https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ekologicke-organizace-plne-vyuziti-vynosu-z-povolenek-muze-zmirnit-dopady-zmen-klimatu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ekologické organizace: Plné využití výnosů z povolenek může zmírnit dopady změn klimatu

19.12.2024 11:30 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zmírnění dopadů změn klimatu a zlepšení podmínek pro lidi si slibují ekologové, které oslovila ČTK, od schválené novely Senátem, která zajistí plné využití výnosů z emisních povolenek (EU ETS) na klimatická opatření. Jedná se podle ekologických aktivistů o důležitý krok k efektivnímu snižování emisí. V současné době se takovým způsobem musí využít polovina výnosů.
 
"Vítáme, že finance z povolenek budou plně využity na klimatická opatření. Je to zásadní pro snižování emisí a kompenzaci dopadů změny klimatu," uvedla Miriam Macurová, vedoucí klimatické kampaně Greenpeace ČR.

Podle mluvčí Hnutí Duha Evy Pernicové novela řeší dlouhodobý problém, kdy část výnosů z povolenek zůstávala ve státním rozpočtu. "Pokud se prostředky dobře využijí, mohou pomoci s úsporami energií, instalací čistých zdrojů a zlepšením životních podmínek lidí. Klíčové je ale nastavit podpůrné programy tak, aby byly přístupné i nízkopříjmovým domácnostem," dodala Pernicová.

Novela otevírá cestu k větší podpoře zateplování budov či instalaci obnovitelných zdrojů energie, což podle ekologů může přispět k omezení vysokých nákladů na fosilní paliva a jejich dopadů na domácnosti.

Souhlas s novelou doporučily senátní výbory hospodářský i pro životní prostředí navzdory výhradám k zavádění nového unijního systému ETS 2, který má rozšířit emisní povolenky i na pohonné hmoty nebo vytápění. Podle kritiků by to vedlo ke zdražení benzinu, nafty, plynu nebo uhlí. Vláda proto bude usilovat podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) o úpravu systému včetně zastropování cen povolenek a minimálně roční odklad jeho plného zavedení, tedy od roku 2028, s cílem zajistit silnější ochranu proti prudkému růstu cen energií.

Evropský systém obchodování s emisemi je hlavním nástrojem Evropské unie (EU) pro snižování emisí skleníkových plynů. Funguje na principu, kdy je stanoven celkový limit emisí pro zapojené sektory, jako jsou energetika, průmysl a letectví, a podniky musí nakupovat povolenky na každou tunu oxidu uhličitého, kterou vypustí. Počet povolenek se postupně snižuje, což motivuje firmy k investicím do čistších technologií. Systém pokrývá přibližně 40 procent emisí EU a je klíčovým prvkem strategie ke splnění cílů klimatické neutrality do roku 2050.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

19.12.2024 13:25
Představy aktivistů jsou poněkud naivní, podnikatelský sektor nebude dlouhodobě kupovat nějaký spekulativní papír, aby si snížil výnos z vlastních kapitálových investic a skrze byrokratický systém dotací financoval úředníky a profit jiných subjektů resp. příjemců dotací. Provozy tu postupně utlumí a přesunou své aktivity mimo EU, což se mimochodem již v průmyslu děje.
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.12.2024 14:51 Reaguje na pepa knotek
Ale aktivisti se budou plácat po ramenou, jak se daří snižovat a omezovat a uvádět opatření do praxe.
No a až pak si všimnou, že tu už nikdo nic užitečného nedělá a že i na žrádlo si musíme půjčit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.12.2024 14:23
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

19.12.2024 15:03
Je jistě důležité, jaký názor na schválení novely Senátem, mají dvě neziskovky, dotované dokonce snad i ze státního rozpočtu.
Jasně, i přirozený vývoj klimatu na planetě, lze považovat za změnu. A protože změna probíhá v řádu desetiletí a staletí, lze přijímat opatření k údajnému boji proti té změně. Bez možnosti následné kontroly jejich efektivního přínosu pro Zemi, i pro lidstvo. A ještě se na těchto dogmatech i dobře přiživit.
Odpovědět
KD

Karel Dohnal

19.12.2024 15:17
Hoši, v současné době neexistuje žádný dostatečně výkonný výpočetní systém, který by aspoň z 1/10 dokázal predikovat vývoj klimatu.

I kdyby existoval, v žádném případě nemáme dostatek dat, abychom tuto simulaci mohli provést.
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.12.2024 15:32 Reaguje na Karel Dohnal
Na konci osmdesátých let se jeden člověk svou předpovědí docela trefil. ;)

https://www.nytimes.com/2018/06/23/opinion/sunday/james-e-hansen-climate-global-warming.html

https://skepticalscience.com/graphics.php?g=17
Odpovědět
Anyr

Anyr

19.12.2024 17:18 Reaguje na Petr Elias
Bro, jenze vysvetlovat to zdejsim "socialismem ozarenym" zaslouzilym diskutujicim... you're just wasting your time.
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.12.2024 20:15 Reaguje na Anyr
Já vím - je to tu zamořeno ignoranty a hlupáky.
Odpovědět
KD

Karel Dohnal

19.12.2024 20:09 Reaguje na Petr Elias
Obcas nekdo vyhraje sportku...berte ze v te dobe treba 5000 lidi nejak predpovedelo klima... no a za 40 let se z nich vybere ten co se +/- trefil...
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.12.2024 20:15 Reaguje na Karel Dohnal
Blábolíte kraviny.
Odpovědět
KD

Karel Dohnal

19.12.2024 21:09 Reaguje na Petr Elias
Pokud tvrdite, ze existuje dostatecne vykonny vypocetni system, ktery dokaze simulovat klima na planete tak jste osel.

V soucasne dobe mame problem 100% presne odsimulovat napr. proudeni kapalin v jednoduchych podminkach! Natoz klima cele planety!

Umite aspon programovat? Kolik umite programovacich jazyku?

Vite neco o navrhu procesoru?

Nevite nic! Ale napsat tady ze blabolim kraviny, na to jste silnej dost.

Pojdte se nekde potkat, vysvetlim vam to
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.12.2024 21:29 Reaguje na Karel Dohnal
Tak osel a hlavně ignorant jste v prvé řadě vy. Takových týpků jako jste vy, kteří se akorát pitomě snaží navodit dojem že nikdo nic neví, jsem tu zažil ranec.

Ale já to chápu. Celá desetiletí se lidé jako vy smáli lidem jako jsou J.Hansen. No a čas nakonec ukázal, že Hansen už před xx lety dokázal vývoj docela dobře odhadnout a vám chudákům zbylo jen to blekotání. :)
Odpovědět
KD

Karel Dohnal

19.12.2024 21:45 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2024 22:50 Reaguje na Karel Dohnal
Klima je rozjetý vagón z kopce, o kterém víme, jak je těžký, jak jede rychle, jaký je sklon tratě atd. atd., takže můžeme spočítat, do čeho nabourá a jakou silou.
Ale nevíme, jestli cestou sejme důchodce na kole, nebo ženskou s kočárkem, to je počasí.
Odpovědět
KD

Karel Dohnal

19.12.2024 23:21 Reaguje na Pavel Hanzl
jj, trojčlenkou se to dá spočítat... nebo v excelu na jeden list, a podle toho si uvážem smyčku kolem krku a za potlesku Číny, Ruska a dalších se zničíme...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2024 09:21 Reaguje na Karel Dohnal
Nerozumím řeči vašeho kmene. O jaké smyčce a čeho píšete?
Odpovědět
KD

Karel Dohnal

20.12.2024 09:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro méně bystré: Na základě zcela technicky nedostačujících simulací vývoje klimatu (prostě jako lidstvo ještě nemáme na to, abychom klima simulovali), se tady v Evropě zklikvidujeme. Otázka je, zda tato naše likvidace není Číňanem a Rusem placena...
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.12.2024 09:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Mno to je spíš blbost
Odpovědět
PE

Petr Elias

20.12.2024 07:10 Reaguje na Karel Dohnal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
KD

Karel Dohnal

20.12.2024 09:34 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2024 22:52 Reaguje na Karel Dohnal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.12.2024 17:22
MSN: Politico píše: ... Tento problém se prohlubuje s tím, jak německé firmy, čelící vysokým nákladům na energie, práci a regulace, přistupují k masivním propouštěním.... Pokud Evropa neprovede zásadní změny, riskuje, že zůstane jen krásným, ale ekonomicky stagnujícím muzeem minulosti, které bude sloužit jako turistická atrakce pro návštěvníky z USA a Číny.
Výstižné hodnocení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2024 17:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
A budou obdivovat čadící komíny a rachotící dýzlové rumplováky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.12.2024 17:36 Reaguje na Pavel Hanzl
No, pokud Evropa zkrachuje, tak jo.

Politico píše: V současné době je většina středních i vysokých škol prestižního charakteru stále státních, i zde už ale mnohdy dochází alespoň k menšímu přechodu na nutnou podporu ze strany studentů (obvykle si musí zajišťovat pomůcky a finančně náročné jsou také aktivity navíc). Řada z nich také přechází do částečně soukromého režimu. Obdobně u zdravotní péče platí, že lepší služby dostane ten, kdo si je schopen připlatit. Při současných trendech to pro střední třídu brzy nebude možné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2024 22:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Evropa zkrachuje, pokud bude rozvrácena dezoláty a zničena ruskou invazí.
Můj odhad je, že se nenechá rozvrátit a sjednotí se až pod tvrdým tlakem z Ruska, ale my už u toho nebudeme, nemáme na to.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

19.12.2024 23:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud je váš názor správný, Hanzle, tím tvrdým tlakem Ruska, vlastně budeme osvobozeni od těch vašich vybájených dezolátů. To abyste se již začal učit rusky, a důstojně naše osvoboditele přivítal!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2024 09:23 Reaguje na Tonda Selektoda
Dezoláti tu budou vládnout, ale ne naši, ale ti ruští. A to je úplně jiný level. Stačí se podívat do Sýrie nebo na Ukrajinu, případně do všech států ovládaných Rusy.
Odpovědět
pk

pepa knotek

20.12.2024 07:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Dragi tomu dává 2 roky, Bloomberg té agonii dává ještě 3 roky, pokud u vesla zůstanou ti co tam jsou, EU ekonomicky likviduje sebe sama a nepotřebuje k tomu ani cla jůesej, čínský auta ani zbytek světa, kterému ten poloostrov na západě Asie může být ukradenej.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2024 09:29 Reaguje na pepa knotek
Zklidněte hormon, žádná tragédie se nekoná. Evropa zaostává, a co? Bylo někdy třeba Švýcarsko na nějaké špičce vývoje? A jak se tam lidé mají?
Problém je ale schopnost se bránit ruské agresi. Rozvrat stále pokračuje a já nevidím vůbec politický směr, který by měl potenciál tomu zabránit a Eu reformovat.
Odpovědět
KD

Karel Dohnal

20.12.2024 10:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Žepré zaostává a co? Tys myslim chodil do pomocné školy co? Taky blbé a zaostalé, tak chceš, aby tak všichni dopadli. Všichni musíme chtít být na špici vývoje, technologie jsou to co nás bude posunovat dál a dál, vždy to tak bylo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.12.2024 08:42 Reaguje na Karel Dohnal
Evropabyla na špici vývoje až do 2.sv. války (obě nejhorší války historii rozpoutala), potom žezlo přebraly USA. A stalo se co? Západ Evropy se stal nejbohatším místem na světě pro obyčejného člověka, což já považuji za nejdůležitější parametr úspěchu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.12.2024 09:30
Souhlasím s "ekology". Ano, emisní výnosy jsou právě určené na změnu výroby energie a investice do čistých ZE a na prevenci dopadů výkyvů počasí. Kvůli zadlužení působeném zlými lidmi měly už být yuživány efektivně, je to nesmyslné na lokální "instalace čistých zdrojů" nebo plýtvání na zateplení pastoušek. Výnosy z velkých stabilních zdrojů by měly jít zpět do velkých stabilních zdrojů.
Ftv a VtE živí západní udržitelné akcie, ale způsobují výkyvy počasí, tepelné ostrovy, vysoušení krajiny, obří těžby kovů a za 20 let velký problém s odpady. Efektivní bude použití na VE Heřminovy, velkou uvariantu, které pomůže rozvoji kraje, ochrání města pred výkyvy počasí, bude vyrovnávat prutoky v řece, zkulturní krajinu, dá lidem práci, možná i rekreaci, a stabilní čistou elektřinu. Zlepšení podmínek pro lidi, to "ekologové" chtejí, že, a nejsou sami. Beton na stavbu čisté elektrárny by měl být od emisní zlodějenky osvobozený. Podobně JE pro výrobu elektřiny na domácí spotřebu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2024 09:37
Zkusím úvahu. Jaký je problém EU (to se sepisuje pořád dokola), ale jak se to má řešit, co EU potřebuje?
A) integrovat se do podoby federativního státu. To je podmínka nutná, nikoliv dostačující.
B) Uvolnit regulace podnikání a místo pokutování podporovat.
C) Silně omezit nelegální migraci
D) Revidovat grýndýl a některá nařízení zrušit (konec spalováků), ale hlavní směr ponechat.
E) Přiznat si, že jsme ve válce s Ruskem a razantně postupovat proti kolaborantům a zrádcům a aktivně bojovat proti dezinformacím a vůbec hybridní válce.
Já osobně vidím nejdůležitější bod E), ale nevidím v EU jediný politický směr, který by tímhle směrem chtěl jít.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.12.2024 09:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhlasím s bodem E) a začít u vás, jelikož vy jste v šíření dezinformací expert.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist