Elektrovůz v ČR - hobby pro nadšence
Výhoda elektromobilu je v tom, že neprodukuje žádné emise. Je tichý a jednoduše se ovládá: na vše stačí jeden pedál akcelerátoru. Když ho sešlápnete, auto se plynule rozjede, jakmile z něj sundáte nohu, vůz se zastaví. Podle informací občanského sdružení Elektromobily ČR "nejefektivněji převádějí energii na pohyb, díky použití elektromotoru v trakci až s účinností 90 % oproti 35 % u spalovacího motoru. Elektromotor má oproti spalovacímu téměř ideální charakteristiku, během rozjezdu mají elektromobily při stejném výkonu mnohem větší záběr." Nejmodernější typy vozů mají zvlášť elektromotor pro každé kolo, takže nepotřebují žádné mechanické převody (převodovka, spojka, kardanová hřídel). Tím se zvyšuje spolehlivost a životnost vozu, snižuje se jeho hmotnost a uvolňuje se prostor využitelný pro baterie nebo úložné prostory. Pohonné ústrojí elektromobilů nevyžaduje prakticky žádnou údržbu.
Zásadní nevýhodou je fakt, že s sebou neustále vozíte těžký akumulátor (300-500 kg) a že ho musíte po relativně krátké vzdálenosti dobít. Jaromír Vegr z firmy Ekolo, prodejce a dlouholetý příznivce elektrických vozidel, se svým vozem Peugeot Partner dojede na jedno nabití až 120 km, jeho osobní rekord je 180 km. "Záleží hodně na podmínkách. Pokud pospícháte, jedete po nerovném terénu nebo je silný vítr, auto se vybije rychleji. Ideální rychlost jízdy je 60 km/h, maximální 100 km/h." Pak musíte mít možnost dobít si auto doma, což vyžaduje garáž nebo dům a dlouhý kabel, z bytu pátého patra činžáku by se akumulátor vozu nabíjel těžko. Nutné jsou silnější jističe, protože na případné rychlé dobíjení během hodiny musíte počítat s odběrem i okolo 60 Ampérů, což běžná zásuvka neunese. Pokud se přihlásíte dodavateli elektřiny, že počítáte trvale s vyšším odběrem, máte nárok na nižší ceny tzv. silové elektřiny.
Energetici zaspali?
První elektromobil předvedl František Křižík roku 1895 v Praze. Elektromobily dokonce jezdily dřív než vozy se spalovacím motorem. Přesto upadly v zapomnění a úvahy o nich se opět vynořily až v 60. letech minulého století. Ropná krize způsobila, že automobilky začaly s vývojem spalovacích motorů s nižší spotřebou konstruovat i prototypy prvních elektromobilů. Ještě před 10 lety byly vozy na akumulátor v módě - výrobci je s velkou pompou vystavovali na autosalonech. Málokteré ale došly do stadia sériové výroby.
Ilustrační foto: Miloš Kalista/EkoList |
Podle Edouarda Bergevina z koncernu PSA, jež jako jediný v Evropě vyrábí sériově v elektrické verzi Citroëny a Peugeoty, se od roku 1994 do roku 2005 v Evropě prodalo zhruba 15 000 elektromobilů, loni jen 60, a program jejich výroby pomalu zaniká. Zástupce výrobců se domnívá, že se automobilisté prostě nedokázali přenést přes omezenou použitelnost automobilu. Není však chyba i na straně producentů automobilů, že neudělali tichým vozům pořádnou reklamu?
Příležitosti se nechopili ani výrobci elektřiny. Mohli zajistit dobíjení třeba na vybraných benzinových pumpách. Možná i díky konkurenci v energetice existuje systém dobíjecích stanic v některých městech Německa, Rakouska a Švýcarska pod názvem Park & Charge. Jaromír Vegr se pokoušel přesvědčit politiky na pražském magistrátu, aby Praha zřídila ve městě alespoň jednu dobíjecí stanici. Nepodařilo se.
Mnoho příznivců elektrických vozů se domnívá, že za úpadek elektromobilů můžou samotní výrobci, kteří nemají zájem na jejich rozšíření. Investují obrovské sumy do inovací spalovacích motorů i nových designů karosérií a potřebují prodat co nejvíc, aby se jim náklady vrátily. Mimoto další zisk výrobcům aut plyne z prodeje náhradních dílů. Naopak u elektromobilů se nejčastěji vyměňují baterie, které obvykle dodává do vozu jiná firma, a elektronika je taky produktem specializovaných výrobců. Při prodeji elektromobilu tak automobilka nemůže dosáhnout stejného zisku jako u spalovacího vozu.
Ceny klesly, prodej nestoupá
Nejnovější verze sportovního elektromobilu, jehož karosérie jsou z lehkých uhlíkových vláken, má zrychlení z 0 na 60 km/h za čtyři sekundy a dovede vyvinout rychlost až 210 km/h, je kalifornský Tesla Roadster. Vůz ujede kolem 400 km na jedno nabití, kompletně se dobije (z běžné sítě) za 3,5 hodiny, ale protože pod kapotou má nové lithium-iont polymerové baterie, není nutné hlídat, aby se začalo dobíjet až po úplném vybití. Cena 89 000 dolarů (cca 2 miliony Kč) je vyšší i pro bohatého Čecha, výrobci se však na svých webstránkách chlubí, že za čtyři měsíce vyprodali Roadster pro 1. pololetí roku 2007. Není ovšem řečeno, v jak velkých sériích je vůz produkován.
Ceny nových elektromobilů jsou dnes ve stejné třídě mírně vyšší než u spalovacích vozů. Před 15 lety však byly pro průměrného Čecha naprosto nedostupné. Citroën C25 stál asi 20 000 marek, švýcarské elektromobily se daly pořídit za 12 000 marek (tehdy asi 210 000 Kč, ale při průměrném měsíčním platu cca 3800 Kč). Firma Ekolo dováží ze zahraničí starší vozy značek Peugeot a Citroën, které mají najeto od 10 do 50 tisíc km, za ceny pohybující se od 150 000 do 450 000 Kč. Vegr se domnívá, že prvotní náklady jsou kvůli ceně akumulátoru sice vyšší, ale provozní náklady jsou pak velmi nízké, vycházejí na 0,20 Kč/km (při odběru silové elektřiny). Stačí jen po 250 000 ujetých kilometrech koupit novou baterii. Přesto těchto vozů po republice jezdí řádově desítky.
Nadšenci se ale nevzdávají. Stačí se podívat na stránky ceskyelektromobil.cz. Pokud kusé informace, problémy s grafikou ani mezery v pravopisu čtenáře neodradí, dozví se, že projekt Český elektromobil zaštítilo letos v září ministerstvo životního prostředí a v červnu mu vyšla vstříc pojišťovna Allianz poskytnutím slevy 10 % na základní havarijní pojištění. Cílem první části projektu je vybudování hrubé sítě minimálně 15 dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR a testování jejich provozu. V oddílu Projektové vozy si návštěvník webu může prohlédnout různé typy aut, které "by měly být přestavěny na elektrické verze". Kdy by se to mělo stát a kdo to udělá, už najít nejde. Václav Vašek, provozovatel webu, odpovídá: "Volkswagen Multivan není dořešen po stránce právní a peníze na přestavbu jsou zatím nejisté. Zatím se pravděpodobnější zdá stavba úplně nového elektromobilu, která by mohla začít v létě příštího letošního*) roku. A kdo se do toho pustí? Pravděpodobně já sám s tím, kdo mi bude chtít pomoct." Přestavěných vozů jezdí podle něj po ČR do deseti kusů.
"Kromě toho, že vůbec není jednoduché přestavět vůz, pokud s tím nemáte žádnou zkušenost, tak vám přestavěné auto nikdo neschválí. Pokud ovšem nemáte příbuzného na ministerstvu dopravy," je přesvědčen Jaromír Vegr. Sám čelí překážkám při dovozu hotových elektromobilů, přestože jsou od známých výrobců. Schvalovací řízení je podle něj drahé a zdlouhavé a "protože jsou vozy vyráběny v malých sériích, musí se schvalovat každý jednotlivý vůz, nikoliv každý model".
Ke garáži větrník
"Elektromobil vozí především baterii," prozrazuje svou skepsi k tomuto typu vozu Martin Bursík, předseda Strany zelených a svého času poradce pro obnovitelné zdroje energie. "Proto Strana zelených dala přednost hybridnímu vozu. Vůz má elektromotor, proto je efektivnější, a nespaluje benzin, ale směs odpadních rostlinných a živočišných tuků, takže dojede kamkoli a nezatěžuje prostředí." Jestliže se někdo stará o pravidelný přísun olejové směsi, pak je hybridní automobil operativnější.
Příznivci "benzíňáků" na svou obranu namítají, že elektromobil stejně není čistý zdroj, jestliže elektřina v jeho baterii pochází z uhlí. To zatěžuje prostředí exhalacemi a skleníkovými plyny, ale i ničením krajiny kvůli těžbě uhlí a přírodního vápence, nutného pro odsíření zplodin. Sdružení Elektromobily ČR tvrdí, že "i se započítáním výroby elektrické energie ze ‚špinavějších' zdrojů jako hnědé uhlí je jejich bilance vlivu na životní prostředí příznivější. Pokud elektřina pochází z jádra nebo decentralizovaných obnovitelných zdrojů, vypustí se až o 97 % míň emisí v porovnání se ‚spalovačem' na ujetý kilometr." Jak tedy dosáhnout, aby elektřina v akumulátoru byla skoro bez emisí během celého cyklu? Jedině tak, že si k elektromobilu pořídíte ještě fotovoltaickou, větrnou nebo vodní elektrárnu.
*) Změna 14. ledna, 16:00: Jak uvedl v diskusi pod článkem diskutující Vašek, tato informace byla redaktorce EkoListu poskytnuta v prosinci 2006 a jedná se skutečně o léto 2007, tedy letošního roku. Citovanému Václavu Vaškovi i čtenářům se za chybu omlouváme.
Další informace:
www.teslamotors.com
http://elektromobily.wz.cz
www.twikeklub.ch/LEMnet/index.htm (seznam dobíjecích stanic)
Článek je převzat z tištěného EkoListu 01/2007.
reklama