https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/cesi-jezdi-vice-na-kolech-take-ale-za-riditky-vice-umiraji?ids%5Bxeb16a0d255dd220c3423d10fe566df31%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Češi jezdí více na kolech. Také ale za řídítky více umírají

10.1.2013 01:09 | PRAHA (Ekolist.cz)
Podle Auto*Matu může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura. Někde se ale silnice bezpečnější pro cyklisty budovat daří
Podle Auto*Matu může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura. Někde se ale silnice bezpečnější pro cyklisty budovat daří
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Podle statistik dopravních nehod došlo loni k nejmenšímu počtu smrtelných nehod na českých silnicích od roku 1961. V jedné kategorii to ale neplatí, a to v cyklistice. Vzhledem k velkému nárůstu využívání kol jako dopravních prostředků, roste také počet nehod, a to i těch s nejvážnějšími následky.
 

Podle statistiky, kterou Policie ČR zveřejnila v úterý, zemřelo loni při dopravních nehodách 681 lidí. Z toho bylo 146 chodců a 64 cyklistů. Zatímco chodců zahynulo o 10 méně, cyklistů o 14 více než v roce 2011. Podle statistiky policie loni vyšetřovala 81 404 nehod. Viníky nehody byli v 2351 případě cyklisté. Podle Policie může za vyšší počet nehod „výrazný nárůst cyklistické dopravy“, zároveň ale i „nízká úroveň vnímání vlastní bezpečnosti“, zejména při používání ochranných přileb.

Podle iniciativy Auto*Mat, která se zabývá především městkou dopravou, může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura. Podle dopravních aktivistů totiž vyšší oblibu bicyklů neprovází rozvoj potřebné infrastruktury. „Lidé zkrátka nemají bezpečné trasy pro jízdu na bicyklu, a častěji tak končí pod koly aut,“ komentuje nově publikovaná čísla Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Podle něj fakt, že policie označí chodce nebo cyklistu za viníka dopravní nehody, o ničem nevypovídá. Cyklisté prý porušují dopravní předpisy právě proto, že nemají odpovídající infrastrukturu. „Lidé obecně netouží porušovat zákony, ale budou vždy pozitivně či negativně reagovat na to, jak je pro ně komunikace navržena,“ říká Filler.

Počet těžce zraněných chodců vzrostl v loňském roce o 26 lidí, tedy o zhruba čtyři procenta. Výrazně vzrostl počet smrtelných nehod zaviněných cyklisty – o devět případů. Zhoršily se následky nehod způsobených chodci, a to včetně dětí. Nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu je s třiadvaceti mrtvými sedmou nejtragičtější příčinou dopravní nehody. Počet usmrcených na následky dopravních nehod pod vlivem alkoholu klesl na polovinu. Mírně vzrostl počet nehod v obci s následky lehkého zranění.


reklama

Líbí se Vám Ekolist? Nebo jen chcete udržet možnost si na něm diskutovat?

Je jednoduché mu přispět.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Statistika... - 10. 1. 2013 - thr

Řeknu to takhle - v té popsané situaci bude mrtvý cyklista a tudíž by logicky měl myslet hlavně on, jenže opak je pravdou :-( Ono je právě velkou klikou pro cyklisty, že většina řidičů předvídá docela dobře a tak nakonec těch nehod není ještě více...

Jinak obecně - netajím se tím, že mě opravdu neskutečně znechucuje cyklisty ne nějaká jejich medializovaná akce v Praze, ale právě dění, které vidím v létě na chatě. Míra výskytu naprostých magorů mezi cyklisty je naprosto šílená, jasně že se nechovají špatně všichni a ani většina, ale o 20-30% bláznů bych klidně mluvil a to je děs. Kdyby bylo tolik bláznů mezi řidiči, tak se doprava okamžitě zhroutí, naštěstí procento "pirátů" je jen zlomkem tohoto čísla. A pozor tuto kritiku nepíšu ani tak z pohledu řidiče, skoro ještě víc konfliktů člověk zažije, když je sám na kole nebo jde na procházku pěšky - bezohlednost je běžná. Bohužel jsem také došel k pocitu, že má cyklistika nějak špatný vliv na myšlení a hodně jinak jistě normálních lidí po sednutí na kolo (a nandání oblečku) nějak záhadně zblbne :-(

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist