Česko v elektromobilitě zaostává, v podílu elektroaut je až na 25. místě v EU
V roce 2021 bylo v celé EU registrováno přes 1,75 milionu nových osobních elektrických vozidel. Meziročně se jejich počet zvýšit o dvě třetiny. Čistě bateriových vozidel loni v EU přibylo 878 000. Plug-in hybridních vozů, které kombinují elektrický motor se spalovacím, pak 867 000, což je více než vozů s naftovým motorem. Nejvyšší podíl bateriových elektrických aut na celkovém počtu registrovaných vozů nyní jezdí v Nizozemsku, kde mají téměř 20 procent. Následuje Švédsko s 19 procenty a Rakousko s téměř 14 procenty. Vyšší podíl mají proti Česku i okolní země. V Polsku činí 2,1 procenta, na Slovensku pak 1,5 procenta. Nejnižší čísla naopak vykazuje z EU Kypr s 0,8 procenta. U vozů s plug-in hybridní technologií byl nejvyšší podíl ve Švédsku se skoro 26 procenty, následovaly Dánsko a Finsko.
"Ta data nejsou zrovna nejoptimističtější. Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější," uvedl pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.
Zatímco počet čistě elektrických vozidel v zemích EU v uplynulém roce meziročně rostl, v Česku byl vývoj podle CDV opačný. Vloni v ČR bylo registrováno 2646 bateriových vozů, což bylo meziročně o 616 méně. Pokles ale podle CDV nebyl překvapivý, neboť to ovlivnilo především uvedení nové elektrické Škody Enyaq na trh v závěru roku 2020. "Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 těchto vozidel. Přestože se jednalo suverénně o nejvíce registrovaný nový osobní bateriový vůz, ani celoroční bilance nevyrovnala tu prosincovou v roce 2020,“ vysvětlil ředitel CDV Jindřich Frič.
Mírně lépe si Česko vede ve srovnání nových registrací v přepočtu na počet obyvatel za posledních pět let. Se 727 bateriovými vozy na milion obyvatel je mezi státy EU na 17. místě. Nejvyšší podíl s více než 13.000 bateriovými auty na milion obyvatel má Nizozemsko.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
Richard Vacek
3.2.2022 05:51Na tento koníček nemají čas akorát bohatí podnikatelé a tak alespoň těm bychom se mohli složit na nějakou pěknou dotaci na nákup elektromobilu.
Jaroslav Řezáč
3.2.2022 06:52 Reaguje na Richard Vaceksmějící se bestie
3.2.2022 09:26 Reaguje na Richard VacekA když se auto udržuje, vydrží. Takže není potřeba měnit auto každých 5let - to je užitná doba těch elektroplechovek. Navíc ty budou po té době na vyhození !
Pavel Hanzl
14.2.2022 13:29 Reaguje na smějící se bestieZbyněk Šeděnka
3.2.2022 08:12Já si to taky zkoušel spočítat a při mém nájezdu 15tis.km/rok je roční úspora asi 24tis.Kč. Tudíž návratnost při cenovém rozdílu je 15-20 let :/
Svatá Prostoto
3.2.2022 12:18A to za situace, kdy celá fiskální politika EU vypadá jako soutěž o to, kdo do rozpočtu zatne větší sekeru.
To by jeden ...
Radek
3.2.2022 13:54Pavel Hanzl
14.2.2022 13:32 Reaguje na RadekJak dnes na dálnici dolíváte benzín? Kolikrát vám už došel?