https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecke-drahy-vypinaji-odjezdove-tabule-na-nastupistich-chteji-usetrit-energii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německé dráhy vypínají odjezdové tabule na nástupištích, chtějí ušetřit energii

13.4.2024 01:32 | BERLÍN (ČTK)
Tabule se přepínají do spacího módu zpravidla 15 minut po odjezdu vlaku a 30 minut před dalším odjezdem.
Tabule se přepínají do spacího módu zpravidla 15 minut po odjezdu vlaku a 30 minut před dalším odjezdem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | BalkansCat / Depositphotos
Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí předejít emisím tisíců kilogramů oxidu uhličitého (CO2) do ovzduší tím, že vypínají digitální odjezdové tabule v době, kdy je není nutné používat. Úsporný režim má podle drah velký potenciál, a to obzvláště v noci a také na malých nádražích s menším provozem.
 

"Úsporný režim byl otestován ve druhém pololetí roku 2023 v rámci pilotního programu na berlínských nádražích Potsdamer Platz a Wannsee, později ještě na 100 zařízeních na různých místech v Německu," uvedly dráhy. Ty nyní energeticky šetrný mód rozšířily na asi 1800 odjezdových tabulí na zhruba 250 nádražích po celém Německu.

Díky vypnutému podsvícení tabulí v časech, kdy na nástupištích není provoz, poklesne elektrická spotřeba zařízení na třetinu. Energetické úspory označily dráhy za významné. Na třech nádražích, kde vypínání tabulí v pilotním projektu mělo největší přínos, se úspory za jeden měsíc vyrovnaly roční spotřebě jednočlenné domácnosti.

"Podle zkušebního provozu se na jediném ukazateli ušetři asi 720 kilowatthodin ročně, což odpovídá roční spotřebě sporáku a lednice. Pilotní projekt ukázal, že v úsporném módu je odjezdová tabule průměrně čtvrtinu času," uvedly dráhy.

Tabule se přepínají do spacího módu zpravidla 15 minut po odjezdu vlaku a 30 minut před dalším odjezdem. "Tabule tak ve výsledku spotřebují jen malou část energie oproti běžnému provozu. Lze tak ročně uspořit tisíce kilogramů oxidu uhličitého. Největší potenciál úspor je na malých nádražích s menším provozem a také v noci," uvedly dráhy. Pokud se podle Deutsche Bahn náhle změní dopravní situace, odjezdová tabule se z úsporného režimu probudí, aby bylo možné cestujícím nové informace zobrazit.

Úsporný mód funguje nejen na menších nádražích, ale také na velkých železničních uzlech. Příkladem jsou hlavní nádraží v Lipsku či Düsseldorfu.

Omezování spotřeby elektrické energie je součástí plánu DB stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností. K úsporám byly dráhy přinuceny také prudkým růstem cen energií. Energetickou krizi, kterou se postupně podařilo zažehnat, vyvolala před dvěma lety ruská invaze na Ukrajinu.

Dráhy tehdy v létě 2022 slíbily, že všem zaměstnancům na konci roku vyplatí za energeticky šetrné chování jednorázový bonus 100 eur (2500 Kč). Bonus nakonec podnik navýšil na 150 eur (3800 Kč), což vysvětlil velkým počtem úsporných nápadů. Ty zahrnovaly například instalaci pohybových čidel na světla, vypínání nepoužívaných tiskáren či monitorů, zhasnutí v nevyužívaných částech dep nebo vypnutí osvětlení ve vagonech při převozu prázdných souprav. Podle personálního šéfa DB Martina Seilera tato opatření snížila spotřebu energie o více než deset procent.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

13.4.2024 05:53
Nejlépe se úspěšnost této politiky zhasínání osvětlení projevuje v noci z pohledu z vesmíru. Na snímku je vidět, která země už jede celá v úsporném režimu a snad se jí podařilo dosáhnout i cíle stát se klimaticky neutrální zemí:
https://earthobservatory.nasa.gov/images/83182/the-koreas-at-night
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.4.2024 07:57 Reaguje na Richard Vacek
Klimatickou neutralitu z hlediska pouličního osvětlení a jeho dopadu jako světelný smog bych tolik neviděl, ale třeba v Korei je to jiné, než v Evropě. Energetické "obžerství"v pouličních osvětelních a veřejného prostoru je obrovské a leckdy z hlediska " nočních" provozů pěších a mobility zbytečné.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

13.4.2024 11:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tma v ulicích, ideální pro zloděje.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.4.2024 17:38 Reaguje na Josef Mozek
ono mít od půlnoci do čtyř do rána zhasnuto není žádná revoluční novinka.

Odpovědět
pk

pepa knotek

13.4.2024 09:58
To je opět jen na půli cesty - je třeba to doplnit o organizační opatření, že vlak bude vypraven ze stanice až poté, co budou všechna místa ve vlaku obsazena (jízda poloprázdných souprav je plýtvání energií). Pak už to bude dokonalé a cedule můžou být vypnuté furt.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

13.4.2024 13:18
To je rozumné řešení. U nás by se mohlo začít zrušením všech svítících a osvětlených reklamních billboardů. Ušetřila by se energie, snížil světelný smog a nemuseli bychom po setmění na každém kroku číst přiblblé slovní hříčky z pera reklamních básníků.
Odpovědět
MM

Milan Milan

13.4.2024 21:13
Já myslel, že již používají "bezemisní" zdroje a prý mají dost OZE, pole větrníků, pole FTV, solárů.....a ejhle, že by zpátky ke svíčkám? kdyby vypínaly již před 20 lety a nespekulovali s dotacemi na občasníky (OZE), mohli uštřit mld. euro.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.4.2024 08:58
Kdysi nebyly žádné digitální informační tabule, ale papírové jízdní řády,
které nepotřebovaly elektrický proud vůbec. Přijít ale na nádraží byť půl
hodiny před odjezdem a nevidět, zda vlak jede a nebo nikoliv už ani není
šetření, ale neúcta k cestujícím, kteří nemají jiný způsob zjistit ty
odjezdy vlaků. Dnešní typy tabulí s led technologiemi mají tak malou spotřebu, že spotřeba všech u DB je rovna spotřebě 1 elektrické lok.,
kterou někdo zbytečně zastaví a nechá ji znovu rozjet. Taková úspora je
k smíchu a pouhá zoufalost nějak spořit. Na druhou stranu se osvětlují
silnými reflektory památky, z nichž mnohé jsou i stará nádraží, což je
zcela zbytečné! Je vidět, že v Německu se už zcela zbláznili a brát si
z nich vzor by nebylo moudré.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist