https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/aleji-kolem-silnic-nadale-ubyva-varuje-arnika
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Alejí kolem silnic nadále ubývá, varuje Arnika

5.12.2019 14:59 | PRAHA (Ekolist.cz)
V devíti krajích v roce 2018 více stromů u silnic vykácelo než vysázelo.  Ilustrační snímek.
V devíti krajích v roce 2018 více stromů u silnic vykácelo než vysázelo. Ilustrační snímek.
Foto | ČIŽP / ČIŽP
V devíti krajích v roce 2018 více stromů u silnic vykácelo než vysázelo. Podél cest zmizelo 17 657 stromů a nahradilo je jen 8 749 sazenic. Krajské správy silnic navíc 28 % stromů vysadily na jiných místech, než je vykácely. Došlo k výraznému zhoršení, neboť o rok dříve byl poměr vysázených a pokácených stromů vyrovnaný. Informuje o tom ekologická organizace Arnika.
 

Nejlépe na tom byl v roce 2018 Liberecký kraj, kde za každý vykácený strom silničáři vysadili necelé 2 nové. Na opačném konci žebříčku se umístil Karlovarský kraj s jediným vysazeným stromem za 9 poražených. Z české krajiny i nadále mizí levná a účinná ochrana před extrémními teplotami a suchem i naše historické dědictví.

Zdroj | Arnika

„Vláda téměř před třemi lety slíbila, že proti klimatické změně bude bojovat mimo jiné i systematickou výsadbou kolem silnic . Bohužel, jsme svědky, že stále dochází k úplnému opaku. Stromy přitom pomáhají chladit vzduch a zadržovat vodu, což bychom během sucha a nekončících veder potřebovali jako sůl. Aleje kolem silnic by se tak za pár let mohly stát minulostí,“ říká vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová z Arniky.

Správně vysazované a udržované stromy podél silnic jednoznačně zmírňují důsledky extrémních výkyvů počasí. Chrání vozovky i okolní krajinu před horkem, během přívalových dešťů zpevňují zem a zadržují vodu, v zimě chrání před silnými větrnými poryvy a sněhovými jazyky.

„Sázení stromů podél cest nadále komplikují hlavně vlastnické vztahy. Vhodné pozemky vlastní většinou soukromníci, kteří náhradní výsadbu často nepovolují. Pomohla by změna zákona, která umožní správcům silnic pozemky vykupovat. I nadále věříme, že vláda své sliby splní a nakonec pomůže vrátit stromy podél cest, kam patří,“ uzavírá mluvčí Arniky Jiří Kaňa.

Podle údajů krajských správ údržby silnic se nejvíce sázelo v Libereckém kraji (910 vysazeno, 535 vykáceno), na Vysočině (1771 vysazeno, 2182 vykáceno) a v Ústeckém kraji (334 vysazeno, 399 vykáceno). Nejvíce stromů kolem silnic mizelo v Karlovarském (127 vysazeno, 1200 vykáceno), Pardubickém (178 vysazeno, 1605 vykáceno) a Plzeňském kraji (181 vysazeno, 1204 vykáceno). Dlouhodobě vede kácení, neboť od roku 2003 ubylo 251 tisíc stromů, které nahradilo jen 151 tisíc sazenic. To odpovídá 5 vysazeným stromům za 8 poražených.



reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat  twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.12.2019 17:00
Na tom ilustračním fotu chybí svodidla, takže pokud auto se dostane do smyku, kontakt se stromem bývá zpravidla fatální, to ať raději vyletí do pole. To není jak v idylickém předminulém století, kdy zchvácený koníček byl vděčný za stín stromů, vojáček vracející se domů si natrhal něco ovoce. Dnešní vozy jsou klimatizované, takže přetřásané stromy jsou spíše bezpečnostním rizikem, než ekologickou nutností. I spadlá větev komplikuje průjezdnost, proto by stromy měly být dále od vozovky (3-5m), ale s tím by určitě nesouhlasili zemědělci, neb by přišli o hodně hektarů.
Odpovědět

Jan Škrdla

5.12.2019 17:28 Reaguje na Karel Zvářal
Je potřeba rozlišovat, zda se jedná o frekventovanou silnici první třídy, nebo okresku. U té první by bylo dobré mít svodidla a ty stromy by se měly vysazovat dále od vozovky (akorát zde bude problém s pozemky).

Naopak v případě okresek by bylo na místě, aby řidiči přizpůsobili jízdu stavu vozovky a nehráli si na závodníky. Stromy by se měly vysazovat tak, aby větve nezasahovaly do průjezdného profilu a nebránily výhledu. Co se týká padajících větví, tak to je otázka péče/nepéče o stromy. Správná péče by měla začít bezprostředně po výsadbě.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.12.2019 16:51 Reaguje na Jan Škrdla
Tu silnici na ilustrační fotce znám a vím jak to vypadalo před odstraněním stromů a opravě vozovky. Některé stromy rostly z krajnice a místy asfalt přímo zvedaly. Na to , že je to silnice první třídy to byla dost síla. No a autorovi snímku muselo dát dost práce než našel záběr nezobrazující další zeleň v okolí.
Odpovědět

Jan Škrdla

6.12.2019 18:58 Reaguje na Jarek Schindler
Na to, že je to silnice první třídy, je trochu divné, že nemá ani středovou čáru a na záběru není ani jedno projíždějící auto (možná to fotili v době uzavírky).

Nové stromy se mohly vysadit, tak aby to bylo z hlediska bezpečného provozu přijatelné (pokud by byly k dispozici pozemky).

Jinak svůj předchozí příspěvek jsem směřoval zejména k silnicím III. třídy, kde mají stromy význam.
Odpovědět

Jan Škrdla

5.12.2019 17:05
Dle mého je chyba hodnotit počet vysazených stromů, když na některých místech přesahují ztráty po prvním roce 50%.
Spíš by se měly počítat stromy, které se dožijí určitého věku (dejme tomu 3-5 let), které už mají skoro vyhráno.
Odpovědět
JO

Jaroslav Olšanský

5.12.2019 18:26
Při dnešním stavu vozovek stromy kolem silnic jednoznačně nepatří, pokud není vozovka opatřena souvislým pásem svodidel.
Odpovědět
J

Josef Mozek

5.12.2019 22:10
Alej stromů by měla být u KAŽDÉ silnice, cesty. Holé , přehledné úseky svádí magory za volantem k závodění, a taky se to neustále děje.
Svodidla patří jen na dálnici do dělicího středu. Na krajích nikde nemají co dělat, bohužel diky "inteligenci" odpovědných se magoři místo výletu mimo vozovku vracejí od svodidel do protisměru, kde zabíjejí nevinné lidi.
Odpovědět
ig

5.12.2019 22:53 Reaguje na Josef Mozek
Tohle funguje v USA, travnatý pás desítky metrů po obou stranách dálnice. Tady na to bohužel není místo. Ale kdybychom se konečně dohodli, že jsme průmyslový a ne zemědělský stát, pole zrušili a udělali pořádné široké dálnice... :-)
Odpovědět
ČM

Čech M.

5.12.2019 22:40
Na silnicích III. tř. aleje stíní v létě silnici a nevyjíždějí se tolik koleje. Svodidla stačí dát do zatáček, kde se většinou bourá.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.12.2019 08:40 Reaguje na Čech M.
než začnete s mělobysesmem, bylo by dobré si aspoň prolistovat platné resortní předpisy. vizte odkaz. http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_114a.pdf
možná Vám článek 2.1.2 ozřejmí, proč se vůbec svodidla používají.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.12.2019 08:44
Stačí nejezdit jak hovado a problém zmizí. Jednoznačně je vina na řidiči. Vždy musí přizpůsobit jízdu povaze vozovky, a pokud lidé jezdí, jak jezdí, vůbec mě netrápí, že bude o jednoho nebo více magorů méně. Hlavně když s sebou nevezme další nevinné lidi.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.12.2019 09:15 Reaguje na pavel peregrin
i Vám doporučuji pozorně přečíst článek 2.1.2 TP 114 ministerstva dopravy.
čili co si vezmete na, jak Vy říkáte hovadu, když vám vlítne do lidí na zastávce, do obýváku nebo třeba do vodní nádrže Švihov?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.12.2019 09:49 Reaguje na Lukas B.
Pominu-li vodní nádrž, tak u zastávky či u obýváku zcela jistě není stromořadí. Tudíž nesměšujme dvě zcela rozdílné věci. Pokud dobře rozumím textu, článek pojednává o úbytku alejí kolem silnic a tak nemohu napsat opět nic jiného, že veškerá vina jde vždy a jednoznačně za řidičem. Jedinou výjimkou jsou aleje vlašských topolů- tam je pokácení naprosto na místě a bez ohledu na stav. Ovšem nová výsadba by naopak měla být ze zákona povinná.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.12.2019 09:38 Reaguje na pavel peregrin
1. Blikání světla a stínu může vyvolat u lidí epileptický záchvat, a to i u těch, kteří epilepsii diagnostikovanou nemají (a není diagnostikována ani po téhle příhodě, pokud ji řidič přežije).
2. Auto může vyletět ze silnice i v důsledku technické závady, za niž sice formálně zodpovídá (podle našich fašistických zákonů) řidič, ale v reálu ji nemá šanci předem zjistit. Některá auta jsou tak technicky na výši, že už v nich mimo autorizovaný servis nejde vyměnit ani žárovka v reflektoru. Zlatý škodovky 120.
3. Nelze vyloučit ani cizí předmět na silnici (a v noci nemusí být viditelný), který např. prořízne pneumatiku, což i při naprosto bezpečné rychlosti ustojí jen zlomek procenta řidičů.
4. Dalším problémem jsou profesionální řidiči, nucení do riskantní jízdy svými zaměstnavateli (což se strašně špatně prokazuje, a tudíž to prakticky nikdy nebývá potrestáno).
Odpovědět
ig

6.12.2019 11:21 Reaguje na pavel peregrin
Vina je na řidiči, ale s výhradou. Lidé prostě dělají chyby a po té době co máme automobily je už známo jak často, jakého druhu a čím se dá četnost chyb a závažnost jejich následků ovlivnit. Proto mám za to, že každé místní opatření, které sníží náchylnost lidí dělat chyby a/nebo zmírní následky potenciálních chyb má být provedeno. Samozřejmě s výhradami nákladů nebo jiných zájmů.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist