https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/dopravci-v-cr-loni-po-vode-prevezli-978.000-tun-nakladu-mezirocne-o-petinu-min
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravci v ČR loni po vodě převezli 978 000 tun nákladu, meziročně o pětinu míň

22.5.2025 11:45 (ČTK)
Foto | Tomáš Kolařík / Wikimedia Commons
Dopravci v Česku loni po vodě přepravili 978 000 tun nákladu, o pětinu méně než v roce 2023. Množství přepraveného lodního nákladu se v Česku postupně snižuje od roku 2020. Vyplývá to z předběžných statistik ministerstva dopravy zveřejněných na webu Českého statistického úřadu. Množství nákladu přepraveného po řekách za loňský rok dosahuje zhruba 66 procent toho z roku 2019, před pandemií covidu-19. Tehdy ho dopravci převezli 1,73 milionu tun.
 
Průměrná přepravní vzdálenost loni činila 403,9 kilometru. Prodloužila se proti roku 2023, kdy dopravci náklad průměrně přepravovali na vzdálenost 382,9 kilometru. V roce 2019 to bylo 328,2 kilometru, loni tak dopravci přepravovali náklad na průměrně větší vzdálenosti než před pandemií.

Přepravní výkony dopravců, tedy součet vzdáleností, na kterou byly ve vodní dopravě přepraveny jednotlivé tuny nákladu, loni činily 395 milionů kilometrů. Meziročně klesly téměř o 16 procent, proti roku 2019 pak zhruba o třetinu.

Nejvíce nákladu loni přepravili dopravci po vodě ve třetím čtvrtletí, nejméně v prvním. Stejně tak nejvíce kilometrů dopravci s nákladem urazili ve třetím kvartálu, nejméně v prvním.

Meziroční pokles způsobila zejména nesplavnost labského úseku Mělník - Chvaletice, která trvala od konce roku 2023, uvedl už dříve předseda sekce vodní dopravy Svazu dopravy Lukáš Hradský. Splavnost Labe ovlivnily také zářijové povodně. Několik týdnů po povodních Státní plavební správa obnovila plavbu, ale s řadou omezení například v podobě nižšího ponoru nebo plavbou na vlastní nebezpečí.

Podle dřívějšího vyjádření mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského jsou plavební podmínky v Česku nestabilní a obor je dlouhodobě podinvestovaný. Podle Hradského správci vodních cest nemají dostatek techniky a prostředků na odstranění nánosů v postižených úsecích. Nevyužívá se podle něj ani technika soukromých subjektů. Čeští dopravci většinu plaveb realizují v zahraničí, kde ale čelí větší konkurenci, doplnil Bukovský.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Elias

22.5.2025 12:22
Ideální situace postavil minimálně 4 DOLy! Tedy podle místních ekonomických analfabetů. :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.5.2025 15:58 Reaguje na Petr Elias
D-O-L by stačil jeden funkční i s 2jezy pod Ústím - měl být v provozu před vstupem ČR do EU a k tomu i Vltava, možná i některé další řeky postupně trochu splavné pro dopravu některého materiálu, zboží,pro rekreační plavbu, samozřejmě pravidelně v plavební dráze čištěná - ubylo by dost nenáviděných kamionů !
Odpovědět
PE

Petr Elias

22.5.2025 18:25 Reaguje na smějící se bestie
Jak říkám. Ekonomický analfabet. :)
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.5.2025 13:01
Objem přeprav na železnici i vodě klesá, zato silnice jsou přecpané kamiony, směřujeme k ekologickému ráji. Proč by někdo řešil zanesená koryta řek, špatnou splavnost, na to je potřeba technika, kterou by musel někdo vyrábět a vůbec. Tak se bojuje proti CO2, na to se dají získat dotace t.j. rychlé prachy z kapes ostatních na ten správný účet a je to. Ekologii zdar.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.5.2025 15:59 Reaguje na pepa knotek
1*!
Odpovědět
PE

Petr Elias

22.5.2025 18:26 Reaguje na pepa knotek
Jůůů, tady si někdo myslí, že by ubylo kamionů... :D
Odpovědět
pk

pepa knotek

23.5.2025 09:57 Reaguje na Petr Elias
Když pošleš 1000 t pšenice z Mělníka do Hamburku lodí, tak na silnici ubyde 40 kamionů, co na tom nechápeš.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.5.2025 11:06 Reaguje na pepa knotek
!1*
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.5.2025 12:48 Reaguje na pepa knotek
A jaké % tvoří přeprava pšenice? Nulanulaprd? :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.5.2025 18:02
Ekologistům o ekologii ve skutečnosti nejde. Jim jde o byznys s ekologií
a o házení klacků pod nohy a vydírání těch, kteří by chtěli řeky splavnit.
Bez stálých průtoků bude lodní doprava nespolehlivá a nebude o ní zájem.
No a o to více utrží jejich sponzoři z řad kamionových přepravců.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.5.2025 18:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak jest !
Odpovědět
PE

Petr Elias

22.5.2025 18:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Jasně macháčku. Tobě o ekologii jde, co?

Ty bys zničil cokoli a kohokoli, jen abys mohl vybudovat tuzemákův čůrek...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.5.2025 09:32 Reaguje na Petr Elias
Štve tě hodně, že nereaguji? Tak jen tak dál!
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.5.2025 12:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Popravdě? Je mi to úplně u zadního otvoru. :D Ty tu ze sebe neustále děláš gigantického trotla. :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.5.2025 17:31 Reaguje na Petr Elias
Ten, kdo už tím je, tak označuje jiné!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist