Budou české silnice zaplaveny elektromobily?
„Kolik bude za 5 let jezdit v ČR elektromobilů a kolik tu bude nabíjecích stanic?“
Své odpovědi nám poslali:
- Pavel Podrazil, generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Jeho komentář najdete zde.
- Tomáš Knespl, specialista na E-mobilitu skupiny ČEZ. Jeho komentář najdete zde.
- Jiří Bendl, odborník na elektromobily na MŽP. Jeho komentář najdete zde.
- Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily. Jeho komentář najdete zde.
- Jaromír Marušinec, zakladatel Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP). Jeho komentář najdete zde.
Vývoj jde rychle dopředu
Jaromír Vegr se elektromobily zabývá již několik desetiletí a nechápe, že s nastupujícími elektromobily mají lidé problémy s absencí zvuku a uvažují o možnosti doplnit chod elektromotoru umělým hlukem. Tento propagátor elektromobilů říká, že kdo si nevyzkoušel jízdu elektromobilem, nemůže pochopit to kouzlo jednoduchosti. Podle Vegra začal vývoj akumulátorů až před pár lety a jde rychle dopředu. A k počtu elektromobilů v ČR v roce 2015 říká: „Doufám, že to bude alespoň 5000, ale v rozvojové Číně to bude přes deset milionů. Počet nabíjecích stanic se nijak rapidně zvyšovat nebude, protože zásuvek, které k dobíjení elektromobilu stačí, je tolik, že nějaké 2 000, které by mohly např. distribuční společnosti postavit, jsou zanedbatelným procentem. Nabíjet se dá opravdu skoro všude.“
Míst, kde lze dobíjet elektromobily, bude ještě více, jak potvrzuje specialista skupiny ČEZ na E-mobilitu Tomáš Knespl: „Skupina ČEZ plánuje v příštích letech vybudovat několik set dobíjecích stanic. Pilotní projekt by měl otestovat nasazení nových technologií v reálném provozu, dopady dobíjení na distribuční soustavu a další.“ Po zmíněném pilotním projektu, který má dostat do ulic více elektromobilů, skupina ČEZ předpokládá komerční uplatnění elektromobilů. „To, jak se bude počet elektromobilů rozvíjet po roce 2015 je závislé na několika faktorech,“ říká Knespl a vysvětluje, že jde o vývoj klíčových technologií, přístup a finanční i nefinanční podporu rozvoje ze strany státu, místních samospráv a organizací. „Dle odhadů by se elektromobily měly podílet 5 až 15 % na celkových světových prodejích vozidel v roce 2020,“ uzavírá Knespl.
Generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Pavel Podrazil uvedl, že Evropský parlament a Rada požadují od členských zemí do roku 2020 nahradit 10 % fosilních paliv alternativními palivy na bázi obnovitelných zdrojů energie. „Praktické naplnění tohoto cíle znamená nahradit část standardních motorových paliv biopalivy ve směsích s fosilními palivy či v čisté formě a nebo elektrickou energií vyrobenou z obnovitelných zdrojů,“ vysvětluje realizaci této povinnosti a dodává: „Předpokládáme, že minimálně do roku 2030 budou motorová paliva z ropy v dopravě dominovat.“
Podrazil se domnívá, že rozvoj elektromobilů bude záviset především na ekonomických podmínkách, podpoře ze strany státu a dořešení technických problémů s bateriemi a předpokládá, že větší nástup elektromobilů začne až po roce 2015. “Podle našich odhadů bude podíl elektrické energie pro pohon v silniční dopravě v roce 2015 činit asi 2,1 % z celkové spotřeby všech druhů energií pro dopravu,“ říká.
„V roce 2015 bude v ČR kolem 400 veřejných nabíjecích míst. Většina nabíjení však bude probíhat v domácnostech a podnicích, které budou elektromobily vlastnit,“ odhaduje zakladatel Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) a tipuje 700 elektromobilů v ČR v roce 2015. „Počty elektromobilů v současné době rostou velmi pomalu prakticky pouze kusovým dovozem ojetých elektromobilů ze zahraničí,“ oznámil Marušinec, který se také podílel na vzniku Škody SuperbEL na VUT v Brně a optimisticky dodává: „Pokles ceny elektromobilů způsobený růstem výroby akumulátorů a elektroniky postupně otevře tento trh i méně majetným zákazníkům, které lákají nízké provozní náklady při individuálním cestování na krátké vzdálenosti.“
Vyšší svěžest a produktivita
Vhodnou paralelu s nedávnou minulostí nalezl ve svém názoru odborník na elektromobily z Ministerstva životního prostředí Jiří Bendl: „Příchod elektromobility může být obdobný jako byl nástup mobilních telefonů, které nezadržitelně a relativně rychle nahradily těžkopádné přenosné vysílačky a výrazně převzaly i roli klasických telefonů.“ Elektromobilita prý bude tím pohonem, který „dříve nebo později vytlačí z užívání klasické naftové a benzinové motory“. Jako výhody elektrického pohonu Bendl jmenoval zejména snížení emisí rizikových látek, nižší zátěž stresujícího hluku a dodává: „Výhody elektromobility se odrazí na zvýšení svěžesti i produktivity občanů a na snížení enormních nákladů za léčbu a zdravotnictví.“
Budoucnost je podle Bendla v rukou výrobců dostatečně lehkých a kapacitních baterií za příznivou cenu. Zmínil i situaci v Praze, kdy místo autobusů na zemní plyn byly nakoupeny ty s naftovými motory. „Kromě neinformovanosti je nutné též počítat s tlaky lobistických skupin naftařů i automobilek, které chtějí protahovat období svých zisků z investic do naftových a benzinových motorů co nejdéle,“ říká k problému přechodu na „zelený“ pohon.
„Lze předpokládat, pokud se občané budou při koupi rozhodovat ekonomicky, že do pěti let budou tvořit jednu šestinu vozového parku elektromobily a jednu šestinu vozidla na CNG. Nabíjecí stanici má již nyní každý doma a ostatní rychlonabíjecí vzniknou jako houby po dešti,“ říká Bendl optimisticky a zamýšlí se i nad otázkou rivality elektromobilů a vozů na zemní plyn: „Vzhledem k imisní příznivosti elektromobility i CNG by tato odvětví neměla být vzájemně konkurencí v tom tvrdém slova smyslu, ale spíše spolupracujícím novým odvětvím, které společně zápasí se stereotypy a mýty společnosti.“
reklama