá, ale žádná voda se z ní po dešti odpařovat nebude.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.8.2025 11:11 Reaguje na vaber
Výstižné! Za klimatickou změnu je lidstvo kolektivně vinné a mám obavu, že právo, byť mezinárosní, je v tomto bezzubé.

Navíc, kolik zemí bude respektovat stále vágní závěry Mezinárodního soudního dvora v Haagu?

Divím se, že se k tomu autorka nevyjádřila a šíří tu jakýsi planý optimizmus.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.8.2025 11:36 Reaguje na vaber
Pokud vidíme, že i nejteplejší oblast Španělska je pokryta skleníky aby měly rostliny lepší podmínky, tak se o růst rostlin nemusíme bát:
https://www.google.com/maps/@36.7638477,-2.7641621,17782m/data=!3m1!1e3?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgwNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 11:40 Reaguje na Richard Vacek
A v těch sklenících pracují černoši, protože na Španěly je v nich moc horko. Před léty tam byla volná pole.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 11:31 Reaguje na vaber
To by se těch dnešních 10 miliard lidí muselo vrátit k životu ve středověku a ani to by asi nepomohlo. .......
Ani by nemuselo do středověku - což by bylo 1000 let zpět. Stačilo by do dob I. Republiky. Nedaleko ode mně je Neratov se známým kostelem. Hned za ním je les. Podíváme-li se na 100 let staré fotky, tak tam jsou všechny kopce odlesněné, jen na vrcholcích pár stromů, jinak samá políčka na terasách a louky. A stejně ti lidé žili nuzně v neustálé dřině.
Odpovědět
va

vaber

14.8.2025 08:17 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nejde o žádná políčka nebo dřinu ,ale především o znečištění planety všeho druhu, vzduchu,vody,tepelné ostrovy,fragmentace krajiny, plasty a jiné chemikálie a to kdysi lidé téměř nedělali.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.8.2025 17:13 Reaguje na vaber
Znečištění? No to je to, co znečištěním nazveme. Pak může být znečištěním i ropa, guáno (ptačí trus - fosforečné hnojivo), rašeliniště (rostlinné zbytky, se kterými si příroda neví rady).
Odpovědět
va

vaber

16.8.2025 08:44 Reaguje na Richard Vacek
Znečištění je to nové,zejména chemikálie které dříve neexistovaly ,co zavádí člověk do přírody , to co škodí životu a mění fungující procesy a koloběhy .
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

17.8.2025 13:05 Reaguje na vaber
Pak by to ovšem chtělo jen nějaké 2 miliardy obyvatel, jak tomu bylo před 100 lety. A protože nebyl průmysl, i ten chemický, žili lidé nuzně. Dnes jsem našel dvě zajímavá videa: https://www.youtube.com/watch?v=xjULCjEAMwk
https://www.youtube.com/watch?v=K105xluiB8s&pp=ygUaemVtxJtkxJtsc2vDoSB2ZWxrb3bDvXJvYmE%3D
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

12.8.2025 15:09 Reaguje na Richard Vacek
Právo je jen papír. Stalinova ústava byla kdysi nejpokročilejší a nejhumánnější. V době největších represí . Tady to vidím také tak. Klimatu spíše uškodí, ale opozici zlikviduje.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 11:26 Reaguje na Richard Vacek
A nikdo nemluví, neodváží se mluvit, o zásadním problému - o přelidnění Země. To je zakázané téma. Naopak se všichni děsí myšlenky, že by se počet obyvatel Země měl pomalu, plánovitě(?) snižovat.
V ZOO Brno jsem si přečetl, že bychom se měli vyhýbat používání palmového oleje, protože plantáže ničí pralesy, že bychom neměli používat vejce a mléko z velkochovů, protože tam zvířátka trpí, na rozdíl od dvorku babičky, kde byla ošetřována a láskou. Napsal jsem do ZOO, že i lidé v tropech chtějí žít stejně bohatě jako my a jak si to mají zajistit? Co od nich chceme? Průmyslové výrobky? Ne, chceme tropické ovoce, dřeva, ten olej, příp. nějaké rudy či koncentráty. Už čisté, binec z přepracování ať si nechají doma.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2025 07:46
tohle bude platit jen tak dlouho, dokud se neozve mlčící většina a k tomu není daleko...
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

12.8.2025 10:00
No tak doufejme že klimaprávníci zastupující Tuvalu, Bangladéš a Maledivy se vrhnou na Rusko (které nerespektuje ani stávající mezinárodní právo v mnohem jasnějších věcech), na Čínu (kde se lidská práva dodržují vzorově) nebo na USA směřující pod praporem MAGA od plnění klimatických cílů k plnění peněženek. Následně všechny tyto vzorové a chápající mocnosti spolu s ekonomicky vadnoucí EU následně klimaprávníci s Tuvalskou národní gardou a bangladéšskou armádou v zádech donutí platit za nedostatečně ambiciózní klimatickou politiku.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

12.8.2025 10:08 Reaguje na Dalibor Motl
Mezi tím v evropském průmyslu https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nemecti-dodavatele-v-hluboke-krizi-rusi-desetitisice-mist-a-desitky-zavodu-cesti-partneri-v-obavach-1426616
Němečtí dodavatelé v hluboké krizi: ruší desetitisíce míst a desítky závodů.
..."Vysoké náklady na energii, rostoucí mzdové náklady, silná regulace a příliš rychlá transformace..."
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 11:46 Reaguje na Dalibor Motl
Velcí němečtí dodavatelé, kteří zásobují hlavně automobilky ...............
No, vidíte - automobily. Svatý grál moderní doby. A aby byl odbyt, musejí být automobily stále fórovější, aby moc nevydržely a byly na STK vyřazovány co nejdříve.
Dávno tomu co jsem si přečetl, že auto by mělo najezdit nějakých 500 000 km. A teď se při 200 000 křičí, že je staré a opotřebované. A vlády si vymýšlejí, jak přitvrdit kontroly, aby mohla být vyřazena (tedy ta auta).
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 11:23 Reaguje na Dalibor Motl
tak nějak;
1. mám podezření, že flagelantství evropské unie je spíš než něčím "upřimnym a spravedlivym" spíš pokus udělat turbulence, na kterých se dá vydělat (a být ve správný čas na pravém místě). něco jako třicetiletá válka - obyvatelstvo dost strádalo. HDP (bylo-li něco takového) a bohatství národů šlo do kopru, ale dost vykuků na tom vydělalo. nikdy jsem nebyl velký zastánce konspiračních teorií, ale tady červíček fakt hlodá. ostatně, zhruba s padesátiletým zpožděním leze z chlupaté deky, do jaké míry byly jistá hnutí ve svobodném světě placená nepřátelskou mocností.
2. lepší na skále domov mít, pamatuj. a tak nelze se divit, že atoly bere moře, že bahnité delty s výstavbou a čerpáním podzemní vody se propadají, a taky že přílišným množením na omezeném prostoru dojde k přemnožení.
Odpovědět

Radek Čuda

12.8.2025 12:06
Paní doktorka lehce abstrahuje od dvou věcí ... že nějaký soud OSN zase až tak moc států a jejich představitelů nezajímá, zejména ne pokud se jim to nehodí. Taková RB je úplně jiná liga, a i tak je její reálná šance něco ovlivnit velmi malá. Takže praktický dopad na ty státy, které budou mít to rozhodnutí na háku ... a že jich bude ... je nulový.
Další věcí jsou zejména v EU neustále stoupající náklady na dekarbonizaci, a to za situace, kdy se EU daří ekonomicky hůře a hůře. Plus se vynořují další významné nákladové položky, primárně bezpečnost (vnitřní i vnější). Zatím to EU řeší dalším a dalším zadlužováním se, jak jednotlivých členských států, tak EU jako takové, ale to fakt nepůjde věčně.
A pak nám to bouchne do xichtu ...
A nějaké klima bude prakticky všem někde, protože planeta neplaneta, i ti největší nadšenci začnou měnit názor, až zjistí, že to s jejich životní úrovní jde fofrem z kopce.
Odpovědět

Radek Čuda

12.8.2025 12:09 Reaguje na Radek Čuda
Jinak tedy čistě technická ... když se dívám na tu fotku autorky pod článkem a na tu, která visí na webu CLASSU ... https://www.ilaw.cas.cz/vyzkum/class/lide.html ... tak si říkám, že by to asi chtělo tu zdejší trochu aktualizovat ...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 11:50 Reaguje na Radek Čuda
Vy jste ale škaredý.
Odpovědět
pk

pepa knotek

12.8.2025 12:14 Reaguje na Radek Čuda
Rozhodnutí Mezinárodního soudního dvora dlouhodobě a flagrantně porušuje např. stát Izrael - a děje se něco ? Netanjahu si dělá co chce a některé státy jeho genocidní politiku dokonce podporují. Takže budoucí klima-spory budou akorát dobrý kšeft v letitých sporech pro spousty právníků.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.8.2025 12:38
Ježišmarjá, to jsou stáda parazitů, co se snaží urvat si z evropských společností ještě kus dokud je z čeho krást.
A my si je ještě živíme!

Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

12.8.2025 12:47
Neexistuje nic smesnejsiho a trapnejsiho, nez kdyz (negramotni a nevzdelani - prominte tu osobni invektivu vuci komunite lidi kteri
jsou treba docela inteligentni a slovy vladnouci ale v prirodovede, fyzice a matematic eobvykle zcela nevzdelani - ale o to sebevedomejsi) pravnici rozhoduji o pocasi klimatu. Tedy - ja ty pravniky nepodcenuji, kdyz rozhodovali o vine ci nevine (vetsinou spis o te vine) carodejnic tak to bylo taky "smesne" co se "argumentu" te zalujici strany tyce - ale dusledky pro postizene byly brutalni. Dnes se uz nastesti neupaluje ani Vam preventivne nevytrhavaji srdce z tela aby usmirili boha Slunce (a jeho spoluvladce boha CO_2)
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 12:51 Reaguje na Miloš Zahradník
kdo jiný než právníci (tedy přesněji řečeno moc soudní) by měl soudit (v demokracii ústavní čili republice s dělením moci)? samozřejmě soudci by měli mít soudnost a občas souzení odmítnout s argumentem, že něco takového rozhodovat soudu naprosto nepřísluší.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

12.8.2025 12:58 Reaguje na Lukas B.
Já si pořád představuju, kdyby nějací soudci rozhodli, že 1+1=3 nebo že gravitační konstanta je jiná, než se uvádí, to by byla sranda...
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 13:02 Reaguje na Ladislav Metelka
formálně vzato, pokud gravitační konstanta nebude odhlasována v parlamentu a následně nevyjde ve sbírce zákonů, tak si ji soud může určit jak chce podle svého právního názoru, a do jisté míry jej budou zavazovat pouze judikáty :)
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.8.2025 14:19 Reaguje na Ladislav Metelka
A co jiného je rozhodnutí, že "boj s CO2" je povinný, protože způsobí jakousi "záchranu klimatu"?
Odpovědět
va

vaber

12.8.2025 21:19 Reaguje na Ladislav Metelka
Ono i vědcům když něco nefunguje,tak zavedou něco co vůbec nemohou najít.Tedy rozhodnou ,že musí to musí existovat. Myslím temnou hmotu a temnou energii .Mít pochybnosti o gravitačním zákonu v makrokosmu, se nedovoluje.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 12:08 Reaguje na vaber
Ovšem ti vědci rozhodují na základě nějakých zjišťovaných skutečností. Např. takové neutrino bylo teoretický fenomén asi 30 let, než se podařilo prokázat, že skutečně existuje. Bylo vyhlášeno proto, že výpočty stále nevycházely a musela být přidána hypotetická částice. S temnou hmotou a energií to je podobné.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.8.2025 14:17 Reaguje na Lukas B.
Soudy se nemají plést do politických záležitostí.

Jestli budeme "bojovat s CO2", to je politické rozhodnutí.

Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.8.2025 14:32 Reaguje na Viktor Šedivý
Pokud se to soudům dovolí, tak se budou plést do všeho. Jen málokterý ambiciózní soudce odolá, když mu někdo nabídne větší moc.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2025 14:46 Reaguje na Viktor Šedivý
ne nadarmo se ústavnímu soudu někdy přezdívá třetí komora parlamentu
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

12.8.2025 15:29 Reaguje na Lukas B.
Kolik je takovych pripadu - v tech nasich soudobych, nejdemokratictejsich moznych liberalnich systemech - kdy soudci odmitnou statem jim narizenym prikazem soudit neco, cemu absolutne nerozumi resp. o cem by je elementarni vzdelani melo poucit, ze to je politicka kauza (kde ti soudci jsou navic nuceni "soudit" neco, cemu nerozumi?) Ja jsem teda pravnicky analfabet takze ani nevim, zda soudci - at jiz ti okresni nebo i ustavni ci jinak nejvyssi - v takovem pripade, kdy se domnivaji ze to je treba politicke zadani jsou ci nejsou povinni od statu nejakou takovou kauzu (jasne, byva to obvykle iniciovano nevladni organizaci ktera s politikou jakoby nema naprosto nic spolecneho, akorat ji jde o zachranu planety ci jiny uslechtily zamer) smeji takovou kauzu odmitnout
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 12:04 Reaguje na Miloš Zahradník
No, ono když si přečtete nějaké argumenty současných věřících, tak se od těch středověkých, či v jiném gardu - současných ekologických, moc neodlišují: https://apologie.cz/20250726_rm_duchovni_smejdi/ https://apologie.cz/20250702_rm_bp_eleganti_bezbozne_ideologie/
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2025 08:30
Nějakému "Mezinárodnímu soudnímu dvoru" není nic po tom, pro jaký přístup ke klimaalarmistickým blábolům se ten který stát přikloní.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

13.8.2025 11:19
Já jsem si vždy myslel, že takové problémy diskutují a řeší odborníci. A nyní - hle - největšími odborníky jsou soudci? Jak kdo chce vynucovat nějaké povinnosti či něco zakazovat USA, Číně, Indii, Brasilii a pod?
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2025 15:18 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Zakazovat může. Vy také můžete zakázat komukoli cokoli.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.8.2025 07:32
„Advokát s kufríkom môže ukradnúť viac peňazí ako muž so zbraňou.“ píše sa v románe Krstný otec od Mária Puzza.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist