Českou přírodu trápí lidmi zavlečené druhy. Například konzervice ostrá
Správa Krkonošského národního parku před několika lety zahájila kampaň Není zvěř jako zvěř. Inspirací pro kampaň, ve které různé druhy odpadků dostávají rodové a druhové jméno, kterými se běžně označují zvířata nebo rostliny, byly pro tvůrce kampaně především pozoruhodné názvy fauny a flory. Odpadky v krkonošské přírodě se s určitou mírou nadsázky stávají invazivními druhy, pro které realizátoři kampaně identifikovali novou čeleď – čeleď odpadkoušovitých. Z nejčastěji se vyskytujících druhů v Krkonoších lze jmenovat zejména petlahvoně odhozence, vlhčence ubrouskového, sáčkovce šustilku nebo obalíka sušenkovitého. Dosah i dopad kampaně byl obrovský jak mezi veřejností, tak mezi odborníky.
Jeho slova potvrzuje také ředitel Správy NP Šumava Pavel Hubený. Ten upozornil na paradoxní fakt, že právě odpady hyzdící přírodu v rezervaci jsou zároveň i častým námětem stížností samotných návštěvníků: „Z našeho rozsáhlého dotazníkového šetření, které probíhalo mezi lety 2017 až 2019, jsme se dozvěděli, že jednou z věcí, která návštěvníkům NP Šumava vadí, je množství odpadků, které zůstává po návštěvnících. Je to takový paradox, že se jim nelíbí to, co dělají sami. Snad jim tato velká kampaň trochu otevře oči a pochopí, že odpadky v přírodě nemají co dělat," zdůraznil.
Podobný pohled zní také z Národního parku Podyjí. Jeho ředitel Tomáš Rothröckl se podivuje nad tím, jaké odpady jsou lidé schopni v panenské přírodě zanechat. „Už nyní bychom z odpadků v národním parku dokázali vyčíst spoustu věcí. Podle odhozených nedopalků kolem oblíbených míst například, jak populární je v Česku stále kouření. Podle pet lahví a plechovek, které nápoje jsou zrovna v kurzu. Měli bychom ale například i co říct i k tomu, které televizory už české domácnosti nechtějí. Problém je, že my chceme spíše zkoumat a zachovávat přírodu Podyjí. A věříme, že i většina našich návštěvníků.“
Ředitel Správy Národního parku České Švýcarsko Pavel Benda pak v tomto ohledu vzývá zodpovědnost každého návštěvníka, který může ke zlepšování vzhledu národních parků také sám přispět. „Vzhled naší přírody je doslova v rukou každého z nás, včetně návštěvníků. Viditelnou komunikací tématu všudypřítomných odpadků chceme návštěvníky povzbudit k tomu, aby své odpadky z přírody odnášeli zpět a případně je sebrali i po druhých,“ vysvětlil.
Proto se všechny národní parky domluvily a ve spolupráci s MŽP na rok 2021 připravily pokračování této kampaně, tentokrát už ale s přesahem na území celé republiky. Základ kampaně bude ležet v komunikaci na sociálních sítích, a to i díky možnosti komunikovat spontánní edukační a informační obsah zábavnou formou. Dalšími dílky informační kampaně budou kontaktní akce v krajských městech i ve spádové oblasti českých národních parků, mediální PR a online reklama.
"V covidových měsících zvláště, ale i obecně v posledních letech se tlak na českou přírodu stále zvyšuje. A my stojíme před zcela novou výzvou – na jedné straně přispět k vytvoření cenného pouta návštěvníků ke krajině, k bohatství české přírody, ale na druhé strany ji uchránit před takovým chováním lidí, které má pro ni destruktivní následky," říká ministr životního prostředí Richard Brabec. "Začali jsme proto jednat. Snažíme se rozprostřít turistický zájem na širší území a upozorňovat na třeba méně známá, ale neméně krásná místa na výlety. V lokalitách, kde míra únosnosti už přetekla, stavíme zábrany před neukázněnými turisty. Legislativně posilujeme pravomoci stráže přírody a připravujeme novelu zákona, která by měla v budoucnu přestupky vůči ochraně přírody citelněji postihovat. Ale především a hlavně chceme s návštěvníky našich přírodních krás mluvit a vysvětlovat pravidla chování, a to hned. Přicházíme proto s informační kampaní, která startuje v létě a obsáhne nejen území našich krásných národních parků, ale celé ČR.“
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Jaroslav Řezáč
8.7.2021 11:36vaber
8.7.2021 16:16 Reaguje na Jaroslav Řezáčlidi mají co si zaslouží