https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/bloomberg-oteplovani-ohrozuje-vyrobce-parfemu-nici-kvetiny-pro-oblibene-vune
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Oteplování ohrožuje výrobce parfémů - ničí květiny pro oblíbené vůně

6.11.2022 02:04 | PAŘÍŽ (ČTK)
Sucho, střídání ročních období a častější extrémy počasí - mrazy, deště, krupobití a vysoké teploty - mění výnosy, kvalitu přísad a dokonce i množství vůně, kterou různé rostliny vydávají.
Sucho, střídání ročních období a častější extrémy počasí - mrazy, deště, krupobití a vysoké teploty - mění výnosy, kvalitu přísad a dokonce i množství vůně, kterou různé rostliny vydávají.
V době sklizně město Grasse zaplní vůně růží, tuberózy a jasmínu. Město na svazích francouzské Riviéry je často považováno za hlavní město moderního parfumérství, je zdrojem květin pro značky jako Chanel a Dior. Kvalita květin z Grasse, zejména jasmínu, který se prodává za cenu vyšší než zlato, činí tento region důležitým pro řadu špičkových parfémů. Letos se však Grasse potýká s problémy. Stejně jako většinu západní Evropy ho zasáhlo extrémní sucho, které zničilo úroku květin, píše agentura Bloomberg.
 

Pěstitelka tuberózy, růží a jasmínu pro společnost Dior Carole Biancalanaová říká, že její úroda tuberózy je o 40 procent nižší než loni. Starosta města Grasse Jérôme Viaud dodává, že úroda květin v celém regionu klesla až o polovinu.

Podle Viauda bylo období sucha velmi dlouhé. V létě musel zavést ve městě omezení vody, které se dotklo i zemědělců, kteří nemohli tolik zalévat. Požádal francouzskou vládu o vyhlášení přírodní katastrofy, což by přineslo zemědělcům nárok na odškodnění. Vláda to ale zatím neučinila.

Město Grasse v tom není samo. Změna klimatu ohrožuje budoucnost parfémů v podobě, v jaké je známé. V době, kdy se v tomto mnohamiliardovém odvětví mluví o možných syntetických alternativách, které je snazší obstarat, kontrolovat a patentovat, nejsou dopady globálního oteplování pro budoucnost přírodních vůní nijak přesvědčivé. Sucho, střídání ročních období a častější extrémy počasí - mrazy, deště, krupobití a vysoké teploty - mění výnosy, kvalitu přísad a dokonce i množství vůně, kterou různé rostliny vydávají. Vzhledem k tomu, že tyto vlivy budou pokračovat, bude možná nutné přehodnotit vše, co se týká způsobu produkce některých vůní.

Pro firmy jako Chanel a Dior je konzistence nezbytná. Jejich parfuméři, jedni z nejvyspělejších "nosů" na světě, si dávají záležet na původu ingrediencí. Uživatelky parfému Chanel No. 5 mohou mít pocit, že voní stejně jako Marilyn Monroeová, která kdysi prohlásila, že si do postele obléká pouze No. 5. Nejznámější vůně Chanelu se vyrábí z jasmínu z Grasse již od roku 1921, kdy se Coco Chanelová poprvé rozhodla uvést vůni na trh. Nebo se to tak alespoň traduje. U Diora používají jasním z Grasse pro parfémy J’adore L’Or a Jasmin des Anges.

Grasse má dobré předpoklady pro pěstování výjimečných květin díky kvalitní půdě a příjemnému mikroklimatu. Nachází se v kopcovité oblasti, ve správné vzdálenosti od Středozemního moře. Počasí, půda, nadmořská výška, to vše má vliv na kvalitu rostlin, dodává autorka knihy o historii vůní Elise Vernonová Pearlstineová.

Náhlé dramatické výkyvy počasí nyní nutí pěstitele k rychlému přizpůsobení. Biancalanaová na své farmě v Grasse kvůli nedostatku vody v posledních letech začala používat kapkovou závlahu. Používá také nové dravé brouky pro boj s měnícím se ekosystémem škůdců. Je však obtížné udržet krok se stále nepředvídatelnějšími ročními obdobími. "Změny se v posledních letech zrychlily, období mrazů přicházejí později a mnohem častěji na jaře," dodává.

Ve švýcarské firmě Givaudan, jednom z největších parfumérských domů na světě, mají obavy o pačuli, rostlinu z čeledi hluchavkovitých. Asi 80 procent této rostliny pochází z tropického ostrova Sulawesi v Indonésii. Ten se však v posledních letech potýká s náhlými a sporadickými extrémy suchého a vlhkého počasí. V důsledku toho se podle firmy v letech 2020 a 2021 snížila míra přežití rostlin i výtěžnost destilace.

Jsou zde i signály, že globální oteplování může mít dopad na kvalitu. Alon Cna’ani z Kodaňské univerzity říká, že existují pádné důkazy o tom, že měnící se klima a zvyšující se teplota ovlivní aromatické vlastnosti rostlin. Zjistil, že při vyšších teplotách se mění genetická výbava květin, a produkce aromatických sloučenin, které rozeznáváme jako ovocné nebo květinové, se snižuje. Podobně v Itálii vědci zjistili jasnou souvislost mezi poklesem produkce vůně bergamotu a extrémními podmínkami, jako jsou vlny veder a sucha. Více než 95 procent celosvětové produkce bergamotové silice lisované za studena pochází z Kalábrie v jižní Itálii, kde se klima postupně otepluje a jsou zde stále větší sucha.

Od konce 19. století se parfumérský průmysl snaží napodobovat nebo vyrábět nové vůně v laboratořích. Tento trend by mohly klimatické změny ještě urychlit. Protože podmínky na polích jsou stále méně předvídatelné a ceny na ně reagují jo-jo efektem, mohou syntetické sloučeniny vyráběné v kontrolovaném prostředí nabídnou levnější a spolehlivější alternativu pro ty, co hledají stabilní vůni a stabilní zisk.

Syntetické látky však přinášejí vlastní ekologické problémy. Mnohé z nich jsou vedlejšími produkty produkce ropy, papíru nebo celulózy, jsou toxické, znečišťující životní prostředí a je obtížné je bezpečně zlikvidovat. V oblasti "zelené chemie" se však objevují inovace, které tyto problémy řeší.

Velcí producenti vůní se také snaží využít biotechnologii k vyšlechtění odrůd rostlin odolnějších vůči změnám klimatu. Firmy Givaudan a Firmenich experimentují s vertikálními farmami, kde řízené umělé prostředí může pomoci udržet určité odrůdy nebo vypěstovat nové. Vertikální farma Jungle loni představila novou složku vyvinutou z květů konvalinek a další desítky možných složek parfémů má ve vývoji.

Tradicionalisté jsou ale skeptičtí. Vernonová Pearlstineová říká, že laboratorní experimenty se niky nevyrovnají světu přírody. "Květiny jsou mistry ve výrobě parfémů - jasmín nebo růže mají prostě tu malou chemickou továrnu, která je přesně namíchá," říká. "Lidé to nedokážou, náhrada rostlin nebude vonět stejně," dodává.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

6.11.2022 08:19
mohli by mezi sebou sebou soutěžit kdo zničí více květin ,výrobci vůní nebo sucho
Odpovědět
Pe

Petr

6.11.2022 16:19
"Sucho, střídání ročních období a častější extrémy počasí - mrazy, deště, krupobití a vysoké teploty...
Vzhledem k tomu, že tyto vlivy budou pokračovat..."

Příroda se nám usilovně snaží naznačit, že už nás má dost a zkouší na nás všechno, co jen se dá.
A člověk? Ten nic, ten zarputile trvá na svých zvycích a honbou za ziskem a nehodlá na tom měnit ani ň. A to ani když vidí, že už tak dál pokračovat nejde. Nechápu to. Co lidem brání tohle vidět? Uznat, že je čas na změnu a něco začít dělat? Cokoliv, hlavně něco.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.11.2022 18:30 Reaguje na Petr
Příroda není žádný bůh. Obětiny ani ty lidské na ní neplatí. Je třeba skutečně jednat, ale s rozumem v hrsti, ne cokoli a ne jen něco.
Jako úplný základ je dostatek levné energie, která není občasná.
Odpovědět
Pe

Petr

6.11.2022 18:51 Reaguje na Slavomil Vinkler
Cokoliv je lepší než nic. Jediné, co lidé dělají, že si stěžují a nadávají.
Odpovědět
KN

Kristýna Novotná

7.2.2024 05:56
Ono by podle mě úplně bohatě stačilo, kdyby těch výrobců parfémů bylo mnohem míň :-) . A ty předražené parfémy by za mě teda nemusely být vůbec. Já si taky kupuju jen obyčejný parfém z https://www.esensino.cz/damske-parfemy/ a voní krásně a vydrží mi vonět dlouho, tak proč zbytečně utrácet za drahý jen kvůli značce :-) .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist