https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/cykliste-bojuji-za-zlepseni-podminek-na-prazskych-ulicich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Cyklisté bojují za zlepšení podmínek na pražských ulicích

22.4.2006 14:00 | PRAHA (EkoList)
V čtvrtek 20. dubna proběhla v pražských ulicích velká jarní cyklojízda organizovaná projektem Auto*Mat, která měla poukázat na často naprosto nevyhovující podmínky v pražských ulicích. Více než 350 účastníků se snažilo upozornit na hluk a znečištěné ovzduší, ale především také na nedostatek bezpečných míst pro cyklisty. Předmětem kritiky se stal mimo jiné i nedostatečný rozvoj infrastruktury pro cyklisty a chodce v centrální části města a naopak enormní investice do výstavby kapacitních komunikací.
 

cyklojízda
Sraz cyklojízdy na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze.
Foto: Jakub Kašpar

Vlastní cyklojízdě předcházel happening, v rámci kterého hlídali andělé bezpečnost cyklistů a chodců a snažili se upozorňovat na jejich snadnou zranitelnost. V ranních hodinách bylo možné vidět celkem 32 andělů na vybraných křižovatkách a komunikacích a v odpoledních hodinách se objevili na nejnebezpečnějších křižovatkách či přechodech po celém území Prahy. V podvečer se všichni andělé sešli na nám. Jiřího z Poděbrad, odkud vyjížděla plánovaná cyklojízda.

“Chceme zviditelnit co nejvíce nebezpečných křižovatek a přechodů pro chodce, které každý den přechází tisíce lidí. Chceme řidiče přivést do vizuálního kontaktu s nadpozemskou bytostí, strážným andělem chodců a cyklistů, a dát jim podnět k zamyšlení nad jejich jízdou a chováním na silnici,“ říká Štěpán Hon z projektu Auto*Mat. Jeden z andělů byl přítomen také na křižovatce nábř. Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů, která se stala osudnou pro Jana Bouchala, koordinátora Auto*Matu a předsedu občanského sdružení Oživení. 6. ledna tohoto roku jej zde srazil a smrtelně zranil automobil.

Podle mluvčí projektu by se Praha měla začít chovat k chodcům a cyklistům mnohem vstřícněji. „Jde o to, aby město konečně k cyklodopravě přistoupilo jako k plnohodnotnému způsobu dopravy pro všední den (do školy, do práce), a ne aby ji stále uklízelo do úzké přihrádky rekreace nebo sportu,“ tvrdí Kolínská. Informace z oficiálních zdrojů uvádějí, že dnes existuje v Praze 199 km cyklotras, ale v naprosté většině se jedná pouze o označení stávajících chodníků a cest. Nově byla vybudována pouze 1/6 cyklostezek. Téměř polovina tras je nevyhovujících, vedou po frekventovaných silnicích bez oddělení cyklistů nebo zcela nezajímavými směry. Síť je nespojitá a nejnebezpečnější místa (tj. křižovatky) nejsou nijak řešena.

Akci podpořil i ministr životního prostředí Libor Ambrozek a mezi účastníky se objevil i předseda Strany zelených Martin Bursík. Nejmladšímu účastníkovi jízdy byl rok a nejstaršímu 72 let.


reklama

 
Vendula Maráková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist