Paříž slibovala ekologickou olympiádu, diváci ale kritizují všudypřítomné plasty
Pařížská radnice vybavila pítky dvacítku fanzón, které jsou v její správě. Doplnit si vodu do lahve nebo do kelímku je možné také na většině sportovišť. Kritice a nevoli části diváků ale čelí Stade de France, Arena Bercy nebo tenisový svatostánek Roland-Garros, kde se perlivé nápoje amerického gigantu přelévají z půllitrových lahví do zálohovaných kelímků a tvoří se dlouhé fronty.
"Nejsem z těch, kteří by nedokonalým značkám vyčítali, že se snaží se polepšit. Když mám ale pocit, že ze mě někdo dělá blbce, tak se jen těžko mohu usmívat," popsala své dojmy z návštěvy Stade de France Ingrid Vanhéeová, která v minulosti působila jako vedoucí strategie v ekologické organizaci Citeo. Tu založily firmy z odvětví hromadného prodeje s cílem snížit dopad svých obalů. Ve svém příspěvku se Vanhéeová opřela přímo do podniku The Coca-Cola Company, který se podle ní na olympiádě "snaží vyhrát zlatou medaili v greenwashingu".
Coca-Cola uvedla, že nainstalovala celkem na 700 pítek na sportoviště, do olympijské vesnice nebo do jídelen pro dobrovolníky. Jinde ale nejsou, podle organizačního výboru a společnosti Coca-Cola je to z provozních důvodů, jako je například neexistující připojení k vodovodnímu řadu na dočasných sportovištích, nedostatek místa ve stávajících stáncích s občerstvením nebo sponzorské smlouvy s provozovateli sportovišť, která budou mít ve správě Stade de France nebo Arénu Bercy po skončení olympiády.
Své pochybnosti o ekologičnosti her po zhlédnutí házenkářského zápasu na stadionu na výstavišti vyjádřil také francouzský poslanec Philippe Bolo, který je autorem několik zpráv o znečištění plastem. "Pokud se nápoje na akcích prodávají do vratných kelímků pro opakované použití, proč se plní z lahví a ne z velkoobjemových fontánek," ptá se Bolo.
Pořadatelé her slibovali, že se během nich spotřebuje o polovinu méně plastových lahví než na hrách v Londýně před 12 lety. Paříž teď počítá s téměř deseti miliony půllitrových plastových lahví a 13 miliony kelímků ecocups.
"Když to všechno sečteme, je těžké si představit, jak Paříž 2024 splní svůj cíl snížit množství plastů," říká Muriel Papinová ze sdružení No Plastic In My Sea. Papinová také upozorňuje, že mnoho lidí zálohované kelímky nevrací ať už kvůli dlouhým frontám, nebo proto, že si je chtějí nechat na památku.
Společnost Coca-Cola upozorňuje, že žádná z deseti milionů lahví se nedostane k divákům. Obsluha stánků je přelévá do kelímků a lahve jsou "sbírány u zdroje" a budou vytříděny a slisovány nebo rozdrceny, aby mohly být recyklovány.
Ekologická organizace France Nature Environnement ale upozorňuje, že recyklace nevede ke snížení produkce oxidu uhličitého. Recyklační cyklus je omezený a vyžaduje výrobu dalšího nového plastu.
Přečtěte si také |
Paříž hodlá uspořádat olympijské hry bez jednorázových plastůNové plastové lahve na jedno použití s původním obsahem mají i sportovci vedle svých žíněnek, drah či bazénů. Neotevřené lahve jsou totiž zárukou, že v nich nebudou nepovolené látky nebo že soupeř nepřidá konkurenci do pití zakázanou látku. To by totiž vedlo nutně k diskvalifikaci.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
smějící se bestie
4.8.2024 17:40tak jde nějaká ekologie stranou !
Anyr
4.8.2024 18:42Ekologické OH? Stačí spočítat jen stopu veškeré dopravy, fanoušků a sportovců. A to se vůbec nebavím o energiích, plastech, látkách, jednorázových "věcí všeho druhu", sportovního vybavení, údržby trávníků, písků, vod, veškeré chemie... stojí to miliardy, ekologická stopa je brutální a celé je to o ho*ně.
Ale lidé musí dlouho žít a dobře se bavit(...), že, anžto bez toho nemá život smysl... :)
Slovan
4.8.2024 21:29 Reaguje na AnyrViktor Šedivý
5.8.2024 13:22 Reaguje na SlovanHrát si na "šetrný přístup" s PETkami je směšné, jen energie spotřebované na přenos dat o soutěži je řádově víc, než na výrobu trochy toho plastu pro diváky.
Slovan
5.8.2024 16:34 Reaguje na Viktor ŠedivýBřetislav Machaček
6.8.2024 08:18 Reaguje na Anyrkšeft profesionálních sportovců stojící miliardy a miliardy jiným
vydělávající. Hlupáci(fanoušci) utrácejí za vše dočasně předražené
pouze proto, že mají peněz na zbyt a TV platí brutální poplatky za
vysílací práva něčeho, co zajímá pouze hrstku diváků. Taková ČT
pláče nad nedostatkem financí a přitom vysílá hodiny nezáživných
přenosů, které ani nikdo pro jejich kvantum v pár dnech není
schopen sledovat. Obyčejní lidé totiž chodí do práce a nemohou
hodiny prosedět cca 3 týdny u obrazovek a sledovat ty přenosy.
Ze svátku sportu se stal byznys a přehršel nových sportů je už
doslova trapný. Pokud to půjde takovým tempem, tak bude tolik
disciplín, že pro ně budou muset budovat více jednorázových
sportovišť a pak je zbourat, jak už se leckde stalo pro jejich
neefektivitu mimo vrcholné soutěže. Ekologie opravdu dostává
na frak už pouze dopravou tisíců sportovců do místa konání, ale
i při přejezdech mezi hotely a sportovišti. Mnoho je tam pouze
jednorázového (postele z kartónu) a jiné nesmysly. Kdysi byla
olympijská vesnice před a po ní třeba studentskými kolejemi
včetně nábytku a vybavení, což je dnes kvůli požadavkům profi
sportovců iluzí. Ti mají zcela jiné nároky, než amatéři a to
něco stojí. Prostě komerční hnus!