https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/automobilky-pro-splneni-emisi-musi-prodej-elektromobilu-vzrust-az-o-80-procent
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky: Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

3.12.2024 12:38 (ČTK)
Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla prodat o 60 až 80 procent elektromobilů více než v současnosti. To představuje prodej zhruba 70 000 až 90 000 čistě elektrických aut ročně navíc, aby se firmy vyhnuly hrozícím sankcím. Zájem o elektrické vozy ale v současnosti spíše klesá. Za deset měsíců letošního roku se jich v Česku vyrobilo necelých 96 000 a loni za celý rok to bylo 130 000 elektromobilů. Vyplývá z údajů Sdružení automobilového průmyslu.
 
Evropským automobilkám podle ministerstva dopravy i sdružení hrozí v příštím roce za nesplnění emisních limitů u vyráběných osobních a užitkových vozů možné sankce v celkové výši až 16 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 400 miliard korun. Část z toho by měli případně zaplatit i tuzemští výrobci, jejich podíl je ale v současnosti složité určit, protože sankce se budou vztahovat vždy na celé skupiny, které většinou vyrábějí ve více zemích.

"V celé EU by pak registrace nových bateriových elektrických vozidel musely vzrůst ze současných 13,1 procenta celkových prodejů aut na 22 procent do roku 2025. To by znamenalo návrat na úroveň registrací bateriových elektrických vozidel roku 2023, tedy na úroveň 15 procent a dodatečné registrace 770 000 bateriových elektrický vozidel. To je však zcela v rozporu se současnými tržními odhady (EY Forecast), které předpovídají v roce 2025 pouze sedmnáctiprocentní rozšíření elektromobilů, tedy výrazně pod požadovanou úrovní," podotkl Petzl.

Požadavek na plnění průměrných emisí aut uváděných na trh v EU na necelých 94 gramů CO2 na kilometr znamená podle experta EY Petra Knapa výrazné zpřísnění. "Snadno se může stát, že překročení tohoto limitu nastane o 15 g či více. Pokuty navázané na překročení jsou masivní – každý gram znamená 95 eur navíc za každý zaregistrovaný vůz,“ řekl ČTK. T

"Podíl připadající na tuzemské automobilky není zřejmý, neboť se tyto pokuty budou počítat na celou skupinu a placení se dá vyhnout nákupem kreditů od značek, které přeplňují. Respektive podle prvních odhadů by to minimálně pro Toyotu neměl být problém a měla by být bez pokut,“ dodal Knap.

Česko a Itálie s podporou dalších zemí vyzvaly minulý týden Evropskou unii, aby zmírnila sankce, které se mají od příštího roku vůči automobilkám, které neprodávají dost elektromobilů, uplatňovat. Podle ministra průmyslu Lukáše Vlčka (STAN) je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není podle něj správná cesta.

Možné sankce podle Petzla představují 25 procent celkového rozpočtu evropského automobilového průmyslu na výzkum a vývoj. Toto přesměrování finančních prostředků tak oddaluje investice do nových technologií a modernizace výrobních zařízení, což v konečném důsledku zpomaluje proces dekarbonizace silniční dopravy, dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

3.12.2024 14:46
Akcionáři automobilek ve finále žádné pokuty platit nebudou, proč by to dělali, budou se raději mnoho let soudit než se to gryndýlové šílenství sesype. Přežijí jen ty automobilky, které začnou vyrábět to, co lidé budou ochotni kupovat - ten zbytek krachne. Některé menežmenty už to začínají chápat a berou zpátečku.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.12.2024 08:30 Reaguje na pepa knotek
v Bruselu demokracie opravdu není...oni si vážně myslí, že všichni budou skákat, jak ty svoje blbosti budou uveřejňovat?
Nejvtipnější na tom je, že automobilky mají platit pokuty, když nesplní prodeje elektra. To je komunismus jak vyšitý.
Odpovědět
Pe

Petr

4.12.2024 09:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Soukromý prodej výrobků za účelem zisku přece není komunismus.
A sankce jsou za překročení emisních cílů, ne za prodej elektromobilů. Jak to výrobce udělá je jeho věc.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.12.2024 13:32 Reaguje na Petr
komunismus je nutit lidem něco co nechtějí a trestat za to výrobce.
Ostatně výroba elektroauta žádná ekologie není...je to větší zátěž CO2, než kdyby vyráběli spalovák.

Obecně platí to, že nejvíce ekologické auto je to, které se nikdy nevyrobí.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

5.12.2024 15:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A tyhle blbiny budete pořád opakovat a statistiky vědecké podklady vám to budou pořád vyvracet až do té doby, než všichni spokojeně umřeme. :-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.12.2024 15:51
Jednodušší a přínosnější pro ekonomiku, je lepší ty nesmyslné normy zrušit -
bohatě stačí to EURO 6 a zaměřit se raději na leteckou dopravu !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.12.2024 08:27 Reaguje na smějící se bestie
už je v senátu....ale spolu s tím je i to, že emisní povolenky budou hradit i domácnosti a že paliva jako benzín a nafta zdraží o dvě koruny. To ten " nutelák" nám jaksi zapomněl sdělit při své sebechvále...jen se to spustí 2026
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.12.2024 09:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Všímáte, jak vše špatné odkládá na rok 2026, když mu končí
volební období na konci roku 2025? Je to křivák, který nové
vládě chystá samé problémy, které bude muset akutně řešit.
Moudří lidé už ho prokoukli, co je zač a hlupáci si to musí
zažít, aby pochopili o co mu šlo, jde a půjde. Pokud mu ještě voliči uvěří, tak už tu ani nebude co zachraňovat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.12.2024 19:35
málo se učíme jezdit na mrtvých koních! kajme se a bičujme se!
Odpovědět
va

vaber

5.12.2024 09:04
Jaksi se zapomíná,že základ je vyrábět čistou el. energii. Pokud ji vyrábím špinavou cestou, čisté auto nepomůže.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.12.2024 12:49 Reaguje na vaber
to je ten důležitý bod a), vyrábět ee (v okamžiku poptávky, ne náhodně) tak, aby nebyla špinavější než spalování benzínu/nafta/lpg/cng ve spalovacích motorech. bod b) je zajistit nabíjející místa, buď strašně moc, nebo se strašně kapacitním připojením na ee (měď, beton, pozemky etc.) bod c) je výroba (a recyklace) vozidel. stačí si položit otázku, proč se asi baterie do (komerčně nepříliš úspěšných) evropských elektromobilů vyrábějí mimo evropu.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

5.12.2024 15:48
Milé automobilky. Asi budete muset pro to něco udělat, že?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist