Automobilky: Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent
"V celé EU by pak registrace nových bateriových elektrických vozidel musely vzrůst ze současných 13,1 procenta celkových prodejů aut na 22 procent do roku 2025. To by znamenalo návrat na úroveň registrací bateriových elektrických vozidel roku 2023, tedy na úroveň 15 procent a dodatečné registrace 770 000 bateriových elektrický vozidel. To je však zcela v rozporu se současnými tržními odhady (EY Forecast), které předpovídají v roce 2025 pouze sedmnáctiprocentní rozšíření elektromobilů, tedy výrazně pod požadovanou úrovní," podotkl Petzl.
Požadavek na plnění průměrných emisí aut uváděných na trh v EU na necelých 94 gramů CO2 na kilometr znamená podle experta EY Petra Knapa výrazné zpřísnění. "Snadno se může stát, že překročení tohoto limitu nastane o 15 g či více. Pokuty navázané na překročení jsou masivní – každý gram znamená 95 eur navíc za každý zaregistrovaný vůz,“ řekl ČTK. T
"Podíl připadající na tuzemské automobilky není zřejmý, neboť se tyto pokuty budou počítat na celou skupinu a placení se dá vyhnout nákupem kreditů od značek, které přeplňují. Respektive podle prvních odhadů by to minimálně pro Toyotu neměl být problém a měla by být bez pokut,“ dodal Knap.
Česko a Itálie s podporou dalších zemí vyzvaly minulý týden Evropskou unii, aby zmírnila sankce, které se mají od příštího roku vůči automobilkám, které neprodávají dost elektromobilů, uplatňovat. Podle ministra průmyslu Lukáše Vlčka (STAN) je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není podle něj správná cesta.
Možné sankce podle Petzla představují 25 procent celkového rozpočtu evropského automobilového průmyslu na výzkum a vývoj. Toto přesměrování finančních prostředků tak oddaluje investice do nových technologií a modernizace výrobních zařízení, což v konečném důsledku zpomaluje proces dekarbonizace silniční dopravy, dodal.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
pepa knotek
3.12.2024 14:46Jaroslav Řezáč
4.12.2024 08:30 Reaguje na pepa knotekNejvtipnější na tom je, že automobilky mají platit pokuty, když nesplní prodeje elektra. To je komunismus jak vyšitý.
Petr
4.12.2024 09:04 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA sankce jsou za překročení emisních cílů, ne za prodej elektromobilů. Jak to výrobce udělá je jeho věc.
Jaroslav Řezáč
4.12.2024 13:32 Reaguje na PetrOstatně výroba elektroauta žádná ekologie není...je to větší zátěž CO2, než kdyby vyráběli spalovák.
Obecně platí to, že nejvíce ekologické auto je to, které se nikdy nevyrobí.
Petr Hariprasad Hajič
5.12.2024 15:51 Reaguje na Jaroslav Řezáčsmějící se bestie
3.12.2024 15:51bohatě stačí to EURO 6 a zaměřit se raději na leteckou dopravu !
Jaroslav Řezáč
4.12.2024 08:27 Reaguje na smějící se bestieBřetislav Machaček
6.12.2024 09:09 Reaguje na Jaroslav Řezáčvolební období na konci roku 2025? Je to křivák, který nové
vládě chystá samé problémy, které bude muset akutně řešit.
Moudří lidé už ho prokoukli, co je zač a hlupáci si to musí
zažít, aby pochopili o co mu šlo, jde a půjde. Pokud mu ještě voliči uvěří, tak už tu ani nebude co zachraňovat.