Češi jezdí více na kolech. Také ale za řídítky více umírají

Podle statistiky, kterou Policie ČR zveřejnila v úterý, zemřelo loni při dopravních nehodách 681 lidí. Z toho bylo 146 chodců a 64 cyklistů. Zatímco chodců zahynulo o 10 méně, cyklistů o 14 více než v roce 2011. Podle statistiky policie loni vyšetřovala 81 404 nehod. Viníky nehody byli v 2351 případě cyklisté. Podle Policie může za vyšší počet nehod „výrazný nárůst cyklistické dopravy“, zároveň ale i „nízká úroveň vnímání vlastní bezpečnosti“, zejména při používání ochranných přileb.
Podle iniciativy Auto*Mat, která se zabývá především městkou dopravou, může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura. Podle dopravních aktivistů totiž vyšší oblibu bicyklů neprovází rozvoj potřebné infrastruktury. „Lidé zkrátka nemají bezpečné trasy pro jízdu na bicyklu, a častěji tak končí pod koly aut,“ komentuje nově publikovaná čísla Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Podle něj fakt, že policie označí chodce nebo cyklistu za viníka dopravní nehody, o ničem nevypovídá. Cyklisté prý porušují dopravní předpisy právě proto, že nemají odpovídající infrastrukturu. „Lidé obecně netouží porušovat zákony, ale budou vždy pozitivně či negativně reagovat na to, jak je pro ně komunikace navržena,“ říká Filler.
Počet těžce zraněných chodců vzrostl v loňském roce o 26 lidí, tedy o zhruba čtyři procenta. Výrazně vzrostl počet smrtelných nehod zaviněných cyklisty – o devět případů. Zhoršily se následky nehod způsobených chodci, a to včetně dětí. Nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu je s třiadvaceti mrtvými sedmou nejtragičtější příčinou dopravní nehody. Počet usmrcených na následky dopravních nehod pod vlivem alkoholu klesl na polovinu. Mírně vzrostl počet nehod v obci s následky lehkého zranění.
reklama
Líbí se Vám Ekolist? Nebo jen chcete udržet možnost si na něm diskutovat?
Dále čtěte |
Online diskuse
Statistika... - 13. 1. 2013 - Rostislav AdamZa ohleduplnost považuji, když silnější nenaléhá na slabšího. To jest, chodec má ve městě vždycky přednost.(snad krom tramvaje, tady je ale pádný důvod) Cyklista má přednost před autem.Když cyklista už jede po chodníku, neměl by jet 30, ale tak 15, maximálně 20, aby se mohl ohleduplně vyhnout, nebo včas přibrzdit. Vaše přejíždění přechodů: Automobilista by měl předpokládat, že tam může být cyklista, tedy by měl jet do odbočení tak 20, naopak cyklista by měl jet maximálně těch 15.(prostě oba musí být připraveni zastavit.) Za ohleduplnost také považuji pouštění autobusů a tramvají MHD.(Oni jediní jet musí. Jednou budem třeba potřebovat, aby nás někam dopravili, tak by řidiči měli být co nejvíc v pohodě.) Za projev bezohlednosti považuji vynucování si prostoru na úkor slabších, krom výjimečných případů(sanitka, hasiči). Jakékoliv používání klaksonu, zvonku nebo sprostých slov za tímto účelem je naprosto bezohledné! Klakson a zvonek by měly být používány jen pro upozornění: "Jsem tady, prosím Tě, počítej se mnou." |