Nejlepší elektromobil? Remíza sportovních a městských vozů
V soutěži se objevilo deset vozů, které by bylo možné rozdělit na dva koncepty – elektrické vozy sportovního typu a městská vozítka. Dva elektromobily – lidové vozítko a elektromobil nazvaný prcek - nesplnili kritérium o rychlosti 30 km/h. O milion korun, což byla odměna pro vítěze, se nakonec podělí tvůrci dvou vozů: jako nejlepší byl ohodnocen sportovní vůz ve stylu retro vůz Electric Hot Rod 10 a kompaktní městské vozítko Solarex. Symbolický šek předal úspěšným konstruktérům pražský primátor Pavel Bém.
Martin Krmela z Future Age ocenil zájem soutěžících a jejich výtvory. „Soutěž pomohla propagovat zavádění elektrovozidel do měst. A čím rychleji to bude, tím lépe pro životní úroveň ve městech. Elektromobily mají nulové emise a snižují hluk,“ prohlásil Krmela. Na konci října tohoto roku vyhlásí Future Age druhý ročník soutěže, která bude mít ale vyšší nároky na zúčastněné co se týče požadavků na konstruovaná vozidla.
Mezi soutěžními vozy poutal největší pozornost sportovní vůz v retro stylu. Byl dílem šestičlenného týmu ze strojní fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Lídrem týmu je Josef Formánek, kterému jsme položili několik otázek.
Ekolist.cz: Jaký byl první impuls pro stavbu elektromobilu?
Josef Formánek: První zkušenost jsme měli s elektrickou motokárou postavenou na Dni vědy a techniky v roce 2009. Do půl roku pak byla vyhlášena tato soutěž. Možnost postavit elektromobil, který bude soutěžit s ostatními, byla ještě větší hnací silou pro stavbu elegantního vozu pro pravou, nefalšovanou silnici.
Jak dlouho stavba trvala?
Musela být velice rychlá, protože soutěž byla vyhlášená v lednu a první termín vyhlášení vítězů byl 10. června. Tvorba tohoto elektromobilu trvala od nuly celkem 150 dní práce ve dne v noci. Musím poděkovat sponzorům a technickému garantovi, kteří nám hodně pomohli s finanční podporou, abychom tento projekt dokončili do této podoby.
Uvádíte, že vůz má homologaci a může vyjet na silnici. Plánujete sériovou výrobu?
Ano. Svůj tým vedu tak, aby funkční věci byly opravdu funkční. Doufám, že se ozve investor. Auto by pak prošlo několika dalšími potřebnými homologacemi a bylo by možné ho vyrábět malosériově i velkosériově. Některé technologie použité v tomto voze lze implementovat do klasických sériově vyráběných elektromobilů.
Jak chcete konkurovat velkým hráčům, jako jsou Citroën, Opel nebo VW?
V elektromobilech používáme všichni zhruba stejné technologie. Musíme konkurovat designem a nebo musíme předčit něčím jiným, co nám pomůže firmy s obrovským zázemím trumfnout. Vytvořili jsme automobil do líbivého sportovního retro stylu a to doufám bude naše výhoda.
Jaká by byla cena tohoto vozu?
Tento jeden prototyp by stál něco přes milion. Kdyby se vůz začal vyrábět sériově, tak by cena byla pod milion. Troufnu si tvrdit, že v případě velkosériové výroby by mohla být velmi zajímavá a příznivá. Vůz má pak ale velmi ekonomický provoz. Provoz stojí 25 haléřů na kilometr.
reklama