https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/pruzkum-v-domovech-pro-seniory-vznika-na-sto-kg-obeda-az-30-kg-odpadu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Průzkum: V domovech pro seniory vzniká na sto kg oběda až 30 kg odpadu

19.11.2024 00:56 | PRAHA (ČTK)
Vliv na vznikající odpad může mít podle ní i způsob, jakým klientům se jídla servírují. Domov pro seniory Chodov, který servíruje polévku i hlavní jídlo klientům u stolů, kde si mohou sami o velikost porce říct, měl od klientů zhruba poloviční odpad, než zařízení, kde personál všechno přinese naservírované na tácech. Ilustrační foto
Vliv na vznikající odpad může mít podle ní i způsob, jakým klientům se jídla servírují. Domov pro seniory Chodov, který servíruje polévku i hlavní jídlo klientům u stolů, kde si mohou sami o velikost porce říct, měl od klientů zhruba poloviční odpad, než zařízení, kde personál všechno přinese naservírované na tácech. Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V domovech pro seniory vzniká na sto kilogramů uvařeného oběda až 30 kilogramů odpadu. Ukázal to průzkum organizací Zachraň jídlo a Institutu evaluací a sociálních analýz (INESAN). Často vaří víc, než klientům vydají, a lidé nedojídají naservírované porcí. Nevydaná jídla tvoří 48 procent odpadu z kuchyní v době obědů, nesnědené jídlo 45 procent.
 
V průzkumu po pět dní vážili uvařená jídla, nevydané a nesnědené zbytky ve čtyřech pražských domovech pro seniory a dvou nemocnicích různého typu. Ve čtyřech domovech vzniklo celkem skoro 1200 kilogramů odpadu, ve velké nemocnici s komerční jídelnou, kde se stravuje přes 1400 lidí, téměř 1400 kilogramů a v menší nemocnici se zhruba 130 pacienty a stejným počtem zaměstnanců necelých 600 kilogramů.

Jedna porce oběda by měla měla podle Kateřiny Rohanové z INESAN vážit podle doporučených norem zhruba 600 gramů. Polévka a hlavní jídlo servírované ve sledovaných domovech mělo průměrně 680 gramů, uvařená porce 790 gramů. "Rozdíl 110 gramů zbyl už ve výdeji, ani se nedostává na talíř," vysvětlila.

Vliv na vznikající odpad může mít podle ní i způsob, jakým klientům se jídla servírují. Domov pro seniory Chodov, který servíruje polévku i hlavní jídlo klientům u stolů, kde si mohou sami o velikost porce říct, měl od klientů zhruba poloviční odpad, než zařízení, kde personál všechno přinese naservírované na tácech. Podle ředitelky domova Ilony Veselé si také mohou vybírat předem z několika jídel.

Analyzované nemocnice byly velmi rozdílné. Jedna, která vaří často z předpřipravených surovin, měla jen sedm procent odpadu z přípravy, zato velké množství nevydaného nebo vráceného jídla. Naopak Nemocnice Na Homolce má až 30 procent odpadu z přípravy, protože vaří z čerstvých surovin. "Jsou to třeba kosti, ze kterých denně vaříme vývar, nebo slupky od brambor," vysvětlil ředitel stravovacího provozu nemocnice Miroslav Krotký. V obou nemocnicích, z nichž jedna má pětkrát víc strávníků, zbývá z obědů a večeří ale shodně kolem 65 kilogramů odpadu.

Až polovina odpadu, který pacienti v nemocnicích vrací, jsou podle průzkumu polévky. V domově na Chodově mají podle Veselé opačný problém. "Docházelo k tomu, že lidé startují svou potřebu jíst polévkou a nejedí potom už tolik druhého jídla," doplnila. Podle Rohanové je tak ke zvážení, jestli a v jakém množství je servírovat. Podle Krotkého jsou u seniorů ale důležitou součástí dostatečného příjmu tekutin.

Výzkum byl spolufinancovaný státní Technologickou agenturou ČR a ministerstvem životního prostředí z programu Prostředí pro život. Anna Strejcová z organizace Zachraň jídlo na dotaz ČTK doplnila, že z průzkumu vzniknou materiály pro státní správu a provozovatele podobných zařízení. "Chceme uvést i příklady dobré praxe," dodala.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

TS

Tonda Selektoda

19.11.2024 07:16
Jasně, pokud se člověk dlouhodobě moc nepohybuje, nemá fyzickou námahu a sní polévku, pak hlavní jídlo hned po polévce, ani nedojí. A naopak. Pak jsou i lidé, kteří se sami, bez pomoci jiných, ani pořádně najíst nemohou a spíše pak vedle plného talíře na stolku, hladoví. Další vliv na nedojídání může mít i kvalita jídla a jeho kuchyňská úprava. A co se týče snížení množství odpadů při přípravě jídla z polotovarů, je třeba do toho zahrnout i ztrátu při výrobě toho polotovaru a nesrovnávat nesrovnatelné podmínky stravovacích provozů a nedělat z toho senzaci.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.11.2024 07:45
Otázka zní - proč, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2024 14:04 Reaguje na smějící se bestie
To asi nebude složité. Pokud se to řeší jako v nemocnicích, je to jasné. Nikoho nezajímá, co pacient chce. Když nechci jíst vůbec (jsem nemocný), nebo minimálně, stejně mi dají plnou porci dle rozpisu. A pak to vyhodí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.11.2024 17:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Dříve to vyhozené, odebírala JZD a po prohnání párou, zkrmovala v prasečákách - dnes zřejmě nemožné, nejsou ty prasečáky, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2024 20:01 Reaguje na smějící se bestie
To je úplně fuk. Je to v kolonce vyhozené. A prasečáků máme něurékom.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.11.2024 06:59 Reaguje na smějící se bestie
:-) .... je JZD,zemědělské podniky ne,ale soukromí chovaTELE JEDNOHO NEBO NĚKOLIKA PAŠÍKŮ pro domácí zabíjačku.Systém byl u armády,PZH,pomocná zemědělská hospodářství,tam to bylo organizované,vepříny se zařízením na sterilizaci krmiva,tedy normální kotel.Naznačeno ve filmu Černí baroni,ale později to opravdu fungovalo dobře.Dnes tuny potravin končí v bioplynových stanicích.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.11.2024 16:35 Reaguje na Emil Bernardy
A zbytečně - ale vepřové raději dovezou z ciziny !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.11.2024 09:12
Jako senior mám raději stravu podle receptury, kterou jsem jedl celý
život a zvyknout si na něco jiného je opravdu těžké. Navíc nemocní lidé
trpí nechutenstvím a nebo jim pouze schází vůle žít a proto i jíst. Ono
jídlo souvisí s psychikou člověka a potřebou jíst při pocitu hladu. Je
tudíž problém i v jednotném čase stravování, kdy mnozí mají po snídani
pocit sytosti až do 2 odpoledne a oběd ve 12 je pro ně jídlem z přinucení.
Doma jí člověk podle potřeby, to co mu chutná, kolik chce a zbytek si
odloží na pozdější dobu. V domovech důchodců to ale nelze organizačně
zařídit a je to jako na vojně s tím rozdílem, že mladí lidé mají lepší
apetit a mnozí mají permanentní chuť na jídlo. Varuji před vydáváním
porcí v množství požadovaném klienty, protože mnozí se stydí nechávat
zbytky a sníží si záměrně dávku na množství, které zkonzumují a ta
může být postupně na nedostatečném množství. Zaměřil bych se hlavně
na kvalitu, protože já osobně zvyklý na své domácí brambory si ty
brambory nedám ani v restauraci, kde mám možnost reklamace. Já totiž
nemíním jíst brambory flekaté a divně vonící(spíše páchnoucí) a dám
si je maximálně jako hranolky, či krokety. Přitom své domácí mohu
jíst klidně na loupačku pouze s máslem, pažitkou a solí. Je to i o
kvalitě masa a úpravě, kde záleží na jeho konzistenci. Já třeba
hovězí na houbách dusím 3 hodiny do stavu, kdy se maso doslova
rozplývá v ústech a nemusím ho minuty žvýkat, aby šlo polknout.
A to nemluvím o mase krvavém a nedopečeném na kterém si pochutnají
pouze snobi a mladí zdraví lidé. Prostě pro staré lidi nelze vařit jako
pro mládež a totéž platí i pro nemocné v nemocnicích. Navíc je špatné
to, že na jídlo je vyčleněna určitá doba a přitom starší lidé by to rádi
dojedli uždibováním za delší dobu, než trvá oběd. Vím to z vlastní praxe,
kdy sním polévku půl hodiny před druhým chodem, až už je v žaludku pro
něho uvolněné místo. No a pokud jsme u zbytků a u "zbytků" už z vaření,
tak v minulosti problémem zbytky nikdy nebyly, protože se jimi krmily
domácí zvířata a potraviny se tak recyklovaly na potraviny nové. To ale
dnešní zákony zatrhly a potraviny= krmivo končí v bioplynce a nebo
v kafilérii. Jakékoliv kuchyně byly v minulosti v obležení chovatelů
vepříků a leckde je chovaly samotné instituce. Pamatuji dokonce na
rekreaci ROH v Koutech nad Desnou, kde byla zabíjačka prasete na konci
jednoho turnusu s přesahem do turnusu druhého. Oba turnusy tak okusily
zabíjačkové speciality a kuchyň měla na pár dnů čerstvé maso. Navíc
pro městské lidi to byl zážitek na celý život vidět naživo zabíjačku
a okusit čerstvé výrobky. Minulý režim totiž učil lidi hospodařit i
se zbytky a neplýtvat s potravinami na rozdíl od dnešní doby , kdy
mnozí žijí v nadbytku a plýtvání. Já osobně ZBYTKY NEMÁM! Mám pouze
krmivo pro slepice a to včetně kostí a vaječných slupek drcených
pro konzumaci slepicemi. No a to, co nezkonzumují ani ony končí
v kompostu a recykluje se na nové potraviny. Co se tak vrátit ke
kdysi zcela běžné praxi?
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

19.11.2024 14:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Nebyl to ani tak minulý režim, jako dlouhá tradice zakořeněná v lidech, kteří se živili zemědělstvím, že to, co sklidím, to musím maximálně využít a nic nemá přijít na zmar.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.11.2024 17:24 Reaguje na Jaroslav Štemberk
1*
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.11.2024 07:09 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Dobrá diskuze,víme o čem je řeč.Ale jak píše pan Macháček,to je dobré,ale životní styl celé společnosti se pořád!!!mění,nikdy děli nežily jako jejich prarodiče,dnes je změna možná rychlejší.Jako asi také venkovan musíme vidět,kolik domácích zvířat potravinových se chovalo před řekněme 40ti roky a kolik dnes.Domky postavené na venkově mezi válkami měly snad pravidelně stáje pro prasata,kozu,králíky a slepice.Dnes výjimka,nahradila je společenská zvířata,od králíka , kočku až po koně.Žijeme v blahobytu,není třeba šetřit potravinami z důvodů ekonomických.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.11.2024 16:38 Reaguje na Emil Bernardy
Na vesnici by to i občas šlo,
ale ty satelity okolo nich, je zlo, co tomu brání/zápach z chovů domácích zvířat a hluk !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.11.2024 16:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháčku, vás asi překrmují, že máte takový přebytek energie, že?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.11.2024 16:39 Reaguje na Pavel Hanzl
A ty si nedokrmenej !
Odpovědět
Pe

Petr

19.11.2024 10:15
"Často vaří víc, než klientům vydají"
To je hezká věta.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

19.11.2024 11:28 Reaguje na Petr
On to Tonda Selektoda napsal dost přesně. Musíte vzít v potaz i to, že dnes je doba, kdy si každý stěžuje na vše a lehce by se mohlo stát, že příslušné zařízení někdo napadne za to, že senioři trpí podvýživou. Ostatně, takových příkladů vidíte v TV dost a dost, nejen tedy ohledně jídla, ale i zacházení apod. On by si každý takový stěžovatel měl v praxi zkusit, jak se v takovém domově slouží. Je třeba objektivně přiznat fakt, že někteří senioři jsou agresivní, zlí a kverulanti, i když k tomu není důvod a mééédia se toho pak vděčně chytají.
Odpovědět

Radek Čuda

19.11.2024 16:13 Reaguje na pavel peregrin
Stejně tak je ale pravda, že ten personál je občas fakt hrůza. Peníze mizerné, práce těžká, takže je jich většinou málo, což to zesiluje a často se tam upíchnou lidé, kteří jinde moc ne.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

19.11.2024 16:35 Reaguje na Radek Čuda
Jo, to je stejné jak v té živočišné výrobě. A třeba lidé, kteří pracují s klienty postiženými Alzheimerovou chorobou, tak ti by měli být odměněni královsky, protože to je neskutečná zátěž-psychická i fyzická.
Odpovědět

Radek Čuda

20.11.2024 14:41 Reaguje na pavel peregrin
To je ale bohužel tradiční problém zdravotnictví nejen u nás ... péče o tento typ pacientů je extrémně náročná, velmi neatraktivní a v drtivé většině případů kua blbě placená.
A zcela upřímně, platí to ve velké míře i v podstatně bohatších zemích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.11.2024 08:19 Reaguje na pavel peregrin
Že jsou důchodci kverulanti vidíme i na téhle diskusi.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.11.2024 11:29 Reaguje na Pavel Hanzl
teda - od Vás to fakt sedí, pane Hanzle!
Odpovědět

Radek Čuda

19.11.2024 16:10
Ta Homolka je velmi dobrý příklad ... tam je totiž rozdíl mezí tím, co pacoš dostane na pokoji na tácu ... a to fakt není žádná bomba, navíc je potřeba vzít do úvahy, že zejména pacoši po zákrocích fakt moc hlad ani chuť nemají a nějaký výběr neexistuje, takže se tomu nesnědenému jídlu vůbec nedivím.
Na druhé straně pokud jde o to, co se podává v té jejich jídelně ... tak tam je to velmi slušné a vždy když se tam kvůli nějakému vyšetření motám okolo poledne a mám čas, tak rád zajdu. A fakt toho moc nezbyde:-).
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

20.11.2024 07:27
Nadpis toho článku je zavádějící. Má informovat o stavu v domovech pro seniory. Do článku jsou však přimíchány též i další balastní informace z nemocnic. To je jiná liga. Nelze přece porovnávat stravování relativně zdravých důchodců, s podmínkami stravování nemocných lidí různého věku, s naordinovanou dietou pro léčbu jejich nemoci, v době pobytu v nemocnici. To zase autor článku, v honbě za senzací a honorářem za zveřejněný text nedomyslel.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.11.2024 14:55
Manželka pracovala 2 roky v domově důchodců jako pomocná síla. Hlavně v kuchyni a u vydávání jídla. Jak říkala, 10 kg jídla vydá a 8 kg vyhodí do popelnice. A to ne nějaké zbytky, ale jak říkala i kompletní, nedotčené jídlo, které se ale nesmělo už jinak zužitkovat. Klient měl třebas normu 2 rohlíky, trochu ujedl z jednoho, a zbytek se vyhodil. A takových nedotčených rohlíků že bývalo hodně. Všichni měli nějakou stravovací normu a ta se musela dodržet. Zaměstnanci si museli povinně obědy a večeře platit, "aby neokrádali klienty". Odnášení zbytků domů bylo přísně zakázáno.
Přesto, jak manželka říkala, byli tam lidé hladoví a žízniví. Byli v takovém stavu, že sami nejedli, nenapili se. Na 60 stařečků byly 4 sestry, v noci 2, a tak péči nestíhaly. Natož je ještě krmit. Manželka, že prý, ač to nebyla její povinnost, chodila po pokojích a dávala lidem pít. Pacienti, tedy klienti, byli v postelích pomočení, pokálení, samozřejmě v plenách, nebyl čas je často přebalovat a umývat. Na noc dostali plenu hned po večeři a v ní byli až do rána, než přišla denní směna.
Každý klient měl od dietní sestry stanovený jídelníček. Vzhledem ke zdravotnímu stavu měli diety, neslané, bez koření, aby byli zdraví a dlouho žili. A když byli bezzubí, bylo jim jídlo rozmixováno na kaši. Třebas kuřecí s bramborem. No a pak přišli příbuzní, a přinesli grilované kuřátko, dortíček, udělali kávu a stařečci bezzubými ústy s chutí ožužlávali. Zkuste si takovou "zdravou" dietu. A to samozřejmě proti dietám nic nemám. Také jsem ji v nemocnici měl.
A ještě k tomu jídlu. Občas manželka řekla - "hele, zítra bude filé a to zase toho spoustu vyhodím. Tak přijď se psem pod okna, já mu to naházím." A tak jsme přišli do parčíku pod okno a pes se pořádně nacpal dobrým filé.

A víte, proč se zbytky nesmějí zkrmovat. No protože to lidské jídlo není pro zvířata zdravé - jak vysvětlil "vrchní" veterinář. Čili - co lidé mohou žrát, to prasátka a slepice - jinému se zbytky nedávají - papat nesmějí. Podstata je ovšem jiná. Ti, kteří si zbytky odváželi, se vlastně "obohacovali" protože měli krmení zdarma. Když teď jídelny dávají zbytky do spaloven či kafilérií, tak za to platí, kafilérka má zisk a platí daně. A ti chovatelé musí krmivo kupovat jinde, a to také generuje zisk.
Kecy o šetření a hospodaření jsou na úplně stejném principu, jako kecy o ochraně ŽP - pokud se na tom nevydělá, není o to zájem a nemá to (politickou) podporu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.11.2024 15:32 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Souhlasím. Ano tak to funguje i ve školních jídelnách, kde se musí
dodržovat zdravý jídelníček, byť dětem nechutná. Do jídla ždibnou
a porci vrátí. Stravovací norma je ale splněná a cestou domů se děti zastaví pro hamburgery a sladkosti. Já osobně zbytky krmím slepice celý život a nemuset je měnit kvůli snížené snůšce věkem,
tak žijí i více než pět let a slepice v drůbežárně krmené pouze
speciální potravou pro nosnice jsou už po roce mrzáci. Kačer
kachny pižmové krmený mimo jiné i zbytky se dožil ve zdraví 16 PLODNÝCH let. I v tom věku byla oplodněnost vajec 95 %. Takže
rady některých veterinářů beru s rezervou.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.11.2024 11:20
Podle mého je ujetá už sama metodika zjišťování podílu odpadu. Protože když vycházím ze smyslu a účelu toho zjišťování, tak za odpad by se mělo považovat pouze jídlo, které bylo uvařeno, ale nebylo snědeno.
Započítávat do odpadu hmotnost např. vyvařených kostí, slupek z brambor a podobně je nesmysl a činí to celý průzkum nevěrohodným.
Odpovědět
MM

Milan Milan

24.11.2024 19:18
To je zase informace. Vždyť se vrací nedojedené jídlo i v restauracích, školních jídelnách, dokonce i ve vlaku.....
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist