ČHMÚ vyhlásil v celém Moravskoslezském kraji smogovou situaci Aktualizováno
"Alespoň na polovině stanic reprezentativních pro toto území překročil 12hodinový klouzavý průměr koncentrací suspendovaných částic PM10 informativní prahovou hodnotu (IPH) 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu 24 hodin není předpokládán jeho pokles pod IPH," uvedl ČHMÚ. Smogová situace je vyhlášena do odvolání.
V úterý večer vyhlásili meteorologové smogovou situaci na Třinecku. Následně začala platit také na Ostravsku, Karvinsku a Frýdecko-Místecku a posléze i ve zbytku kraje. Meteorologové neočekávají, že by se současný stav měl v následujících hodinách zlepšovat.
"Rozptylové podmínky budou nepříznivé. Průměrné čtyřiadvacetihodinové koncentrace prašného aerosolu se budou pohybovat nad hodnotou stanoveného imisního limitu, tedy 50 mikrogramů na metr krychlový. Smogová situace bude i nadále pokračovat," uvedli ve výhledu pro dnešní den.
Ráno se průměrné denní koncentrace polétavého prachu v ovzduší pohybovaly v rozmezí od 70 do 150 mikrogramů na metr krychlový, imisní limit tak byl překročen na všech měřicích stanicích v regionu. Odpoledne pak hodnoty dosahovaly 76 až 173 mikrogramů na metr krychlový.
Podle aktuálních dat tříhodinového průměru byla ráno nejhorší situace v kraji ve Věřňovicích na Karvinsku, kde bylo naměřeno 264,5 mikrogramu na metr krychlový, situaci tam tak meteorologové označovali za zhoršenou až špatnou, což je nejvyšší stupeň. Stejně znečištění hodnotili například v Rychvaldu, Karviné, Ostravě-Přívozu či Ostravě-Radvanicích. Odpoledne už byly hodnoty nižší. Data z tříhodinového průměru ke 14:00 ukazovala nejvyšší hodnoty v Karviné, a to 238,7 mikrogramu na metr krychlový. Údaje ze stanice ve Věřňovicích ale nebyly dostupné. Kromě Karviné byly nejvyšší hodnoty zaznamenány také v Opavě.
Lidé v regionu by se měli zdržet fyzické zátěže. Platí to zejména pro lidi s chronickými dýchacími potížemi, srdečním onemocněním, starší lidi a malé děti. Meteorologové také doporučují maximálně omezit využívání dopravních prostředků se spalovacím motorem a přednostně jezdit veřejnou dopravou. "Přispějete tak ke zlepšení momentální špatné kvality ovzduší, neboť emise ze spalovacích motorů se významně podílejí na zvýšených koncentracích suspendovaných částic PM10 a oxidu dusičitého," uvedli.
V Moravskoslezském kraji je dlouhodobě nejhorší ovzduší v zemi a jedno z nejhorších v Evropě. Smog trápí kraj hlavně na podzim a v zimě. Kvalitu ovzduší v regionu ovlivňuje několik faktorů. Kromě geografické polohy a povětrnostních podmínek hraje velkou roli hromadění zplodin z průmyslových zdrojů, lokálních topenišť, z dopravy a velkou měrou hlavně v zimních měsících přenos emisí z Polska, kde jsou rovněž zhoršené rozptylové podmínky. Vzhledem ke směru větru však meteorologové nepředpokládají, že by to aktuálně mělo mít podstatný vliv na nynější imisní situaci.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Jaroslav Řezáč
10.1.2024 15:56Milan Milan
10.1.2024 20:19Břetislav Machaček
11.1.2024 09:15a stále se tam topí vším, co hoří, včetně uhelných kalů a nekvalitního uhlí.
Smog neuznává hranici jako čáru na mapě a při inverzi se tlačí do nízko
položených míst. Navíc je kraj protkán hustou sítí komunikací včetně dálnic,
po kterých se vozí nesmysly i tam, kde smog nemají. My jsme ale odolní,
neb máme jak zpívá Nohavica "Ostragen", což je gen, který nikdo jiný, než Ostraváci nemá. Lidé z hutí a šachet v práci dýchali daleko větší sajrajt,
než je okolní vzduch a mnozí se dožili sta let na rozdíl od hýčkaných
ouřadů z klimatizovaných kanceláří. Mnoho napáchalo paradoxně "čištění"
spalin od viditelných hrubých nečistot a dokonalé spalování nahrazující
původní CO nyní CO2, protože nestoupá při bezvětří vzhůru jako CO a tlačí
se dolu i s polétavým prachem, který stoupal kdysi s CO rychle nahoru.
Je to takový přízemní skleník i s prachem a CO2 do doby, dokud nezafouká
pořádně vítr.