https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/dirty-diesel-prodej-nafty-tak-spinave-ze-ji-koupi-jen-v-africe
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dirty Diesel: prodej nafty tak špinavé, že ji koupí jen v Africe

11.6.2019 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pohonné hmoty s vysokou koncentrací síry, olova a dalších toxických látek v Evropě používat nesmíme. V zásadě nikdo ale nebrání evropským výrobcům, aby je tu produkovali a dál pře-prodávali do afrických zemí.
Pohonné hmoty s vysokou koncentrací síry, olova a dalších toxických látek v Evropě používat nesmíme. V zásadě nikdo ale nebrání evropským výrobcům, aby je tu produkovali a dál pře-prodávali do afrických zemí.
Pohonné hmoty s vysokou koncentrací síry, olova a dalších toxických látek v Evropě používat nesmíme. Škodí totiž ovzduší i lidskému zdraví. V zásadě nikdo ale nebrání evropským výrobcům, aby je tu produkovali a dál pře-prodávali do afrických zemí, které tak přísné regule pro znečištění a ochranu lidského zdraví nemají. Píše o tom Independent.
 

Na krajně neetickou, ale zatím ne úplně nelegální praxi upozornila poprvé v roce 2016 švýcarská neziskovka Public Eye. Prokázala, že řada evropských výrobců paliv zásobuje Angolu, Benin, Mali, Senegal a Zambii pohonnými hmotami, které bychom v nádržích evropských vozů použít nesměli. U evropských paliv je za limitní považována koncentrace síry 10 ppm a do západní Afriky směle vyvážíme pohonné hmoty s koncentrací 150-500 ppm a v extrému až 3500 ppm síry.

Jak to? Tam totiž tak přísné limity zatím neplatí. A jak v následujících letech ukázala navazující vyšetřování vývozu dirty diesel, tedy špinavých paliv a to nejen nafty, je tahle praxe vlastní řadě velkých výrobců.

Takovou u nás neprodáme

Loni nizozemský inspektorát životního prostředí a přepravy potvrdil, že mezi červnem 2016 a květnem 2017 zamířilo jen z rotterdamského přístavu směrem k Africe 44 tankerů, naložených nekvalitním palivem. Do Ghany zaváží sírou prosycená paliva britská olejářská jednička BP, na západ Afriky se také specializuje švýcarský Vitol anebo exportní jednička, společnost Trafigura. Podobných vývozců jsou desítky a dodnes se na tom nic nezměnilo.

„Byznys vycházející z Evropy i nadále pokračuje ve vyvážení paliv s extrémně vysokými koncentracemi síry a dalších toxických látek, které by nemohly být v Evropě prodávány,“ říká Baskut Tuncak, zvláštní zpravodaj OSN pro lidská práva, nebezpečné látky a odpady.

„Je to jasný příklad exploatace a zneužívání slabších standardů ochrany zákazníků a nižší vymahatelnosti práva,“ dodává Tuncak, „a to je nejen nemorální a neetické, ale ve své podstatě zločinné. A musí to skončit.“ Evropa je prý povinna zajistit v tomto ohledu pořádek a dohlédnout na své vlastní výrobce/vývozce a začít by měla tím, že by měla přestat nad podivnou praxí vývozu nekvalitních paliv přivírat oči.

Nástroje, alespoň teoreticky, k tomu má. Stačilo by třeba jen respektovat Úmluvu z Bamako, kterou od roku 1991 podepsalo 27 afrických států. A jež má ve své podstatě zamezit dovozu nebezpečných a zakázaných chemikálií do Afriky.

Ze špinavé na čistou se mění razítkem

Jenže s její vymahatelností to není v afrických podmínkách zrovna snadné. Jak popsala švýcarská Public Eye, nekvalitní palivo z Evropy se v Africe „přemění“ na kvalitní jednoduše tak, že někdo v cílové destinaci zmanipuluje výsledky laboratorních testů, z odebraných vzorků vytvoří směs nebo je zamění za kvalitnější a k tomu rozdá pár tučných úplatků. Podobná praxe je prý běžná v Ghaně, Beninu i Nigérii.

„Přímé důkazy o tom, že by do manipulací s daty a úplatky byly zapojeny i evropští výrobci paliv, chybí, ale jisté je, že si jsou po celou dobu vědomi chabé kvality paliv, které do Afriky dodávají,“ říká Tuncak.

Evropa na jedné straně horuje za vyšší kvalitu života svých obyvatel, ochranu životního prostředí a čistší ovzduší, ale v současnosti zásadně nebrání podnikání, které je založeno na ničení lidského zdraví a životního prostředí jinde.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

11.6.2019 04:35
Nemoralni, ale levnejsi. Proti tomu se tezko bojuje, zvlast kdyz ti zakaznici opravdu vic penez nemaji.
Odpovědět
TS

Tomáš Steinberger

14.6.2019 07:57 Reaguje na
A je to opravdu pro zákazníky levnější? Není to hlavně levné pro překupníky?
Také je otázka, zda nenazrál čas, aby se některé "normy" nezavedly celosvětově, aby se zamezilo takovýmhle excesům..
Odpovědět
ig

14.6.2019 10:29 Reaguje na Tomáš Steinberger
Je, v Angole stoji nafta v prepoctu 9 korun :-) Mam pocit, ze kdyby jim tam nekdo prisel z humanitarnich duvodu zavadet naftu za tricet, ze by poznal, zac je toho Kalasnikov :-)
Odpovědět
mr

14.6.2019 15:44 Reaguje na
Perfekt, hezky jste mě pobavil - díky.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist