Zákaz billboardů u dálnic – pomohl by bezpečnosti i krajinnému rázu
Reklamních poutačů je podél dálnic a rychlostních komunikací okolo 2200. Nezisková organizace Acta non verba a server Nechcemebillboardy.cz, které lobbují za zákaz billboardů podél silnic, uvádějí odhad, že ročně mají billboardy na svědomí kolem deseti lidských životů. „Řidiče, který jede v závěsu za jiným autem, upoutá podle nedávného výzkumu ČVUT billboard zhruba na 0,4 sekundy. Při devadesátikilometrové rychlosti za tu dobu ujede 10 metrů. Z nejnovějších statistik nehodovosti přitom vyplývá, že nepozornost řidičů má u nás na svědomí více než 20 % všech nehod. Jedná se tak o vůbec nejčastější příčinu dopravních nehod v Česku,“ stojí v jejich tiskové zprávě.
Argument dopravní bezpečnosti však není jediný. Dálnice bez obřích a osvětlených reklamních ploch by udělaly radost i ochráncům přírody. „Billboardy vcelku výrazně ovlivňují krajinný ráz. Je to něco, co do volné krajiny nepatří a pohledově ruší. Ty osvětlené navíc představují i úplně zbytečné světelné znečištění,“ říká k tématu Karolína Šůlová z Agentury ochrany přírody a krajiny.
Podobný názor jako státní agentura mají i ekologické organizace. Martin Hyťha z Dětí Země říká, že zákaz billboardů podél silnic by prospěl krajinnému rázu. „Obzvlášť ty největší billboardy narušují krajinu dost významným způsobem. V mnoha zemích západní Evropy jsou billboardy kolem dálnic nebo rychlostních silnic již zakázané a zrušené,“ říká dále Hyťha. A dodává, že o zrušení billboardů se diskutuje již mnoho let a k současnému pokusu ministerstva dopravy je spíš skeptický.
Podle Miroslava Kutala z Hnutí Duha Olomouc bude mít případný zákaz billboardů dopad hlavně nepřímý. „Některé billboardy jsou v noci osvětlené, takže plýtvají kvantem elektřiny. Nápadné billboardy také poškozují krajinný ráz,“ říká Kutal. Krajina je podle něho již poškozena samotnou dálnicí, ale billboard je další posun k horšímu. „Zákaz billboardů bude výborný, i když tam dálnice zůstane,“ hodnotí záměr ministerstva Miroslav Kutal. Ale dodává, že je nutné nastavit pravidla tak, aby se reklamy jen nepřesunuly na silnice nižších tříd, kde by dopad na ráz krajiny mohl být výraznější.
V komentářích ekologů a aktivistů se objevuje tajemné sousloví „krajinný ráz“. Co to krajinný ráz je? Zákon o ochraně přírody a krajiny jej definuje jako přírodní, kulturní a historickou charakteristiku určitého místa či oblasti. „Krajinný ráz je chráněn před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu. Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině,“ říká paragraf zákona.
V odpovědích se také objevila výtka, že osvětlené billboardy zvyšují světelné znečištění. Světelný smog, jak se toto znečištění také nazývá, může vadit zvěři, ale i lidem. Například při pozorování hvězd. Podle Jana Píšala z Hvězdárny a planetária Brno lze říci, že z hlediska astronomie jakýkoliv úbytek světelných zdrojů přispívá k zlepšení pozorovacích podmínek. „Na druhou stranu je však potřeba zdůraznit, že ony billboardy podél dálnic jsou spíše příslovečnou kapkou v moři. Zlepšení by zaznamenal pouze pozorovatel, který by sledoval oblohu v blízkosti billboardu, řekněme v okruhu několika stovek metrů.“ Podle soudu Jana Píšala by ale úbytek světelného znečištění v případě zákazu těchto billboardů byl zanedbatelný. „V okolí cest se vyskytuje obrovské množství dalších světelných zdrojů, jako jsou např. benzínové stanice apod. Navíc jsou podstatným zdrojem světla i halogenové reflektory samotných aut. Troufám si tedy říci, že z pohledu astronomů se situace nijak nezmění, ať již billboardy na svých místech zůstanou či ne,“ uzavírá Píšala.
Server Nechcemebillboardy připravil „Zmizík na billboardy“, což je webová aplikace, která jedním kliknutím zobrazí, jak by vypadal vybraný kus dálnice, kdyby z něho byly odstraněny reklamní plochy. Na webu také zobrazují, jak vypadá světelný smog produkovaný reklamními plochami.
Ministerstvo dopravy hodnotí situaci s reklamními zařízeními jako neúnosnou. Připravilo proto novelu zákona o pozemních komunikacích, která má přinést úplný zákaz umisťování reklamních zařízení podél komunikací mimo zastavěné území obcí. V současné době je tato zásadní novela projednávána na půdě Poslanecké sněmovny. Pokud novela daného zákona projde beze změn, pak by během pěti let od přijetí novely měla být většina reklamních zařízení podél silnic odstraněna. Server Nechcemebillboardy vyzývá veřejnost, aby lidé napsali poslancům, že lhůta pěti let na odstranění billboardů je zbytečně dlouhá. Podle Štěpána Fialy by lidé měli po svých zastupitelích chtít, aby byla lhůta jen dvouletá.
reklama