Okamura: Zavést nové povolenky je násobně dražší, než jsou hrozící pokuty Aktualizováno
"Pokud to opravdu vláda přijme, je to populistické, nekoncepční a chybné rozhodnutí," řekla novinářům k návrhu Šebelová. Varovala mimo jiné před tím, že by Česko nebylo členem Fondu solidarity EU a nedostávalo by z něj dotace. Šéf Pirátů Zdeněk Hřib na síti X uvedl, že vláda schválně mluví o pokutách a nikoliv o stovkách miliard korun, o které by ČR přišla. "Finance ze sociálně klimatického fondu a výnosy z ETS 2 nedostaneme. A přijdeme až o 150 miliard korun," napsal.
Místopředseda ANO Karel Havlíček nechtěl znění chystaných usnesení předem prozrazovat. Podle Okamury má návrh usnesení k migračnímu paktu dvě stránky a velice podrobně pakt odmítá.
Ani podle Havlíčka se Česko nemusí obávat finančních dopadů v případě, že povolenkový systém nezavede. "Máme připravený scénář, abychom naprosto minimalizovali jakýkoliv negativní dopad na ČR. Platí, že považujeme dvojkové emisní povolenky, ale i ty původní jedničkové, za zhoubný nástroj Evropské unie, kvůli kterému se řítíme hlavou proti zdi," uvedl.
Rada EU, která zastupuje členské státy, a Evropský parlament dosáhly minulý týden předběžné dohody na úpravě unijních klimatických pravidel. Jejich součástí bude cíl snížit do roku 2040 emise skleníkových plynů o 90 procent proti úrovni z roku 1990. Zástupci obou institucí se také shodli na odložení zavedení emisních povolenek ETS 2 o jeden rok, tedy z roku 2027 na 2028.
Premiér Andrej Babiš (ANO) k tomu dříve uvedl, že odklad emisních povolenek ETS 2 o rok není zdaleka dostatečný a jeho nová vláda bude požadovat úplné odstoupení od systému.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
pepa knotek
16.12.2025 12:24Pavel Hanzl
16.12.2025 15:04 Reaguje na Jan ŠimůnekCož je bída celé Evropy.
Proč se chceme zařadit mezi ně, když jsme na tom možná 2x lépe? To mi fakt hlava nebere.
Jindřich Duras
17.12.2025 14:43 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
16.12.2025 15:00Samozřejmě jsou na ně vázané všemožné rozvojové programy (třeba na elktrifikace železnic atd.) které platí EU a tak bychom nedostali nic. Případné soudní spory bychom samozřejmě prohráli a platili další a další pokuty atd, atd.
To je prostě pitomost tak kolosální, že ji nemohli vymudrovat jinde, než v kremlu.
Katka Pazderů
17.12.2025 06:53Pavel Hanzl
17.12.2025 13:05 Reaguje na Katka PazderůJindřich Duras
17.12.2025 14:41 Reaguje na Katka PazderůJan Šimůnek
17.12.2025 11:09USA taky nejsou v EU. A mnoho dalších prosperujících států. EU je cesta do bídy a zmaru. Čím dřív půjdeme jinam, tím líp pro nás.
Pavel Hanzl
17.12.2025 13:05 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
17.12.2025 13:07 Reaguje na Jan ŠimůnekJaroslav Vinický
17.12.2025 12:17Jan Šimůnek
17.12.2025 14:30Nebudou to stovky, ale spíš tisícovky. A laskavě si uvědomte, že bezcenný vehikl, kterým nedojedu bez nabíjení ani na chalupu, není náhradou auta, které na jednu nádrž dojede dva až třikrát tam i zpět (taky podle četnosti a délky nakupovacích výjezdů). Takže raději 20let staré auto, než čerstvý šrot.
Druhou věcí je, že pokud by všichni, co topí pevnými palivy neboplynem přešli na elektřinu, tak totálně zkolabuje síť, protože ta nemá tolik výrobních kapacit. A v létě, kdy je přebytek fotovoltaiky, lidé, potvory jedny, netopí.

Vláda odmítla systém emisních povolenek ETS 2, oznámil Babiš
Europoslankyně Nerudová povede vyjednávání o cenových brzdách povolenek ETS2