Dirty Diesel: prodej nafty tak špinavé, že ji koupí jen v Africe
Na krajně neetickou, ale zatím ne úplně nelegální praxi upozornila poprvé v roce 2016 švýcarská neziskovka Public Eye. Prokázala, že řada evropských výrobců paliv zásobuje Angolu, Benin, Mali, Senegal a Zambii pohonnými hmotami, které bychom v nádržích evropských vozů použít nesměli. U evropských paliv je za limitní považována koncentrace síry 10 ppm a do západní Afriky směle vyvážíme pohonné hmoty s koncentrací 150-500 ppm a v extrému až 3500 ppm síry.
Jak to? Tam totiž tak přísné limity zatím neplatí. A jak v následujících letech ukázala navazující vyšetřování vývozu dirty diesel, tedy špinavých paliv a to nejen nafty, je tahle praxe vlastní řadě velkých výrobců.
Takovou u nás neprodáme
Loni nizozemský inspektorát životního prostředí a přepravy potvrdil, že mezi červnem 2016 a květnem 2017 zamířilo jen z rotterdamského přístavu směrem k Africe 44 tankerů, naložených nekvalitním palivem. Do Ghany zaváží sírou prosycená paliva britská olejářská jednička BP, na západ Afriky se také specializuje švýcarský Vitol anebo exportní jednička, společnost Trafigura. Podobných vývozců jsou desítky a dodnes se na tom nic nezměnilo.
„Byznys vycházející z Evropy i nadále pokračuje ve vyvážení paliv s extrémně vysokými koncentracemi síry a dalších toxických látek, které by nemohly být v Evropě prodávány,“ říká Baskut Tuncak, zvláštní zpravodaj OSN pro lidská práva, nebezpečné látky a odpady.
„Je to jasný příklad exploatace a zneužívání slabších standardů ochrany zákazníků a nižší vymahatelnosti práva,“ dodává Tuncak, „a to je nejen nemorální a neetické, ale ve své podstatě zločinné. A musí to skončit.“ Evropa je prý povinna zajistit v tomto ohledu pořádek a dohlédnout na své vlastní výrobce/vývozce a začít by měla tím, že by měla přestat nad podivnou praxí vývozu nekvalitních paliv přivírat oči.
Nástroje, alespoň teoreticky, k tomu má. Stačilo by třeba jen respektovat Úmluvu z Bamako, kterou od roku 1991 podepsalo 27 afrických států. A jež má ve své podstatě zamezit dovozu nebezpečných a zakázaných chemikálií do Afriky.
Ze špinavé na čistou se mění razítkem
Jenže s její vymahatelností to není v afrických podmínkách zrovna snadné. Jak popsala švýcarská Public Eye, nekvalitní palivo z Evropy se v Africe „přemění“ na kvalitní jednoduše tak, že někdo v cílové destinaci zmanipuluje výsledky laboratorních testů, z odebraných vzorků vytvoří směs nebo je zamění za kvalitnější a k tomu rozdá pár tučných úplatků. Podobná praxe je prý běžná v Ghaně, Beninu i Nigérii.
„Přímé důkazy o tom, že by do manipulací s daty a úplatky byly zapojeny i evropští výrobci paliv, chybí, ale jisté je, že si jsou po celou dobu vědomi chabé kvality paliv, které do Afriky dodávají,“ říká Tuncak.
Evropa na jedné straně horuje za vyšší kvalitu života svých obyvatel, ochranu životního prostředí a čistší ovzduší, ale v současnosti zásadně nebrání podnikání, které je založeno na ničení lidského zdraví a životního prostředí jinde.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Tomáš Steinberger
14.6.2019 07:57 Reaguje naTaké je otázka, zda nenazrál čas, aby se některé "normy" nezavedly celosvětově, aby se zamezilo takovýmhle excesům..