https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/asociace-cesko-mezi-evropskymi-staty-zaostava-v-recyklaci-hlinikovych-plechovek
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Asociace: Česko mezi evropskými státy zaostává v recyklaci hliníkových plechovek

26.2.2025 11:19 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česko mezi evropskými státy zaostává ve sběru hliníkových plechovek k recyklaci. Vyplývá to ze zprávy asociací Metal Packaging Europe a European Aluminium. Podle jejich dat se v Česku v roce 2022 recyklovalo 32 procent hliníkových nápojových plechovek. Podobně je na tom ještě Rumunsko s 35 procenty a Maďarsko s 39 procenty, například Německo a Finsko ale vykazuje míru recyklace plechovek až 99 procent. Na zprávu evropských asociací upozornila iniciativa s názvem Každá plechovka se počítá. Podle novějších údajů společnosti Ekokom byla v Česku v roce 2023 míra sběru hliníkových obalů k recyklaci 30 procent.
 
V roce 2022 lidé v Evropě vysbírali a recyklovali rekordních 580 000 tun hliníku, což je proti předchozímu roku nárůst o 10 000 tun. Tím se podle evropských asociací ušetřilo 5,4 milionu tun emisí oxidu uhličitého, což odpovídá ročnímu množství skleníkových plynů vyprodukovaných městem s více než půl milionem obyvatel, jako je Oslo nebo Janov.

"Být ve sběru i recyklaci hliníku na chvostu Evropy je smutný výsledek. Potvrzuje to alarmující situaci v Česku, na kterou dlouhodobě upozorňujeme. Tři čtvrtiny plechovek dnes končí ve směsném odpadu, končí na skládkách, ve spalovnách nebo odhozené v přírodě," uvedla Kristýna Havligerová z Iniciativy pro zálohování. Jedinou funkční cestou je podle ní zálohovací systém.

Havligerová míní, že zálohovací systém hliníkových plechovek uzavře materiálovou smyčku nápojových obalů. "Je také cestou k účinnému třídění, kterého nelze dosáhnout na současných neefektivních ručních třídičkách," řekla. Povinné zálohování plechovek a PET lahví zavádí novela zákona o obalech, kterou vláda schválila loni na začátku října. Podle ministerstva životního prostředí se počítá se čtyřkorunovou výší zálohy, její přesnou cenu ale stanoví až vyhláška k novele. Cílem má být zvýšení míry recyklace a omezení množství odpadu v přírodě.

Obavy z plánovaného zavedení povinného zálohování PET lahví a plechovek dříve vyjádřila Asociace českého tradičního obchodu. Pro více než 10 000 menších potravinářských prodejen v ČR by to podle asociace znamenalo zvýšenou administrativu, náklady a komplikace s hygienickým skladováním obalů. Velké supermarkety mohou automaty pro odběr zálohovaných obalů či sklady na obaly snadno umístit, malé obchody v městské zástavbě nebo na vesnicích podle asociace ale tuto možnost často nemají. Odpůrci zálohování upozorňují také na to, že obaly se musejí vracet nezmáčknuté, což by lidem komplikovalo jejich shromažďování a odnos do obchodů.

Hliník je takzvaný permanentní materiál, což znamená, že je možné ho recyklovat opakovaně, aniž by ztrácel své vlastnosti. "S přijetím nové evropské legislativy o obalech vyzýváme členské státy k implementaci efektivních zálohových systémů, které zajistí plnou recyklaci hliníkových plechovek v systému z plechovky na plechovku," uvedla generální ředitelka Metal Packaging Europe Krasimira Kazašková.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

am

26.2.2025 12:02
Diskuze k článku pana Daniše https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petr-danis-soucasne-deti-budou-zit-mnohem-ekologicteji-nez-jejich-prababicky.zjistete-proc nebude? Můžete vysvětlit proč?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.2.2025 14:53 Reaguje na
no jsem z těch, co ještě do diskuse stačil něco napsat, než byla diskuse vymazána... ten článek je hodně obskurní a pokud někdo něco takového tvrdí, neměl by být srab přijmout diskusi.
Odpovědět
am

26.2.2025 16:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
aha, díky za info.

Přesto by mě zajímalo jak se k tomu staví redakce. Jestli je uzavření diskuze běžné možnost na Ekolistu nebo službička jen pro kámoše. A pak taky, pokud by třeba na Ekolist napsal článek (například) pan Jandejsek, a potom redakci (například) požádal o uzavření diskuze, jestli by mu vyhověla.

Každopádně v mých očích to pověst Ekolistu dost shodilo.
Odpovědět
Zejména Zájmena

Zejména Zájmena

26.2.2025 12:25
Především plechovky od energeťáků a piva pijí buďto nevychovaní pubescenti nebo v druhém případě v průměru jednodušší a buranštější část populace. No a většina z těchto lidí se na vám nějaké hledání kontejneru na plech a následné ládování to tam po jedné vykašle. V lepším případě to hodí do černého koše, v horším to skončí v parku nebo v příkopě. Tohle prostě vyřeší jedině zálohování.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

26.2.2025 13:44 Reaguje na Zejména Zájmena
Nejsem již v pubertě a z plechu piji ležák. Není problém dát sešlápnutý odpad do příslušného kontejneru.Jen musí být k dispozici.Zatím jenom modré, žluté a zelené. V naší vesnici jsou i na plechové obaly,zatím černé.Jak píšete,burani atd.... byli,jsou a budou,ale ty nepřevychováme tím,že Vám nařídím zálohovat bůhvíco.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.2.2025 14:49 Reaguje na Emil Bernardy
V Brně plechovky do žlutých. Ale je pravda, že ti pubesceni to hážou v lepším případě u zastávky. Ale to zálohování nevyřeší. Myslíte, že bezdomáči to budou vybírat a vracet?
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.2.2025 19:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
Právě to je jediná reálná šance, jak odpady sebrat- že si je vyberou bezdomovci- to je jejich jediná obživa!
Vratné láhve od piva se nikde nepovalují!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.2.2025 08:08 Reaguje na Honza Honza
vratné lahve se nikde nepovalují tak často,protože lahvové pivo kupují odpovědní milovníci zlatého moku.
Odpovědět
Zejména Zájmena

Zejména Zájmena

26.2.2025 14:59 Reaguje na Emil Bernardy
Zálohování není o nucení, ale o motivaci. Napřed negativní, že ten nápoj bude stát trochu víc, tedy o něco míň lidí si jej koupí a pak pozitivní, že za něj dostanete 4 Kč, když jej vrátíte. Stejně tak to dávno funguje u lahvového piva a díky tomu se prakticky nenachází nikde povalené prázdné skleněné láhve. A nezdá se, že by někdo volal po tom, ať se zálohování piva ve skle zruší.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.2.2025 16:22 Reaguje na Zejména Zájmena
No když pivo stálo 80 h, tak záloha 1 kčs byla úměrná. Tak to by musela být nyní na vše tak asi 20 Kč, aby se to skoro vše vracelo.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

26.2.2025 16:57 Reaguje na Zejména Zájmena
Vážené Zájmeno.Mně tím jenom.... .Je to urážka spořádaných občanů.Já již nejsem dítě.A s tím zálohováním lahví od piva a dříve mléka šlo o úplně něco jiného.
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.2.2025 19:13 Reaguje na Zejména Zájmena
Přesně tak, to je správný názor!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.2.2025 08:14 Reaguje na Honza Honza
HH a ZZ mají "názor",ale neznají to proč se věci před 100lety a poté děly takto.V té době plnění piva především byla novinka.Pivovarů bylo mnoho a máme dodnes v archivy.Láhve od vína se nevracejí,od sektů nikdy,bezpečnost.Pánové,Vaše "názory"nevedou ke světlým zítřkům.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.3.2025 08:30 Reaguje na Zejména Zájmena
Povinné zálohování je nucení.
Odpovědět
pa

petr angi

4.3.2025 15:15 Reaguje na Zejména Zájmena
Text zejména zájmena "Tohle prostě vyřeší jedině zálohování." V Ostravě se šlo jinou cestou a už teď třídíme všechny plechovky z černé popelnice, žluté popelnice a z košů. Účinnost z těchto toků odpadů je 95%. Dovolím si polemizovat s výše uvedenou větou na základě praktických výsledků.
Odpovědět
ig

26.2.2025 13:28
Což je ale dobře, ne? Aspoň nejsou lidi okrádaní ze strany firem a jednotlivců kteří se chtějí na sílu vecpat do vynuceného systému neefektivní, leč dotované recyklace.
Odpovědět

Radek Čuda

26.2.2025 14:42
Min v okolí Košíř a Motola je kontíků na plechovky jak šafránu, takže se není čemu divit. Oproti tomu třeba na šestce jich je podstatně víc a protože tam celkem často jezdím, tak je tam vozím (zase toho tolik není a když se to sešlápne, tak to zabere minimum místa).
Ale beru, že ne každý má na tohle náladu a čas.
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.2.2025 09:29
předpokládám, že zde z diskutujících není žádný technolog hliníkárny. ani já jím nejsem, takže jsem jako ostatní odkázán na dojmy, informace z druhé ruky nebo na použití snadno dostupných otevřených zdrojů a nějakého "selského" a "kupeckého" přemýšlení.

aktuální cena hliníku (jeho slitin*) ve sběrných surovinách je 20-40 korun za kilo (od plechu po masiv), vykupují-li "plechovky, žaluzie a folie", potom je cena okolo desetikoruny. většina provozoven výkupu surovin, které vykupují "od lidí z ulice", v případě "kontaminace" hliníkového sběru plechovkama nevykupuje a sběrného referenta nevybíravě vyžene.
ergo lze vyvozovat, že recyklace plechovek zas takové terno není.

*) teze z článku, že "Hliník je takzvaný permanentní materiál, což znamená, že je možné ho recyklovat opakovaně, aniž by ztrácel své vlastnosti" není lež, ale polopravda. to se týká hliníku čistého, třeba používaného na vodiče. rozhodně se to netýká hliníkových slitin (příměs měďi manganu, hořčíku...). takový díl bicyklu z bílé lehké slitiny fakt není starý vojenský ešus nebo lžíce ze školní jídelny.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.2.2025 17:16 Reaguje na Lukas B.
Nezbývá nic jiného než souhlasit. Plechovky jsou marginálním množstvím co do recyklace i výroby hliníkových výrobků pro jiné účely. Pamatuji dobu, kdy děti dělaly ze staniolu z čokolád koule jako sběr hliníku a nebo plechovky od konzerv jako železný šrot.
Přitom tuny a tuny hliníku mizí navždy zakopány jako nepotřebné
kabelové vodiče v půdě. Nikdo nerozkope cestu, či silnici kvůli
nepoužívanému kabelu a stejně končí tuny hliníku ve směsném
železném šrotu, kde by oddělení od železa nemělo smysl. Ten
se v žáru ocelářské pece doslova vypaří stejně, jako kdysi ten
šrot z pionýrských železných sobot. Ten lehký a kontaminovaný
šrot byl přítěží pro hutě, protože spotřebovaly zbytečně moc
energie s mizerným výsledkem. Základem není recyklace, ale
odmítnout hliníkovou plechovku jako obal. To se ale nelíbí
líným lidem, kterým se nelíbí po vypití tahat těžké skleněné
vratné láhve a preferují hliník a plast u kterých je recyklace
bez dotování ztrátová. Sklo lze až 20x vymýt a znovu naplnit,
než skončí jako střep k recyklaci, ale u PET a hliníku je to
po každém naplnění. Spotřební průmysl si ale žádá spotřebu a
tak si tu hrajeme na dotovanou ekologickou recyklaci.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.2.2025 07:44 Reaguje na Břetislav Machaček
.... s tím se nedá polemizovat,podivné je,že někdo si myslí,že zálohováním čehokoliv se zabrání pohazování odpadu kam nepatří ať jde o špejli od nanuku či vrak auta.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.2.2025 08:18 Reaguje na Břetislav Machaček
ano, stavím se k tomu zodpovědně, a před zimou si chalupu (autem v zimě nedostupná) nezazásobuji plechovkovým pivem, ale nosím na konstrukci krosny přikurtované dva nerezové patnáctilitrové soudky. ten snese o (nejméně jeden) řád více obrátek než skleněná flaška.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.2.2025 11:00 Reaguje na Lukas B.
Budiž ten soudek, ale na půldenní výlet stačí pouze
láhev, či dvě a to se sem šíří ještě ty objemy z USA, kde pijí pivo z třetinek a dvoudecových obalů. To bude teprve jednorázových obalů u kterých je záloha pro bohaté směšnou částkou. Povím vám navíc
příběh o "zlaté mládeži" popíjející za peníze
rodičů do večera u hřiště pivo. Domů s vratnými láhvemi nešli a nechávali je bezdomovcům. Pak je
ale začali rozbíjet, aby je nemohli bezdomovci zpeněžit. Totéž budou dělat u zálohovaných PETek
a plechovek, které pomačkají a už budou bez zálohy
nevratné. To je i bezďáci nechají pomačkané ležet
a vratnými nebudou. Pro případy pomačkání má být
i záložní fyzický výkup k jakému nutí malé obchodníky a ti si jistě nepořídí automat na pár
obalů, ale převezmou je fyzicky z ruky do ruky. Automaty vyhovují řetězcům, které nutí lidi se
už sami i u pokladny obsloužit a záměrně snižují počet živých pokladních, aby nás k tomu přinutili.
Moje matka se učila na prodavačku ještě těsně po
válce u soukromníka, který zákazníka vítal u dveří
a pro chybějící zboží poslal učně ke konkurenci,
aby odcházel zákazník uspokojen. Uvařil zákazníkovi kafe a tvrdil, že hloupý učeň neumí ve skladě zboží najít. Tem ale na kole schvácen to zboží dovezl od konkurence a dostal pohlavek za dlouhé "hledání".
To byla péče o zákazníka a ne aby si z palety
vybalil zboží, sám si ho navážil a naúčtoval. Co
bude následovat? Že pro zboží dojedeme do skladu a nebo ke zpracovateli? I to už se dnes praktikuje, aby zákazník neplatil 100% marži obchodníka, který
už vás ani neobsluhuje?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.2.2025 20:05 Reaguje na Lukas B.
A jaký je v tom rozdíl ...... pijete větrák ?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.2.2025 13:39 Reaguje na Lukas B.
Komax Velvary,výrobce hliníkového plechu vykupuje plechovky od nápojů.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.3.2025 11:03 Reaguje na Emil Bernardy
ano, ale za úplně jinou cenu než "masiv"
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist