Billboardy od silnic zmizí do pěti let, rozhodli poslanci. Ne však všechny
Novelu zákona, která zákaz reklamních zařízení v ochranných pásmech silnic obsahuje, připravil ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Výjimku ze zákazu budou mít provozovny, které se v obcích nacházejí do 50 metrů od reklamního zařízení a mimo obce ve vzdálenosti do 200 metrů od reklamního zařízení.
Stávající reklamní poutače, jejichž provozovatelé mají platné smlouvy, musejí být odstraněny do pěti let od chvíle, kdy začne zákon platit. Stane se tak i v případě, že mají smlouvy uzavřeny na dobu neurčitou. Znění odsouhlasené sněmovnou ještě projedná Senát.
O zákazu billboardů podél silnic se ve sněmovně vedla celkem vášnivá debata. Nezařazený poslanec Martin Doktor tvrdil, že zákazem billboardů u silnic dojde k vychýlení reklamního trhu a porušení pravidel hry, z čehož budou mít prospěch firmy, které billboardy u dálnic nemají.
Na jeho slova reagoval Josef Novotný starší z Věcí veřejných, podle něhož jsou podobná slova scestná. Podle něho naopak malé firmy dlouhé roky upozorňovaly, že billboardy u dálnic mít nemohou, protože existuje „korupční smlouva jedné firmy s ministerstvem dopravy, která na tom vydělala stovky milionů korun neoprávněně“. Josef Novotný st. je dlouholetý kritik billboardů u silnic a ve sněmovně uvedl, že navržená novela je z hlediska regulace billboardů ještě velmi mírná. Připomněl i smrt poslankyně za sociální demokracii Marie Noveské, která se při srážce s billboardem zabila v roce 1998.
V diskusi zaznělo ještě několik obvinění z lobbismu ve prospěch různých reklamních skupin. Kvůli tomu dokonce poslanec ČSSD Josef Smýkal navrhl úplně zrušit změny zákona, které by se týkaly billboardů. "Domnívám se, že v této chvíli jde jenom o to, jestli billboardové plochy bude mít více firem, nebo se to zúží jenom na jednu, která má lépe postavené smlouvy," přidal jeho kolega Jaroslav Foldyna, jenž ale vzápětí dodal, že podpoří vládní verzi právě kvůli tomu, aby se s billboardy u silnic pohnulo.
Obvinění z lobbismu se týkalo i pozměňovacích návrhů hospodářského výboru sněmovny, který navrhl, aby se zákaz reklamních zařízení týkal jen dálnic a silnic I. třídy. Zdůvodňoval to tím, že se po nich jezdí nejrychleji, a proto je podél nich rozptylování řidičů reklamními poutači nejnebezpečnější. Výbor chtěl navíc povolit reklamu na části navigačních a informačních tabulí.
Našlo se ale i pár poslanců, kteří konstatovali, že billboardy kolem silnic nevypadají dobře, a své kolegy úpěnlivě prosili, ať už je konečně zakážou. "Uvědomme si, že jakákoliv reklama u dálnic je hnusná, zavrženíhodná, mnohdy životu nebezpečná, a že do tak krásné země, jakou my máme, rozhodně nepatří," řekl třeba Rom Kostřica (TOP09). A jeho stranický kolega Miroslav Kalousek přidal: "Když jedete přes Vysočinu, kde krajina je naprosto nádherná, a na každých 50 metrech máte jeden odporný hyzdící plakát, tak je to skoro ostuda. Prostě to odstraňme, ta krajina, ta země si zaslouží, abychom ji nehyzdili!"
Poslance se snažil přesvědčit i ministr dopravy Pavel Dobeš. "Jsme jednou z posledních zemí, kde je umožněno, aby kolem dálničních a rychlostních komunikací bylo tolik reklamních ploch. Prosím, abychom se v této věci vydali lepším směrem, aby nám to umožnilo tyto plochy odstranit." Poslanci ho nakonec poslechli a odmítli všechny pozměňovací návrhy týkající se billboardů. Příslušné pasáže schválili ve znění, v jakém je připravilo ministerstvo dopravy.
Novela rovněž nově umožňuje vládě snížit mýtné kamionům, které často využívají dálnice nebo rychlostní silnice. Nově může kabinet přiznat až třinácti procentní slevu na mýtném pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda.
reklama