https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/automobilky-dostanou-vice-casu-na-splneni-emisnich-cilu-shodly-se-staty-eu
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, shodly se státy EU

7.5.2025 20:26 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zástupci členských států EU se dnes shodli na změně emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky. Navrhované změny poskytnou automobilkám více času na splnění emisních cílů. ČTK to potvrdily diplomatické zdroje. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
 
Návrh EK se řešil na dnešním jednání takzvaného Coreperu, tedy velvyslanců zemí EU v Bruselu. O své pozici bude ve čtvrtek hlasovat ještě Evropský parlament. Pokud se postoj europarlamentu a členských států bude shodovat, musí předpis ještě formálně schválit Rada EU na některém ze svých nejbližších zasedání a norma začne platit. Jestliže se pozice EP a států EU budou lišit, bude se muset uskutečnit trialog, tedy jednání mezi všemi stranami.

Cílem návrhu je podpořit evropský automobilový průmysl, který pociťuje dopad rychlých technologických změn a rostoucí konkurence. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii.

Návrh je součástí akčního plánu Komise pro evropský automobilový průmysl, který byl oznámen 5. března 2025. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová na konci ledna a který zahrnoval otevřenou veřejnou konzultaci a diskuse s průmyslem a zúčastněnými stranami s cílem řešit nejnaléhavější výzvy, kterým toto odvětví čelí.

"Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky," uvedla unijní exekutiva na začátku dubna. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. "Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí," dodala tehdy komise.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

7.5.2025 22:55
Jenom víc času - to v tý Bruseli moc nepředvedli, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.5.2025 17:36
EU moc tlačí na elmobily, může to zlikvidovat naše automobilky. Tím, že nejsou schopny konkurovat právě v elkárách Číně. "To jsou ale ale paradoxy", říkával Lanďák.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist