https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/cestujici-v-usteckem-kraji-se-svezli-tichymi-bateriovymi-vlaky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Cestující v Ústeckém kraji se svezli tichými bateriovými vlaky

21.11.2025 10:48 | ÚSTÍ NAD LABEM (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Bateriovými vlaky se minulý týden mohli mimořádně svézt cestující v Ústeckém kraji. Vypraveny byly k desátému výročí založení integrovaného dopravního systému Doprava Ústeckého kraje. Kraj má přislíbenou evropskou dotaci na pořízení bateriových vlaků. Nasazeny budou trvale nejpozději v roce 2031. Krajský radní Tomáš Rieger (ODS) si od nich slibuje lepší komfort pro cestující a ekologičtější dopravu.
 
Zdarma bylo k dispozici pět jízd. Někteří lidé o nasazení zvláštních vlaků věděli, jiní byli překvapeni, vyplývá ze zjištění ČTK na nádraží v Ústí nad Labem. Oceňovali pohodlí ve vozech i tichý provoz. Oslovení cestující se shodli, že komfort je dostatečný už teď na hlavních tratích, nejvíc by se jim líbilo, kdyby vlaky jezdily na čas.

Na modernizaci železniční dopravy kraj získal dvě miliardy korun z evropského Modernizačního fondu. S jedním projektem kraj neuspěl. Dotace tvoří 70 procent celkové ceny, 30 procent zaplatí vybraný dopravce a krajská samospráva mu je vrátí v ceně za dopravu. Dopravce na trati, kde budou jezdit bateriové vlaky, vybere Ústecký kraj do konce příštího roku. Ten pak připraví soutěž na dodavatele jednotek.

Ústecký kraj chystá nasazení čtyř jednotek na Švestkové dráze mezi Mostem a Litoměřicemi a 12 jednotek na linkách, které protínají České středohoří a křižují Lounsko, Litoměřicko a Děčínsko, od roku 2031. Tyto bateriové vozy mají ročně přinést úsporu spotřebované energie přibližně o 50 milionů kilowatthodin a snížení emisí asi o 15 milionů kilogramů CO2 proti současným jednotkám. Některé linky, na nichž budou nasazeny bateriové vlaky, zasahují do Středočeského a Libereckého kraje.

Bateriové vlaky jezdí už v Moravskoslezském kraji. "Ve srovnání s dieselovými vozidly jsou tišší a mají lepší dynamické vlastnosti, což znamená, že jízdní doba může být kratší," řekl ČTK Pavel Homolka ze společnosti Škoda Transportation, která vlaky vyrábí. Vlaky se dobíjí při jízdě na elektrizovaných tratích. "Díky nim tak lze nabídnout nová přímá spojení tam, kde je dnes neelektrizovaná trať a cestující musí přestupovat," uvedl. Úprava infrastruktury není podle Homolky kvůli bateriovým vlakům nutná, v některých konečných zastávkách je vhodné postavit dobíjecí stanici.

Osm krajů a Praha si na výměnu osobních dieselových či zastaralých elektrických vlaků rozdělí 15 miliard korun z Modernizačního fondu, který využívá výnosy z emisních povolenek. Úspěšní žadatelé o dotaci uzavřou do konce roku 2026 smlouvy s dopravci, kteří se zavážou pořídit a provozovat nové vlaky. Za dotaci pořídí vozy s moderním elektrickým pohonem napájeným z trakčního vedení, s elektrickým pohonem a bateriemi nebo s elektrickým vodíkovým pohonem.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

22.11.2025 08:06
Nemít dotace z EU, tak si ani zádel nevytřeme. Když se správně použijí, je to pro nás výrazné plus. A kolik se rozkrade nebo použije na nesmyslné rozhledny? To asi neví nikdo, ale odhaduji to na desetinu? dvacetinu? pětinu? Místní mudrlanti to ví určitě přesně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.11.2025 09:59
Nemít dotace z EU, tak bychom neměli nesmysl, který vyprodukuje víc CO2 než lokomotiva s dieselovým motorem, akorát komíny elektráren.
Odpovědět
sv

s v

22.11.2025 16:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak, to musíš vysvětlit anonistkými zastupitelům z moravskoslezského kraje, lžirgile, kteří bateriové vlaky nakoupili první. Pak můžeš pokračovat u anonistů v ústí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.11.2025 16:40 Reaguje na s v
Ono to je tím, že na dieselové soupravy EU dotaci nedává
a elektrifikace vedlejších tratí se taky nekoná. Tak se
zvolila dotovaná varianta bateriových vlaků místo nových
dieselových souprav bez dotací a navíc do budoucna ještě
zatížená povolenkami za spalování nafty. Je to jediné
možné řešení vynucené Gryndýlem a EU, když nemá stát
peníze na elektrifikaci tak vytížené tratě mezi Ostravou
a Frenštátem pod Radhoštěm. Tak by tam nemusely jezdit baterkáče, ale klasické moderní pantografy. Vláda v demisi
létala v oblacích s plánování VRT a přitom odmítla dát
peníze na elektrifikaci tratí. Tak je tomu ideologu ve
skutečnosti!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 08:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Tohle je taky velmi dobré řešení a další důkaz, že grýndýl fakt funguje. Nebo měli snad nakoupit dýzláky s násobně dražším provozem, člověče nešťastná?
Odpovědět
sv

s v

23.11.2025 10:20 Reaguje na Břetislav Machaček
A proč se elektrifikace nekoná machačku? No protože socanští soudruzi z kraje před lety utratili desítky miliard na stavbu zbytečné železnice na letiště s mizivou vytížeností, takže ty dva spoje denně doteď vozí vzduch. Za ty samé prachy mohlo být v kraji elektrifikováno všechno včetně lokálek v Jeseníkách.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.11.2025 17:53 Reaguje na s v
Na Mošnov vlakem jezdí i zaměstnanci v průmyslové
zóně a železniční tratě VLASTNÍ STÁT a spravuje je
STÁTNÍ SŽDC a nikoliv kraj. To jen tak, aby jste
se dovzdělal ideologu!
Odpovědět
sv

s v

24.11.2025 09:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Znovu machačku, do Mošnova jezdí cca 3 spoje denně a kam? Pokud by ses chtěl dostat do Ostravy, tak stejně musíš přestupovat. Myslíš, že místní nevyužívají raději autobus, který jezdí desetkrát častěji. Troleje taky vlastní stát, machačku. Na tu zcela zbytečnou trať do mošnova tlačil kraj a financování probíhalo z projektu kraje.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.11.2025 22:11
to Břetislav Machaček 22.11.2025 16:40
A je to pěkná ukázka toho, jak Green Deal v podstatě ekologii škodí.
Odpovědět

vladimír šmídl

22.11.2025 22:21
Do wilipedie se časem dostalo i slovní spojení
Železniční spujení Praha-Mnichov, známé též jako
Donau-Moldau Bahn. Pod tímto názvem bylo též (česky) uvedeno na stránkách města Regensburg. Čas plyne a realizace se opakovaně odkládá.Nějaké miliony stály i studie proveditelnosti (SUDOP Praha).Realizován byl pouze autobus Deutsche Bundesbahn.ČR začíná překážet dopravě středem Evropy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 09:33
to Pavel Hanzl 23.11.2025 08:35
Bateriový vlak je, pochopitelně, výrazně dražší jako investice i v provozu. To pouze deformují dotace (= EU nám všem ukradne peníze a podporuje tím tento nesmysl). EU, pochopitelně, nemůže zabránit tomu, aby při našem podílu uhlí v energetickém mixu (kolem 40 %) tyto vlaky nevyprodukovaly více CO2 než vlaky na naftu (a k tomu jako "bonus" ještě další škodliviny), jenže komíny elektráren, k nimž oko ekologa nedohlédne.
Z hlediska klimatu je to jasný důkaz toho, jak Green Deal škodí. Tím, že podporuje zvyšování produkce CO2.
Odpovědět
sv

s v

23.11.2025 10:21 Reaguje na Jan Šimůnek
To ale musíš sdělit podepisovači green dealu burešovi, lžirgile.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 12:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Proč to kdákáte pořád dokola? Bateriový vlak má násobně menší spotřebu energie, bo elektromotor má třikrát větší účinnost a ještě brzdí rekuperací. A nikde není napsáno, že se má nabíjet z uhláku, normální země s uhlím už končí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 15:10
to s v 23.11.2025 10:21
Babiš podepsal daleko méně "ambiciózní" (= nesmyslné) cíle s daleko volnějšími termíny. To Fiala a spol podepsali "Fit for 55", 90% redukci emisí do roku 2036, a podobné bezcenné nesmysly.

to Pavel Hanzl 23.11.2025 12:01
Bezcenní ekolháři zamlčují, že musí proběhnout asi devět přeměn energie, než se z chemické energie v uhlí stane mechanická energie pohybu kol bateriového vlaku, zatímco v případě dieselu jsou ty přeměny jen tři. Proto je celková účinnost pohonu na baterie tak mizerná. Pochopitelně, kdyby se to platilo na úrovni tržní ceny, absolutně by se bateriový vlak neuplatnil ani jako investice, ani v provozu.
Prostě to, co prosazují ekologové a s nimi EU v rámci ekologie obecně a Green Dealu, jsou jen bezcenné nesmysly. Pouze na nich různé pochybné týpky vydělávají na úkor zbytku společnosti. A je třeba se jich zbavit, i za cenu rozchodu s Bruselem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 19:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Zkuste pochopit, že elektřinu vyrábět z uhlí je fakt cypovina. Pokud by se baterie nabíjely z fve, jezdí se nejjedodušeji a i bez paliva, tj. nejlevněji.
Odpovědět
sv

s v

24.11.2025 09:36 Reaguje na Jan Šimůnek
Bureš, lžirgile podepsal závazek na snížení emisí o 90 % do roku 2040. Nebo myslíš že bureš neumí číst, tak nevěděl co podepisuje. No to je taky možný.
Odpovědět
sv

s v

24.11.2025 09:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Pro ino fit for 55 podepsal brabec ... burešova poddržtaška
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 19:43
to Pavel Hanzl 23.11.2025 19:06
Jen ekologové jezdí přes den elektromobilem a v noci ho napájejí fotovoltaickými panely. I ty vlaky jezdí spíš přes den než v noci.
Ovšem, takovými "detaily" se správný ekolog zastrašit nedá.
Odpovědět
Pe

Peter

24.11.2025 04:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Vážení cestující, prosím vystupte si, náš vlak dál nepojede. Včera bylo zataženo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.11.2025 14:26
to Pavel Hanzl 23.11.2025 12:01
Zkuste si spočítat kolik využitelné energie z mechanického pohybu bržděného vlaku dostanete z rekuperace nazpět do elektřiny jdoucí na motor. Je to nesmysl, proto některá zařízení s rekuperací vůbec nepočítají, protože elektromotor schopný rekuperovat je složitější (a jako motor méně účinný), takže se to nevyplatí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist