https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nejdelsi-zeleznicni-tunel-u-plzne-ma-prvni-ze-dvou-tubusu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nejdelší železniční tunel u Plzně má první ze dvou tubusů

7.6.2016 14:53 | PLZEŇ (ČTK)
Stavbaři prorazili první ze dvou tubusů nejdelšího železničního tunelu v Česku - v Ejpovicích za Plzní. Asi 1800tunový stroj vyjel po 16 měsících na konci jižního, 4150 metrů dlouhého tunelu v portálu Plzeň-Doubravka pod vrchem Chlum. Tunel za dvě miliardy korun by měl být dokončen příští rok v listopadu, řekl ČTK Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Státní SŽDC je investorem stavby, která je hrazena penězi z EU.
 

Ražba měla kvůli podzemní vodě, velké tvrdosti horniny na čtvrtině trasy a ročnímu archeologickému průzkumu několikaměsíční zpoždění. "Stroj se teď bude zčásti repasovat a připravovat k přesunu na druhou stranu (na vjezdový portál mezi Kyšicemi a Dýšinou). Do tří měsíců začneme ražbu druhé roury, kde bychom chtěli být rychlejší než u té první, protože už máme zkušenosti," uvedl Nejezchleb.

Tunel se stane hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně, která bude dokončena zhruba v polovině roku 2018. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Plzeň - Cheb přijde na celkem 3,9 miliardy Kč.

Ražbu zajišťuje zhruba ve čtyřech směnách celkem přes 120 lidí. "Stroj razí nonstop, momentálně rychlostí 30 milimetrů za minutu," řekl vedoucí ražby Štefan Ivor ze stavební firmy Metrostav. Po dvou metrech se stroj vždy zastaví a otvor se vyztuží šedesátitunovým betonovým prstencem s vnitřním průměrem 8,7 metru, který bude sloužit minimálně 100 let.

Za celou dobu ražby prvního tubusu se řezná hlava o průměru 9,9 metru otočila zhruba 450.000 krát. "Na hlavě je 55 valivých disků, takže disky mají za sebou ujetou dráhu přes 400.000 kilometrů, což je vzdálenost Země od Měsíce. Obrazně řečeno, momentálně jsme přistáli na Měsíci a druhým tunelem se dostaneme zpět na Zem," uvedl Ivor. Tuto sobotu mezi 10:00 a 16:00 se koná na stavbě den otevřených dveří pro veřejnost.

Razicí štít TBM za stovky milionů korun, který dostal jméno Viktorie, se tři čtvrtiny cesty pohyboval v břidlicích a zemi, zbytek trasy ve tvrdém skalnatém spilitu, který tvořil asi kilometr z celé délky tunelu.

Dosud nejdelší železniční tunel v ČR je Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů, o 11 metrů kratší tubus je na Špičáku u Železné Rudy.

Trať Plzeň - Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Etapa Rokycany - Plzeň bude mít největší časový přínos ze všech úseků, protože zkrátí trať z 20 na 14 kilometrů, tedy z 20 na 11 minut. Stavba je další částí III. tranzitního koridoru z Prahy do Chebu, kde už je hotova větev mezi Plzní a Chebem, úseky Beroun - Zbiroh a Zbiroh - Rokycany. Celá západní část III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard Kč, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.


reklama

 
Václav Prokš
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist