https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/covid-drobnym-farmarum-vyrazne-neuskodil-nasli-nove-zakazniky-i-prodejni-kanaly
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Covid drobným farmářům výrazně neuškodil, našli nové zákazníky i prodejní kanály

21.1.2023 01:21 | BRNO (ČTK)
Kráva na pastvě
Kráva na pastvě
Pandemie covidu drobným zemědělcům nijak výrazně neuškodila. Mnozí si našli nové prodejní kanály, nové zákazníky a také nabídli nové produkty. Poptávka však všeobecně klesla, vyplývá ze studie, která vznikla na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity v Brně. Výzkumníci hovořili s 86 farmáři v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, uvedla mluvčí univerzity Tereza Pospíchalová.
 

Mnozí farmáři začali prodávat pomocí internetového obchodu, prodávali také přímo ze dvora. Zatímco první vlna covidu byla výrazně těžší a poptávka klesla hodně, ve druhé vlně pandemie už zákazníci zesílili poptávku po lokálních potravinách a bio potravinách. "Situace donutila zemědělce využívat nové kanály k prodeji i propagaci. Zakládali e-shopy, využívali sociálních sítí a dalších internetových platforem. Nabízeli možnost dovážky zboží k zákazníkům nebo prodej ze dvora, tedy možnost zakoupit si produkty přímo na farmě," uvedla za výzkumný tým Veronika Svatošová. Farmáři mají v plánu tyto nové prodejní a propagační možnosti využívat i do budoucna. V několika případech uvedli, že díky pandemii měli více času, takže se mohli zaměřit na vývoj nových produktů, aby obohatili dosavadní nabídku.

Přestože obecně příjmy z prodeje spíš klesaly, zájem o některá odvětví naopak vzrostl. "Zajímavý fenomén jsme objevili u českých vinařů. Většina uvedla, že soukromníci u nich nakupovali víc vína. Tímto zvýšeným příjmem mohli částečně kompenzovat snížení příjmů z pohostinství a dodávek vína do restaurací," řekla Svatošová. Obdobný trend vnímali i výrobci piva.

Změnila se také struktura zákazníků, objevili se noví. Lidé trávili čas na chatách a chalupách, takže objednávali farmářské produkty, jako jsou sýry, máslo nebo jogurty, ve větším množství. "Zákazníci se také začali více zajímat o to, jaké potraviny kupují. Zaměřili se více na čerstvé, bio a kvalitní potraviny," popsala Svatošová.

Všichni oslovení farmáři hospodaří v tzv. multifunkčním zemědělství. Kromě vlastní zemědělské produkce provozují například restauraci, nabízejí ubytování, agroturistiku nebo poradenské služby pro farmáře. Ekonomické dopady na tuto skupinu byly v porovnání s jinými oblastmi spíše mírné. Většina farem zvládla covidovou krizi samostatně, jen část z nich využila finanční podpory. Negativní dopad měl covid spíš na doplňkové služby, jako je pohostinství nebo ubytování. Poptávka se vrátila k normálu až po odeznění pandemie.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.1.2023 09:44
Měli se zeptat v Rakousku a tam se inspirovat, pro zavádění prodeje ze dvora.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist