https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/developeri-pripravuji-u-lipna-tri-desitky-projektu-na-stavbu-rekreacnich-oblasti
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Developeři připravují u Lipna tři desítky projektů na stavbu rekreačních oblastí

14.3.2025 10:52 | HORNÍ PLANÁ (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxhere
Developeři připravují na levém břehu lipenské přehrady tři desítky projektů na výstavbu rekreačních oblastí. Apartmány a jiná ubytovací zařízení by vznikly na pozemcích na rozloze několika desítek hektarů. Nyní je v okolí lipenské přehrady na 16 000 rekreačních lůžek. Pokud by developeři skutečně všech 30 projektů uskutečnili, kapacita by se zvýšila na 25 000 lůžek.
 
Záměry kritizují některé ekologické spolky jako například Lipensko pro život, Šumava ne na prodej a Calla. Ne vždy s projekty souhlasí i samospráva. "Jako zásadní problém vidím nezvládnuté územní plánování. Dalším problémem je úplná změna krajiny a pak poškození vody v lipenské nádrži," řekl ČTK Jiří Řehounek ze Spolku Calla, který vývoj stavebních záměrů kolem lipenské přehrady dlouhodobě sleduje. Největší z nich by měl být u Horní Plané. Na ploše 27 hektarů investor plánuje 131 ubytovacích objektů s kapacitu 650 lůžek.

Kromě toho investor počítá s výstavbou přístaviště pro 100 plavidel v lokalitě Karlovy Dvory. Starosta Horní Plané Petr Šimák (Zodpovědně pro Horní Planou I) uvedl, že bez vybudování napojení na vlastní čistírnu odpadních vod a zdroje vody je celá věc nereálná. Dodal, že na výstavbě čističky i úpravny vody by se musel z velké části podílet investor, protože jde o náklady v řádu desítek až stovek milionů korun což je nad možnosti Horní Plané.

"Důležité ale je, aby plánovaná čistička zachycovala fosfor. Protože ten způsobuje v lipenské přehradě největší problémy," řekl Řehounek. Fosfor výrazně napomáhá šíření sinic, jejichž přemnožení kazí vodu v nádrži. Řehounek dodal, že existují i čističky, které fosfor nezachycují, a jsou výrazně levnější. "Takže se může stát, že čistička vznikne, ale fosfor se bude do vody dostávat dále," uvedl.

Další plánovaná rekreační oblast má vzniknout u Lipna nad Vltavou. Projekt původně nepotřeboval posudek vlivu na životní prostředí (EIA), což ale spolky napadly. Soud nakonec nařídil, že investor musí posudek EIA vypracovat.

Stovku rekreačních objektů připravuje další investor u Kovářova. "Nemám z toho radost. Dovedl bych si představit jiné využití lokality," řekl ČTK Oto Řezáč (Frymburk náš domov), starosta Frymburku, v jehož katastru Kovářov je. Obec už ale podle něj těžko rozhodnutí investora změní. "Má to historický vývoj. V roce 1992 vláda rozhodla, že levý břeh Lipna vyčlení pro rekreační účely. A žijeme v právním státě, takže to musíme respektovat. Nemáme 500 milionů korun na to, abychom je zaplatili investorovi jako kompenzaci, pokud bychom změnili územní plán," řekl Řezáč.

Dodal, že v lokalitě by přivítal výrazně méně domů, kdy by každý byl na pozemku o rozhloze 2500 až 5000 metrů čtverečních. Řehounek se domnívá, že pokud se investorům podaří rekreační objekty podél lipenské přehrady postavit, ztratí tím místo na atraktivitě. "Budou tam chtít ještě lidé jezdit na dovolené? Když v Lipně bude škaredá voda, zmizí veškerá příroda a bude to jen dům vedle domu," řekl.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

14.3.2025 12:20
Takže další lunaparky a paneláky naležato, dohledu -
chudák Šumava !
Odpovědět

Radek Čuda

14.3.2025 14:57
Tam to bude hezký!!!

Jen to bude dilema, jestli jet raději na Lipno, nebo na Dolní Moravu.

Fakt by mne ani ve snu nenapadlo, že se mi po 35 letech bude po těch PéSácích občas stýskat ... kua drát.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

14.3.2025 17:05 Reaguje na Radek Čuda
1*
Jo, to si příroda užívala.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

15.3.2025 11:14 Reaguje na Radek Čuda
No jo, to víte - komunisté přece jenom více preferovali zájmy celé společnosti před zájmem jednotlivých osob. Však to také disidenti (česky rozkolníci) horlivě kritizovali a podsouvali lidem, jak budou šťastní, když úřady nebudou smět jejich zájmy omezovat. A tak jsme si místo socialismu, preferujícího zájem společnosti, vycinkali EU, která nás v konečném důsledku postihuje a omezuje podstatně více.
Abych uvedl konkrétní příklad - když jsme v r. 1972 požádali o stavbu rod. domku zvolili jsme variantu řadové výstavby, na kterou, jako preferovanou a státem podporovanou, jsme dostali pozemek zdarma a výraznou státní podporu - na rozpočet 270 000 Kčs 75 000 státní dotace a 130 000 půjčky na 1%. Pravda, pozemek zůstal státní, ale nebyli jsme nijak omezováni, jak jej využijeme.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

15.3.2025 13:32 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Píšete hlouposti a zjevně nemáte páru o tom, jak se za komunistů přistupovalo k životnímu prostředí, kde to městské prokazatelně ničilo zdraví lidí, zejména dětí. Že jste si postavili řadovku je fajn a mám z toho radost :-), ale není to naprosto žádný důkaz o tom, jak komunisti pečovali o blaho společnosti, to opravdu NE :-D :-D :-D!
Odpovědět
va

vaber

16.3.2025 08:56 Reaguje na Jindřich Duras
Píšete hlouposti, zřejmě nemáte páru o tom jak vypadal Londýna, jeho smog ,jak vypadala zcela otrávedná Temže. Prostě kdysi byla jiná doba a jiné priority. Na Západě se začali o životní prostředí starat dříve než u nás ,protože tam bylo mnohem víc zničeno.
Když dnes se někdo v Evropě chtěl podívat na nezničenou přírodu, tak jel na Balkán ,ale se změnou režimů už to tak není.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

16.3.2025 09:52 Reaguje na vaber
Nebojte, mám páru :-). potíž je v tom, že Londýn a spol byl daleko dřív. U nás vše probíhalo už v době, kdy se VĚDĚLO, co za zdravotní důsledky pro obyvatelstvo to znečištěné prostředí má. Jenže to komančové tajili, dokola lhali, informace byly tajné a všude rudé hvězdy. Teprve po 1989 se tyhle věci skokově změnily.
Jasně, s nástupem prosperity vzrůstá tlak na životní prostředí a je třeba ho regulovat, jinak vše zničí. Ostatně, proto tady je i Ekolist, ne :-)?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.3.2025 15:22
Ochrana přírody je pro CHKO Šumava asi neznámý pojem, když umožňuje z Lipna
dělat lunapark. A pak, že je CHKO cestou jak chránit přírodu. Ano oni ji
chrání před lůzou tábořící někde v lese pod stanem, ale zbohatlíkům umožní
stavby hotelů, apartmánů, parkovišť, cest, atrakcí atd. Tremp, co po sobě
uklidí vše mimo zválené trávy je pokutován za nelegální táboření v CHKO, protože neumožnil nikomu vydělat za ubytování, stravování, parkování, za
povolenku k vjezdu, za služby spojené s rekreací a jiné placené služby.
Od toho tu to CHKO je a jeho "strážci". Podobné to je i v NP, kde jsou
zlegalizovány "obnovené" objekty zbourané vojáky až do základů a k nim
asfaltové cesty. Ochrana přírody pro vyvolené je nový trend a zbytek
má smůlu, protože někomu se to zakazovat přece musí, aby byl důvod ke
zřízení samotné ochrany přírody a krajiny.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

14.3.2025 17:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Holt jak se říká -
Za peníze v Praze/na Šumavě dům, že !
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

15.3.2025 11:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, máte pravdu. Když si před léty technaři dělali svá "mejdla" někde v lesích v bývalých vojenských prostorech, za své a nikomu nedali vydělat, vrhly se na ně úřady, že nemají na pozemky povolení a že ruší srnky. Když si tedy pronajali pozemek na kraji vesnice, vyhrožoval Paroubek starostce a majiteli pozemku, že je nechá stíhat, nebudou-li si stěžovat a žádat končení akce, protože technaři dělají hluk a znečišťují sousední les a kukuřici. Pamatujete? Pak na ně poslal těžkooděnce. Vzpomínáte na ten "Czech vztek" na Letné? Já se ho zúčastnil a s technaři jsem souhlasil. O kus dál, v Parku "Juldy Fuldy", hlučela Matějská pouť, ale ta nikomu nevadila, tam byl tvrdý kšeft. Podobně jako u Mácháče tamní rockové akce.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

15.3.2025 13:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Levý břeh Lipna je mimo gesci CHKO v této oblasti. Ta může zasahovat jen tam, kde smí, přičemž o těchto pravidlech se vedly dlouhé spory a mluvil do toho kdekdo. Tady jde hodně o obce a Kraj + nátlakové lobby "rozvojářů". Jasně, zničí, co půjde, lépe řečeno, vše, co je zničit necháme, prodají a půjdou ničit něco jiného.
Tremp, co po sobě uklidí všechno a narovná po sobě i zválenou trávu :-), to je dnes vzácný živočich. Spíše jde o to, udržet v mezích zástupy lidí, co se v přírodě neumí chovat, zahazují, ničí, nerespektují.
Jako ochranu přírody pro vyvolené bych to neviděl. Spíše ta střediska jsou z velké části pro ty, kdo jsou schopní utratit malinko víc.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist