Cestující v Ústeckém kraji se svezli tichými bateriovými vlaky
Na modernizaci železniční dopravy kraj získal dvě miliardy korun z evropského Modernizačního fondu. S jedním projektem kraj neuspěl. Dotace tvoří 70 procent celkové ceny, 30 procent zaplatí vybraný dopravce a krajská samospráva mu je vrátí v ceně za dopravu. Dopravce na trati, kde budou jezdit bateriové vlaky, vybere Ústecký kraj do konce příštího roku. Ten pak připraví soutěž na dodavatele jednotek.
Ústecký kraj chystá nasazení čtyř jednotek na Švestkové dráze mezi Mostem a Litoměřicemi a 12 jednotek na linkách, které protínají České středohoří a křižují Lounsko, Litoměřicko a Děčínsko, od roku 2031. Tyto bateriové vozy mají ročně přinést úsporu spotřebované energie přibližně o 50 milionů kilowatthodin a snížení emisí asi o 15 milionů kilogramů CO2 proti současným jednotkám. Některé linky, na nichž budou nasazeny bateriové vlaky, zasahují do Středočeského a Libereckého kraje.
Bateriové vlaky jezdí už v Moravskoslezském kraji. "Ve srovnání s dieselovými vozidly jsou tišší a mají lepší dynamické vlastnosti, což znamená, že jízdní doba může být kratší," řekl ČTK Pavel Homolka ze společnosti Škoda Transportation, která vlaky vyrábí. Vlaky se dobíjí při jízdě na elektrizovaných tratích. "Díky nim tak lze nabídnout nová přímá spojení tam, kde je dnes neelektrizovaná trať a cestující musí přestupovat," uvedl. Úprava infrastruktury není podle Homolky kvůli bateriovým vlakům nutná, v některých konečných zastávkách je vhodné postavit dobíjecí stanici.
Osm krajů a Praha si na výměnu osobních dieselových či zastaralých elektrických vlaků rozdělí 15 miliard korun z Modernizačního fondu, který využívá výnosy z emisních povolenek. Úspěšní žadatelé o dotaci uzavřou do konce roku 2026 smlouvy s dopravci, kteří se zavážou pořídit a provozovat nové vlaky. Za dotaci pořídí vozy s moderním elektrickým pohonem napájeným z trakčního vedení, s elektrickým pohonem a bateriemi nebo s elektrickým vodíkovým pohonem.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (20)
Pavel Hanzl
22.11.2025 08:06Jan Šimůnek
22.11.2025 09:59s v
22.11.2025 16:19 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
22.11.2025 16:40 Reaguje na s va elektrifikace vedlejších tratí se taky nekoná. Tak se
zvolila dotovaná varianta bateriových vlaků místo nových
dieselových souprav bez dotací a navíc do budoucna ještě
zatížená povolenkami za spalování nafty. Je to jediné
možné řešení vynucené Gryndýlem a EU, když nemá stát
peníze na elektrifikaci tak vytížené tratě mezi Ostravou
a Frenštátem pod Radhoštěm. Tak by tam nemusely jezdit baterkáče, ale klasické moderní pantografy. Vláda v demisi
létala v oblacích s plánování VRT a přitom odmítla dát
peníze na elektrifikaci tratí. Tak je tomu ideologu ve
skutečnosti!
Pavel Hanzl
23.11.2025 08:35 Reaguje na Břetislav Machačeks v
23.11.2025 10:20 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
23.11.2025 17:53 Reaguje na s vzóně a železniční tratě VLASTNÍ STÁT a spravuje je
STÁTNÍ SŽDC a nikoliv kraj. To jen tak, aby jste
se dovzdělal ideologu!
s v
24.11.2025 09:08 Reaguje na Břetislav MachačekJan Šimůnek
22.11.2025 22:11A je to pěkná ukázka toho, jak Green Deal v podstatě ekologii škodí.
vladimír šmídl
22.11.2025 22:21Železniční spujení Praha-Mnichov, známé též jako
Donau-Moldau Bahn. Pod tímto názvem bylo též (česky) uvedeno na stránkách města Regensburg. Čas plyne a realizace se opakovaně odkládá.Nějaké miliony stály i studie proveditelnosti (SUDOP Praha).Realizován byl pouze autobus Deutsche Bundesbahn.ČR začíná překážet dopravě středem Evropy.
Jan Šimůnek
23.11.2025 09:33Bateriový vlak je, pochopitelně, výrazně dražší jako investice i v provozu. To pouze deformují dotace (= EU nám všem ukradne peníze a podporuje tím tento nesmysl). EU, pochopitelně, nemůže zabránit tomu, aby při našem podílu uhlí v energetickém mixu (kolem 40 %) tyto vlaky nevyprodukovaly více CO2 než vlaky na naftu (a k tomu jako "bonus" ještě další škodliviny), jenže komíny elektráren, k nimž oko ekologa nedohlédne.
Z hlediska klimatu je to jasný důkaz toho, jak Green Deal škodí. Tím, že podporuje zvyšování produkce CO2.
s v
23.11.2025 10:21 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
23.11.2025 12:01 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
23.11.2025 15:10Babiš podepsal daleko méně "ambiciózní" (= nesmyslné) cíle s daleko volnějšími termíny. To Fiala a spol podepsali "Fit for 55", 90% redukci emisí do roku 2036, a podobné bezcenné nesmysly.
to Pavel Hanzl 23.11.2025 12:01
Bezcenní ekolháři zamlčují, že musí proběhnout asi devět přeměn energie, než se z chemické energie v uhlí stane mechanická energie pohybu kol bateriového vlaku, zatímco v případě dieselu jsou ty přeměny jen tři. Proto je celková účinnost pohonu na baterie tak mizerná. Pochopitelně, kdyby se to platilo na úrovni tržní ceny, absolutně by se bateriový vlak neuplatnil ani jako investice, ani v provozu.
Prostě to, co prosazují ekologové a s nimi EU v rámci ekologie obecně a Green Dealu, jsou jen bezcenné nesmysly. Pouze na nich různé pochybné týpky vydělávají na úkor zbytku společnosti. A je třeba se jich zbavit, i za cenu rozchodu s Bruselem.
Pavel Hanzl
23.11.2025 19:06 Reaguje na Jan Šimůneks v
24.11.2025 09:36 Reaguje na Jan Šimůneks v
24.11.2025 09:37 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
23.11.2025 19:43Jen ekologové jezdí přes den elektromobilem a v noci ho napájejí fotovoltaickými panely. I ty vlaky jezdí spíš přes den než v noci.
Ovšem, takovými "detaily" se správný ekolog zastrašit nedá.
Peter
24.11.2025 04:35 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
24.11.2025 14:26Zkuste si spočítat kolik využitelné energie z mechanického pohybu bržděného vlaku dostanete z rekuperace nazpět do elektřiny jdoucí na motor. Je to nesmysl, proto některá zařízení s rekuperací vůbec nepočítají, protože elektromotor schopný rekuperovat je složitější (a jako motor méně účinný), takže se to nevyplatí.

Osm krajů a Praha získají na nové vlaky 15 miliard korun z Modernizačního fondu
V Ústeckém kraji budou jezdit díky dotaci bateriové vlaky na čtyřech linkách
Jedenáct projektů na modernizaci železniční dopravy si rozdělí 15 miliard z Modernizačního fondu