https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jaromir-vegr-jak-to-je-ci-neni-jak-by-to-mohlo-byt-a-take-nemuselo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaromír Vegr: Jak to je či není, jak by to mohlo být a také nemuselo

15.11.2010
Ač se to zdá neuvěřitelné, první elektricky poháněné vozidlo se rozjelo před 180-ti lety kdesi na Slovensku. Přesto, že se jednalo o model, začala dost zajímavá kapitola jednoho způsobu dopravy.Do té doby se používala jak živá síla, tak i parní stroje, jejichž účinnost byla kolem osmi procent. Vzhledem k tomu, že těchto vozidel bylo relativně pramálo, nikoho tato nízká účinnost neznepokojovala a úspěšně vydržela až do druhé poloviny minulého století.
 

Elektromobily však našly uplatnění tam, kde se využily jejich přednosti- jednoduché ovládání, údržba, tichý chod a okamžitá schopnost podat maximální výkon. Spalovací motory byly podstatně složitější, obtížně se startovaly a byly velmi hlučné. Přesto se díky J.R.Ewingovi, který nešťastně a jistě schválně upustil na zahradě "blbě" krumpáč, objevil levný a na prvý pohled nevyčerpatelný zdroj energie, který vytlačil elektrický pohon do ústraní.

Od té doby  se stal automobilový průmysl jedním z největších zdrojů zisků pro nejrůznější části řetězce.

Je zajímavé, jak se "vůně" ropných produktů dokáže vnutit do mysli a zarýt pod kůži mnoha zastánců a milovníků spalovacích motorů stejně, jako typický hluk různých mnohoválců, které spalují s účinností cca 20% palivo, které zde v budoucnu již nikdy nebude.

Je těžko pochopitelné,když s nastupujícími elektromobily mají lidé problémy s absencí zvuku  a uvažují o možnosti doplnit chod elektromotoru umělým hlukem. Kdo nejel elektromobilem, těžko pochopí, že i bez hluku motoru je možné dosáhnout bezkonkurenční, téměř 100%ní účinnosti a zrychlení, kterých spalovací motor nikdy nedosáhne. Kdo si nevyzkoušel jízdu elektromobilem , nemůže pochopit to kouzlo jednoduchosti a elegance ovládání jedním pedálem, kdy vozidlo dokáže nejen úžasně zrychlovat, ale při deceleraci vracet kinetickou energii zpět do akumulátorů.

Pokud by se věnovala jen část finančních prostředků, které se věnovaly na vývoj katalyzátorů, do vývoje akumulátorů, věřte, že bychom dnes neměli zaryto v mysli, že akumulátory musí být těžké, že mají malou životnost , jsou drahé a obtížně se recyklují. Zvážíme-li, že vývoj akumulátorů započal opravdu vážně s rozvojem noteboků před  pár lety a dnes tu máme  vozidlo, které průměrnou rychlostí 90 km /h dojede v běžném provozu bez dobíjení 600 km z Mnichova do Berlína,jaké výkony můžeme očekávat za pět let? Přitom  netušíme, co je v šuplíkách připraveno na den D, kdy někdo, kdo si to bude moci dovolit, vyhlásí embargo na zbytek ropy pro použití v dopravě a začnou se opravdu používat elektromobily.  Nejenže výroba začne do 3 měsíců, ale výrobci se opět začnou předhánět, kdo dodá na trh lepší výrobek. Mnohem delší dobu však zřejmě bude trvat přeměna společnosti.

Zcela se rozpadne ropný byznys, bude potřeba pouze zlomek současné produkce ropy, ze které se budou vyrábět pouze plasty a třeba i léky. Změní se způsob financování při nákupu vozidel, protože odpadne zisk servisů, kterým se dotuje  jejich výrobní a prodejní cena. Elektromobily se totiž skládají z mnohem menšího počtu dílů a tyto díly vydrží celou dobu životnosti vozidla.Platí to i o akumulátorech. Účinnost dnešních akumulátorů je téměř 100% a životnost mnoho set tisíc km i když se budou nabíjet během několika minut. Co přinese blízká budoucnost si já osobně dokážu představit.

Bude jistě zajímavé, jak se podaří přesvědčit uživatele, aby odváděli spotřební daně za elektřinu, kterou si vyrobí na vlastní střeše. Bude příjemné, když nebudeme závislí na tom, jestli si někdo usmyslí, že zavře kohoutek s plynem nebo vypne vypínač elektřiny. Bude také příjemné netrpět dýchacími problémy ve městech, otravou olovem či platinou. Bude určitě zajímavé sledovat, jak se bude šetřit s energií, jak budou vozidla lehčí a řidiči k sobě ohleduplnější.  Budeme závidět Afričanům,Indům a Číňanům, že mají více elektrických vozidel, více Slunce a dokážeme jim to přát za to, že jsme během 100 let vyčerpali téměř všechnu ropu, kterou si oni nemohli dovolit?

Nastínil jsem zde pouze několik aspektů, které nás v blízké době čekají.  Nejsem prognostik, ale vím, že elektromobily změní společnost...více, než bychom čekali... Vím,že kdyby žil John Lennon, tak by už dnes jezdil také elektromobilem.

Mám-li odhadnout, kolik elektromobilů bude u nás jezdit za pět let,pak doufám, že to bude alespoň 5000 , ale v rozvojové Číně to bude přes deset milionů. Počet nabíjecích stanic se nijak rapidně zvyšovat nebude, protože zásuvek, které k dobíjení elektromobilu stačí, je tolik, že nějaké 2 tisíce, které by mohly např. distribuční společnosti postavit, jsou zanedbatelným procentem. Nabíjet se dá opravdu skoro všude.


reklama

 
Jaromír Vegr
předseda občanského sdružení Elektromobily
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist