Pavel Podrazil: Minimálně do roku 2030 bude ropa v dopravě dominovat
Praktické naplnění tohoto cíle znamená nahradit část standardních motorových paliv (automobilových benzinů a motorové nafty) biopalivy (bioethanolem a methylestery mastných kyselin FAME/MEŘO) ve směsích s fosilními palivy nebo v čisté formě a nebo elektrickou energií vyrobenou z obnovitelných zdrojů (OZE). Obecně se jedná o náročný úkol, který se týká výrobců motorových paliv, výrobců biopaliv a automobilového průmyslu a výrobců a distributorů elektřiny. Základním opatřením k splnění cíle náhrady fosilních zdrojů alternativními palivy z OZE je průhledná a spravedlivá legislativa. První krok k tomu byl učiněn schválením Národního akčního plánu ČR pro využití energie z obnovitelných zdrojů. Dalšími kroky pak jsou konkrétní legislativní předpisy a technické normy, které dosud chybí.
Petrolejářský průmysl význam opatření Evropského parlamentu a Rady chápe také jako opatření ke zvýšení energetické bezpečnosti zemí EU, které jsou silně závislé na dovozu ropy, v řadě případů z rizikových oblastí. Chápeme, že budou ve větší míře na trh počátkem příštího desetiletí vstupovat další alternativní paliva jako je stlačený zemní plyn a později bioplyn a vodík. Budou se rozvíjet i alternativní pohony jako jsou hybridy a elektromobily. Předpokládáme však, že minimálně do roku 2030 budou motorová paliva z ropy v dopravě dominovat. Jejich výhody jsou dosud nesporné a petrolejářský průmysl spolu s automobilovým realizoval celou řadu opatření k omezení vlivu spalování pohonných hmot na životní prostředí.
Přechod na alternativní pohony zejména elektromobily je především výzvou pro automobilový průmysl. Nedostatky elektromobilů ve srovnání s automobily, které jsou poháněny kapalnými a plynnými palivy spatřujeme především v dosud malém dojezdu na jedno nabití baterie a problematiku baterií jako celku tj. jejich kapacity, počtu dobíjecích cyklů, rychlosti nabíjení a ceny. Přesto si myslíme, že určité využití lze najít i dnes a to v omezených druzích lokální přepravy osob a zboží. Za problém, který je třeba jak legislativně tak technický dořešit je použití elektrické energie pro dopravu z OZE.
Odhadnout kolik bude v ČR v roce 2015 jezdit elektromobilů a kolik bude k dispozici nabíjecích míst je velmi obtížné a jejich rozvoj bude záležet především na ekonomických podmínkách a podpoře ze strany státu a dořešení technických problémů s bateriemi. Jejich větší nástup proto předpokládáme až po roce 2015.Podle našich odhadů bude podíl elektrické energie pro pohon v silniční dopravě v roce 2015 činit asi 2,1 % z celkové spotřeby všech druhů energií pro dopravu.
reklama
Autor je generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO)