https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/brabec-cr-se-nebrani-elektromobilum-nechce-ale-jen-hazet-cisly
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Brabec: ČR se nebrání elektromobilům, nechce ale jen házet čísly

10.10.2018 01:59 | LUCEMBURK (ČTK)
Česká republika se nebrání nástupu elektromobilů, zdůraznil včera v Lucemburku ministr životního prostředí Richard Brabec. Ilustrační foto.
Česká republika se nebrání nástupu elektromobilů, zdůraznil včera v Lucemburku ministr životního prostředí Richard Brabec. Ilustrační foto.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česká republika se nebrání nástupu elektromobilů, zdůraznil včera v Lucemburku ministr životního prostředí Richard Brabec. Státy EU včera vyjednávaly o svém postoji k návrhu Evropské komise (EK), který předpokládá k roku 2030 u nových aut snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) o 30 procent proti stavu v roce 2021. Některé země prosazují výrazně vyšší procento, podle Brabcova názoru ale Česká republika nechce v této oblasti jen "házet" efektními čísly.
 

Česko patří s Německem a státy ze střední Evropy do skupiny zemí, které tuto hodnotu podporují. Jiné země ale, ve shodě se stanoviskem Evropského parlamentu z minulého týdne, prosazují snížení o 40 procent či dokonce ještě více.

"My nejsme příznivci házení takových těch čísel, což se stalo v europarlamentu. Někdo řekne 30 (procent) a někdo - a řekl bych i bez znalosti kontextu - řekne: A proč ne 40? A proč ne 50?," podotkl ministr.

Právě podobné předhánění v "ambicióznosti klimatických cílů" totiž podle jeho názoru v minulosti vedlo k aféře dieselgate, kdy automobilky jako Volkswagen upravovaly testovací programy svých vozů, aby se výsledky měření emisí vešly do požadovaných norem.

"Hon na CO2 za každou cenu může mít nějaký efekt někde jinde. My se snažíme to řešit v balíčku," upozornil český ministr. Od vlády má mandát prosazovat snížení o 30 procent. Původní návrh Evropské komise s touto hodnotou prosazuje i Německo, tedy významná země, kde automobilový průmysl hraje klíčovou roli.

Brabec ale zároveň upozornil, že v nynějším vyjednávání o kompromisní podobě chystaných pravidel, které teď řídí rakouské předsednictví EU, jde o víc než jen o jednu procentní hodnotu.

Součástí návrhu jsou také různé pobídky pro výrobce, aby na trh dodávali právě více nízkoemisních a čistých automobilů, tedy i elektromobilů. Komise například navrhovala, že pokud podíl podobných vozů ve flotile výrobce přesáhne určitou hranici, mohla by firma mít méně přísné cíle pro emise CO2. Celkový celoevropský cíl, o jehož výši se nyní hraje, bude totiž v praxi "rozepsán" do konkrétních cílů pro jednotlivé výrobce.

Rakouské předsednictví se včera snažilo dosáhnout v ideálním případě shody všech členských zemí nad nějakou kompromisní podobou návrhu. Sama Vídeň přišla se "střední cestou", tedy s hodnotou 35 procent. Pokud se konsenzus nepodaří najít, jsou Rakušané připraveni nechat o věci hlasovat. Rozhodovalo by se takzvanou kvalifikovanou většinou a tábor států, které prosazují třicetiprocentní snížení je podle všeho příliš malý na to, aby mohl přijetí návrhu zablokovat.

Podle Brabce se tak Česko bude snažit, aby v případě schválení vyššího než třicetiprocentního snižování návrh obsahoval změny, které by pozici České republiky zlepšovaly.

"Uděláme vše, abychom vybojovali co nejlepší pozici pro čistou Českou republiku," prohlásil ministr. Připomněl, že z pohledu ochrany českého ovzduší je spíše než CO2 tématem snižování oxidů dusíku či polétavých pevných částic.

"Odmítám, že ten, kdo se brání každému procentu, je automaticky špindíra. Vůbec ne," prohlásil Brabec. Český pohled je podle něj logicky založen na jiném kontextu než pohled zemí, jejichž cíle jsou v tomto ohledu větší, tedy třeba pohled Lucemburska, Švédska či Finska.

Jakub Dospiva spr


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

10.10.2018 12:46
Pan Brabec zase nepřekvapil.... jde mu o oslovení voličů tím, že bude "bojovat" za "čistou ČR".. pan Brabec ještě nepochopil, že tady jde o víc než jen o ČR a zdraví jejich voličů..

Pan Brabec je jen další ministr MŽ, který nehájí ŽP, ale business.......... už několikrát jsem z jeho ust slyšel něco ve smyslu "nám nejde o to snažit se zamezit nárůstu globální teploty (snižováním vypouštění CO2), ale o to se tomuto trendu přizpůsobit"... co na to víc napsat.... prasárna nejhrubšího zrna...

Je to jenom figurka, která má u lidí v ČR vytvořit dojem, že stát chrání ŽP.. to je jeho hlavní úkol..... a hlavně se neplést do zájmů státních (povodí, LČR, atd.) nebo i jiných firem (Agrofert), které chtějí vydělat na poškozování ŽP (přehrady, nezodpovědné zemědělství, lesnictví, atd).

Je mi z něho na blití.......



Odpovědět
ig

10.10.2018 14:32 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A při tom je to tak jednoduché. Stačí přijmout zákon a produkce CO2 hned klesne o 35 % :-)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.10.2018 08:16 Reaguje na
No business se sám regulovat nebude.. business má hlavně vydělávat za KAŽDOU cenu..
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.10.2018 14:53 Reaguje na Lukáš Kašpárek
ono i třicet procent nemá nic společného s realitou. termodynamika motorů s vnitřním spalováním funguje už 130 let furt stejně, a účinnost můžeme drobně zlepšovat, ale ne revolučně zvrátit. do toho jsou požadavky na bezpečnost (=nárůst hmotnosti), a na čistotu výfukových plynů (všeliké ty skutečně škodlivé látky). v ideálním případě spalovací motor vypouští jen dvě poměrně neškodné látky, CO2 (které ne ze zcela uchopitelných a vysvětlitelných důvodů nechceme) a vodní páru, a množství vody+páry a množství ostatních sajrajtů jdou jaksi proti sobě, a že vyšší hmotnost = vyšší spotřeba tušíme již intuitivně.
stejně tak můžeme hlasovat o tom, jestli voda poteče do schodů, a diskutovat, jestli do druhého, nebo do třetího patra.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.10.2018 08:19 Reaguje na Lukas B.
no vy jste teda informovaný člověk.. "CO2 (které ne ze zcela uchopitelných a vysvětlitelných důvodů nechceme)" to je dobrá hláška :D proč Vy vlastně chodíte na ekolist?
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.10.2018 10:27 Reaguje na Lukáš Kašpárek
proč vlastně chodím na ekolist? dobrá otázka.
je-li ekolist aktivistický plátek, taková nějaká strážní věž enviromentalismu, potom tady skutečně nemám co pohledávat, neboť bych se s ním světonázorově míjel.
je-li ekolist vážně míněný pokus o zpravodajství a komentáře na téma enviro, potom mám tady své místo i já, neaktivista.

pokuste se mi, prosím, stručně a jasně vysvětlit, proč si myslíte, že je CO2 zlý.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

15.10.2018 12:46 Reaguje na Lukas B.
Máte pocit, že je svět v pořádku a tyto hloupé komentáře typu "proč si myslíte, že je CO2 zlý?" jsou na místě? Víte vůbec něco o světě, ve kterém žijete?

Myslím si, že v dnešní době může pochybovat o dopadu lidské činnosti na naši planetu už jen vážně hloupý člověk, nebo člověk, který má zájem na tom, aby vše zůstalo jak je (většinou finanční)..

CO2 není jak píšete "zlý".... CO2 se na zemi přirozeně vyskytuje. Co už ale není přirozené je jeho koncentrace, kterou člověk zásadním způsobem ovlivnil a dál ovlivňuje. Tato zvýšená koncentrace potom v atmosféře vytváří skleníkový efekt a ten pak zvyšuje globální teplotu a mění tak fungování světového klimatu a tím negativně ovlivňuje vlastně téměř vše na této planetě. Takže i Vás...

Můžete problémy způsobené člověkem popírat jak chcete a stavět se tak nad znalosti mnoha tisíců vědců i běžných lidí jako jsem já, ale realitu tím nezměníte...

Tato planeta jde kvůli člověku do pekel a je o tom víc a víc důkazů.. nejde samozřejmě zdaleka jen o zvýšenou koncentraci CO2.. stačí jen nebýt tvrdošíný konzervativec a dojde Vám to taky..

A omlouvám se, realita není jednoduchá, takže se nedá jednoduše popsat..












Odpovědět
LB

Lukas B.

15.10.2018 14:12 Reaguje na Lukáš Kašpárek
já nic nepopírám, já jsem se tázal na prameny Vašeho, jak Vy říkáte běžného člověka, přesvědčení, a dostal jsem přesně tu odpověď, kterou jsem čekal. nebylo to zas tak těžké Vás odhadnout. jste jistě hodný člověk a Vaše víra Vás šlechtí.

Vy mi, pane, připomínáte ony komické zámořské kreacionisty, kteří v diskusi o datu stvoření světa míchají náhodně vytržené verše z bible s náhodnými citacemi wikipedie.


Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

15.10.2018 21:00 Reaguje na Lukas B.
Když už jste nepřispěl světu názorem, nad kterým by mělo smysl se pozastavit a popřemýšlet, tak doufám, že se Vám aspoň ulevilo :)
Odpovědět
MM

Milan Milan

10.10.2018 20:42
Evropa zachraňuje svět??? Tak nějak v tom opět vidím jenom velký kšeft, státní pobídkový, státní dotační,ale i zákonem tlačené rozhýbání výroby elektromobilů.Přitom ekologický přínos elktromobilů je přinejmenším diskutabilní. Co nastane? Bezpochyby drancování přírodních zdrojů (např. lithia), ekologicky i ekonomicky nesmyslně nadiktovaná změna celého průmyslového odvětví způsobí zátěž výroby, udržování i provozu elmobilů, likvidace odpadu,výstavba nových a likvidace starých doplňovacích a pohonných jednotek atd.atd. To není běh na 10 let. A co např. houstnoucí letecký provoz, nesmyslné bombardování rozsáhlých území s následně měsíce hořícími ropnými poli!!!!, zamořování oceánů, kácení deštních pralesů. Takže pan odpovědný se již jistě tetelí blahem jak nějakou tu povinnost navalí na občana, něco mu zákonem přikáže, zakáže, přinutí koupit nějaký ten elektroauťák, nový kotel, zadotuje nějaký ten kýblík na vodu a pak vykáže splněno. Ale přesně takový je výsledek pro životní prostředí u nás. Nulový, ale kšefty běží, ekonomika jen poskakuje a najednou je málo revizáků nebo kominíků, zato kůrovec si lebedí. To je pane systém.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.10.2018 08:59 Reaguje na Milan Milan
Samozřejmě business se snaží vydělat za každou cenu a bude to dělat i dál (i když se změní orientace průmyslu a bude se inovovat).

Ono je totiž potřeba změnit hlavně myšlení lidí a jejich přístup a doufat, že si konečně uvědomí, že každý z nás může proti všem těchto svinstvům co píšete bojovat.. business a politika (myslím hlavně ta regionální) jde ruku v ruce a je propletená klientelismem a lobby.. a všichni v tomto svinstvu zůčatnění mají jediné dva zájmy (moc a HLAVNĚ PENÍZE). Nejde jim ani o lidi ani o životní prostředí, ve kterém tyto lidi žijí....

Hlavní boj proti svinstvům dnešního světa podle mého hlavně spočívá v tom, že se člověk bude zajímat o svět kolem sebe a na základě znalostí o něm se bude v každodenním životě rozhodovat.. hlavní je nenechat se obelhávat businessem a politiky (hlavně regionálními).. je to v zájmu nás všech!

Pokud chceme změnit svět k lepšímu, musíme s tím zažít my všichni a né jen čekat, že se změní business nebo politici..........

Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist