Německé dráhy vypínají odjezdové tabule na nástupištích, chtějí ušetřit energii
"Úsporný režim byl otestován ve druhém pololetí roku 2023 v rámci pilotního programu na berlínských nádražích Potsdamer Platz a Wannsee, později ještě na 100 zařízeních na různých místech v Německu," uvedly dráhy. Ty nyní energeticky šetrný mód rozšířily na asi 1800 odjezdových tabulí na zhruba 250 nádražích po celém Německu.
Díky vypnutému podsvícení tabulí v časech, kdy na nástupištích není provoz, poklesne elektrická spotřeba zařízení na třetinu. Energetické úspory označily dráhy za významné. Na třech nádražích, kde vypínání tabulí v pilotním projektu mělo největší přínos, se úspory za jeden měsíc vyrovnaly roční spotřebě jednočlenné domácnosti.
"Podle zkušebního provozu se na jediném ukazateli ušetři asi 720 kilowatthodin ročně, což odpovídá roční spotřebě sporáku a lednice. Pilotní projekt ukázal, že v úsporném módu je odjezdová tabule průměrně čtvrtinu času," uvedly dráhy.
Tabule se přepínají do spacího módu zpravidla 15 minut po odjezdu vlaku a 30 minut před dalším odjezdem. "Tabule tak ve výsledku spotřebují jen malou část energie oproti běžnému provozu. Lze tak ročně uspořit tisíce kilogramů oxidu uhličitého. Největší potenciál úspor je na malých nádražích s menším provozem a také v noci," uvedly dráhy. Pokud se podle Deutsche Bahn náhle změní dopravní situace, odjezdová tabule se z úsporného režimu probudí, aby bylo možné cestujícím nové informace zobrazit.
Úsporný mód funguje nejen na menších nádražích, ale také na velkých železničních uzlech. Příkladem jsou hlavní nádraží v Lipsku či Düsseldorfu.
Omezování spotřeby elektrické energie je součástí plánu DB stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností. K úsporám byly dráhy přinuceny také prudkým růstem cen energií. Energetickou krizi, kterou se postupně podařilo zažehnat, vyvolala před dvěma lety ruská invaze na Ukrajinu.
Dráhy tehdy v létě 2022 slíbily, že všem zaměstnancům na konci roku vyplatí za energeticky šetrné chování jednorázový bonus 100 eur (2500 Kč). Bonus nakonec podnik navýšil na 150 eur (3800 Kč), což vysvětlil velkým počtem úsporných nápadů. Ty zahrnovaly například instalaci pohybových čidel na světla, vypínání nepoužívaných tiskáren či monitorů, zhasnutí v nevyužívaných částech dep nebo vypnutí osvětlení ve vagonech při převozu prázdných souprav. Podle personálního šéfa DB Martina Seilera tato opatření snížila spotřebu energie o více než deset procent.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Richard Vacek
13.4.2024 05:53https://earthobservatory.nasa.gov/images/83182/the-koreas-at-night
Jaroslav Řezáč
13.4.2024 07:57 Reaguje na Richard VacekJaroslav Řezáč
13.4.2024 17:38 Reaguje na Josef Mozekpepa knotek
13.4.2024 09:58Šimon Špidla
13.4.2024 13:18Milan Milan
13.4.2024 21:13Břetislav Machaček
14.4.2024 08:58které nepotřebovaly elektrický proud vůbec. Přijít ale na nádraží byť půl
hodiny před odjezdem a nevidět, zda vlak jede a nebo nikoliv už ani není
šetření, ale neúcta k cestujícím, kteří nemají jiný způsob zjistit ty
odjezdy vlaků. Dnešní typy tabulí s led technologiemi mají tak malou spotřebu, že spotřeba všech u DB je rovna spotřebě 1 elektrické lok.,
kterou někdo zbytečně zastaví a nechá ji znovu rozjet. Taková úspora je
k smíchu a pouhá zoufalost nějak spořit. Na druhou stranu se osvětlují
silnými reflektory památky, z nichž mnohé jsou i stará nádraží, což je
zcela zbytečné! Je vidět, že v Německu se už zcela zbláznili a brát si
z nich vzor by nebylo moudré.