Dieselová auta sice znečišťují ovzduší, ale prodávají se jako nikdy předtím
Když v roce 2015 propukl skandál Dieselgate, začalo být na silnicích horko. Lidé jako by na moment prozřeli a uvědomili si, že tehdejších 29 milionů aut jezdících na motorovou naftu v Evropě je přeci jen možná problém. Hovořilo se o nebezpečných zplodinách, znečištění ovzduší, nedýchatelných magistrálách a nemocných dětech. Čas na změnu příhodně nazrál a v zemích Evropské unie prý existovala silná vůle problém řešit.
Celý podvod s emisemi tehdy přišel automobilku Volkswagen draho. Přes 4,27 miliardy dolarů na pokutách je patrně jen začátek, odškodnění a soudních vyrovnání bude asi ještě přibývat. A změnilo se ještě něco? Rozhodně. Dieselových aut je dnes na našich ulicích o polovinu víc. Celkem 43 milionů. Tři roky po sobě se jejich počty utěšeně zvyšují. Nejlepší prodeje mají ve Francii, kde jich nejvíc z celé Evropy. Zhruba 8,7 milionů.
Nezaostávají ani Němci s 8,2 miliony čmoudícími diesely a Britové s počtem 7,3 milionů. Vlastně se teď auta s naftovými motory prodávají historicky nejlépe. Florent Grelier z Evropské federace pro dopravu a životní prostředí potvrzuje, že: „Je až k neuvěření, jak po aféře Dieselgate prodeje špinavých aut narostly. Počty dodávek i nákladních aut se neustále zvyšují.“ Radost z toho rozhodně nemá.
„EU musí přistoupit k nějaké akci a zajistit, že se tyto výrazně ovzduší znečišťující auta nedostanou do provozu, dokud nebudou řádně opravena. A pokud nebudou, neměla by jezdit, aby dále nepoškozovala zdraví našich občanů,“ říká Florent. Jenže si na to nejspíš bude muset ještě chvilku počkat. Jak potvrzují nezávislí experti, prodeje dieselů porostou nejspíš až do září příštího roku. Teprve tehdy mají z autosalónů nevyhovující modely zmizet.
Zařídili si to sami prodejci automobilů, aby se mohli na razantní změnu připravit. Patřičně udržovaná auta jezdící na motorovou naftu by tak ze silnic v Evropě nemusela zmizet ani v příštím desetiletí. Ta současná, dílem kvůli špinavé práci ve Volkswagen, nyní produkují čtyř až pěti násobek povoleného limitu.
„Ne všechna naftová auta jsou špatná,“ říká Nick Molden, šéfmanažer společnosti Emissions Analytics. „Jsou tu hodně zlá, ale i dobrá. Třeba ta nejnovější produkují stejné množní oxidů dusíku jako benzínová auta a k tomu ještě o 18 % méně oxidu uhličitého.“
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
https://www.novinky.cz/auto/483694-skoda-na-milovickem-letisti-zaparkovala-ctyri-tisice-aut-bez-homologace.html
V diskusi najdete stejné názory. Leda dodávám, že podobných hřbitovů neprodaných aut je po světě už plno.
Anyr
20.9.2018 14:27 Reaguje naJá vás moc chápu. Celý život jste nic nemohli a nic nevěděli, nic moc jste neměli. Abych si vypůjčil citaci: po pádu vašeho režimu se pak většina lidí "nadechla ke spotřebě", a k egu.
Jedno nahradilo matriál, to druhé diktát vlády.
Proto je většině z té vaší generace víceméně jedno "co se má", co je správné. Pro vás je nejvyšší autorita vaše pohodlnost, vaše mysl, prostě vy a váš pohled na svět. To, že to celé může být děsně špatně - nemůže. Prostě nemůže. Plnými doušky si užíváte zboží kolem a svobodnou vůli, protože jste to podstatnou část života dělat nemohli.
Celé je to vlastně moc smutné. Říká se, že nevědomost, zlo, odstraníš poznáním a dobrem. Ale co s lidmi, kteří to aktivně odmítají - i když dnes se v ČR nikdo nemůže ohánět argumentem, že "neměl přístup k vědomostem"?
Vydržet. Vydržet, až se buď změní, nebo zmizí, a potom začít s nápravou toho, co oni poškodili a narušili.
Chováte se hůř jak malé, vzteklé děti před hračkářstvím. Ovšem s tím, že ty děti obvykle tolik neškodí celé společnosti, jako vaše nafoukané, rozmazlené chování v kombinaci s plnoletostí a aktivním odmítáním skutečností.
Proč nezačnete žít dneškem, a ne včerejškem? Nikdy, NIKDY není pozdě začít. A dokud žijete, patříte do DNES, do TEĎ, a ne do včera. A DNES žijeme ve světě, který se dusí. Je závěr září, venku je sucho a 30°C. Hub mám nasušených tak pět litrů - velká bída, mečíkům zasychaly květy i při zalévání (pokud bylo čím), stromům žloutlo listí už od jara a vy si stále ještě kolektivně blahopřejte k tomu, jaká jste enviromentální čuňata a jak si hrdě kupujete věci, díky kterým bude ještě méně vody, méně hub, úrody a všeho dalšího.
"Tati, co to byly řeky?".
Tak se koukejte trochu sebrat, začněte jezdit MHD, vlakem a autobusem (jo, jde to vždycky, když se neživíte přepravou kvanta zboží), a přestaňte si furt stěžovat na vlády a hybaj ven sbírat smetí. Alespoň malinko vykompenzujte to, co nám všem i sami sobě berete. Krásu přírody, zdraví lidí, zvířat i rostlin a ve finále i ten život jako takový.
Z hlediska "totální ochrany přírody" je samozřejmě nejlepší být státním úředníkem, který jen od rána do večera přerovnává papíry, nic nevyrábí a skoro nic nespotřebovává (balík papírů měsíčně a jeden toner do tiskárny co půl roku budiž mu tolerován). Po práci odejde pěšky do svého bytu, sedne si s manželkou k telce, nikam nejde, nejede, chroupe bramborové lupínky, vytáhne dva lahváče, manželka si zanadává na ty trouby v Prostřeno a jdou spát. Dovolená v cizině je nudí (moře je moc slané, na horách se blbě dýchá a Koloseum je už úplně vybydlené) tak jezdí na dovolenou jenom do nákupního centra (tramvají), jedí margarín a kuřecí salám a jinak je nic nezajímá. Pokud se Vám podaří přesvědčit mě, že tento život je ideální, dám ekologicky zlikvidovat svůj automobil a místo pomerančů začnu kupovat nutričně ekvivalentní tuřín. Je to na Vás :-)